Belasting betalen in Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bert2
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 14 maart 2015, 05:46

Belasting betalen in Thailand.

#1 Bericht door bert2 » donderdag 17 september 2015, 07:50

Belasting betalen in Thailand.

Ik woon al meer dan 10 jaar in Thailand, getrouwd en met een jaarvisum.
In 2004 ben ik naar de Thaise belastingdienst in mijn woonplaats gegaan om belasting te betalen over mijn bedrijfspensioen en lijfrente.
Ik werd met verbazing aangekeken en de dame achter de balie ging overleggen met andere medewerkers.
Alles ging in het Thais natuurlijk, ik was blij dat mijn vrouw bij mij was.Na telefonisch overleg met de chef werd mij verteld dat mensen boven de 60 jaar in Thailand geen belasting betalen, ook buitenlanders niet.
Een bekend verhaal nietwaar?
Ik heb van de Nederlandse belastingdienst altijd, zonder problemen, vrijstelling van belasting gekregen voor bedrijfspensioen en lijfrente.
Maar nu, sinds eind 2014, is alles veranderd .
Ik heb het prachtige belastingdossier van de heer Prajak een paar keer gelezen ( mijn complimenten Kuhn Prajak)
en wil met vrouw, paspoort, een brief in Thais, blauwe en gele boekje, naar de Thaise belastingdienst, hier
terplaatse, gaan om een Tax ID te vragen.
Zijn er leden van het Thailandforum, die hier ervaring mee hebben, want ik maak mij ongerust dat ik dan belasting moet betalen met terugwerkende kracht. Heeft Thailad hier wetgeving over?
Groetend, Bert2

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belasting betalen in Thailand.

#2 Bericht door dutch » donderdag 17 september 2015, 08:35

Ik zal dit topic met extra aandacht gaan volgen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#3 Bericht door prajak » donderdag 17 september 2015, 09:47

Bert2, dank voor het compliment dat ik deel met Lammert de Haan en taalcorrector Chonburi Bob.

Ik stel voor dat je eerst hier kijkt...

http://thailandforum.nl/viewtopic.php?f=2121&t=823942

...en ziet over welk bedrag je praat. De 190 k vrijstelling is er pas vanaf 1-1-2014 maar dat zal ik nakijken voor je.

Zover ik weet heeft Thailand een recht van navordering van 10 jaar maar vergeet niet dat jouw inkomen wordt betaald in een wiebelende valuta dus er kan sprake zijn van heel weinig of geen te betalen belasting.

Zoals je leest in vraag 9 van het 'Belastingdossier postactieven' ben ook ik weggestuurd op de belastingdienst hier. Nu val ik in schijf 1 van het tarief en dat is de nulschijf, ik hoef niks te betalen.

Zou je je melden en worden geloofd dan vindt registratie plaats vanaf de dag van melding. Ik kan me niet voorstellen dat men op het idee komt dat er ook jaren aan vooraf gaan..... :giggle:

Het verhaal dat gepensioneerden > een zekere leeftijd geen inkomstenbelasting betalen is larie maar laat de ambtenaar dat gerust nog eens op papier zetten en bewaar zijn kaartje. Het is een veel voorkomend misverstand. Ik weet dat gepensioneerden hier moeten betalen, jij ook, maar de ambtenarij hier ontbeert die kennis op lokaal niveau. En waar ik was werd ook de helpdesk nog gebeld.

Voor NL hoef je niet bang te zijn, men MAG de vraag niet stellen of je hier bent geregistreerd. Vertel ze dat en bewijs dat je in TH woont met alle middelen die je kunt vinden.

In welke regio woon je? Pattaya en Bangkok hebben die kennis in huis, Hua Hin ook. Maar in de periferie is het huilen met de pet op.

Kijk eerst eens over hoeveel geld je praat.

Succes.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#4 Bericht door prajak » donderdag 17 september 2015, 10:04

De navorderingstermijn is 10 jaar:

http://www.sukhothaiinterlaw.com/tax6.htm

Hoe lang de 190 k vrijstelling er al is (voor 65+ en invalide maar 'hoeveel invalide' kan ik niet vinden) heeft nog mijn aandacht. Ik zie een Thaise weblink uit 2008. Daar kan ik geen duidelijkheid over geven nu.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belasting betalen in Thailand.

#5 Bericht door dutch » donderdag 17 september 2015, 11:10

Ik meende te herrinneren dat indien het Nederlandse geld minimaal 12 maanden op de bank in Nederlnad had gestaan en pas dan werd overgemaakt naar Thailand,dat het dan buiten de belasting viel.Het preciese kan ik me niet meer voor de geest halen,maar ik meen dat daarover geschreven is???
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#6 Bericht door prajak » donderdag 17 september 2015, 15:15

Dutch, dat is in de wet per 1-1-2014 niet meer opgenomen. Daar hebben we het in dit forum eens over gehad, was een bericht van sirc.

Het is opgenomen in het belastingdossier. Het geldt dus niet meer. Maar voor oudere jaren heeft het toepassing.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Belasting betalen in Thailand.

#7 Bericht door hutspot » zaterdag 19 september 2015, 03:32

wat is de zin van vrijwillig belasting betalen hier of in enig land waar je woont??

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belasting betalen in Thailand.

#8 Bericht door dutch » zaterdag 19 september 2015, 03:40

hutspot schreef:wat is de zin van vrijwillig belasting betalen hier of in enig land waar je woont??
De zin is,dat ik niets strafbaars wil doen in het land waar ik naartoe geemigreerd was.
De gaten in de wetgeving opzoeken tot daar aan toe,maar niets strafbaars.
Mijn land is hier en ik heb Nederland verlaten in 1998 nadat ik alles met de Nederlandse belasting had afgesloten.

Ik vind het dan ook zeer lastig dat alles in Thailand zo onduidelijk is en men bij de (plaatselijke) belastingdienst (toen) geen duidelijke aanwijzigingen of richtgeving had/heeft.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Belasting betalen in Thailand.

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 19 september 2015, 03:43

:giggle: :clap: hutspot.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#10 Bericht door prajak » zaterdag 19 september 2015, 04:38

Volgens de wet, ook in Thailand, is je melden een plicht als je belasting moet betalen. Stuurt men je vervolgens weg dan is dat hun zaak/fout maar bewijs dat maar tig jaar later.

Geen aangifte doen als dat wel moet is een misdrijf.

Voor het 'wanneer' je in Thailand aangifteplichtig bent lees je in het 'Belastingdossier postactieven' als je gepensioneerd bent hier.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#11 Bericht door jumbo » zaterdag 19 september 2015, 12:36

Alle gepensioneerden staan overigens geregistreerd in Thailand velen met bewijs van inkomen anderen met bewijs van vermogen
Het zou een fluitje van een cent moeten zijn voor de Thais belastingdienst om iedereen aan te slaan als er een verplichting zou zijn
om belasting te betalen met pensioen of een dergelijke uitkering uit NL of elk ander land
Denk je dat ze die miljarden zomaar laten lopen??

Jezelf gaan aanmelden zonder dat je de juiste informatie hebt als een particuliere actie wekt natuurlijk glimlachen op in een land
waar opvolgen van wetten en regels een mankement van de eerste orde is

Naar mijn mening is er een duidelijke regel gezet in mijn vorige bericht...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#12 Bericht door prajak » zaterdag 19 september 2015, 15:13

jumbo schreef:Alle gepensioneerden staan overigens geregistreerd in Thailand velen met bewijs van inkomen anderen met bewijs van vermogen
Het zou een fluitje van een cent moeten zijn voor de Thais belastingdienst om iedereen aan te slaan als er een verplichting zou zijn om belasting te betalen met pensioen of een dergelijke uitkering uit NL of elk ander land Denk je dat ze die miljarden zomaar laten lopen??

Jezelf gaan aanmelden zonder dat je de juiste informatie hebt als een particuliere actie wekt natuurlijk glimlachen op in een land waar opvolgen van wetten en regels een mankement van de eerste orde is.

Naar mijn mening is er een duidelijke regel gezet in mijn vorige bericht...
Nee, zo simpel is het niet, heer Jumbo.

Thailand heeft een pak verdragen gesloten met andere landen over soorten inkomen en bestanddelen van het vermogen en een verdrag gaat voor de nationale wet. Aan de inkomensopgave voor Immigration kan men niet zien welk soort inkomen het is.

Er is geen koppeling tussen Immigration en fiscus in dit land want de meeste emigranten hebben geen fiscaal nummer en wat wil je dan koppelen? De computers slaan op tilt.

Het probleem zit in de opleiding van de ambtenaren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#13 Bericht door prajak » zaterdag 19 september 2015, 15:15

'...is er een duidelijke regel gezet in mijn vorige bericht...'

Dat ging over het huisboek. Wat bedoel je?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#14 Bericht door jumbo » zaterdag 19 september 2015, 19:10

prajak schreef:'...is er een duidelijke regel gezet in mijn vorige bericht...'

Dat ging over het huisboek. Wat bedoel je?
Berichtje is verdwenen

Er is een verdrag tussen Thailand en NL Double taxation agreement, hier staat over pensions het volgende
Subject to the provisions of paragraph 2 of this Article and paragraph 1 of Article 19,
pensions and other similar remuneration paid in consideration of past employment to a resident of
one of the States and any annuity paid to such a resident, shall be taxable only in that States.


Dus een NL pensioen of uitkering is belastbaar in NL, als NL niet heft dan is er geen belastingheffing in
Thailand nodig...

Lijkt me duidelijk?
Jezelf ergens gaan aanmelden om belasting te gaan of willen betalen vind ik wel een beetje te ver gaan :roll:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#15 Bericht door jumbo » zaterdag 19 september 2015, 19:15

prajak schreef:
jumbo schreef:Alle gepensioneerden staan overigens geregistreerd in Thailand velen met bewijs van inkomen anderen met bewijs van vermogen
Het zou een fluitje van een cent moeten zijn voor de Thais belastingdienst om iedereen aan te slaan als er een verplichting zou zijn om belasting te betalen met pensioen of een dergelijke uitkering uit NL of elk ander land Denk je dat ze die miljarden zomaar laten lopen??

Jezelf gaan aanmelden zonder dat je de juiste informatie hebt als een particuliere actie wekt natuurlijk glimlachen op in een land waar opvolgen van wetten en regels een mankement van de eerste orde is.

Naar mijn mening is er een duidelijke regel gezet in mijn vorige bericht...
Nee, zo simpel is het niet, heer Jumbo.

Thailand heeft een pak verdragen gesloten met andere landen over soorten inkomen en bestanddelen van het vermogen en een verdrag gaat voor de nationale wet. Aan de inkomensopgave voor Immigration kan men niet zien welk soort inkomen het is.

Er is geen koppeling tussen Immigration en fiscus in dit land want de meeste emigranten hebben geen fiscaal nummer en wat wil je dan koppelen? De computers slaan op tilt.

Het probleem zit in de opleiding van de ambtenaren.
Tuurlijk, maar mijn boodschap komt niet door
ALS ze zouden willen heffen is daar de databank voor ze min of meer gereed om over te nemen en te gaan bewerken
Waarom doen ze dat niet?? Omdat je in THailand over je NL pensioen en uitkering geen belasting hoeft af te dragen volgens de DTA

de hele discussie hier aangeslingerd is overbodig...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”