Ervaringen SSO

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen SSO

#31 Bericht door RuudThai » woensdag 07 december 2011, 16:09

Het antwoord van de SVB:
Geachte heer,

Wij begrijpen uw probleem. Toch willen wij u iets uitleggen.

Zoals u weet hebben wij vele klanten in Thailand. Wellicht komt het omdat u de eerste aanvragende Nederlander bent bij dat betreffende SSO. Wij hebben uw klachten niet van andere Nederlanders in Thailand vernomen. Wij krijgen dagelijks levensbewijzen die zijn gevalideerd door de diverse SSO's in Thailand. Geen probleem ! Er zijn afspraken gemaakt met Thailand dat bij elk SSO iemand werkt die Engels spreekt.U hoeft ook niet naar het Gemeentehuis of naar de politie, het SSO mag uw levensbewijs ook stempelen.

Als correspondentietaal heeft u bij de SVB de keuze uit: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Portugees, Spaans en Turks. Als de SVB zelf formulieren van instanties uit andere landen ontvangt, zijn deze overigens bijna nooit in het Nederlands. In tegenstelling tot andere landen is de SVB daar dus juist heel klantvriendelijk in.

Wij gaan er vanuit dat het SSO uw formulieren valideert en naar de SVB in Roermond stuurt.


Nou, je hoeft dus niet naar de politie of het gemeentehuis of de ambassade, maar je kunt alles afhandelen bij het SSO! Dat staat niet op het formulier en daar zal ik ze nog even over kapittelen. Maar het scheelt een slok op een borrel (mag dat een Rémy Martin zijn? :giggle: )
dat je alleen maar bij het SSO hoeft te zijn. :D

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Ervaringen SSO

#32 Bericht door Mart » woensdag 07 december 2011, 17:09

Ruud, een citaat uit de brief van SVB
Wij hebben uw klachten niet van andere Nederlanders in Thailand vernomen.


Dit is een onjuistheid ( om het netjes te schrijven )

Ik zal mijn klacht opzoeken en je die via een email toezenden.

Dat men het formulier bij SSO kan laten ondertekenen, was mij bekend, maar vermeld in je schrijven dan ook dat bv in mijn geval het SSO kantoor 90 km verder is.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#33 Bericht door dutch » maandag 05 maart 2012, 06:51

RuudThai schreef:Het antwoord van de SVB:
Geachte heer,

Wij begrijpen uw probleem. Toch willen wij u iets uitleggen.

Zoals u weet hebben wij vele klanten in Thailand. Wellicht komt het omdat u de eerste aanvragende Nederlander bent bij dat betreffende SSO. Wij hebben uw klachten niet van andere Nederlanders in Thailand vernomen. Wij krijgen dagelijks levensbewijzen die zijn gevalideerd door de diverse SSO's in Thailand. Geen probleem ! Er zijn afspraken gemaakt met Thailand dat bij elk SSO iemand werkt die Engels spreekt.U hoeft ook niet naar het Gemeentehuis of naar de politie, het SSO mag uw levensbewijs ook stempelen.

Als correspondentietaal heeft u bij de SVB de keuze uit: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Portugees, Spaans en Turks. Als de SVB zelf formulieren van instanties uit andere landen ontvangt, zijn deze overigens bijna nooit in het Nederlands. In tegenstelling tot andere landen is de SVB daar dus juist heel klantvriendelijk in.

Wij gaan er vanuit dat het SSO uw formulieren valideert en naar de SVB in Roermond stuurt.


Nou, je hoeft dus niet naar de politie of het gemeentehuis of de ambassade, maar je kunt alles afhandelen bij het SSO! Dat staat niet op het formulier en daar zal ik ze nog even over kapittelen. Maar het scheelt een slok op een borrel (mag dat een Rémy Martin zijn? :giggle: )
dat je alleen maar bij het SSO hoeft te zijn. :D


Vandaag bij de SSO mijn levensbewijs van de SVB ingeleverd.
De medewerkster vroeg waarom ik een notaris verklaring had opgevraagd en wat me dat kostte? ;)
Deelde mij ongevraagd mede, dat ook zij (de SSO) door de SVB als competente overheid worden geaccepteerd en dat ik voortaan v.w.b. de SVB acties (levensbewijs en inkomstenverklaring......waarom kunnen ze dat niet combineren?) bij hen de stempel kon krijgen.

Zij keek enorm op van het feit dat wij eindverantwoordelijk zijn voor de ontvangst van de door SSO verzonden post!
Een online verbinding tussen SVB en SSO,lijkt mij de oplossing.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ervaringen SSO

#34 Bericht door carpediem » zondag 29 juli 2012, 03:37

Het hoofdkantoor van de SSO in Bangkok bleek voor mij de dichtsbijzijnde kantoor te zijn.
Mijn AOW papieren ingevuld en op de brommer naar dit kantoor wat op een terrein ligt met vele regeringsgebouwen.
Aldaar aangekomen met mijn ingevulde SVB brief ,leven bewijs en paspoort wisten ze meteen waar het over ging en werd ik via verschillende personen, alle met een waky talky, naar een gebouw erachter geleid.
Nog geen minuut gewacht werd ik door een uitstekend engels sprekende en nog mooie dame binnen 3 minuten geholpen. Ze wist precies waar het over ging.
De handtekening mevrouw was in een vergadering.
De getekende kopieen kreeg ik een week later keurig per E-mail toegestuurd.
Maar weer op naar volgend jaar.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#35 Bericht door prajak » zondag 29 juli 2012, 06:14

Een NL-er in de provincie Chonburi en wonend in Banglamung, net noordelijk van Pattaya, kon op de SSO aldaar zijn papieren laten tekenen. Dat lijkt me voor Carpediem vanuit Chantaburi dichterbij dan Bangkok. Misschien is Pattaya zelf ook wel dichterbij.

Men wist op die SSO eerst helemaal van niets. Maar de NL-er draaide ter plaatse het nummer van het hoofdkantoor in zijn mobieltje en gaf dat ding door en ineens ging ook daar het licht aan en ja, men had ergens dat boek liggen....en het werd geregeld.

Kai en ik worden in Nongkhai prima geholpen al heb ik wel geleerd dat wij zelf kopietjes moeten meenemen van paspoort en ID. Dat blijkt men aldaar iets te begrotelijke uitgaven te vinden.....

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ervaringen SSO

#36 Bericht door carpediem » zondag 29 juli 2012, 06:31

Als je goed hebt opgelet

(Geregistreerd: Zondag 19 November 2006, 00:17 Berichten: 1871
Woonplaats: Bangkok(chatusak)-Chantaburi Lokale tijd: Sunday 29 July 2012, 12:24)

heb ik ook een woning in Bangkok en wel Chankasem, Chatusak, vlakbij de kruising Lat Phrao rd. Rachadapisek rd.
en daar vandaan is het hoofdkantoor het dichtste bij.
Trouwens ook in Chantaburi stad is een kantoor van de SSO.
Aldaar in het verleden prima geholpen maar wel wat trager.
In chantaburi wonen welgeteld 3 nederlandse AOWers
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#37 Bericht door prajak » zondag 29 juli 2012, 07:31

Ik had het gezien want ik let goed op ! Maar ik meende dat jouw hoofdverblijf in Chantaburi was. Maakt niet uit, je hebt het stempeltje..... :clap:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ervaringen SSO

#38 Bericht door carpediem » zondag 29 juli 2012, 08:39

Sinds alweer meer dan een half jaar woon ik in bangkok vrijwel permanent in een condominium op de 7e verdieping met zwembad, fitness en sauna. Het gebouw van 27 verdiepingen hoog staat in een rustige middenklasse buurt met ook enige hiso.
Heb een woonkamer-keuken en een slaapkamer, alle met grote ramen en prachtig uitzicht over oost-zuid bangkok.
Het drukke stadsleven bevalt me prima en ben nog wel even bezig om Bangkok echt te ontdekken.
Het provinciale leven was ik na bijna 8 jaar wel beu.
Het huis in Chantaburi heb ik aangehouden als vakantiehuisje en om als het hier toch niet bevalt terug te keren, oftewel iets achter de hand te hebben.
In Bangkok doe ik alles op mijn honda 125cc wave en voel me thuis onder alle taxi moto drivers, koeriers en ander volk.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen SSO

#39 Bericht door RuudThai » woensdag 18 december 2013, 05:42

Het onderstaande schreef ik in een andere topic maar was daar eigenlijk off-topic en omdat ik er een vervolg op wil schrijven zet ik het hier nog eens:
RuudThai schreef: Ik kreeg van de SVB het formulier om de inkomsten van ons op te geven. In hun begeleidende brief staat:
Uw zaken regelen via http://www.svb.nl
De SVB wil zo veel mogelijk klanten informeren langs digitale weg. In de bijlage leest u meer over onze dienstverlening via internet.

En daar staat dat je inkomstenwijzigingen ook via hun site kunt doorgeven. Vervolgens probeer je dat maar je komt niet eens door het 1e scherm heen. Email gestuurd met de vraag waarom dat niet kan en dan krijg je ruim 2 weken later per post het antwoord dat je voor Thailand de papieren bij de SSO moet inleveren..... Fijne moderne digitale dienstverlening! [|(
Vanmorgen bij de SSO geweest om de papieren te laten checken, invullen, tekenen en versturen naar de SVB.
Een niet-Engels begrijpende dame bekeek de formulieren en vroeg aan mijn vrouw wat ze er mee aan moest. Mijn vrouw antwoordde dat ze het door mij ingevulde formulier moest controleren op juistheid en dat ze de voor hen bestemde vragen op het andere formulier moest invullen en in hun administratie nakijken of mijn vrouw daarin voorkwam.

De dame keek lichtelijk verontrust bij zoveel te verrichten werkzaamheden en besloot het te vereenvoudigen: ik moest zelf de voor de SSO bestemde vragen op het formulier beantwoorden dan zou zij voor ondertekening zorgen en die controle betreffende mijn vrouw was niet nodig..... :Whistle: :thumbsup:

En de SSO was volgens haar niet verantwoordelijk voor de verzending, dat moest ik maar zelf doen.
Ze zei verder dat er eigenlijk nog een kopie van mijn paspoort, het huisboek en de ID-kaart van mijn vrouw bij moest. Ik antwoordde via mijn vrouw dat dat volgens de begeleidende papieren niet werd gevraagd, in tegenstelling tot het levensbewijs waar dat wél moet.

Met dat antwoord nam ze genoegen, het formulier werd door de sous-chef getekend en gestempeld en ik kon er mee naar het postkantoor alwaar ik er na betaling van 96 baht van af was... :clap: :giggle:
Een geweldig controle-apparaat, dat SSO! :happyno:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen SSO

#40 Bericht door ron » woensdag 18 december 2013, 06:06

Zal wel weer door dat "vertrouwde" gezicht komen. :giggle:
Dus wederom waarschijnlijk voor een ieder anders............................ :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen SSO

#41 Bericht door RuudThai » woensdag 18 december 2013, 06:10

Tja, als je een positieve uitstraling hebt dan krijg je alles voor mekaar, zelfs bij de Thai! ;) :D

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#42 Bericht door prajak » woensdag 18 december 2013, 06:24

Wij zijn afgelopen week geweest.

Twee ID bewijzen (mijn paspoort en het plastic van Kai) in kopie, zelf al voorbereid, de briefjes ingevuld, de enveloppe met 'aangetekend' ook al geprint, de meneer die daar op de slagboom let duwde mijn karretje naar boven (de SSO is een van de weinige gebouwen hier waar je met een rolstoel in kan) en liet me weer veilig omlaag, de ambtenaar pakte een boek waarin voorbeelden en zette stempel en handtekening. Vijf minuten.

Nu moet ik volgend jaar weer een keer om Kai's inkomen (nul) te laten bevestigen, denk ik. Dan gaat de computer aan en als dan een groen lampje aanfloept betekent dat dat Kai niet in het systeem staat en is ook dat stempeltje weer gezet.

Kost niks, razend snel dus zo kan het ook, ook in dit land.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen SSO

#43 Bericht door ron » woensdag 18 december 2013, 06:24

RuudThai schreef:Tja, als je een positieve uitstraling hebt dan krijg je alles voor mekaar, zelfs bij de Thai! ;) :D
Nou,dan zal ik deze maar opzetten,anders lukt het nooit............ :thumbsup:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Ervaringen SSO

#44 Bericht door v@go » woensdag 18 december 2013, 08:31

RuudThai schreef:Tja, als je een positieve uitstraling hebt dan krijg je alles voor mekaar, zelfs bij de Thai! ;) :D
maar goed dat je vrouw mee was dan :giggle:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ervaringen SSO

#45 Bericht door Herbergier » zaterdag 18 januari 2014, 02:51

Een vriend van mij moest naar het SSO kantoor hier in Buriram en daar vertelde ze hem dat er 220 Nederlanders zich daar jaarlijks moesten melden, ik wist niet dat er zo veel Nederlanders hier in de provincie wonen en daar komen ook nog de Nederlanders bij die hier een huis hebben en maar een paar weken/maanden per jaar hier zijn en nog steeds in Nederland of waar ook ter wereld werken en zich dus niet bij de SSO hoeven te melden.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”