Belasting- en estateplanning in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Belasting- en estateplanning in Thailand

#1 Bericht door prajak » dinsdag 08 september 2015, 01:36

Belasting- en estateplanning in Thailand

Het zijn gouden tijden voor belastingadviseurs en voor mensen die grote vermogens in beheer hebben en helpen bij belasting- en estateplanning.

Estateplanning, een Nederlands woord is nalatenschapplanning of boedelplanning is erg ‘in’ en daarbij speelt belasting een grote rol.

En dat gaat zoals belastingadviseurs werken: langs legale weg. Messcherp en tot op het randje, nooit er over heen.

Thaise erfbelasting

Voor alles wat je nalaat BOVEN de 100 miljoen baht is het tarief 5 procent als je nalaat aan (groot)ouders en (klein)kinderen, de rechte lijn dus. Laat je na aan anderen dan is alles boven 100 miljoen baht belast met 10 procent. Daaronder is het tarief nul procent.

De echtgenoot/echtgenote is vrijgesteld van erf- en van schenkbelasting.

Wat geldt als nagelaten vermogen?

Alles wat je bezit. Eenvoudig gesteld.

Je zult de wetgeving moeten nalezen als je een testament gaat maken maar daar huur je een adviseur voor in. In het ‘belastingdossier postactieven’ in dit forum staan al wat zaken vermeld.

Thaise schenkbelasting

Dit is niet doorzichtig voor mij.

Ik meen dat Thailand geen schenkbelasting heeft behalve als je vóór het overlijden van de testateur (iemand die een testament laat opstellen) een legaat (besluit om aan een persoon iets na te laten) al uitvoert.

Zover ik weet zijn schenkingen van hand tot hand (en dat mag ook in banktegoed en anderszins zijn) vrijgesteld zijn maar weet dat niet zeker.

Dan bedraagt het tarief voor mensen met een ‘directe bloedlijn’ en ik vertaal dat met de rechte opgaande of neergaande lijn (opa en oma, ouders, kinderen, kleinkinderen) 5 procent voor alles boven de 20 miljoen baht. Daaronder is het tarief nul procent.

En voor mensen zonder directe bloedlijn 5 procent voor alles meer waard dan 10 miljoen baht, en dat in alle gevallen van schenking per belastingjaar (= kalenderjaar).

De meeste mensen blijven vrijgesteld

Voor de 80+ procent armen in dit land en voor emigranten zijn dat heel hoge vrijstellingen; er zijn weleens dagen dat ik geen 10 miljoen baht in mijn zak heb laat staan 100.... :giggle:

De wet gaat volgend jaar pas in. Het krantenartikel kun je hier vinden:

http://www.bangkokpost.com/business/fin ... y-planning

..en zoals alle krantenartikels is dat maar korte tijd vrijelijk in te zien.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”