Ervaringen SSO

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ervaringen SSO

#61 Bericht door printen44 » zaterdag 18 januari 2014, 10:25

Ja, want volgens mij is die nieuwe regeling, het zelf versturen van het Levensbewijs van midden vorig jaar.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Ervaringen SSO

#62 Bericht door j.b » zondag 19 januari 2014, 03:33

printen44 schreef:Joost, dat zijn dan de Nederlanders die AOW hebben. Zover ik weet zijn er in de regio Chiang Mai meer dan 400 Nederlanders die AOW hebben
Bij mijn laatste bezoek aan de SSO enkele maanden geleden heb ik daar gevraagd hoeveel NLers er hier in de regio Chiangmai te maken hebben met de SSO en het antwoord was 80 ??


JB

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ervaringen SSO

#63 Bericht door Herbergier » zondag 19 januari 2014, 03:50

Als er maar 80 Nederlanders gebruik van maken, kunnen ze dat kantoor wel opdoeken, want dat betekend nog geen 7 per maand en dat in de tijd van bezuinigingen, zelfs de ambassade in Bangkok moet zwaar bezuinigen op haar diensten, zag ik gisteren bij DWDD.
Alles van waarde is weerloos.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#64 Bericht door dutch » zondag 19 januari 2014, 04:13

Ik denk dat het totaal aantal SSO klanten,zijnde AOW trekkers die in Thailand wonen,wel eens kleiner zou kunnen zijn als dat we denken.
Heeft iemand enig idee , over hoeveel 65 plussers er hier eigenlijk gesproken wordt ?
Ik zelf denk dat het met 1000 al aardig in de buurt komt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ervaringen SSO

#65 Bericht door Herbergier » zondag 19 januari 2014, 04:32

Dutch, het SSO kantoor is een Sociale Verzekeringsbank (SVB) meldpunt, dus het SSO is er niet alleen voor de gepensioneerde Nederlanders in Thailand, maar voor alle Nederlanders die gebruik maken van de Nederlandse Volksverzekering, dus ook WAO, Anw, kinderbijslag enz.
Alles van waarde is weerloos.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#66 Bericht door dutch » zondag 19 januari 2014, 04:55

Herbergier schreef:Dutch, het SSO kantoor is een Sociale Verzekeringsbank (SVB) meldpunt, dus het SSO is er niet alleen voor de gepensioneerde Nederlanders in Thailand, maar voor alle Nederlanders die gebruik maken van de Nederlandse Volksverzekering, dus ook WAO, Anw, kinderbijslag enz.
OK,maar over welke aantallen praten we nu eigenlijk ?
Laatst gewijzigd door dutch op zondag 19 januari 2014, 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#67 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 05:55

Heren, het SSO kantoor is primair voor de Thaise mensen; voor hun werk, hun zorg, hun pensioen, hun registratie, hun paperassen, hun alles. Wat ze er bij doen voor ons NL-ers is bijzaak en ik vraag me zelfs af of de regiokantoren iets zien van betaling voor hun diensten.......

Hun website....http://www.sso.go.th/wpr/eng/

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen SSO

#68 Bericht door ron » zondag 19 januari 2014, 06:10

prajak schreef:Heren, het SSO kantoor is primair voor de Thaise mensen; voor hun werk, hun zorg, hun pensioen, hun registratie, hun paperassen, hun alles. Wat ze er bij doen voor ons NL-ers is bijzaak en ik vraag me zelfs af of de regiokantoren iets zien van betaling voor hun diensten.......

Hun website....http://www.sso.go.th/wpr/eng/
Goedemorgen Prajak.

Meen je dat nou...................wat denk je zelf. :cheesy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Ervaringen SSO

#69 Bericht door j.b » zondag 19 januari 2014, 06:25

Herbergier schreef:Als er maar 80 Nederlanders gebruik van maken, kunnen ze dat kantoor wel opdoeken, want dat betekend nog geen 7 per maand en dat in de tijd van bezuinigingen, zelfs de ambassade in Bangkok moet zwaar bezuinigen op haar diensten, zag ik gisteren bij DWDD.
Voorheen deden enkele NLers in Thailand de controle op het naleven van de regels , nu zover ik weet nog geen controles.
De baten zullen niet opwegen tegen de kosten van toen .

JB

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#70 Bericht door dutch » zondag 19 januari 2014, 06:29

prajak schreef:Heren, het SSO kantoor is primair voor de Thaise mensen; voor hun werk, hun zorg, hun pensioen, hun registratie, hun paperassen, hun alles. Wat ze er bij doen voor ons NL-ers is bijzaak en ik vraag me zelfs af of de regiokantoren iets zien van betaling voor hun diensten.......

Hun website....http://www.sso.go.th/wpr/eng/
Sorry prajak,
Dit is gewoon een zakelijk contract tussen deze beide diensten.Niets meer en niets minder.
Ik ben echter wel blij dat ik niet aan moet sluiten in de eindeloze rijen en verkeersopstoppingen die ik daar ,elke keer als ik er ben,zie.
Ik ben er nu voor het derde jaar geweest en zo langzamerhand zal men toch wel weten hoe een en ander werkt.
Zeker als ze in nederland de verkeerde formulieren naar mij opstuurt ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#71 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 09:08

Zal best zakelijk zijn maar of de regiokantoren er iets van zien ? Mij vragen ze steeds of ik zelf een kopie wil maken van paspoort en iD..... Ik denk dat de bijdragen van NL in de metropool blijven hangen....

Dat je nu zelf moet opsturen, is dat geen centenkwestie ?

Laat niemand denken dat NL geen controle meer uitoefent in persoon. Al zal dat met het BEU verdrag in de hand minder frequent zijn dan vroeger. De vraag of je nog leeft is nu duidelijk geworden, ze kunnen maximaal een jaar te veel betalen. De vraag of je ALLEEN woont kan ook de SSO niet beantwoorden. Controle zal er heus nog wel zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#72 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 09:39

De afspraken tussen NL en de SSO over het vergoeden van kosten kan ik niet vinden. Zullen vertrouwelijk zijn.

Ik vind wel dit...
http://www.thailandforum.nl/expats-en-pe ... ewijs-svb/

en daarin de mededeling dat per november 2011 in heel Thailand slechts een 800 AOW-ers leefden. Dat valt dus reuze mee..... Eigenlijk komt me dat erg laag voor. Dat zijn er nu een paar meer...of minder....

Maar 800 AOW-ers betekent toch 800 x 12 x zeg 750 euro gemiddeld is op jaarbasis toch 7 miljoen euro. Ik heb meen ik in dit forum eens uitgerekend wat NL exporteert aan AOW. Een stevig bedrag; er zijn wel eens dagen dat ik dat niet in mijn zak heb. :giggle2:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Ervaringen SSO

#73 Bericht door driver » zondag 19 januari 2014, 09:42

prajak schreef:De afspraken tussen NL en de SSO over het vergoeden van kosten kan ik niet vinden. Zullen vertrouwelijk zijn.

Ik vind wel dit...
http://www.thailandforum.nl/expats-en-pe ... ewijs-svb/

en daarin de mededeling dat per november 2011 in heel Thailand slechts een 800 AOW-ers leefden. Dat valt dus reuze mee..... Eigenlijk komt me dat erg laag voor. Dat zijn er nu een paar meer...of minder....

Maar 800 AOW-ers betekent toch 800 x 12 x zeg 750 euro gemiddeld is op jaarbasis toch 7 miljoen euro. Ik heb meen ik in dit forum eens uitgerekend wat NL exporteert aan AOW. Een stevig bedrag; er zijn wel eens dagen dat ik dat niet in mijn zak heb. :giggle2:
ook niet in thb ? :mrgreen:

Brengt me op deze vraag dan die hier misschien niet thuishoort dan graag elders verder wat mij betreft : Als je dus 750 euro krijgt per maand als Aow in Thailand zit je dus onder de verplichte inkomens norm om daar te wonen voor vast kun je dat dan aanvullen via een x bedrag op je Thaise bank rekening zodat je dat vereiste inkomen haalt ?
Is al eerder over geschreven elders dacht ik maar ook hier kunnen de regels weer wat aangepast zijn misschien ?

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op zondag 19 januari 2014, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#74 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 09:46

Driver, zoveel honderd miljoen baht past niet eens in mijn toch ruim uitgevallen broekzakken.... :giggle2:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Ervaringen SSO

#75 Bericht door driver » zondag 19 januari 2014, 09:47

prajak schreef:Driver, zoveel honderd miljoen baht past niet eens in mijn toch ruim uitgevallen broekzakken.... :giggle2:
Jammer, jammer....ik had nog wat toegevoegt in mijn bericht zoals wel vaker na plaatsing ;)

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”