Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#1 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 14:54

Ik heb een vraag en gezien het feit dat vele mensen mij zijn voorgegaan, denk ik dat jullie dat me misschien kunnen vertellen.

Zijn de curseskosten voor Inburgering level A2 aftrekbaar voor de belasting, want het is toch een best pittig bedrag, als Lin klaar is daarmee en alles in 1 keer haald dan komen we uit op € 2.950. Deze curses is met name als investering tot intrede in het Nederlandse arbeidsproces.

Het zou mooi zijn als we daar een stukje van terug kunnen krijgen.

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#2 Bericht door prajak » vrijdag 11 september 2015, 15:31

Uit de losse pols: neen. Maar ik denk dat Lammert er nog een ei op komt leggen vandaag.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#3 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 15:38

prajak schreef:Uit de losse pols: neen. Maar ik denk dat Lammert er nog een ei op komt leggen vandaag.
Hmm, ben bang dat ik weer eens bakzeil ga halen hierop. Ik had al telefonisch contact gehad met de belastingdienst, die man (die haald het volgens mij ook gewoon uit de computer), zei nee mits...

Hij adviseerde mij een brief te sturen, met motivatie dat het een ondersteunend onderdeel is als 'vooropleiding' tot toetreding werken danwel verdere studie tot intreding in het arbeidsproces.

Nou ik Lammerts antwoordwel ff af.

Genesis

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#4 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 september 2015, 16:22

genesis schreef:
prajak schreef:Uit de losse pols: neen. Maar ik denk dat Lammert er nog een ei op komt leggen vandaag.
Hmm, ben bang dat ik weer eens bakzeil ga halen hierop. Ik had al telefonisch contact gehad met de belastingdienst, die man (die haald het volgens mij ook gewoon uit de computer), zei nee mits...

Hij adviseerde mij een brief te sturen, met motivatie dat het een ondersteunend onderdeel is als 'vooropleiding' tot toetreding werken danwel verdere studie tot intreding in het arbeidsproces.

Nou ik Lammerts antwoordwel ff af.

Genesis
Ik ben het met Prajak eens, al hoe jammer dat ook is voor jou.

Scholingsuitgaven zijn slechts aftrekbaar als je een opleiding of een studie volgt voor een (toekomstig) beroep. Maar hier is sprake van een niet beroepsgerichte cursus algemene ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor bijv. een Havo-opleidng.

Anders ligt dit voor bijv. een opleiding tot kapster. In dat geval is namelijk duidelijk wél sprake van een toekomstig beroep of, mocht zij daar al werkzaam in zijn, een verdieping in haar huidige beroep.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#5 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 16:30

Ok bedankt, weer mis geschoten...... :|

Genesis

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#6 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 september 2015, 16:38

genesis schreef:Ok bedankt, weer mis geschoten...... :|

Genesis
Graag gedaan. Maar niet geschoten is altijd mis. :mrgreen: Dus: wie niet waagt ook niet wint.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#7 Bericht door v@go » vrijdag 11 september 2015, 20:08

Is het dan wel aftrekbaar als ik een inburgeringscursus geef en tevens opleiding tot ....(beroep vul maar iets in)

een combinatie opleiding dus.

Misschien een gat in de markt.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zijn de Inburgeringskosten voor level A2 aftrekbaar?

#8 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 september 2015, 21:52

v@go schreef:Is het dan wel aftrekbaar als ik een inburgeringscursus geef en tevens opleiding tot ....(beroep vul maar iets in)

een combinatie opleiding dus.

Misschien een gat in de markt.
Prachtig gevonden V@go :giggle: :giggle: maar ik ben bang dat e.e.a. nog wel eens minder leuk zou kunnen uitvallen als je denkt en wel om de volgende redenen:
1. De kosten voor beroepsopleiding moeten dan wel een substantieel deel uitmaken van het totaal aan studiekosten Anders komt de Belastingdienst al gauw tot de conclusie dat hier sprake is van een constructie om belasting te ontwijken (dus om minder belasting te betalen). De in totaal te maken kosten kunnen dus behoorlijk oplopen.
2. Er geldt een drempel van € 250,-- per belastingplichtige.
3. Je moet je afvragen of het voor de belastingplichtige dan nog wel een groot voordeel oplevert en dus opweegt tegen de hogere kosten. Vaak is het inkomen maar gering en de belasting- en premiedruk dus (erg) laag of helemaal niet aanwezig i.v.m. de heffingskortingen. Heeft de cursist echter een fiscale partner, die wel voldoende belasting en premie betaald, dan zou er inderdaad een belastingvoordeel te behalen zijn. Studiekosten kunnen als "gezamenlijke kosten" worden toegerekend aan de meest verdienende fiscale partner. Maar ook dan blijft de vraag: wegen de hogere studiekosten op tegen het te behalen belastingvoordeel.

Maar in ieder geval wél prachtig gevonden en goed over nagedacht. :clap: Alleen het laatste stukje ontbreekt nog even. :giggle2:
Maar misschien heb je daar ook een oplossing voor door de totale kosten erg laag te houden. In dat geval: veel succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”