Levensbewijs

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Levensbewijs

#16 Bericht door RuudThai » woensdag 18 september 2013, 17:11

RuudThai schreef: Nou, ik heb 2 maanden de tijd om het terug te sturen. Zal wel lukken! [|)
Jaja, 2 maanden de tijd.... dus toen eventjes weggelegd en vervolgens vergeten :happyno: .
Maar, ik had de tijd tot 25 september om terug te sturen.
Dus van de week kwam ik het formulier weer tegen en meteen maar actie ondernomen.
Vragen 1 t/m 4 ingevuld en voor alle zekerheid zelf maar kopieën gemaakt van mijn paspoort, het paspoort van mijn vrouw en haar ID-kaart. Die ID-kaart is toevallig alleen in het Thais, dus als service voor de SVB haar reispas die wel tweetalig is ook meegestuurd.

Dinsdag naar de SSO, papieren afgegeven, uiterst voorkomend behandeld en nadat overleg was gevoerd werden de papieren in een vloeiboek gelegd voor kennelijk de baas van het spul en na een kwartiertje kwamen de stukken terug, getekend en wel. Men kende dus de nieuwe procedure al, dat de SSO de stukken niet meer moet versturen maar de betrokkene zelf.
Na wat vriendelijke wai's konden we vertrekken.
Ik had al gezien dat vraag 5, die door de SSO moet worden ingevuld, nog geheel leeg was dus die heb ik zelf maar aangevuld. Vermoedelijk is Engels lezen/schrijven te moeilijk voor hen en zeggen ze daar niks over want dat is weer gezichtsverlies.

Mijn vrouw moest ook nog haar handtekening zetten want dat moet als zij ook een uitkering van de SVB ontvangt. En ik ontvang voor haar de partnertoeslag dus denk ik dat zij daarom ook moet mee-ondertekenen. Is niet duidelijk aangegeven maar beter een handtekening teveel dan te weinig.

De SVB had een vensterenvelop bijgevoegd maar nergens op het formulier staat een voorgedrukt adres op de hoogte van die envelop waar je het naar toe moet sturen dus moet je dat toch weer zelf opschrijven. Waarom ze dan een vensterenvelop meesturen en niet een gewone is mij een raadsel.

Vervolgens naar het postkantoor en ferm zeg ik: a.u.b. versturen per EMS. Dat kan meneer, dat is 800 baht! Wat, 800 baht, veel te duur, wat kan er nog meer? Dus nu is het verstuurd 'met registratie' en zijn de kosten 103 baht.... :thumbsup:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Levensbewijs

#17 Bericht door brake034 » woensdag 18 september 2013, 19:40

Is het posten op dit forum geen bewijs van in leven zijn dan?
Marcel

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Levensbewijs

#18 Bericht door sunbird » donderdag 19 september 2013, 02:14

Een paar weken geleden hetzelfde gedaan als Ruud (was in 10 min klaar) we hadden geen venster enveloppe, maar in ieder geval aangetekend verzonden 117 baht.
Ondertussen een keurig mailtje gekregen van het SVB dat ze het hadden ontvangen en alles bij het oude bleef.
:thumbsup:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Levensbewijs

#19 Bericht door RuudThai » donderdag 19 september 2013, 03:32

brake034 schreef:Is het posten op dit forum geen bewijs van in leven zijn dan?
Nee hoor, vast en zeker niet, iemand anders kan voor mij doorgaan, hoewel, ik ben natuurlijk uniek en dat kan niemand nadoen.... :Whistle: :cheesy:

Maar inderdaad, al dat gedoe van persoonlijk ergens moeten verschijnen (zoals ook bij de ambassade voor het verkrijgen van een aantal verklaringen) is uit de tijd.
Je kunt toch contact maken met video via Skype o.i.d., dan zien ze je en je kunt meteen je paspoort laten zien, dan moet dat toch voldoende zijn voor identificatie?
Maar nee, men loopt achter de IT-ontwikkelingen aan en verblijft in de tijd van postduif en postkoets :evil: .

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Levensbewijs

#20 Bericht door trangerkuda » donderdag 19 september 2013, 03:53

RuudThai. Ook ik word sinds ik onder het 'bewijsvaninlevenzijnregime' val, jaarlijks opgezadeld met een meegezonden maar onbruikbare vensterenvelop. De eerste jaren dat dit het geval was, heb ik - samen met het geretourneerde formulier - een briefje bijgesloten, met de mededeling, dat dit onzinnig was, omdat het te retourneren formulier hier niet op berekend was. Een verspilling van (belasting-)geld derhalve.
Niemand heeft ooit de moeite genomen om ontvangst van zo'n briefje te bevestigen en tot en met de laatste keer, dat ik een formulier toegestuurd kreeg, trof ik gewoon weer zo'n onbruikbare retourvensterenvelop aan.
Schoolvoorbeeld van ambtenarij en een 'dat hoort niet in mijn postbakje'-mentaliteit.
Dit jaar heb ik nog niets toegestuurd gekregen, maar ik ben benieuwd of het personeel, dat werkzaam is op het plaatselijke SSO-kantoor alhier, inmiddels op de hoogte is van de gewijzigde procedure.
Tot nu toe kreeg ik jaarlijks het idee, dat ik in deze regio de enige klant was.
Er wonen hier in de regio wel meer uit Nederland afkomstige mensen, maar die hebben kennelijk nog niet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#21 Bericht door prajak » dinsdag 25 maart 2014, 01:29

Ik val met mijn bedrijfspensioen ineens onder Zwitserleven en men vraagt een bewijs leven en stelt als voorwaarde dat ‘de lokale autoriteit’ dat ding aftekent. Dat ‘ding’ is hun vragenbriefje in NL, Eng, Fr, D en Sp maar niet in het Thais. Een gotspe, nietwaar ?

Nu weet ik dat de lokale autoriteit, de amphur, dat weigert en ik vraag netjes aan Zwitserleven of ook goed is een notaris/advocaat of de ambassade. Maar ja, ambassade met een gebroken poot, 2 x 600 km, dus ik zeg dat ik dat nu fysiek niet aankan.

Maar ik vind in Nongkhai een notaris en die vult dat in; stempels en lakzegels, 2.000 baht.

Ik vraag verder luidop in mijn email of men niet kan combineren met de SVB en of men niet landelijk die briefjes kan sturen in EEN maand want er zijn nu eenmaal landen waar je ver moet reizen.

De amphur wel gevraagd maar het briefje moet dan in het Thais......

En ik krijg dit als antwoord van Zwitserleven.

==

Bedankt voor uw reactie. Graag licht ik uw vragen nog even toe.

Opvragen bewijs van in leven

Het is voor de verschillende bedrijven onmogelijk om met elkaar af te stemmen wanneer we het bewijs van in leven opvragen. Zo is de SVB een grote instantie die vaste mensen in dienst hebben voor het bewijs van in leven. Zij vragen dan ook altijd de gegevens op in de maand waarin u jarig bent.
Voor ons is dit niet te doen. Wij hebben geen aparte mensen hiervoor in dienst. Wij kunnen 2x per jaar tijd vrijmaken voor dit project. Een bewijs van in leven wat u eerder heeft gebruikt voor de SVB of voor een andere instantie, kunt u ook voor ons gebruiken. Dit bewijs mag dan niet ouder zijn dan 6 maanden.

Uniforme regels

De regels die de bedrijven aan een bewijs van in leven stellen zijn niet vanuit de overheid of een andere instantie geregeld. Dit is iets wat elk bedrijf zelf mag bepalen.

Om onze gepensioneerden tegemoet te komen, hebben wij soepele regels. Lukt het niet via de gemeente waar u woont, moet u dure kosten maken voor een notaris of moet u ver reizen, dan voldoet de stempel van uw huisarts ook. Heel makkelijk gezegd, iemand in een officieel beroep, zoals een arts of een politieagent mag de verklaring ondertekenen en stempelen.

Register van niet ingezetenen

Zoals ik eerder vermeldde is men bezig met het opzetten van een register van niet ingezetenen. Ik heb hier bij mijn collega’s die zich meer hiermee bezig houden laten informeren. Zodra dit register loopt, wordt het gevoed door de Nederlandse belastingdienst en de SVB. Als het goed is, komen uw gegevens hier dan ook in.

Wij houden de ontwikkelingen hiervan in de gaten en hopen met u dat dit register heel snel klaar is voor gebruik.

==

Kijk, dat is heel aardig van Zwitserleven.

Als zij twee keer per jaar zo’n briefje rondsturen dan heb ik 50% kans dat mijn SSO briefje nog geldig is. En in het andere geval mag een arts of politieman dat ook verklaren. Wel, ik heb al opdracht gegeven dat Zwitserlevenbriefje te voorzien van regels in het Thais dus ik kan daar mee aan de slag op de amphur.

Wat dat register gaat betekenen ? Mevrouw vertelde me aan de telefoon dat het een EU register wordt en voor mij geen betekenis zal hebben. Nu ben ik uitgeschreven uit NL en heb vrijstelling van volksverzekering, ziekenfondswet en voor mijn bedrijfspensioen ook voor inkomstenbelasting tot mijn 75e dus laat Big Bro dan ook maar zien dat ik nog leef.

Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 16:01

Re: Levensbewijs

#22 Bericht door Thongpoon » maandag 31 maart 2014, 05:13

Even voor de duidelijkheid: Wij zijn net bij de SSO in Hua Hin geweest en dat verliep probleemloos. Bij de in te vullen papieren zat ook een blad "Geldigverklaring van het levensbewijs". Hiermee hoef ik dus niet meer naar een notaris? Dan hoef ik dat (lege) blad dus ook niet mee te sturen naar de SVB in Nederland neem ik aan. Het e.e.a. staat hier wel beschreven, maar na wat problemen met de SVB wil ik hier zeker van zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#23 Bericht door prajak » maandag 31 maart 2014, 06:25

Thongpoon, op de SVB brief van November 2013 staat...

Vraag 1 tm 4 vult U zelf in.
Vraag 5 laat u invullen door een bevoegde autoriteit.
Dat is gemeente, notaris of ambassade.
De bevoegde autoriteit mag een eigen verklaring afgeven als dit antwoord geeft op alle vragen die we onder 1 tm 4 stellen.

Maar...voor Thailand is de enige bevoegde autoriteit het SSO. Bij mij tekent het SSO vraag 5 af. Kies je er voor een andere instantie vraag 5 te laten aftekenen dan heb je niet genoeg, het SSO moet de laatste instantie zijn. Zonder SSO stempel is jouw bewijs niet geldig.

Ik ga dus met Kai alleen maar naar het SSO en die tekent de zaak af, ook als er een inkomensverklaring bij zit voor Kai. Paspoorten en ID meenemen, kopie zelf maken wordt op prijs gesteld, ik krijg een extra kopie mee naar huis, en stuur het origineel aangetekend naar NL.

kanyarat
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 01 juni 2007, 11:25

Re: Levensbewijs

#24 Bericht door kanyarat » maandag 31 maart 2014, 06:43

Hallo Prajak,
Vraag 1 tot 4 zelf ingevuld en 5 is hier keurig door de SSO ingevuld en afgestempeld. Dus ik neem aan dat dit ok is. Mijn vraag sloeg op een ander blad dat bijgevoegd was dat alles nog eens bevestigd moet worden door een notaris ofzo. Uit jouw antwoord maak ik op dat dit nodig is. Alles zal dus wel goed zijn zo. In het verleden eens problemen gehad met de svb dus ik ben graag zeker dat alles ok is!(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#25 Bericht door prajak » maandag 31 maart 2014, 07:25

Kanyarat, dat andere blad, was dat een invulblad of een blad met toelichting ?

Ik denk het laatste.

De SVB hanteert denk ik een standaardbrief en voor ons in Thailand komt er een brief bij, die over de SSO. Ik zat er vroeger ook tegenaan te hikken, een notaris mag ook maar daarna toch de SSO, enfin, het was ook mij niet altijd duidelijk. Dan las je van SSO's waar men van niks wist en men dan Nonthaburi maar ging bellen......

Ik doe het zoals jij beschrijft. En mijn AOW komt netjes binnen dus het zal wel in orde zijn.

wimvanderputten
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 04 april 2014, 01:47

Levensbewijs

#26 Bericht door wimvanderputten » woensdag 09 april 2014, 04:09

Ik realiseer mij dat het onderwerp AOW al meerdere malen is behandeld, maar toch deze vraag:

Heb zojuist AOW aanvraag met Levensbwijs ontvangen en worstel een beetje met het completeren van de gegevens.
Ik woon geruime tijd in Thailand, samen met (Thaise) vrouw en dochter. Beiden zijn niet werkzaam

Mijn vrouw heeft geen recht op AOW, maar we kunnen wel een partner toeslag claimen.?

Klopt dit?

Hartelijk dank,

Wim van der Putten

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#27 Bericht door prajak » woensdag 09 april 2014, 09:05

Wim, ik zou eens kijken op de site van de SVB. Daar staat een hoofdstuk partnertoeslag.

Je hebt dit jaar recht op AOW ? Ben je van 1949 of eerder ? Dan heb je geluk, denk ik. Zover ik weet heb je recht op p-toeslag en die is afhankelijk van de leeftijd van de partner en haar arbeidsinkomen (en dat is nul schreef je al).

Ik zou de SVB site eens nakijken. En verder: niet geschoten is altijd mis dus aanvragen !

Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: Levensbewijs

#28 Bericht door Henk T » vrijdag 23 september 2016, 09:41

Hallo Allemaal,

Zoek naar een oplossing om mijn levensbewijzen van 3 Pensioenfondsen getekend en gestempeld te krijgen.
Met het levensbewijs voor het SVB (waar ontzettend veel over geschreven is) ga ik naar het SSO in Khon Kaen en heb ik totaal geen problemen mee.
Voor de pensioenfondsen ben ik totnogtoe twee keer naar de Amphur in Nong Song Hong geweest,
maar The Boss daar begint steeds moeilijker te doen omdat hij geen enkel taal kan lezen en dus niet begrijpt waarvoor hij tekent.
Ik vond tot nog toe alleen een dergelijk probleem terug van Prajak van maart 2014 (heb niet alle pagina's gelezen) maar hij geniet inmiddels van het Zwitserlevengevoel. :D
Wat moet ik doen?
1. Naar Bangkok gaan en 3 formulieren alledrie in verschillen lay-out in het Thais laten vertalen en legaliseren? of
2. ieder keer naar de Nederlandse Ambassade afreizen voor een stempelje?
3. of zijn er andere opties en zijn er mensen in deze region die hun ervaring met mij kunnen delen?

Bij voorbaat dank aan iedereen die mij informative kan sturen

vr.gr.
Henk smits

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Levensbewijs

#29 Bericht door dutch » vrijdag 23 september 2016, 12:22

Op de formulieren van de aanvraag voor een levensbewijs staat bij mij duidelijk aangegeven door wie dit afgegeven kan worden.Het is vervelend dat niet alle pensioenfondsen dezelfde instaties gebruiken en bij mij varieert het van notaris-ziekenhuis arts-en dergelijke.
Het lukt altijd zonder problemen en ik doe het nu 12 opeenvolgende jaren.
Thaise instanties zijn vaak een crime vanwege gebrek aan Engelse taal kennis en ik begin daar dus niet aan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Levensbewijs

#30 Bericht door trangerkuda » vrijdag 23 september 2016, 12:59

Niet alle instanties/'autoriseringsgerechtigden' gevestigd buiten plaatsen als Bangkok, Pattaya e.d. zijn bereid om de formulieren te tekenen en van een officieel stempel te voorzien.

Vaak precies vanwege de reden die door de vraagsteller genoemd wordt.

Een oplossing die ik dan nog wel eens wil gebruiken, is een afspraak maken met een plaatselijke advocaat met notariele bevoegdheid. Kost wat bahtjes, maar naar de Nederlandse ambassade in Bangkok reizen (voor mij zo'n kleine 900 km. schat ik), kost meer tijd, geld en energie.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”