Prinsjesdag 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#31 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 09 december 2015, 22:51

Belastingplan 2016 gered. Ook D66 sluit zich aan bij de coalitie

Nadat het Kabinet zich al had verzekerd van de steun van de partijen VVD, PvdA en CDA, heeft nu ook D66 zich bij deze coalitie aangesloten. Zonder deelname van D66 kon de regering al rekenen op 33 van de 75 zetels in de Eerste Kamer en zouden slechts 5 dissidenten van de andere partijen de oppositie al met lege handen hebben laten staan, met de 10 zetels van D66 erbij kan het eigenlijk al niet meer mis gaan in de Eerste Kamer.

Medio november leek het er nog op dat het Belastingplan geen meerderheid zou krijgen in de Eerste Kamer, nadat D66 aankondigde dat er te weinig fiscale hervormingen in zaten. D66-Kamerlid Steven van Weyenberg noemde het onverantwoord dat het kabinet in zijn ogen 5 miljard euro leent om het zonder ambities voor vergroening of extra banen uit te delen. Maar het niet doorgaan van het Belastingplan 2016 zou tevens betekenen dat er ook geen sprake zou zijn van een belastingverlichting voor vele Nederlanders van € 5 miljard. En met name dit laatste is D66 de laatste dagen zuur opgebroken. Veel trouwe D66-aanhangers keerden de partij de rug toe.

De bezwaren van D66 tegen het plan betroffen dus met name het ontbreken van voldoende fiscale hervormingen en het zonder ambities voor vergroening of extra banen ‘uitdelen’ van € 5 miljard.

De aanvankelijke eis van D66 van een herziening van het belastingstelsel was natuurlijk absurd. Zo iets realiseer je niet binnen een paar maanden of een half jaar. Aan de belastingherziening 2001 ging een periode van voorbereiding vooraf van meer dan 10 jaren, terwijl de hele materie er behoorlijk moeilijker op geworden is met al z’n toeslagen en heffingskortingen dan wel verminderingen.

Aan de laatste versie van het plan zijn de volgende maatregelen toegevoegd:
a. € 200 miljoen extra arbeidskorting voor 2017 (is goed nieuws voor inkomens tussen € 35.000 en € 120.000, dus niet écht ’de meest arme’ Nederlanders);
b. € 100 miljoen erbij voor ouderenkorting in 2017;
c. € 100 miljoen voor huiseigenaren die energiebesparende maatregelen nemen voor 2016 (goed voor huiseigenaren; zij krijgen subsidie en vervolgens een lagere energienota en dat heet ‘kassa’);
d. € 100 miljoen extra voor kinderopvangtoeslag in 2017 (goed nieuws voor gezinnen die toch al genieten van twee inkomens uit arbeid).

Al met al dus € 500 miljoen meer! “500” lijkt wel erg veel. Misschien kun je dan ook maar beter zeggen “€ 0,5 miljard”!

Mensen zonder baan hebben al lege handen en blijven daar dan ook mee zitten: voor hen geen verhoging van de arbeidskorting en geen hogere kinderopvangtoeslag, want voor dat laatste moet een gezin al wél beschikken over twee arbeidsinkomens van twee werkenden!

Kabinet moet sluiting kolencentrales voorbereiden in ruil voor belastingakkoord met D66.

Wat D66 van haar aanvankelijke eisen voor een deel wél gedaan heeft gekregen is een toezegging van het Kabinet om de sluiting van alle kolencentrales ‘voor te bereiden’, wat zoiets dan ook maar waard is.

Nederland telt momenteel tien kolencentrales. Vijf daarvan zullen hoe dan ook voor juli 2017 moeten sluiten, omdat ze niet voldoen aan de rendementseisen die minister Kamp van Economische Zaken heeft gesteld.
Blijven er dus nog vijf over die door bijstook van biomassa wél aan de gestelde eisen van duurzaamheid voldoen. Drie daarvan – twee van Eon en GFD Suez op de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse Haven en een van Essent in de Groningse Eemshaven – zijn gloednieuw en hebben circa € 4,5 miljard gekost. Indien zij op last van de overheid voortijds dicht moeten, zullen ze zeker een schadevergoeding eisen. Maar dan ook voor de sloopkosten!

Een meerderheid van de Tweede Kamer had vorige week al een D66-motie aangenomen dat het kabinet de juridische en financiële consequenties van sluiting moet onderzoeken. Nu ziet het kabinet zich ‘gedwongen’ ook een datum vast te leggen waarop het doek voor alle kolencentrales definitief valt.

Dat dit binnen acht jaar ook daadwerkelijk gebeurd is echter onwaarschijnlijk. Vanwege de afspraken in het Energieakkoord willen VVD noch PvdA dat de kolencentrales voor 2023 stilgelegd worden. Mede dankzij de bijstook van biomassa moet in dat jaar 16% van de energieproductie van hernieuwbare bronnen komen. Zonder kolencentrales kan die doelstelling niet gehaald worden. Maar daar schijnt D66 dus maling aan te hebben.

Hoe we vervolgens in onze energiebehoefte nog kunnen voorzien blijft duister. Er wordt al heel veel energie gestoken in het verder uitbreiden van opwekking van duurzame energie, zoals in de bouw van windmolens, en plaatsen van zonnepanelen. Dit kan uiteraard het verlies aan capaciteit door uitschakeling van kolencentrales niet opvangen. Een alternatief is dan een deal sluiten met Poetin voor uitbreiding van de gaslevering vanuit Rusland of de bouw van kerncentrales. Over milieuvervuiling gesproken!

Wat kun je van het Belastingakkoord 2016 verwachten als je in Thailand woont?

Ik denk niet dan nu opeens de euro’s met bakken vol, als deel van de € 5 miljard, naar Thailand zullen verhuizen.
De verhoging van de arbeidskorting en zelfs van de ouderenkorting raken je niet als je in Thailand woont. Dit geldt ook voor de verhoging van de kinderopvangtoeslag. Daar komt bij dat Thailand, in tegenstelling tot Nederland, beschikt over een groot netwerk van kinderopvang in de vorm van een aardige oma of tante.
En energiebesparende maatregelen voor huiseigenaren als je in Thailand woont, lijkt me ook helemaal niet aan de orde te zijn.

Het enige wat zich zou kunnen voordoen is het profiteren van de verlaging van het tarief vanaf de derde schijf voor de inkomstenbelasting. Maar dan moet je dus eerst wel behoren, evenals in Nederland, tot de ‘beter gesitueerden’. De derde schijf is van toepassing bij een belastbaar inkomen van meer dan € 33.857,--. Voor de vierde schijf geldt een bedrag van € 57.585,--. Voor beide schijven geldt een tariefsverlaging van 2% voor de inkomstenbelasting.

Ik denk echter dat niet heel veel in Thailand verblijvende Nederlanders hieraan zullen voldoen. En als dat wel het geval is dan geldt de vermindering uiteraard ook alleen maar dat deel van het inkomen, dat je boven de tweede schijf zit en dus werkelijk verblijft in de derde en de vierde schijf.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#32 Bericht door prajak » donderdag 10 december 2015, 01:33

Nou, D'66 doet mee. Het voornemen van 'mijn' kluppie verbaasde me al maar ze doen mee mits en 'mits' is een ruim begrip in de tijd.

De lage inkomens worden weer eens vergeten zoals je al schrijft, de reductie zit bij...

' Maar dan moet je dus eerst wel behoren, evenals in Nederland, tot de ‘beter gesitueerden ’ ...

... en ik zit niet in die groep al ben ik behoorlijk gesitueerd want heb sofa, mooie Thaise stoelen, een bureaustoel en een rolstoel. Beter kun je niet hebben. :giggle:

De heffingskortingen komen niet terug voor ons in zekere landen, was ook niet te verwachten, eenmaal uitgekleed kleedt de overheid je echt niet aan.

Volgend jaar kunnen we de barricades op voor de heffing over de AOW (dat wordt grienen bij veel mensen...) en de remittance base (waar we het niet over eens zijn, Lammert en ik) en we gaan een spannende tijd tegemoet.

Gezond en fit blijven is het devies.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#33 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 10 december 2015, 01:49

prajak schreef:Nou, D'66 doet mee. Het voornemen van 'mijn' kluppie verbaasde me al maar ze doen mee mits en 'mits' is een ruim begrip in de tijd.
Sorry Prajak, maar dat het jouw kluppie is wist ik écht niet. :giggle: :giggle3: Anders had ik mijn bericht richting D66 natuurlijk wat 'vriendelijker' geschreven. :happyno:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#34 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 10 december 2015, 02:20

Lammert de Haan schreef:
prajak schreef:Nou, D'66 doet mee. Het voornemen van 'mijn' kluppie verbaasde me al maar ze doen mee mits en 'mits' is een ruim begrip in de tijd.
Sorry Prajak, maar dat het jouw kluppie is wist ik écht niet. :giggle: :giggle3: Anders had ik mijn bericht richting D66 natuurlijk wat 'vriendelijker' geschreven. :happyno:
Bij jouw kluppie, D66 dus, denk ik altijd aan:"Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben recht door het midden". Oeps: wie zei dat ook al weer? Waarschijnlijk komen ze wel dicht bij haar in de buurt. :giggle3:

Maar ik ga nu eerst een paar uurtjes slapen. Ik heb de cv al een tijdje geleden lager gezet en begint het dus al wel een beetje koud te worden. Net als m'n kruik trouwens. Maar geen nood: ik heb nog wel een paar dikke, warme, wollen sokken van écht geitenwollen haar. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Prinsjesdag 2015

#35 Bericht door printen44 » donderdag 10 december 2015, 04:32

En Lammert, ik zal maar ook bekennen dat D'66 ook "mijn cluppie" is. Al vanaf 1967, toen ik voor de eerste keer mocht gaan stemmen, na terugkeer uit Namibia. En nooit anders gestemd. En ik woonde in Leiden, de "thuisstad" van D'66. [$) [$) [$)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#36 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 december 2015, 14:13

Jeanette schreef:"Gefrustreerd", weer een woord uit jouw koker, zegt dus iets over jou.

Stoort het je dat ik nu zelf denk en jij nog een volger bent? :?:

Ik gun je van harte jouw leven maar dat afkraken van andersdenkenden wil ik niet.
En dat laat ik je keer op keer even weten als er weer zo'n genoegzame post langs komt.

8-)
En vanaf nu gaan we weer terug naar het onderwerp, nl. het Belastingplan 2016?

Het lijkt me nl. interessanter om eens te kijken naar hoe die € 5 miljard wordt verdeel onder de werkenden (en dan ook nog liefst met een dubbel inkomen) en de toch al meer-verdieners.

Mensen met een uitkering schieten hier niets of nauwelijks iets mee op. En daar maak ik me zorgen om. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#37 Bericht door prajak » vrijdag 11 december 2015, 16:05

De nationale pers heeft ook zijn licht laten schijnen. De belastingverlichting komt niet bij de laagste inkomensgroepen voorbij en daarin heeft 'sociaal' zich laten ringeloren door de andere partij(en).

Maar de uitslag van de verkiezingen is nu eenmaal bindend; de kiezer heeft altijd gelijk ook als ie daar later spijt van krijgt. De coalitie is gesmeed en daar zitten we nu mee al begrijp ik af en toe de gedoogafspraken in de senaat niet.

Ik begin langzaam te begrijpen waarom mensen die uit de kamers stappen ineens in vette banen verzeilen zonder dat ik een sollicitatieprocedure zie. Dat heet het 'ans kent ans' netwerk van de 'old boys'.

Maar het is in Thailand geen haar beter hoor. Ook hier plakt het pluche.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Prinsjesdag 2015

#38 Bericht door Gardensafari » vrijdag 11 december 2015, 18:45

Beide partijen hebben duidelijk genoeg gemaakt dat deze belastingverlaging terecht moest komen bij de werkenden.
Dat hebben ze vanaf den beginne geroepen.

En RuudThai wil je al die denigrerende kwalificaties nu eindelijk eens achterwege laten?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Prinsjesdag 2015

#39 Bericht door RuudThai » vrijdag 11 december 2015, 19:01

Niks denigrerend maar de realiteit!
De PvdA is zo overduidelijk het schoothondje van de VVD en maakt dus niks klaar in het kabinet. Dus tandeloos want ze moeten bij een val van het kabinet de opvolgende verkiezingen vrezen weggevaagd te worden.

En de VVD heeft nooit veel opgehad met uitkeringstrekkers, minima en gepensioneerden met een klein pensioen.

De belastingverlaging komt dan ook grotendeels ten goede aan de bovenmodale werknemers dankzij die overheersende a-sociale VVD.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#40 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 december 2015, 22:54

prajak schreef:De nationale pers heeft ook zijn licht laten schijnen. De belastingverlichting komt niet bij de laagste inkomensgroepen voorbij en daarin heeft 'sociaal' zich laten ringeloren door de andere partij(en).
Dat klopt inderdaad. Zie voor de bedragen die hiermee gepaard gaan mijn berichten van 20 en 22 november en dan kan iedereen wel z'n conclusie trekken en voor zich zelf de vraag beantwoorden of dit de richting is waar Nederland op aan moet sturen. Voor mij is het antwoord een overduidelijk: NEE. :mrgreen: Maar iedereen is daar volledig vrij in natuurlijk!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#41 Bericht door prajak » zaterdag 12 december 2015, 01:13

Gardensafari, de generatie die nu AOW heeft kun je moeilijk klaploper of profiteur noemen. Die mensen hebben na de oorlog puin geruimd.

En die groep met vaak gebroken of onvolledige pensioenopbouw (denk met name aan de huisvrouw, denk ook aan de pensioenwetgeving toen en nu) beweegt zich (voornamelijk) in schijf 1 en daar vallen de tariefsverlagingen helaas niet. Maar ze voelen de inflatie net zo hard aan de portemonnee trekken als anderen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Prinsjesdag 2015

#42 Bericht door Jeanette » zaterdag 12 december 2015, 08:31

prajak schreef:Gardensafari, de generatie die nu AOW heeft kun je moeilijk klaploper of profiteur noemen. Die mensen hebben na de oorlog puin geruimd.
En daarom heeft die generatie het ook heel wat beter dan de generatie waarvoor ze dat 'puinruimen' deden.

Onze kinderen - vaker veertigers dan pubers - die nu 'puinruimen' gun ik dat ook.

:idea:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#43 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 12 december 2015, 08:47

Jeanette schreef:
prajak schreef:Gardensafari, de generatie die nu AOW heeft kun je moeilijk klaploper of profiteur noemen. Die mensen hebben na de oorlog puin geruimd.
En daarom heeft die generatie het ook heel wat beter dan de generatie waarvoor ze dat 'puinruimen' deden.

Onze kinderen - vaker veertigers dan pubers - die nu 'puinruimen' gun ik dat ook.

:idea:
Weet je dat dan niet precies, Jeanette? :giggle: "Hé, dat is flauw". ;) Even een kwinkslag op de (voor mij) nog vroege morgen. :D
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Prinsjesdag 2015

#44 Bericht door Jeanette » zaterdag 12 december 2015, 08:51

Onze generatie is tussen de 60 en 75 en de meeste kinderen daarvan zijn veertigers.

Kwink slaat soms terug :giggle: en op alle slakken zout leggen is ook dierenmishandeling. :cheesy:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#45 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 12 december 2015, 08:56

Jeanette schreef:Onze generatie is tussen de 60 en 75 en de meeste kinderen daarvan zijn veertigers.

Kwink slaat soms terug :giggle: en op alle slakken zout leggen is ook dierenmishandeling. :cheesy:
:D :D :D
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”