Met jouw AOW lekker lang op vakantie

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#1 Bericht door prajak » zaterdag 05 september 2015, 06:06

Heb een nieuw item geopend zoals je ziet.

De discussies zijn hier gevoerd: viewtopic.php?f=20&t=824555 en ik denk dat we het onderwerp beter los maken van de zorgparagraaf aldaar.

Ik zal het advies opvolgen en maandag een email zenden naar de SVB met de vragen. En ik zal dit weekend de wetgeving nalezen.

Ik vraag jullie aandacht en inbreng in de email-tekst en nodig je uit aanvullingen en wijzigingen hier te plaatsen. Dan kunnen we mogelijk alles in een email afwerken en hebben we een week later het beleid van vandaag.

De concept-tekst volgt hierna.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#2 Bericht door prajak » zaterdag 05 september 2015, 06:14

CONCEPT TEKST EMAIL AAN SVB

AOW en vakantie

...

Ik wil u graag een paar algemene vragen stellen over AOW + vakantie.

Ik lees en hoor termijnen van drie maanden, zes maanden, acht maanden, toestemming van SVB of niet, en ik verzoek u vriendelijk mij een toelichting te geven op het beleid van vandaag.

Vraag 1

AOW-koppel woont in Nederland. Ze hebben beiden AOW zonder een ‘bijstandachtige’ aanvulling tot het minimum-inkomen. Ze hebben beiden dus een normale 50% AOW-uitkering, en willen maximaal drie maanden met vakantie naar een ander land.

Is uw toestemming nodig?
Welke voorwaarden stelt u daarbij?
Maakt het land uit; EU, EER, of anderszins?

Vraag 2

Idem als voren, maar ze willen tussen drie en zes maanden op vakantie.

Is uw toestemming nodig?
Welke voorwaarden stelt u daarbij?
Maakt het land uit; EU, EER, of anderszins?

Vraag 3

Idem, ze willen tussen zes en acht maanden op vakantie en zullen uiteraard de acht maanden niet overschrijden vanwege de persoonsregistratie in Nederland.

Is uw toestemming nodig?
Welke voorwaarden stelt u daarbij?
Maakt het land uit; EU, EER, of anderszins?

Vraag 4

Wat is de achtergrond van het vragen van uw toestemming? Het ‘bewijs leven’ of anderszins?

Vraag 5.

Het AOW-koppel woont niet in Nederland maar in een ander EU-land, in de EER, in Zwitserland of op een van de BES eilanden.

Verandert dat iets aan de hierboven genoemde regels ?

Vraag 6.

Het AOW-koppel woont buiten genoemde landen, zeg: in Thailand.

Verandert dat iets aan de hierboven genoemde regels ?

Vraag ...

Waar op uw website communiceert u de details van uw beleid? Ik heb ze niet kunnen vinden.


Etc

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#3 Bericht door prajak » zaterdag 05 september 2015, 06:50

Ik heb al een aanvulling (van mij zelf):

Vraag ...

Welke sanctie staat op het niet vragen van uw toestemming en op het niet naleven van de door u gestelde voorwaarden? Een korting op de AOW en hoe lang duurt die dan, of straf in de vorm van een boete?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#4 Bericht door prajak » zondag 06 september 2015, 02:20

Ik zie geen reacties van anderen. Hoeft niet, ik kan het ook alleen opknappen maar kijk er svp nog eens naar vandaag of ik wat heb gemist en of jullie andere vragen hebben over de combinatie AOW+lange vakantie.

Morgenochtend ga ik de tekst verzenden naar SVB via 'mijn svb' als ik met DigiD inlog.

De wet geeft geen uitsluitsel. Het is beleid, mogelijk gesteund door de rechtspraak of opgelegd door internationale verdragen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#5 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 03:06

prajak schreef:Ik zie geen reacties van anderen. Hoeft niet, ik kan het ook alleen opknappen maar kijk er svp nog eens naar vandaag of ik wat heb gemist en of jullie andere vragen hebben over de combinatie AOW+lange vakantie.

Morgenochtend ga ik de tekst verzenden naar SVB via 'mijn svb' als ik met DigiD inlog.

De wet geeft geen uitsluitsel. Het is beleid, mogelijk gesteund door de rechtspraak of opgelegd door internationale verdragen.
Hier moet ik je toch wel even corrigeren Prajak. De wet geeft nl. wél uitsluitsel. Daarin wordt niet gesproken over een korting bij vakantie. En dat zou ook al heel gek zijn als je bij emigratie naar Thailand wél je volledige AOW-uitkering en zelfs je eventuele AOW-partnertoeslag mee mag nemen, dus zonder beperking in de verblijfsduur, terwijl er bij vakantie wél een beperking zou gelden!

En als de wet iets niet verbiedt of geen beperking oplegt, dan is het dus geoorloofd. Geen enkele wet bevat bepalingen over wat je wél mag. En dat is maar goed ook. Anders zou het lezen van zo’n wet een avondvullend programma worden, met zelfs grote kans dat nog iets over het hoofd is gezien ook. Beschouw een wet meer als een opsomming van je rechten met daarbij gebods- en verbodsbepalingen en je bent er.

En er zeker geen jurisprudentie op dit punt. Dus: de SVB heeft nog nooit een korting op de AOW-uitkering toegepast wegens verblijf in een verdragsland.

Overigens heb jij voldoende ervaring met de snelheid van reageren van de SVB en de kwaliteit van hun antwoorden. :giggle3:

Ik wens je veel succes, maar wees dus vooral geduldig! :mrgreen:

Ik hoop dat we het er over eens zijn dat nog steeds wordt gesproken over een AOW-uitkering. Toch?
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#6 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 03:14

Ik zal proberen zondag meer duidelijkheid te geven op het andere topic over de AOW (zonder korting) en de AIO (met wél kortingsbepalingen).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#7 Bericht door chaiyaphum » zondag 06 september 2015, 03:22

Volgens mij is maar één punt van belang dien je als je langer dan 3 maanden op vakantie gaat toestemming te vragen.
Want volgens http://www.svb.nl/int/nl/aio/vakantie
Kopje: Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent
2e zin "tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont.
M.i. duidelijk: 5 maanden vakantie LAOS AOW wordt dan lager want als je daar permanent verblijft ontvang je een lagere AOW-uitkering
5 maanden vakantie Thailand AOW niet lager want5 verblijf je daar permanent dat ontvang je een t.o.v. je rechten in Nederland een ongekorte AOW-uitkering.
En zonder vooraf toestemming te moeten vragen voor een lange vakantie is het korten van je AOW een papieren regel.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#8 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 03:35

chaiyaphum schreef:Volgens mij is maar één punt van belang dien je als je langer dan 3 maanden op vakantie gaat toestemming te vragen.
Want volgens http://www.svb.nl/int/nl/aio/vakantie
Kopje: Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent
2e zin "tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont.
M.i. duidelijk: 5 maanden vakantie LAOS AOW wordt dan lager want als je daar permanent verblijft ontvang je een lagere AOW-uitkering
5 maanden vakantie Thailand AOW niet lager want5 verblijf je daar permanent dat ontvang je een t.o.v. je rechten in Nederland een ongekorte AOW-uitkering.
En zonder vooraf toestemming te moeten vragen voor een lange vakantie is het korten van je AOW een papieren regel.
Ik had je bericht op het andere topic ook al gelezen. En wat jij weergeeft is de enige juiste opvatting. Prettig om dat te lezen: toch eindelijk iemand die het door heeft. :clap: Het is zelfs niet eens een 'papieren regel'. Ja: alleen als je de antwoorden op dat andere topic uitprint. :giggle2: Maar is het niet beter om nu weer naar dat andere topic te gaan? Dan houden we dit topic van Prajact vrij voor berichtgeving aan de SVB.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#9 Bericht door Loe » zondag 06 september 2015, 07:03

Misschien iets toevoegen van: aaneengesloten periode of opgeteld per kalenderjaar
Dit kan ook nog een verschil maken denk ik.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#10 Bericht door Jeanette » zondag 06 september 2015, 07:09

Er is nog 1 ding waar ik vraagtekens bij heb.
Als iemand 8 maanden naar Thailand gaat en 4 maanden in Nederland blijft i.v.m. de ziektekostenverzekering en die persoon heeft een (goedkoop) huurhuis.
Mag dat dan zomaar zolang leegstaan met de huidige woningnood?

:?:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#11 Bericht door stevenl » zondag 06 september 2015, 07:51

Site van de SVB is over vakantie heel duidelijk:
"Verblijft u langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland? Dan kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen. Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen. Informatie hierover vindt u op de pagina 'u gaat verhuizen'."

http://www.svb.nl/int/nl/aio/vakantie_b ... /vakantie/

Zie net dat Chaiyaphum dit ook al had vermeld.

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik de discussie over dit vakantie aspect niet snap. 1 iemand komt met opmerkingen, die door experts en de site van de SVB duidelijk worden uitgelegd. Daarmee is de kous toch af.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#12 Bericht door elst99 » zondag 06 september 2015, 08:12

Nu 7/8 maanden en langer en je bezoekt verschillende landen, hebt geen vaste verblijfplaats?
Daar zit de clou!
Maar geef niet wij worden door onze zgn. Deskundige, niet serieus genomen, ik heb het naar voren gebracht omdat ik Prajak daar op wilde wijzen.
En Lammert dram niet zo door, jij hebt het niet door!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#13 Bericht door stevenl » zondag 06 september 2015, 08:41

elst99 schreef:Nu 7/8 maanden en langer en je bezoekt verschillende landen, hebt geen vaste verblijfplaats?
Daar zit de clou!
Maar geef niet wij worden door onze zgn. Deskundige, niet serieus genomen, ik heb het naar voren gebracht omdat ik Prajak daar op wilde wijzen.
En Lammert dram niet zo door, jij hebt het niet door!
Je informatie is niet meer van toepassing. Zie de website voor de actuele informatie.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#14 Bericht door elst99 » zondag 06 september 2015, 08:42

Waar vind jij dat? Kan zijn, we gaan al 2,5 jaar niet meer naar Thailand, maar voor die tijd, hebben wij het altijd moeten melden! En kregen we bijeen een korting!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!


Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”