Levensbewijs

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Levensbewijs

#1 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 juli 2013, 09:12

Dit onderwerp is al regelmatig aan de orde geweest, o.a. in het hoofdstuk Wonen en Werken in Thailand, maar er zijn veranderingen en het lijkt mij het beste om dan maar overnieuw te beginnen.
En omdat het meestal AOW betreft, in dit hoofdstuk.

Vandaag kreeg ik het formulier van de SVB waarmee ik moet aantonen nog in leven te zijn zodat ik AOW van hen kan blijven ontvangen.
Het heet nu "Officieel Levensbewijs".

En de OLB-procedure is gewijzigd en ziet er nu als volgt uit.
Vanaf nu zijn de Thaise Social Security Office (SSO) en de Nederlandse Ambassade in Bangkok de enige instanties die het OLB geldig mogen verklaren. Dus niet meer de gemeente, immigratiedienst, toeristenpolitie e.d.

Je moet zelf naar de SSO of de NL ambassade gaan. Als je met iemand je huishouden deelt moet die zich ook persoonlijk daar melden.
De SSO maakt een kopie van het NL paspoort en eventueel van de ID van de partner.
Daarna moet de SSO het formulier geldig verklaren en afstempelen. Zelf moet je dan vraag 1 t/m 4 hebben ingevuld, vraag 5 moeten zij doen.
Is alles gebeurd dan moet de SSO in tegenstelling tot voorheen het formulier aan je teruggeven en dan moet je het zelf naar de SVB in Roermond opsturen.

Dus: minder instanties dan voorheen waar je terecht kunt en zelf opsturen i.p.v. de SSO.
En je partner/huisgenoot moet mee naar SSO of ambassade, maar misschien was dat voorheen ook al zo, dat weet ik niet meer.

Oja, ter verdere verwarring: op het formulier staat het weer anders vermeld dan in de begeleidende brief, waarschijnlijk oud model formulier. Volgens dat formulier kun je nog terecht bij gemeente, notaris enz.
Maar je moet echt de begeleidende brief volgen.

Nou, ik heb 2 maanden de tijd om het terug te sturen. Zal wel lukken! [|)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Levensbewijs

#2 Bericht door Ben » dinsdag 30 juli 2013, 09:31

RuudThai schreef:Dit onderwerp is al regelmatig aan de orde geweest, o.a. in het hoofdstuk Wonen en Werken in Thailand, maar er zijn veranderingen en het lijkt mij het beste om dan maar overnieuw te beginnen.
En omdat het meestal AOW betreft, in dit hoofdstuk.

Vandaag kreeg ik het formulier van de SVB waarmee ik moet aantonen nog in leven te zijn zodat ik AOW van hen kan blijven ontvangen.
Het heet nu "Officieel Levensbewijs".

En de OLB-procedure is gewijzigd en ziet er nu als volgt uit.
Vanaf nu zijn de Thaise Social Security Office (SSO) en de Nederlandse Ambassade in Bangkok de enige instanties die het OLB geldig mogen verklaren. Dus niet meer de gemeente, immigratiedienst, toeristenpolitie e.d.

Je moet zelf naar de SSO of de NL ambassade gaan. Als je met iemand je huishouden deelt moet die zich ook persoonlijk daar melden.
De SSO maakt een kopie van het NL paspoort en eventueel van de ID van de partner.
Daarna moet de SSO het formulier geldig verklaren en afstempelen. Zelf moet je dan vraag 1 t/m 4 hebben ingevuld, vraag 5 moeten zij doen.
Is alles gebeurd dan moet de SSO in tegenstelling tot voorheen het formulier aan je teruggeven en dan moet je het zelf naar de SVB in Roermond opsturen.

Dus: minder instanties dan voorheen waar je terecht kunt en zelf opsturen i.p.v. de SSO.
En je partner/huisgenoot moet mee naar SSO of ambassade, maar misschien was dat voorheen ook al zo, dat weet ik niet meer.

Oja, ter verdere verwarring: op het formulier staat het weer anders vermeld dan in de begeleidende brief, waarschijnlijk oud model formulier. Volgens dat formulier kun je nog terecht bij gemeente, notaris enz.
Maar je moet echt de begeleidende brief volgen.

Nou, ik heb 2 maanden de tijd om het terug te sturen. Zal wel lukken! [|)
Dank zij het Bulgaren Drama!

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Levensbewijs

#3 Bericht door nbreeker » dinsdag 30 juli 2013, 10:43

RuudThai schreef:Dit onderwerp is al regelmatig aan de orde geweest, o.a. in het hoofdstuk Wonen en Werken in Thailand, maar er zijn veranderingen en het lijkt mij het beste om dan maar overnieuw te beginnen.
En omdat het meestal AOW betreft, in dit hoofdstuk.

Vandaag kreeg ik het formulier van de SVB waarmee ik moet aantonen nog in leven te zijn zodat ik AOW van hen kan blijven ontvangen.
Het heet nu "Officieel Levensbewijs".

En de OLB-procedure is gewijzigd en ziet er nu als volgt uit.
Vanaf nu zijn de Thaise Social Security Office (SSO) en de Nederlandse Ambassade in Bangkok de enige instanties die het OLB geldig mogen verklaren. Dus niet meer de gemeente, immigratiedienst, toeristenpolitie e.d.

Je moet zelf naar de SSO of de NL ambassade gaan. Als je met iemand je huishouden deelt moet die zich ook persoonlijk daar melden.
De SSO maakt een kopie van het NL paspoort en eventueel van de ID van de partner.
Daarna moet de SSO het formulier geldig verklaren en afstempelen. Zelf moet je dan vraag 1 t/m 4 hebben ingevuld, vraag 5 moeten zij doen.
Is alles gebeurd dan moet de SSO in tegenstelling tot voorheen het formulier aan je teruggeven en dan moet je het zelf naar de SVB in Roermond opsturen.

Dus: minder instanties dan voorheen waar je terecht kunt en zelf opsturen i.p.v. de SSO.
En je partner/huisgenoot moet mee naar SSO of ambassade, maar misschien was dat voorheen ook al zo, dat weet ik niet meer.

Oja, ter verdere verwarring: op het formulier staat het weer anders vermeld dan in de begeleidende brief, waarschijnlijk oud model formulier. Volgens dat formulier kun je nog terecht bij gemeente, notaris enz.
Maar je moet echt de begeleidende brief volgen.

Nou, ik heb 2 maanden de tijd om het terug te sturen. Zal wel lukken! [|)
He topambtenaar als je nu iets probeert te vertellen doe het dan goed en maak je je er niet vanaf met een Jantje van leien.Je moet niet alleen het officiële ondertekende levensbewijs terug sturen maar ook de kopieën van je paspoort en de ID van je partner.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Levensbewijs

#4 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 juli 2013, 10:49

Snuggere mensen begrijpen dit wel en die kunnen ook de SVB-info lezen.... :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#5 Bericht door prajak » dinsdag 30 juli 2013, 11:18

Mijn Kai moest altijd al mee naar het SSO voor het controleren van haar inkomen (dat ze niet heeft). En kopietjes maken van paspoort en ID deed ik zelf al. En de kopie aangetekend naar Roermond zenden deed ik ook al. Dus voor ons niks nieuws. Maar ik houd wel meer in eigen hand en dat geeft zekerheid.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Levensbewijs

#6 Bericht door carpediem » dinsdag 30 juli 2013, 12:08

nbreeker schreef:He topambtenaar als je nu iets probeert te vertellen doe het dan goed en maak je je er niet vanaf met een Jantje van leien.Je moet niet alleen het officiële ondertekende levensbewijs terug sturen maar ook de kopieën van je paspoort en de ID van je partner.


Ik heb de papieren niet bij de hand maar wat ik me herinner heb ik niet gelezen dat je kopie(en) van de paspoort(en) moet meesturen.
Heb ik dus niet gedaan.
pluk de dag (carpediem)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Levensbewijs

#7 Bericht door ron » dinsdag 30 juli 2013, 12:11

carpediem schreef:
nbreeker schreef:He topambtenaar als je nu iets probeert te vertellen doe het dan goed en maak je je er niet vanaf met een Jantje van leien.Je moet niet alleen het officiële ondertekende levensbewijs terug sturen maar ook de kopieën van je paspoort en de ID van je partner.


Ik heb de papieren niet bij de hand maar wat ik me herinner heb ik niet gelezen dat je kopie(en) van de paspoort(en) moet meesturen.
Heb ik dus niet gedaan.
Vandaar Nick zijn opmerking Carpediem............kopie van paspoort en ID-partner meesturen,is trouwens nooit anders geweest. :clap:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Levensbewijs

#8 Bericht door nbreeker » dinsdag 30 juli 2013, 13:04

Ik heb gisteren het Officiele levensbewijs ontvangen,gelijk ingevuld en kopieen gemaakt van mijn paspoort en mijn partner haar ID en vanmorgen naar het SSO kantoor hier in Udon Thani,waar je altijd keurig te woord wordt gestaan,zoals ook weer vandaag en nadat de SSO ambtenaar het formulier had getekend en gestempeld kreeg ik van hem het originele bewijs met mijn kopieën en een setje kopieen van het geheel voor mijn eigen boekhouding en hij hield zelf ook een setje kopieën.

Thuis gekomen het origineel in een envelop gedaan met kopieen van mijn paspoort en ID van mijn vrouw en op het postkantoor afgeleverd,ik weet dat ik ruim de tijd heb maar weg is weg.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Levensbewijs

#9 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 juli 2013, 14:55

carpediem schreef:
nbreeker schreef:Je moet niet alleen het officiële ondertekende levensbewijs terug sturen maar ook de kopieën van je paspoort en de ID van je partner.


Ik heb de papieren niet bij de hand maar wat ik me herinner heb ik niet gelezen dat je kopie(en) van de paspoort(en) moet meesturen.
Heb ik dus niet gedaan.
Carpediem, misschien had jij nog de oude infobrief. De voorgaande jaren maakte de SSO een kopie van je paspoort en de ID-kaart van je partner en wat zij daar mee deden stond volgens mij niet in die infobrief van de SVB. Dat SSO dat meestuurde naar de SVB is mij niet bekend maar zou heel goed kunnen.
Nu staat het dus wel in die brief van de SVB.
Wat ze trouwens willen met de ID-kaart van mijn vrouw....?? Dat is een model alleen in het Thais, terwijl ze ook 2-talige exemplaren hebben, Engels en Thai. Maar die heeft mijn vrouw niet :giggle: . Maar misschien scannen ze hem en laten de tekst vervolgens door Bing vertalen, dan krijg je hele grappige teksten! :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#10 Bericht door prajak » dinsdag 30 juli 2013, 15:38

Ruudthai heeft hem binnen, Nbreeker ook al, ik nog niks maar die post komt in NL aan en zal later worden verzonden. Hoewel, broer (correspondentieadres) is aan het zweefvliegen in Duitsland en dus niet thuis. Ik zie wel wat er komt en wat ik moet meezenden.

Maar vreemd is dat je ieder jaar de zelfde kopietjes moet meezenden..... Ze scannen dat spul in dus waarom dan herhalen ? Vooruit, er verdienen mensen een boterham mee.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Levensbewijs

#11 Bericht door sunbird » vrijdag 30 augustus 2013, 01:26

Ik kreeg ook weer mijn Attestatie de vita zo heet het toch ;)
Had afgesproken met SVB te sturen rond de geboorte datum.

Ruim 21 jaar mag ik dit invullen en veel veranderd,
In de begin jaren iedere maand een krantenkop met handtekening opsturen, en nu mag je vrouw mee tekenen ;)

ach ja verrassingen moeten er toch zijn?
nu wacht ons een verlaging van de AOW ? :cry:

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Levensbewijs

#12 Bericht door v@go » vrijdag 30 augustus 2013, 12:54

Hebben ze het dan ook zo vroeg gestuurd met je geboorte?
Je vader heeft toen toch al aangifte gedaan van jou bestaan. :clap:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Levensbewijs

#13 Bericht door sunbird » vrijdag 30 augustus 2013, 23:25

v@go schreef:Hebben ze het dan ook zo vroeg gestuurd met je geboorte?
Je vader heeft toen toch al aangifte gedaan van jou bestaan. :clap:
Haha ;) ik neem aan dat jij ook een geboortedatum hebt, of vergis ik mij ? :angel:
Mag ook verjaardag zijn. ;)

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Levensbewijs

#14 Bericht door v@go » vrijdag 30 augustus 2013, 23:48

Ja maar je geboorte datum is lang geleden en komt ook niet meer terug, maar je zult wel je verjaardag bedoelen.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Levensbewijs

#15 Bericht door prajak » zaterdag 31 augustus 2013, 04:53

Het is allemaal een vette truc van de overheid om jouw AOW negen maanden later te gaan betalen en zo wat centen in de zak te houden. De MAAKdatum moeten ze aanhouden want op die dag begint de slijtage van lichaam en geest. We zijn er weer eens ingetrapt, mensen...... :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”