Dubbele nationaliteit

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Dubbele nationaliteit

#1 Bericht door wpdl » donderdag 23 maart 2017, 05:07

De thailanders in Nederland hebben vaak het recht om twee nationaliteiten te houden.
Net als vele andere nationaliteiten bestaan daar regels voor in Nederland wanneer wel wanneer niet.
Ook in de landen van herkomst bestaan er regels uiteraard, die wel eens botsen met de Nederlandse wetgeving of in het voordeel gebruikt kunnen worden.
Oorzaken Juridische aspecten Juridische status in het buitenland en thuisland het is vaak onbegrijpelijk voor de gewone burger en zoals hier elders besproken waar ligt het 'hart'.
Mijn eigen vrouw heeft zich altijd 'gast' gevoelt in Nederland en is en was ietsje minder Thai toen maar nu niet meer en heeft geen Nederlandse nationaliteit.
Ik heb in omgedraaide versie eigenlijk het zelfde ben Nederlander en kijk soms met verbazing naar de Thai nog steeds na vele jaren en heb absoluut geen behoefte aan de Thaise nationaliteit.
In de loop de jaren van het ouder worden en deze problematiek regelmatig te lezen ben ik ook van mening dat je vanaf de tweede generatie een duidelijke keuze moet maken als ouder.
Dus een ieder die geboren is in Nederland is Nederlander en niks meer.
Neemt je 'Waar het hart ligt gevoel' niet weg maar och je moet ergens beginnen.

Hoe zien de forumleden dit. ??

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Dubbele nationaliteit

#2 Bericht door wanadee » donderdag 23 maart 2017, 05:59

Ik ben het met het laatste punt niet eens. Nu blijven de volgende generaties, met hun hart, ook in turkije en een belangrijke oorzaak daarvan is de dubbele nationaliteit. Ze blijven ook turk, mogen stemmen en zijn dus betrokken bij de turkse politiek. Erdogan noemt ze "onze staatsburgers", ze worden door de turkse consul hier opgeroeoen om te komen rellen enz. Als je die band doorsnijd wordt de betrokkenheid met turkije al een stuk minder.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Dubbele nationaliteit

#3 Bericht door Joep » donderdag 23 maart 2017, 06:07

En Nederlanders in Thailand, die mogen ook stemmen.
Krijgen pensioen uit NL
Krijgen AOW uit NL

Vaak ligt hun hart ook nog deels in NL.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Dubbele nationaliteit

#4 Bericht door driver » donderdag 23 maart 2017, 06:21

wanadee schreef:Ik ben het met het laatste punt niet eens. Nu blijven de volgende generaties, met hun hart, ook in turkije en een belangrijke oorzaak daarvan is de dubbele nationaliteit. Ze blijven ook turk, mogen stemmen en zijn dus betrokken bij de turkse politiek. Erdogan noemt ze "onze staatsburgers", ze worden door de turkse consul hier opgeroeoen om te komen rellen enz. Als je die band doorsnijd wordt de betrokkenheid met turkije al een stuk minder.
.Band doorsnijden zal niet leiden tot datgene wat jij nu schrijft denk ik..Integendeel...De kleinkinderen bijvoorbeeld en alles daarna zullen dan misschien juist gaan opkijken tegen die Turkse roots en het trotse gevoel wat ze al hebben zal m.i nog sterker worden.
Erdogan en zijn clan is degene die de boel verziekt momenteel niet de Turkse mensen in het algemeen vindt ik.
Dubbel paspoort staat daar vlgs mij geheel buiten.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Dubbele nationaliteit

#5 Bericht door wanadee » donderdag 23 maart 2017, 06:34

Ben ik niet met je eens driver, wel dat erdogan het vuurtje opstookt maar dat een groep daar zo makkelijk gehoor aan geeft is beangstigend.
Geen turks paspoort meer en nederlandssprekende imams is de volgende stap. Is toch te zot dat we hier turkte imams ktijgen die door turkije worden betaald en in het turks prediken wat ze van turkije voorgeschreven krijgen.
Als je die banden doorsnijdt is dat in elk geval een stap in de goede richting. Niets doen is ook geen optie.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Dubbele nationaliteit

#6 Bericht door wanadee » donderdag 23 maart 2017, 06:37

Joep schreef:En Nederlanders in Thailand, die mogen ook stemmen.
Krijgen pensioen uit NL
Krijgen AOW uit NL

Vaak ligt hun hart ook nog deels in NL.
Hebben die een thais paspoort? Zijn die in nederland geboren of in thailand? Dit vind ik appels met peren vergelijken.
Ook in nederland zal de eerste generatie turken die zich in nederland heeft gevestigd zich turk voelen, dat lijkt me logisch.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dubbele nationaliteit

#7 Bericht door wpdl » donderdag 23 maart 2017, 07:04

Wannadee denk dat je focus teveel op bepaalde nationaliteiten ligt.
Het punt is als je voor een ieder die ooit een andere nationaliteit ouders heeft gehad en bewoner van Nederland is stelt dat men alleen de nederlandse nationaliteit of verblijfsmogelijkheden zonder moet aanvaarden een streep trekt.
Wil je dat als ouders dat eerste niet niet zal je een andere beslissing moeten nemen.
Visum zoals wij dat doen in Thailand en dus vrijwel geen rechten bijvoorbeeld of terugkeer naar thuisland als andere uiterste.
Bij die mensen die huis en haard om wat voor reden verlaten hebben moet je de keus om terug te keren open laten en kan je dus die eis niet stellen om nationaliteit in te leveren.

Zou het waarderen als men niet met nationaliteiten gaat lopen schermen of staatshoofden door het slijk haalt ongeacht of dit terecht is of niet.
Dat was niet de insteek van dit onderwerp.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Dubbele nationaliteit

#8 Bericht door wanadee » donderdag 23 maart 2017, 07:18

Ik vind het doodeng dat we nu DENK in de tweede kamer hebben zitten. Iedereen die zijn ogen open heeft ziet dat ze, bij elk meningsversvhil met turkije, solidair zijn met hun "voorouderland". De tweede kamer heeft ook niet voor niets de regels voor de "comissie stiekem" zo gewijzigd dat ze er buiten blijven.
En dat is het gevolg van het feit dat ze automatisch een nederlands paspoort krijgen met alle rechten die daar aan vast zitten, ook als ze daarnaast nog een andere nationaliteit hebben. Dus daar moeten we vanaf.
Mensen die naar nederland toekomen om te werken mogen wzt mij betreft hun nationaliteit houden maar dan op visa basis. Desnoods een langdurig visa. Maar geen stemrecht, daarvoor eerste kiezen wat je wilt zijn. Lijkt me redelijk.
En als er kinderen geboren worden ook dan een keuze maken met alle consequenties die dat meebrengt.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Dubbele nationaliteit

#9 Bericht door driver » donderdag 23 maart 2017, 07:35

Wat betreft die Imans en de wil opleggen vanuit Turkije deel ik de mening van Wanadee. Andere dingen die ik lees ook wel denk ik maar ik blijf van mening dat je bepaalde roots? ook bij komende generaties er moeilijk uit krijgt. Zit op mobfhone dus even beknopt nu.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dubbele nationaliteit

#10 Bericht door wpdl » donderdag 23 maart 2017, 07:48

Werken getrouwd pensonado wat maakt het uit, Nederlandse nationaliteit geeft te snel de volle pond.
Visum zoals bijvoorbeeld Thailand waar die mogelijkheden OOK allemaal aanwezig zijn sterk verruimen en makkelijker maken in aanvraag.
En men heeft datgene wat veel mensen als ontoelaatbaar zien onder controle.
Men moet zichzelf kunnen onderhouden in de basis, alle vangnet regels in Nederland gelden trouwens heel vaak ook voor buitenlanders zolang alles officieel gaat. [werk huisvesting aow subsidies]
Voor Driver natuurlijk krijg je 'roots' niet uit de denkwijze van mensen loyaliteit aan je verblijfsland lijk mij wel.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Dubbele nationaliteit

#11 Bericht door wanadee » donderdag 23 maart 2017, 08:00

driver schreef:Wat betreft die Imans en de wil opleggen vanuit Turkije deel ik de mening van Wanadee. Andere dingen die ik lees ook wel denk ik maar ik blijf van mening dat je bepaalde roots? ook bij komende generaties er moeilijk uit krijgt. Zit op mobfhone dus even beknopt nu.
Roots is niet erg, het land van je voorouders mag best een warm plekje in je hart hebben. Maar je hebt ook verplichtingen en een stuk solidariteit naar het land wasr je geboren bent, waar je ouders geboren zijn en waar je kinderen waarschijnlijk geboren zullen worden. En waar je alle kansen hebt gehad om iets leuks te maken van je leven.
Als 45 procent zegt liever in turkije te wonen en je "ze" op tv ziet zeggen in intervieuws dat ze het eens zijn met erdogan, dat nederlanders nazis en fascisten zijn dan is er iets fundamenteel fout gelopen.
Uiteraard gaat die 45 procent niet terug, luilekkerland in de steek laten is wel een hele grote stap.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit

#12 Bericht door Gardensafari » donderdag 23 maart 2017, 08:52

Het heeft veel te maken met cultuur en de bijbehorende godsdienst.
Waar ze ook wonen joden voelen zich nog steeds eerst en vooral joods.
Hetzelfde geldt voor Chinezen. Kijk naar de Sinothai: het blijft grotendeels een aparte groep.
Last hebben "we" er niet van.
Soms echter kost het een groep moeite.
Zagen we ook in de eerste helft van de vorige eeuw met de Italianen in de VS.
Ik denk dat de dubbele nationaliteit op zich daar weinig mee te maken heeft.
De religie wel.
Moslims voelen zich verheven boven joden en christenen, want dat staat in de Koran.
Voor joden geldt hetzelfde: "Gods uitverkoren volk".
En ja, als je dan tussen de christenhonden moet wonen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dubbele nationaliteit

#13 Bericht door wpdl » donderdag 23 maart 2017, 09:16

Heb het even twee keer overgelezen Gardensafari kon de link niet zo gauw leggen met nationaliteit.
Ik denk dat je het over de 'roots' had.
Blijf de loyaliteit maar even als leidraad houden.

Het was wat met die lieden in de VS.[En nog steeds]

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Dubbele nationaliteit

#14 Bericht door Jim » donderdag 23 maart 2017, 09:44

wpdelange schreef: In de loop de jaren van het ouder worden en deze problematiek regelmatig te lezen ben ik ook van mening dat je vanaf de tweede generatie een duidelijke keuze moet maken als ouder.
De keuze moet imho dan altijd nog bij het kind liggen en die keuze zou niet mogen gemaakt worden voor het kind volwassen genoeg is.
Zoals de regels nu zijn is het helemaal geen keuze van het kind of van de ouders, maar van landen waar je geen afstand kan doen van je nationaliteit en paspoort.

- Algerije
- Angola
- Argentinië
- de Bahama’s (Als men nog geen 21 jaar oud is. Burgers van de Bahama’s die de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt kunnen geen afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Burgers van de Bahama’s die de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt, kunnen wel afstand doen.)
- Burkina Faso
- Costa Rica
- Cuba
- de Dominicaanse Republiek
- Ecuador
- Griekenland
- Iran
- Jemen
- Libië
- Mali
- Marokko
- Mexico
- Nicaragua
- Somalië
- Syrië
- Tonga
- Tunesië
- Uruguay

bron

Dan heb je de problematiek van eigendom, zoals bijvoorbeeld in Thailand, waar buitenlanders geen grond mogen bezitten..

Nee, ik zie er niets in.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dubbele nationaliteit

#15 Bericht door wpdl » donderdag 23 maart 2017, 10:19

Je eerste stelling begrijp ik al helemaal niet
Als je in Nederland geboren wordt melden je ouders je aan als nieuwe burger en Nederlander lijk mij niet zo moeilijk ik heb dat ook mogen ervaren en kwam er vele vele jaren later pas achter dat ik Nederlander was.
De lijst van landen is groot ja en eigenlijk zou het simpel zijn geen Nederlandse nationaliteit dan indien je de oude niet in kan inleveren als je hier ben geboren.
Paspoort en nationaliteit zijn twee zaken trouwens het eerste is niks meer als een reisdocument.

Eigendom ja dat ligt 'zwaar' bij de meeste mensen met een andere nationaliteit is het de bedoeling dat je daar als land heel erg begripvol voor moet zijn.
Had het over tweede, derde generatie zetten ze het zomerhuisje toch op naam van ......................of de vele creatieven andere oplossingen zie de vele Nederlanders alhier.

Nee je argumenten zijn moeizaam om te buigen maar overkomelijk en als ze dat wel zijn onoverkomelijk ja dan ga je maar een visum halen periodiek.
Mijn vrouw had vijf jaar de laatste ronde op haar verblijfs visum staan dus zo'n drama was dat niet.
Sta ook geen deportatie voorstellen te doen maar het langzaam ombuigen van dit soort te snel genomen besluiten in het verleden.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”