Zika virus

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Zika virus

#1 Bericht door Hua Thale » vrijdag 29 januari 2016, 10:44

Wat moet je daar nu weer mee.
Ja weinig zo te lezen. [zie bron]
Je eventuele vriendin vertellen dat de kinderwens beter maar even een jaartje in de koelkast kan aangezien je de kans op een tweede einstein aardig kan verspelen.
Thailand ja is het ook zo te lezen opletten dus als je vakantie en zwanger zijn wil combineren.?

Afbeelding

Bron wikipedia
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zika virus

#2 Bericht door driver » vrijdag 29 januari 2016, 12:11

Wat je daar mee moet bepaald ieder maar voor zich lijkt me maar mijn jongste dochter is 2 mnd zwanger en zou afgelopen week naar Mexico gaan en stond dus hevig te twijfelen om wel of niet te gaan. Na wat overleg met haar man en mij heeft ze besloten te kiezen voor haar toekomstige tweede kindje dat ze graag gezond op de wereld brengt. Mexico is dus gecanceld en haar man is nu alleen gegaan omdat het mede een zakelijke reis was.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Zika virus

#3 Bericht door RuudThai » vrijdag 29 januari 2016, 17:24

Nou, dan kun je ook al niet meer op vakantie naar Duitsland gaan want daar blijken 5 gevallen te zijn geconstateerd.
En Thailand? Daar zit dezelfde mug, of zeer nabije familie daarvan, die hier vooral bekend is van het overbrengen van dengue maar zeer waarschijnlijk net zo makkelijk het Zika virus kan overbrengen.
Dan kun je erop wachten dat er een keertje besmette muggen in een vliegtuig of in een schip meekomen en ook de Thaise (en andere Aziatische) tijgermuggen aansteken.
Maar het lijkt erop dat al heel snel een vaccin kan worden ontwikkeld, misschien eind van dit jaar al lees je in de media.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zika virus

#4 Bericht door driver » vrijdag 29 januari 2016, 18:20

Als het ook in Duitsland voorkomt en gevaarlijk zou zijn wordt dat m.i wel bekend gemaakt maar ik lees er hier niks over. En meer muggen ect die mee vliegen kan allemaal maar Mexico was / is momenteel een land waar veel kinderen worden geboren met een afwijking en mijn dochter kiest er dus voor om in Nederland te blijven en zou bijv.Duitsland ook een risico factor worden blijft ze daar ook weg haar kennende.Eind dit jaar een oplossing hiervoor is mooi maar duurt nog even

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zika virus

#5 Bericht door prajak » zaterdag 30 januari 2016, 01:25

Voor WOII was Nederland malarialand; de vervuiling heeft de mug de das om gedaan en uiteraard ook strenge winters.

In het zuidelijk deel van de Balkan is een jaar of 10 terug de tijgermug gesignaleerd en die brengt dengue maar ook zika; met de opwarming van de aarde en het schoner worden van de omgeving is het een kwestie van tijd en de tijgermug zit ook in NL. Alleen strenge winters doden die mug en uiteraard als je gif gaat spuiten.

Als je in Thailand of elders zika oploopt en daarna in Nederland een hongerige tijgermug treft is de besmetting een feit. 'Bescherm je tegen muggen' wordt straks in NL net zo normaal als hier.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Zika virus

#6 Bericht door weten » zaterdag 30 januari 2016, 01:29

Dus als ik het goed begrijp alleen gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Wat op zich al erg genoeg is natuurlijk maar dat vraag ik me af. Het schijnt dat in Thailand het knokkel virus ineens de kop op steekt , dat kan je ook niet voor zijn.?
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Zika virus

#7 Bericht door Hua Thale » zaterdag 30 januari 2016, 02:07

Meer voor de toekonstige wereldburger weten die daar de rest van zijn leven problemen mee blijft houden.
Pas dat wel leuk in de kreet 'Als jullie ze dom houden, houden wij ze arm' maar of dat nu de bedoeling betwijfel ik.
Knokkelkoorts is niet 'ineens' trouwens besmettingscijfers zijn dramatisch maar ja als er een acteur het leven laat begrijpt men het een stuk beter als de buurman om de hoek.
Voorkomen kan je het nooit in tropische landen met in combinatie met een handvol andere ziekte overgebracht door muggen veelal parasieten zou de mens wel eens aandacht kunnen geven aan een stevig preventief beleid.
Persoonlijk als eerste de de verspreiding of contact met muggen zoveel mogelijk voorkomen.
Van lagere overheden uit meer preventie et cetera.
Iets wat mij wel opvalt de laatste weken en niet alleen door de kou is dat men veel meer lange broeken draagt nep mouwen kortom meer lijf bedekt.
Schrik zit er toch bij een hoop mensen wel in.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Zika virus

#8 Bericht door RuudThai » zaterdag 30 januari 2016, 05:56

driver schreef:Als het ook in Duitsland voorkomt en gevaarlijk zou zijn wordt dat m.i wel bekend gemaakt maar ik lees er hier niks over. En meer muggen ect die mee vliegen kan allemaal maar Mexico was / is momenteel een land waar veel kinderen worden geboren met een afwijking en mijn dochter kiest er dus voor om in Nederland te blijven en zou bijv.Duitsland ook een risico factor worden blijft ze daar ook weg haar kennende.Eind dit jaar een oplossing hiervoor is mooi maar duurt nog even
Lees dit dan maar eens: http://www.nu.nl/buitenland/4205992/vij ... sland.html

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Zika virus

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 30 januari 2016, 06:22

Nog een stukje in een Engelstalige krant alhier gevonden.

Meer luchtvaartmaatschappijen maken beleidslijnen voor omboekingen naar Zika getroffen gebieden makkelijker.

Bron en volledig bericht The Nation
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zika virus

#10 Bericht door driver » zaterdag 30 januari 2016, 06:38

RuudThai schreef:
driver schreef:Als het ook in Duitsland voorkomt en gevaarlijk zou zijn wordt dat m.i wel bekend gemaakt maar ik lees er hier niks over. En meer muggen ect die mee vliegen kan allemaal maar Mexico was / is momenteel een land waar veel kinderen worden geboren met een afwijking en mijn dochter kiest er dus voor om in Nederland te blijven en zou bijv.Duitsland ook een risico factor worden blijft ze daar ook weg haar kennende.Eind dit jaar een oplossing hiervoor is mooi maar duurt nog even
Lees dit dan maar eens: http://www.nu.nl/buitenland/4205992/vij ... sland.html
Iets soortgelijks had ik ook gevonden maar er staat niks bij over waar het is in Duitsland of dat bijv. zwangere vrouwen gebieden moeten mijden oid.In Mexico is dit wel het geval begreep ik

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Zika virus

#11 Bericht door RuudThai » zaterdag 30 januari 2016, 06:56

Je weet natuurlijk nooit hoeveel ziektegevallen er werkelijk waren/zijn. Velen die de ziekte krijgen zullen misschien denken dat het een gewoon griepje was en dus ongevaarlijk.
Het zou kunnen dat het er maar enkelen zijn die dit virus hadden maar voor het hetzelfde kunnen het er al tienduizenden zijn. Want geen arts die er alert op was het afgelopen jaar, het komt nu ineens in de belangstelling.
Het lijkt mij toch dat in koelere gebieden zoals West-Europa deze mug zich niet kan handhaven dus ook weinig de ziekte kan overbrengen.
Wij in Thailand wachten maar af, mijn vrouw is in ieder geval niet zwanger dus die hoeft niets te vrezen.... ;) :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zika virus

#12 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 30 januari 2016, 14:13

RuudThai schreef:Je weet natuurlijk nooit hoeveel ziektegevallen er werkelijk waren/zijn. Velen die de ziekte krijgen zullen misschien denken dat het een gewoon griepje was en dus ongevaarlijk.
Het zou kunnen dat het er maar enkelen zijn die dit virus hadden maar voor het hetzelfde kunnen het er al tienduizenden zijn. Want geen arts die er alert op was het afgelopen jaar, het komt nu ineens in de belangstelling.
Het lijkt mij toch dat in koelere gebieden zoals West-Europa deze mug zich niet kan handhaven dus ook weinig de ziekte kan overbrengen.
Wij in Thailand wachten maar af, mijn vrouw is in ieder geval niet zwanger dus die hoeft niets te vrezen.... ;) :giggle:
In een groot deel van Brazilië heerst momenteel het dodelijke denguevirus. Over ruim een halfjaar komen de Nederlandse sporters weer terug van de Olympische Spelen in Brazilië, behangen met medailles. Maar misschien ook wel dragers van het virus. En dat geldt voor talloze sporters uit talloze landen.

Vandaar dat ik de uitlating van het ABP over een mogelijke korting in 2017 op de pensioenen ook wat voorbarig vind. ;) :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zika virus

#13 Bericht door prajak » zaterdag 30 januari 2016, 14:45

Dengue heeft ook niet dodelijke varianten gelukkig. De bekende jongeman die er aan is overleden is een van de paar duizend (teveel) doden maar het aantal lijders is vele malen meer. Malaria idem, daar gaat ook niet iedereen aan dood. Bescherm je met kleding, maatregelen aan huis en er zijn smeerselen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zika virus

#14 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 30 januari 2016, 15:21

prajak schreef:Dengue heeft ook niet dodelijke varianten gelukkig. De bekende jongeman die er aan is overleden is een van de paar duizend (teveel) doden maar het aantal lijders is vele malen meer. Malaria idem, daar gaat ook niet iedereen aan dood. Bescherm je met kleding, maatregelen aan huis en er zijn smeerselen.
Tot december bedroeg het aantal doden in Brazilië in 2015 839. Het Franse farmaconcern Sanofi Pasteur heeft inmiddels een vaccin op de markt gebracht: het Denguevaccin. Dit vaccin is inmiddels in 3 landen toegelaten, t.w.: Mexico, Filippijnen en (als laatste) Brazilië.

Er heerst overigens twijfel over de werking van dit vaccin voor de 4 verwante virussoorten, veroorzaakt door de muggensoort Aedes aegypti.

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Zika virus

#15 Bericht door RuudThai » zaterdag 30 januari 2016, 15:25

Malaria, dengue en zika zijn ziekten die niet van mens op mens overgedragen kunnen worden, in tegenstelling tot bijv. ebola, er moet een mug tussen zitten.
Dus als al die sporters en bezoekers terugkomen van de Olympische Spelen en ze zouden zijn besmet dan is er tot nu toe nog geen mug in Nederland die het kan overbrengen volgens mij.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”