Thaise inkomstenbelasting; vrijstellingen en tarief

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Thaise inkomstenbelasting; vrijstellingen en tarief

#1 Bericht door prajak » maandag 16 maart 2015, 04:31

Thaise inkomstenbelasting; vrijstellingen en tarief

Of het er nu wel of niet van komt: een overzicht gebaseerd op de huidige wetgeving.

Eerst de weblink naar de wet zelf: http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Verwervingskosten / Deductions.

Je krijgt een aftrek voor verwervingskosten van het inkomen.

Verwervingskosten zijn kosten gemaakt voor verwerving, inning en behoud van inkomen. De aftrek krijg je zonder bewijs te leveren dat je kosten hebt gemaakt.

Uit employment, 40% met een maximum van 60.000 baht.

Er is ook een aftrek voor inkomsten uit copyright, verhuur van gebouwen, land, voertuigen, overige verhuur maar die behandel ik hier niet. Bij de meesten van ons zal het gaan om bedrijfspensioen.

Belastingvrije sommen / Allowances

Die heeft men hier nog; in Nederland zijn die lang geleden afgeschaft en vervangen door heffingskortingen.

Personal allowance, voor de belastingbetaler 30.000 baht.

Er zijn ook allowances indien sprake is van een onverdeeld vermogen en een non-juristic partnership. Ik laat dat voor wat het is in dit kader.

Spouse allowance. Voor de echtgenoot ook 30.000 baht indien die geen eigen inkomen heeft; indien wel krijgt zij/hij die op de eigen aangifte.

Child allowance; aftrek per kind tot 25 jaar mits studerend of ‘incompetent’ -dat ik vertaal met gehandicapt- per kind 15.000 baht doch maximaal voor 3 kinderen.

Study allowance; per kind dat studeert, 2.000 baht extra.

Parents allowance; aftrek voor ouders die 61 jaar of ouder zijn en een inkomen hebben lager dan 30.000 baht. Wat ik niet lees: moeten die ouders inwonend zijn en die 30.000 baht inkomen is dat per jaar? Aftrek 30.000 baht per ouder.

Life insurance premium, aftrek voor levensverzekering; de aftrek is gelimiteerd tot de betaalde premie en tot een maximum van 100.000 baht per persoon. Maar niet alle componenten van de polis leiden tot aftrek. De polis van mijn vrouw geeft een aftrekbaar bedrag aan en dat is maar een deel van de premie.

Verder bestaat er aftrek voor voorzieningen voor toekomstig levensonderhoud (approved providend fund contributions), voor ‘equity funds’, hypotheekrente en vrijgevigheid. Ik laat dit hier buiten beschouwing; daarvoor is een Thaise deskundige aanbevolen.

Punt 2.3 tax credit for dividends sla ik over.

Het tarief

Zie hoofdstuk 3.1 van genoemde weblink.

Dit is het schijventarief. Dit wordt toegepast als het inkomen is verminderd met de verwervingskosten en de belastingvrije sommen als boven behandeld.

Er is een extra vrijstelling voor mensen die het hele belastingjaar (kalenderjaar) 65 jaar of ouder zijn of invalide. En dat volgt verderop in dit verhaal.

Belastbaar inkomen tot 150.000 baht.
Tarief nul procent

Belastbaar inkomen tussen 150.000 en 300.000 baht.
Tarief vijf procent.

Belastbaar inkomen tussen 300.000 en 500.000 baht.
Tarief tien procent.

Belastbaar inkomen tussen 500.000 en 750.000 baht.
Tarief vijftien procent.

Belastbaar inkomen tussen 750.000 en 1 miljoen baht.
Tarief twintig procent.

Belastbaar inkomen tussen 1 en 2 miljoen baht.
Tarief vijfentwintig procent.

Tussen 2 en 4 miljoen baht.
Tarief dertig procent.

Over alles boven 4 miljoen baht.
Tarief vijfendertig procent.

Er zijn uitzonderingen voor rente en dividenden.

Deze tarieven zijn mogelijk maar tijdelijk verlaagd met enkele procenten. Het hoogste tarief was eerst 37%.

De extra vrijstelling ‘65’ of gehandicapt

Die is hier behandeld:

viewtopic.php?f=2121&t=823929

En zie deze weblink in het Thais:

http://www.rd.go.th/publish/38533.0.html

Ik heb begrepen dat dit mogelijk een tijdelijke aftrek is voor belastingplichtigen die het gehele belastingjaar 65 jaar of ouder zijn, of gehandicapt. In welke mate gehandicapt is me niet bekend.

De aftrek is 190.000 baht en komt in mindering op het belastbaar inkomen. Is dus als het ware een extra vrijstelling.

Een rekenvoorbeeld

Frans Farang is 65+ en heeft recht op de extra vrijstelling van 190.000 baht. Zijn bedrijfspensioen is meer dan 150.000 baht en daarvan 40% is, doch maximaal, 60.000. Hij heeft een vrijstelling van 30.000, zijn vrouw heeft geen inkomen en heeft ook 30.000. Een inwonend kind <25 studeert dus een aftrek van 15.000 + 2.000. Op de levenverzekering ligt een aftrek van 3.000 baht.

Hij heeft dus vrijgesteld, pak het rekenijzer er maar bij, 330.000 baht. Daarna gaat het schijventarief lopen en zijn de eerste 150.000 baht te belasten tegen nul procent.

Dat betekent dat van Frans Farang de eerste 330.000 plus 150.000 is samen 480.000 baht niet leiden tot feitelijke betaling. Dat is bij de huidige koers (34) ruim 14.000 euro bedrijfspensioen per jaar, zeg bijna 1.200 euro per maand.

Hoe volledig is dit verhaal?

Niet volledig. Daarvoor kan ik niet diep genoeg gaan. Maar het kan als leidraad dienen als je in dit land inkomstenbelasting moet gaan betalen.

Een jaar terug heb ik ook iets geplaatst over Thai taxes.
viewtopic.php?f=2121&t=822969. Mogelijk ook nog lezenswaardig.

Tenslotte

Zoals altijd, wetten worden in dit land lokaal wel anders uitgelegd dan wat er in de boeken staat, en wetten kunnen wijzigen. Als het anders uitpakt dan wat ik hier schrijf dan is dat helaas zo. Maar het kan dan ook meezitten....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise inkomstenbelasting; vrijstellingen en tarief

#2 Bericht door prajak » maandag 23 november 2015, 15:51

Er zijn (weer) plannen de Thaise inkomstenbelasting goedkoper te maken. Men wil het gat dichten tussen de maximale heffing in de vennootschapsbelasting + de dividendbelasting van totaal 28% en de hoogste schijf in de inkomstenbelasting van 35%.

Mooi plan en het gaat hier sneller dan in Nederland..... :mrgreen:

Men wil:

de nul procentschijf van 150.000 baht vergroten
de 40% aftrek op beroepskosten (max 60.000) verhogen
de schijfbreedte vergroten
het toptarief van 35 naar 28 procent brengen
het aantal kinderen voor aftrek verhogen van drie naar ....

Hoe men dat denkt te betalen staat en niet bij maar er ligt nog tig aantal ton rijst te rotten dat voor biobrandstof kan worden gebruikt en de veroorzaakster daarvan, mevrouw IJsmuts, gaat goede sier maken met een speech voor het EU parlement......

Ik heb er niks aan; mijn bedrijfspensioen valt nu al in de nul procentschijf en pensioen tendeert niet naar toename.... :happyno:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”