Prinsjesdag 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Prinsjesdag 2015

#16 Bericht door serpay » woensdag 16 september 2015, 16:01

elst stop maar meneer weet het toch beter wat je ook zegt.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#17 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 16:06

serpay schreef:elst stop maar meneer weet het toch beter wat je ook zegt.
Serpay, begin eens met LEZEN. Dan had je nl. gezien dat IK er al mee gestopt ben.

Overigens vind ik je onderbouwing wél erg sterk. :happyno:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Prinsjesdag 2015

#18 Bericht door serpay » woensdag 16 september 2015, 16:58

ok dan in mijn eerste reactie zeg ik als het zo slecht is in thailand kom dan terug naar nl.
ik bedoel daar mee het te besteden bedrag per maand na aftrek van alle kosten, ja het leven bestaat meer dan alleen uit belasting
en berekeningen.
en ik weet zeker dat je in thailand met je aow en pensioen veel en ik zeg veel meer bestedingsruimte hebt dan in nederland.
maar als dat er bij jouw niet in kan. mij een zorg maar zeg aub niet dat ik geen verstand van zaken heb.
misschien is nu het een en ander duidelijk al betwijfel ik dat dat.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#19 Bericht door prajak » woensdag 16 september 2015, 17:12

In NL zou ik over mijn bedrijfspensioen ook belasting betalen, tenminste 8,35%, en hier val ik in een vrijstelling. Maar het sommetje heb ik niet gemaakt.

Los van alle geldzaken, het leven in Thailand is BETER dan in NL. Er moet veel gebeuren wil ik terug gaan.

Ik pak een hassebassie en dan kruip ik er in. Tot morgen, mensen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#20 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 17:24

serpay schreef:ok dan in mijn eerste reactie zeg ik als het zo slecht is in thailand kom dan terug naar nl.
ik bedoel daar mee het te besteden bedrag per maand na aftrek van alle kosten, ja het leven bestaat meer dan alleen uit belasting
en berekeningen.
en ik weet zeker dat je in thailand met je aow en pensioen veel en ik zeg veel meer bestedingsruimte hebt dan in nederland.
maar als dat er bij jouw niet in kan. mij een zorg maar zeg aub niet dat ik geen verstand van zaken heb.
misschien is nu het een en ander duidelijk al betwijfel ik dat dat.
Serpay, begin eens met LEZEN.

Dan had je gezien wat ik schreef over de "woonlandfactor". En dat is veel betekenend, lijkt mij! Maar vermoedelijk zegt het begrip "woonlandfactor" jou ook niets.

Ik schreef daarbij in duidelijk Nederlands, dat mijn bijdrage gaat over het eeuwige misverstand als zou men in Thailand, dus naast de lagere kosten van levensonderhoud en verdere kosten daar, ook nog eens geen belasting hoeven te betalen in Nederland. En dat laatste is dus onzin.

Maar dat schijnt bij jou nog steeds niet door te dringen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#21 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 18:58

prajak schreef:In NL zou ik over mijn bedrijfspensioen ook belasting betalen, tenminste 8,35%, en hier val ik in een vrijstelling. Maar het sommetje heb ik niet gemaakt.

Los van alle geldzaken, het leven in Thailand is BETER dan in NL. Er moet veel gebeuren wil ik terug gaan.

Ik pak een hassebassie en dan kruip ik er in. Tot morgen, mensen.
Dit neemt overigens niet weg dat jij over je AOW-uitkering wél belasting betaald in Nederland. Zie ook jouw eerdere bericht van vandaag:
"Nee, ik bedoel dat ik over mijn AOW in Nederland inkomstenbelasting betaal en als je alleen AOW in NL belast hebt kom je schijf 1 niet uit. En juist in schijf 1 komen geen wijzigingen in het belastingtarief, wel in schijf 2 en 3 en daarmee komt men de laagste inkomens NIET tegemoet. En dat valt tegen na de 62% verhoging op 1 januari l.l."

En dat toch "belasting in Nederland moeten betalen terwijl je in Thailand woont", wordt nu bestreden door Elst99 en Serpay.

Hoelang jij nog zult kunnen genieten over de vrijstelling voor je bedrijfspensioen is de vraag, maar ik verwacht nog wel zo'n 10 jaar. En dan zal (zeker voor ons) gelden: "Wie dan leeft, wie dan zorgt.", nl. zolang de onderhandelingen met Thailand over een nieuw belastingverdrag nog duren. Maar dan zal ook dat écht afgelopen zijn. Ik schreef daar eerder over in het forum.

Jij kunt dan ook rustig zeggen: "Er moet veel gebeuren wil ik terug gaan", maar bij mij zijn ook andere gevallen bekend en dat vind ik toch wel zeer triest! Daarbij is overigens niet alleen de belastingheffing in Nederland, maar vaak nog meer de koers van de EUR/THB het struikelblok.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Prinsjesdag 2015

#22 Bericht door Gardensafari » woensdag 16 september 2015, 22:28

Het is simpel: Lammert heeft gelijk.
Maar het is ook gecompliceerd: hoe het uitvalt hangt van je persoonlijke omstandigheden af.
In Nederland is zoveel inkomensafhankelijk, dat het in elk individueel geval anders kan uitpakken.
Heb je een overheidspensioen (inclusief militairen), of een particulier pensioen?
De woonlandfactor speelt een rol.
Ben je lichamelijk een wrak of nog een jonge god? Dat maakt het verschil of je je in Thailand kunt verzekeren, of niet.
Dat maakt get vergelijken van individuele gevallen enorm moeilijk.
Dus hou daarmee op: per persoon kan het anders liggen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#23 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 22:59

Gardensafari schreef:Het is simpel: Lammert heeft gelijk.
Maar het is ook gecompliceerd: hoe het uitvalt hangt van je persoonlijke omstandigheden af.
In Nederland is zoveel inkomensafhankelijk, dat het in elk individueel geval anders kan uitpakken.
Heb je een overheidspensioen (inclusief militairen), of een particulier pensioen?
De woonlandfactor speelt een rol.
Ben je lichamelijk een wrak of nog een jonge god? Dat maakt het verschil of je je in Thailand kunt verzekeren, of niet.
Dat maakt get vergelijken van individuele gevallen enorm moeilijk.
Dus hou daarmee op: per persoon kan het anders liggen.
Het is inderdaad gecompliceerd, vandaar dat ik voor de meest eenvoudige situatie heb gekozen om daarmee aan te tonen dat je in Nederland wel degelijk belasting betaald ook al woon je in Thailand als je een belastinkomen geniet, met daarbij dus de AOW-uitkering als voorbeeld.

En, inderdaad, als je daarnaast ook nog eens geniet van een overheidspensioen omdat je altijd de gemeenschap hebt gediend óf altijd loonslaaf bent geweest voor de aandeelhouders van bijv. Philips, dat maakt ook nog een groot verschil. Geniet je van een overheidspensioen dan krijg je van de Belastingdienst een "voorkeursbehandeling". :happyno: En dat ligt hem niet aan de Belastingdienst hoor. Dat is nu eenmaal de wetgeving in Nederland!

Mij ging het er louter om, om het fabeltje van geen belasting hoeven te betalen in Nederland omdat je in Thailand woont, de wereld uit te helpen. En bij jou is dat dus "gelukt", omdat je dat zelf al lang wist natuurlijk.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Prinsjesdag 2015

#24 Bericht door RuudThai » donderdag 19 november 2015, 10:49

Het is dan wel niet helemaal aansluitend aan de voorgaande discussie maar het heeft alles te maken met Prinsjesdag 2015 en de belastingmaatregelen.
De Tweede Kamer heeft gestemd over de belastingvoorstellen voor volgend jaar en met name over de belastingverlaging van 5 miljard is lang gediscussieerd. In de Tweede Kamer was er een meerderheid van VVD, PvdA en CDA voor dit plan, maar die partijen hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer.
En alle andere partijen zijn tegen dus het gaat erop lijken dat deze voorstellen worden afgewezen in de Senaat.

In De Volkskrant worden de meest waarschijnlijke scenario's belicht:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/kri ... b5af20e378

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#25 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 19 november 2015, 11:52

RuudThai schreef:Het is dan wel niet helemaal aansluitend aan de voorgaande discussie maar het heeft alles te maken met Prinsjesdag 2015 en de belastingmaatregelen.
De Tweede Kamer heeft gestemd over de belastingvoorstellen voor volgend jaar en met name over de belastingverlaging van 5 miljard is lang gediscussieerd. In de Tweede Kamer was er een meerderheid van VVD, PvdA en CDA voor dit plan, maar die partijen hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer.
En alle andere partijen zijn tegen dus het gaat erop lijken dat deze voorstellen worden afgewezen in de Senaat.

In De Volkskrant worden de meest waarschijnlijke scenario's belicht:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/kri ... b5af20e378
Inderdaad RuudThai. Je kon het de laatste dagen zien aankomen: onder aanvoering van D66 ging een deel van de oppositie dwarsliggen.
Ik verwacht echter dat het in de Eerste Kamer niet zo'n vaart zal lopen. Maar mocht het daar fout aflopen voor het kabinet dan heb je de poppetjes echt aan het dansen in Nederland: dan kunnen werkenden fluien naar het voor hen toegezegde belastingvoordeel, wat kan oplopen tot zo'n € 800,--. En wil je wel geloven dat ik daar niet eens rouwig om zal zijn?
Werk je niet omdat je dat lichamelijk of om wat voor reden dan ook niet aankan of is jouw baan vervangen door "de automatisering" dan kun je fluiten naar dit voordeel. Je moet zelfs maar afwachten of jouw uitkering gecorrigeerd wordt voor inflatie. Voor gepensioneerden zal hier overigens geen enkele sprake van zijn!

En mocht het Rutte c.s. wel of niet lukken om de plannen door de Eerste Kamer te krijgen, dan zul je daar in Thailand niet veel van merken. In het ergste geval zou de tariefsverlaging voor de inkomstenbelasting in de tweede en derde schijf dan wel eens niet door kunnen gaan. Maar de meeste Thailand-gangers zullen daar niets van merken: zij komen schaal 1 niet uit.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#26 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 19 november 2015, 23:14

Afbeelding

Vandaag gezien op de website van de PvdA:


....................Uitkeringen......................................................AOW..........................................Alleenstaand

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


....................Één kostwinner........................................Tweeverdieners

AfbeeldingAfbeelding

Trek zelf je conclusies maar (dus ook wie er het meest op vooruit gaan, mochten de plannen wel doorgaan)! :Whistle: :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Prinsjesdag 2015

#27 Bericht door Ben » vrijdag 20 november 2015, 20:37

serpay schreef:ok dan in mijn eerste reactie zeg ik als het zo slecht is in thailand kom dan terug naar nl.
ik bedoel daar mee het te besteden bedrag per maand na aftrek van alle kosten, ja het leven bestaat meer dan alleen uit belasting
en berekeningen.
en ik weet zeker dat je in thailand met je aow en pensioen veel en ik zeg veel meer bestedingsruimte hebt dan in nederland.
maar als dat er bij jouw niet in kan. mij een zorg maar zeg aub niet dat ik geen verstand van zaken heb.
misschien is nu het een en ander duidelijk al betwijfel ik dat dat.

Als je in Thailand op het zelfde niveau wilt leven als in Nederland zou je dat nog wel eens op kunnen breken.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#28 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 21 november 2015, 23:17

Waarschuwing premier Rutte: leg geld opzij als het belastingplan strandt

Afbeelding

Het politieke spel is ‘op de wagen’

Premier Mark Rutte heeft zich vrijdag geroerd in het hele politie spel rondom het ‘Belastingplan 2016’. In z’n wekelijkse ‘praatje voor de pers’ heeft hij de Nederlanders voorgehouden om volgend jaar alvast geld apart te zetten, mocht dit plan in de Eerste Kamer niet de eindstreep halen. En zo komt de stemming er al aardig in.

In de voorlopige aanslag voor volgend jaar heeft de Belastingdienst namelijk al rekening gehouden met de belastingverlaging die in het plan zit. Als het hele plan niet doorgaat, betekent dat, dat veel Nederlanders zullen moeten terugbetalen aan de fiscus.
Daarnaast ‘geniet’ iedereen volgend jaar gedurende de eerste maanden een te hoog netto salaris of uitkering.
Het doorvoeren van zo'n belastingverandering is een enorme technische operatie en is daarom al van tevoren verwerkt. "Dat doen we altijd zo", zegt Rutte. En dat lijkt me ook een volstrekt normale zaak.

Staatsschuld
Het belastingplan zorgt voor 5 miljard euro lastenverlichting voor inwoners en bedrijven. Maar de oppositie steunt het plan niet en die steun heeft het kabinet wel nodig omdat het geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer.
Gaat de belastingverlaging niet door dan 'ligt het volgens de premier het meest voor de hand' dat het geld naar de aflossing van de staatsschuld gaat. En hier kan ik de premier even niet zo goed volgen. Het belastingplan zou er mede toe moeten bijdragen om zo’n 35.000 mensen aan een baan te helpen. Dat haal je niet binnen door het aflossen van de staatsschuld, maar zou je wel kunnen bereiken met andere maatregelen, gericht op het stimuleren van de werkgelegenheid. Maar misschien ben ik te creatief als het om Openbare Financiën gaat.

Bezwaren van de oppositie
Ook Pechtold van D66 is voor aflossing van de staatsschuld nu het belastingplan totaal geen vernieuwing en vergroening van het belastingstelsel inhoudt. Hij voelt er dan ook niets voor om de rol van hulp-Sinterklaas van Rutte II op zich te nemen.
De oppositiepartijen CDA, GroenLinks en de SP plaatsen vraagtekens bij de vermogensrendementsheffing van 1,2 procent. CDA en SP geven de voorkeur aan een vermogenswinstbelasting; GroenLinks pleit voor een reële vermogenswinstheffing. Het CDA hekelt de lastenverlichting van 5 miljard euro, want de economie draait al op volle toeren. De grootste oppositiepartij verwacht een hogere inflatie.

De verzekeringsmaatschappijen zien met lede ogen dat strenge voorwaarden worden gesteld bij de premie-aftrek voor de lijfrentepolissen.
Kikkers met zo’n grote verscheidenheid aan ‘pluimage’ krijg je vervolgens nooit in één kruiwagen.

Mijn bezwaren tegen het belastingplan
Mijn bezwaren tegen het belastingplan zijn van een geheel andere orde. Zij vergroot m.i. de kloof tussen werkenden en niet-werkenden, tussen rijk en arm. Dat de PvdA wel voorstander is van het belastingplan houdt wellicht verband met de ‘wet van de grote getallen’ maar niet met principes.
Zie voor een overzicht van wie er hoeveel op vooruit zouden gaan bij invoering van het Belastingplan 2016 het volgende plaatje:

Afbeelding

Overigens gaat de minimale verbetering voor AOW-ers ook nog niet eens door als je in Thailand woont. De verhoging van de heffingskortingen voor ouderen hebben dan geen enkel effect.

Tot slot
Staatssecretaris Wiebes wijst vervolgens nog wel op de mogelijkheid om volgend jaar een nieuwe voorlopige aanslag te vragen, maar verwacht dat maar weinig Nederlanders van deze mogelijkheid gebruik zullen maken. En ik dan maar denken: is het nu zo moeilijk om iedereen die al een voorlopige aanslag heeft gekregen een nieuwe te sturen? Gebruikmakend van de beroemde woorden van Louis van Gaal denk ik dan: “Ben ik nu zo slim of zijn zij nu zo dom”. En ik word er ook nog niet eens voor betaald! Dus toch een kwestie van ‘de verkeerde mensen op de verkeerde plaatsen’? Dat zou inderdaad zo maar eens kunnen. “Joost mag het weten”, maar toen ik hem er vanmorgen naar vroeg had hij er nog geen pasklaar antwoord op.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#29 Bericht door prajak » zondag 22 november 2015, 01:10

'Leg maar geld opzij' duidt op grote zorg bij Rutte? Nee, het is een politiek spelletje naar de mensen in Nederland.

Want na de blunder van ministerie, regering en parlement rond de invoering van de 'kwalificerende belastingplichtige' per 1-1-2015 wel in de inkomstenbelasting maar niet in de loonbelasting zei niemand 'leg geld opzij'.

Behalve dit forum!

viewtopic.php?f=2121&t=823785

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#30 Bericht door Lammert de Haan » zondag 22 november 2015, 06:35

prajak schreef:'Leg maar geld opzij' duidt op grote zorg bij Rutte? Nee, het is een politiek spelletje naar de mensen in Nederland.
Zorgen bij Rutte? Ja natuurlijk. Maar dan over de peilingen van Maurice de Hond c.s. Zijn ‘praatje voor de pers’ had slechts één doel: politieke stemmingmakerij met name richting werkenden. Daar doelde ik dan ook op met de kopje: Het politieke spel is ‘op de wagen’.
De koopkracht van AOW-ers met eventueel nog een pensioentje is een ‘aanhoudende zorg voor de Regering’. Maar het zal de Regering een zorg zijn hoe ze aan hun geld komen! Qua koopkracht liggen zij inmiddels op grote achterstand bij ‘werkend Nederland’.

Daarnaast heeft hij natuurlijk het fiasco van vorig jaar oktober willen voorkomen door nu al te zeggen dat de meeste Nederlanders over volgend jaar geld aan de fiscus moeten nabetalen. In oktober vorig jaar kwam men er achter dat de op de valreep door de politiek aangebrachte wijziging in het Belastingplan 2015, nl. de korting op de algemene heffingskorting voor hogere inkomens (boven € 19.822,--), niet was meegenomen in de voorlopige aanslagen en in de loonbelastingtabellen voor 2015. Dat heeft toen voor heel wat politiek rumoer gezorgd, waarbij zelfs werd gedacht aan het wegsturen van staatssecretaris (k)Wiebes. Maar uiteindelijk heeft de Tweede Kamer hem, na slechts enkele maanden in functie te zijn geweest, niet weggestuurd. Daar kon ik best nog wel begrip voor opbrengen: een paar maanden nog maar in dienst en dan al gaan genieten van een riant wachtgeld zo ook echt teveel van ‘het goede’ zijn.
Deze affaire heb ik vorig jaar niet eens gemeld in het forum, omdat jullie toch al geen recht meer hebben op de algemene heffingskorting, ongeacht de hoogte van het inkomen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”