Prinsjesdag 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Prinsjesdag 2015

#46 Bericht door Jeanette » zaterdag 12 december 2015, 09:14

Jeanette schreef:
prajak schreef:Gardensafari, de generatie die nu AOW heeft kun je moeilijk klaploper of profiteur noemen. Die mensen hebben na de oorlog puin geruimd.
En daarom heeft die generatie het ook heel wat beter dan de generatie waarvoor ze dat 'puinruimen' deden.

Onze kinderen - vaker veertigers dan pubers - die nu 'puinruimen' gun ik dat ook.

:idea:

Over naar inhoudelijke reacties?

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#47 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 december 2015, 18:05

Overheidsfinanciën in beeld

De Miljoenennota geeft elk jaar een overzicht van de situatie van de overheidsfinanciën. Zoals het begrotingstekort, de rentelasten, het begrotingssaldo en de overheidsschuld.

Onderstaande tabellen en grafieken zijn ontleend aan informatie van het Ministerie van Financiën en het CBS

Overheidsfinanciën 2016

Afbeelding


In 2016 geeft de overheid € 10,6 miljard meer uit dan dat er aan inkomsten binnenkomt. Dit begrotingstekort zorgt ervoor dat de totale overheidsschuld groter wordt. In 2016 is de totale overheidsschuld € 466 miljard. De overheid betaalt in 2016 over deze schuld € 7,8 miljard aan rentelasten. Dat is € 0,6 miljard minder dan in 2015.

Afbeelding


De overheidsschuld is de optelling van alle tekorten en overschotten van de overheid uit het verleden. In 2016 is de overheidsschuld € 466 miljard. Zolang er een begrotingstekort is wordt deze schuld elk jaar hoger.

Afbeelding


Hoe komt de overheid in 2016 aan z’n geld en hoe weet ze zo snel mogelijk hier ook weer vanaf te komen

Inkomsten voor 2016

Afbeelding

Uitgaven voor 2016

Afbeelding


Overheidstekort en schuld in het licht van de Europese begrotingsvoorschriften

Binnen de EU gelden er begrotingsvoorschriften. Deze geven de toegestane grenzen aan van de jaarlijkse begrotingstekorten en van de omvang van de staatsschuld, uitgedrukt in procenten van het BBP.
Het is al niet eens meer een uitzondering dat een land zich niet houdt aan één of aan beide normen. De landen die dat wél doen zijn te vinden in het voormalige Oost blok.

Ook Nederland voldoet in 2016 slechts voor een deel aan de normen (zie de tekortnorm en schuldnorm in onderstaande grafiek). Deze situatie is ten opzichte van 2015 zelfs licht verbeterd ondanks de € 5 miljard belastingvermindering voor 2016.

Of Nederland op veel tegenstand kan rekening vanuit de Europese Commissie meen ik dan ook te moeten betwijfelen. Wellicht krijgt zij de handen van de commissie niet op elkaar i.v.m. genoemde belastingteruggaaf, maar feit is wel dat het begrotingstekort voor 2016 wel afneemt ten opzichte van dat voor 2015 terwijl ook de schuldpositie licht verbeterd.

Afbeelding

Hierbij staat "SGP" voor: staat, gemeenten en provincies. "L" verwijst naar de linkerkantlijn en "R" naar de rechterkantlijn.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Prinsjesdag 2015

#48 Bericht door dutch » donderdag 17 december 2015, 02:01

Bedankt voor de prachtige overzichten.
Ik zat zo bij mezelf te denken;Zo.....gewend aan schulden en eigenlijk niet beters wetende,is elke (semi) commerciele (bij)baan of toezichtsbaantje in het bedrijfsleven,toch ongeschikt voor ex politici????
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#49 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 17 december 2015, 21:29

dutch schreef:Bedankt voor de prachtige overzichten.
Ik zat zo bij mezelf te denken;Zo.....gewend aan schulden en eigenlijk niet beters wetende,is elke (semi) commerciele (bij)baan of toezichtsbaantje in het bedrijfsleven,toch ongeschikt voor ex politici????
Daar heb je zeker gelijk in, Dutch. In het bedrijfsleven gaat jouw onderschrift niet op (vind ik nog steeds een goeie trouwens). Daar moet het geld verdiend worden wat door de overheid vervolgens voor een niet onbelangrijk deel weer uitgegeven kan worden. Nee, ex politici voelen zich het best thuis in een baantje als CdK of burgemeester. Dan hoeven zij hun cultuur niet 180 graden te wijzigen en gaan gewoon door met waar ze eerder geëindigd zijn.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#50 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 22 december 2015, 17:00

'Knot waarschuwt voor oplopend begrotingstekort'

Nadat begin deze maand een drietal Nederlandse top-economen zich vel kanten tegen het ingaande het volgende jaar structureel uitdelen van een belastingverlaging van € 5 miljard aan ‘werkend Nederland’, heeft ook de president van De Nederlandse Bank zich in dat rijtje geschaard met een waarschuwing dat er wellicht opnieuw bezuinigd moet worden.

In een interview met De Telegraaf zegt Klaas Knot 'als het structurele tekort oploopt, zal de politiek opnieuw kritisch naar de overheidsuitgaven moeten kijken'.
In de ramingen van DNB voor 2016 en 2017 komt het begrotingstekort uit op 2,2 procent van het bruto binnenlands product.
Vorig jaar was het begrotingstekort 0,7 procent, maar dat verslechterd sterk volgens DNB vanwege de beloofde lastenverlichting van 5 miljard volgend jaar en de verminderde aardgasproductie. Volgens de Europese begrotingsregels mag het tekort maximaal 3 procent van het bbp zijn.

'Weer ombuigen'
Als het tekort verder oploopt 'moet men het weer ombuigen om op een houdbaar pad te komen' aldus de DNB-president.
Het kabinet zal er hoogstwaarschijnlijk niet aan ontkomen om opnieuw te bezuinigen. De Nederlandse aardgasopbrengst staan onder zware druk, vooral door de verminderde boringen in diverse delen van Groningen. Daar komt bij dat het IMF en DNB vrij somber zijn gestemd vanwege de verminderde groei van de wereldhandel, waar Nederland als exportland sterk van afhankelijk is.

‘Door de hond of door de kat’
Een niet onbelangrijk deel van haar bezuinigingen weet het kabinet te verhalen op de gemeenten door verlagingen van de Gemeentefondsbegroting. Veel rijkstaken zijn de laatste jaren overgeheveld naar de gemeenten, zonder daarbij op een adequate wijze de financiële middelen beschikbaar te stellen, want anders zou er immers geen sprake zijn van een ‘bezuinigingsoperatie’. De uitvoering van deze nieuwe taken staat dan ook onder grote druk.

In de motivatie van deze lagere rijksbijdragen wijst het kabinet er steevast op dat gemeenten deze taken veel efficiënter kunnen uitvoeren, wat dan weer kan leiden tot een verminderde overdracht van middelen van het rijk naar de gemeenten.
En natuurlijk werken gemeentelijke overheden veel efficiënter dan de rijksoverheid. Maar hiermee spelt ze zichzelf wel meteen een brevet van onvermogen op.

Maar ook voor gemeenten is de rek er op een gegeven moment helemaal uit en zal men moeten besluiten om de nieuwe taken op een lager pitje uit te voeren.
Op dit punt schiet de rijksoverheid echter de Nederlandse gemeenten te hulp: momenteel is er een wetsvoorstel in behandeling om het belastinggebied van de gemeenten te verruimen om op die manier aan de benodigde middelen te komen.

Met andere woorden: € 5 miljard lastenverlichting voor ‘werkend Nederland’ > forse bezuiniging van het rijk op het Gemeentefonds > gemeenten krijgen de mogelijkheid om meer belastingopbrengsten te genereren > leidt tot de vraag ”wat is er nu erger: te worden gebeten door de hond of door de kat”.

Verschuiving in belastingdruk
Gemeenten mogen bij de heffing van belastingen op geen enkele wijze rekening houden met de draagkracht van de belastingbetaler. Gevolg van dit kabinetsbeleid: verkeer je net boven het minimum, dan betaal je aan gemeentelijke belastingen in keiharde euro’s net zoveel als wanneer je een zeer riant inkomen hebt met vele euro’s op je bankrekeningen (al dan niet in Nederland). Maar in belastingdruk vindt er een enorme verschuiving plaats ten kosten van de eerstgenoemde groep.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een bewust kabinetsbeleid is, waar ook de PvdA deel van uitmaakt. Ik geloof er nl. niet in dat het allemaal ‘domoren’ zijn die het Haagse pluche bezet houden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#51 Bericht door prajak » woensdag 23 december 2015, 00:47

Gemeentelijke belastingen staan niet bekend om het regulerend effect op de inkomensverschillen, Lammert. Dat geldt ook voor de BTW. En de kans iets te doen aan de lage inkomens is verkeken met de tariefstructuur in 2016.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#52 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 23 december 2015, 11:36

prajak schreef:Gemeentelijke belastingen staan niet bekend om het regulerend effect op de inkomensverschillen, Lammert.
Deze zaak ligt nog even wat anders, Prajak. Zoals ik al schreef mogen gemeenten bij de heffing van belastingen op geen enkele wijze rekening houden met de draagkracht van de belastingbetaler. En dan kun je uiteraard van gemeentelijke heffingen geen enkel regulerende effect op de inkomensverschillen verwachten. Dit is altijd een bewust rijksbeleid geweest en daar valt veel voor te zeggen. Denk maar eens aan het verschil in financiële mogelijkheden tussen de Groningse gemeente Reiderland, waar Beerta ondervalt en de gemeente Wassenaar.

E.e.a. is geregeld in artikel 219, lid 2 van de Gemeentewet:

Artikel 219
• 1.Behalve de gemeentelijke belastingen waarvan de heffing krachtens andere wetten dan deze geschiedt, worden geen andere belastingen geheven dan die bedoeld in de tweede en derde paragraaf van dit hoofdstuk.
• 2.Behoudens het bepaalde in andere wetten dan deze en in de tweede en derde paragraaf van dit hoofdstuk kunnen de gemeentelijke belastingen worden geheven naar in de belastingverordening te bepalen heffingsmaatstaven, met dien verstande dat het bedrag van een gemeentelijke belasting niet afhankelijk mag worden gesteld van het inkomen, de winst of het vermogen.

In het verleden werd nogal eens gesuggereerd dat de vroegere gemeentelijke onroerendgoedbelastingen toch een element van draagkracht bevatten door het afhankelijk stellen van de waarde van je woning. Dit is echter door de vroegere Staatssecretaris van Financiën Grapperhaus in een interview met hem in de Groene Amsterdammer van zo’n 20 jaar geleden ten stelligste ontkend met de bewering:

“dat is niet vanuit progressiviteit, maar vanuit het idee dat je meer profiteert van de gemeentelijke voorzieningen naarmate je een groter huis hebt.”

Ik zie het al helemaal voor me: je krijgt een extra lantaarnpaal voor je huis (en dan maar te hopen dat die niet voor je oprit wordt geplaatst) en als het heeft gesneeuwd dan wordt het trottoir voor je huis ook sneeuwvrij gemaakt. Bij een nog duurder huis wordt zelfs je gehele oprit, tot aan de achterdeur, meegenomen.

Grappenmaker Grapperhaus: bij leven fiscaal jurist, Staatssecretaris van Financiën en buitengewoon hoogleraar fiscaal recht aan de RU te Leiden. Toen ik dit voor het eerst las, ook alweer zo’n 20 jaar geleden, kon ik een lachbui niet onderdrukken.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”