Het Praathuis

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Het Praathuis

#4366 Bericht door Joep » donderdag 19 juli 2018, 04:17

[quote="wanadee"]Volgens mij heeft dat allemaal te maken met een gebrek aan vooruitkijken, plannen en evt gevolgen daarvan kunnen overzien. Hetzelfde zie je in het verkeer terug en op tal van andere terreinen.
Of dat genetisch bepaald is kunnen alleen mensen over oordelen die thai kennen die evht westers zijn opgevoed :crazy:[/quote


Toen mijn vrouw naar NL kwam is haar dochter gelijk meegekomen, zij was toen 14 jaar.
Zij had meer moeite met de NL normen en waarden qua opruimen, plannen, afspraken, tijd etc.
Mijn vrouw helemaal niet, zij had dit al in TH en in NL veranderde niet veel voor haar.
Nu we terug zijn in TH (alweer 6 jaar) zie je mijn stiefdochter weer helemaal "Thais" reageren. Tot afgrijzen van haar moeder, die vaak genoeg zegt "ben je alles vergeten wat je in NL geleerd hebt" en dat gaat dan op diverse vlakken, van opruimen tot plannen etc.

Dus ja het zla wel in de aard van het beestje zitten.
En natuurlijk geldt dit niet voor alle Thai, ik noem alleen een voorbeeld dat ik ken.

Een grappig detail uit het verre verleden. Toen zei een kennis van mij (die ook getrouwd is met een Thaise) op het moment dat ze het vliegtuig instappen zijn ze alles vergeten.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Het Praathuis

#4367 Bericht door Herbergier » donderdag 19 juli 2018, 06:12

De meeste Thai zijn niet lui, ze werken dikwijls meer dan 60 uur per week, maar ze hebben nogal wat last van gemakzucht.

Waarom, de droge afwas terug in de kast zetten, als je die bij de volgende maaltijd toch weer nodig hebt.
Waarom, de kap van een plafonniere terug monteren, als de lamp volgend jaar misschien weer kapot kan gaan.
Waarom, 100 meter lopen, als er een motorbike of auto voor de deur staat.
Waarom, de was van het wasrek afhalen en in de kast opbergen, als je die kleren over een paar dagen toch weer aan wilt.
Waarom, je schoenen in het schoenenrekje voor de deur zetten, als je ze al lopend uit kan schoppen op zomaar een plek voor de deur, met het risico dat iemand anders er zijn nek er over breekt.
Waarom, de veters van wandelschoenen losknopen, als je de achterkant kan plattrappen en de schoenen daarna als slipper kan gebruiken.
Waarom, het licht of de airco uit doen in de slaapkamer, als je in een andere kamer gaat zitten, over een paar uur ga je toch naar bed.
Waarom, het raam of de deur dicht doen, als je de airco gebruikt.
Waarom, op tijd een afspraak nakomen, als je eerst nog even wat andere dingen moet regelen (eten, slapen, douchen, chatten met de mobiel, of eerdere afspraken nog na moet komen).
Waarom, het krimpplastic van nieuw meubilair afhalen, als je het ook kan laten zitten, zodat iedereen kan zien dat je nieuwe meubels hebt en de nieuwe meubels niet vuil kunnen worden.

En zo zullen jullie er ook nog wel een paar weten.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Het Praathuis

#4368 Bericht door Gardensafari » donderdag 19 juli 2018, 08:26

Herbergier schreef:De meeste Thai zijn niet lui, ze werken dikwijls meer dan 60 uur per week, maar ze hebben nogal wat last van gemakzucht.

Waarom, de droge afwas terug in de kast zetten, als je die bij de volgende maaltijd toch weer nodig hebt.
Waarom, de kap van een plafonniere terug monteren, als de lamp volgend jaar misschien weer kapot kan gaan.
Waarom, 100 meter lopen, als er een motorbike of auto voor de deur staat.
Waarom, de was van het wasrek afhalen en in de kast opbergen, als je die kleren over een paar dagen toch weer aan wilt.
Waarom, je schoenen in het schoenenrekje voor de deur zetten, als je ze al lopend uit kan schoppen op zomaar een plek voor de deur, met het risico dat iemand anders er zijn nek er over breekt.
Waarom, de veters van wandelschoenen losknopen, als je de achterkant kan plattrappen en de schoenen daarna als slipper kan gebruiken.
Waarom, het licht of de airco uit doen in de slaapkamer, als je in een andere kamer gaat zitten, over een paar uur ga je toch naar bed.
Waarom, het raam of de deur dicht doen, als je de airco gebruikt.
Waarom, op tijd een afspraak nakomen, als je eerst nog even wat andere dingen moet regelen (eten, slapen, douchen, chatten met de mobiel, of eerdere afspraken nog na moet komen).
Waarom, het krimpplastic van nieuw meubilair afhalen, als je het ook kan laten zitten, zodat iedereen kan zien dat je nieuwe meubels hebt en de nieuwe meubels niet vuil kunnen worden.

En zo zullen jullie er ook nog wel een paar weten.
Nou, waarom?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Het Praathuis

#4369 Bericht door Herbergier » donderdag 19 juli 2018, 08:40

Gardensafari schreef:
Herbergier schreef:De meeste Thai zijn niet lui, ze werken dikwijls meer dan 60 uur per week, maar ze hebben nogal wat last van gemakzucht.

Waarom, de droge afwas terug in de kast zetten, als je die bij de volgende maaltijd toch weer nodig hebt.
Waarom, de kap van een plafonniere terug monteren, als de lamp volgend jaar misschien weer kapot kan gaan.
Waarom, 100 meter lopen, als er een motorbike of auto voor de deur staat.
Waarom, de was van het wasrek afhalen en in de kast opbergen, als je die kleren over een paar dagen toch weer aan wilt.
Waarom, je schoenen in het schoenenrekje voor de deur zetten, als je ze al lopend uit kan schoppen op zomaar een plek voor de deur, met het risico dat iemand anders er zijn nek er over breekt.
Waarom, de veters van wandelschoenen losknopen, als je de achterkant kan plattrappen en de schoenen daarna als slipper kan gebruiken.
Waarom, het licht of de airco uit doen in de slaapkamer, als je in een andere kamer gaat zitten, over een paar uur ga je toch naar bed.
Waarom, het raam of de deur dicht doen, als je de airco gebruikt.
Waarom, op tijd een afspraak nakomen, als je eerst nog even wat andere dingen moet regelen (eten, slapen, douchen, chatten met de mobiel, of eerdere afspraken nog na moet komen).
Waarom, het krimpplastic van nieuw meubilair afhalen, als je het ook kan laten zitten, zodat iedereen kan zien dat je nieuwe meubels hebt en de nieuwe meubels niet vuil kunnen worden.

En zo zullen jullie er ook nog wel een paar weten.
Nou, waarom?
Als ik dat vraag zeggen ze: You not understand, you are not Thai. Of ze lachen een keer, zeggen sorry en lopen weg. :(
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#4370 Bericht door ron » donderdag 19 juli 2018, 17:42

Ben blij dat er mensen zijn die gewoon vertellen hoe het zit...... :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Praathuis

#4371 Bericht door jumbo » vrijdag 20 juli 2018, 03:49

ron schreef:Ben blij dat er mensen zijn die gewoon vertellen hoe het zit...... :thumbsup:
Nou ja Ron, er zijn Thai die er net zo over denken als westerners
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#4372 Bericht door wanadee » vrijdag 20 juli 2018, 07:23

ron schreef:Ben blij dat er mensen zijn die gewoon vertellen hoe het zit...... :thumbsup:
Ik ben mijn hele leven ook een stipt mannetje geweest en me de eerste jaren behoorlijk opgewonden over dit en ander soort zaken. Maar zo langzamerhand ben ik er aan bewend en zie daar ook de voordelen wel van in.
In nederland heb je ook behoorlijke verschillen met stiptheid, in noord nederland is men daar veel stipter in dan in het zuiden. Toen ik als industrieel vertegenwoordiger begon tig jaren geleden, werkte ik voor 3M. Er werd van hun vertegenwoordigers verwacht dat ze vier afspraken per dag hadden, twee smorgens en twee smiddags. Een halve dag per week zat je dan thuis om afsprakennte maken.
In het noorden hield men zich dasr goed aan, maar in bv limburg kwam het nogal eens voor dat ze er ondanks de afspraak toch niet waren. Maar daar stond tegenover dat als je wat tijd over had je in limburg veel makkelijker zomaar even binnen kon stappen dan in bv friesland.
Dus elk nadeel heb ze voordeel :crazy:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#4373 Bericht door ron » vrijdag 20 juli 2018, 08:22

Hebergier schrijft: "De meeste Thai zijn niet lui, ze werken dikwijls meer dan 60 uur per week,
maar ze hebben nogal wat last van gemakzucht."


Als er over dat werk zou worden nagedacht,zou het meestal zeker in de helft van de tijd kunnen gebeuren.
Ook het feit dat juist niet alles in 1 keer GOED gebeurt en dus weer opnieuw moet gebeuren kost natuurlijk tijd.
Maar dat is juist het "mooie" aan Thailand,tijd hebben ze genoeg,komt het vandaag niet af dan morgen maar.....
Natuurlijk kun je jezelf daaraan aanpassen (inburgeren zoals de "expats" het hier noemen)
maar dat moet een ieder voor zich weten.

Ik heb het in een restaurant nog niet mee mogen maken dat een bestelling zonder strubbelingen op tafel kwam te staan.
Het vergeten van dingen lijkt wel een vast patroon en ook de omgekeerde volgorde wil vaak voorkomen.
Voordat er weer wat Alfa-mannetjes opstaan om de Thaise cultuur vooral even te verdedigen
tegen mijn beschreven "brute aanval tegen het Thaise volk",wil ik nog wel even schrijven dat ik er door de jaren heen
wel immuun voor ben geworden als een verkeerde bestelling op tafel komt en altijd maar denk: "ze weten niet beter" :crazy:

Afbeelding

Een grote groep verstandelijk gehandicapten in Nederland
zou de meesten Thaise "serveersters" zeker wel de loef afsteken..https://goo.gl/mbzAN1
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#4374 Bericht door wanadee » vrijdag 20 juli 2018, 08:42

Waar ik nog steeds niet aan gewend ben in thailand is dat ze bij je tafel blijven staan tot je een menu hebt gekozen, heb altijd het gevoel dat ik op moet schieten met kiezen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Praathuis

#4375 Bericht door jumbo » vrijdag 20 juli 2018, 08:48

Het gebeurt mij persoonlijk zeer weinig dat ik iets bestel en iets anders geserveerd krijg.

De steling van Herbergier kan ik me in vinden, ik werk voor een werkgever met een slordige 2000 thai in dienst en als we geen overuren aanbieden gaan ze ergens anders werken. Daarnaast zijn het specifieke hoogwaardige kwaliteits producten die wij leveren en ook in de NL markt. En we zijn echt niet de enige. Als al dat werk zo slecht van kwaliteit zou zijn, dan was Thailand niet zo een forse economie, want dat is voornamelijk wat ze doen, producten maken voor de buitelandse voornamelijk westerse markt

Dus Ron, ik denk dat je vanuit je 'huis tuin en keuken' ervaring spreekt en niet over het echte werkvolk in Thailand

Vnadaar wellicht ook je referentie aan een bestelling in een Thai restaurant als voorbeeld... dat is niet de economische drijfveer
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#4376 Bericht door ron » vrijdag 20 juli 2018, 08:50

wanadee schreef:Waar ik nog steeds niet aan gewend ben in thailand is dat ze bij je tafel blijven staan tot je een menu hebt gekozen, heb altijd het gevoel dat ik op moet schieten met kiezen.
Ik laat ze altijd even aanschuiven,wel zo hoffelijk.... :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Praathuis

#4377 Bericht door jumbo » vrijdag 20 juli 2018, 08:50

wanadee schreef:Waar ik nog steeds niet aan gewend ben in thailand is dat ze bij je tafel blijven staan tot je een menu hebt gekozen, heb altijd het gevoel dat ik op moet schieten met kiezen.
Hahaha, bestel bier en zeg dat je eerst wilt kijken
Werkt altijd
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#4378 Bericht door ron » vrijdag 20 juli 2018, 08:52

jumbo schreef:Het gebeurt mij persoonlijk zeer weinig dat ik iets bestel en iets anders geserveerd krijg.

De steling van Herbergier kan ik me in vinden, ik werk voor een werkgever met een slordige 2000 thai in dienst en als we geen overuren aanbieden gaan ze ergens anders werken. Daarnaast zijn het specifieke hoogwaardige kwaliteits producten die wij leveren en ook in de NL markt. En we zijn echt niet de enige. Als al dat werk zo slecht van kwaliteit zou zijn, dan was Thailand niet zo een forse economie, want dat is voornamelijk wat ze doen, producten maken voor de buitelandse voornamelijk westerse markt

Dus Ron, ik denk dat je vanuit je 'huis tuin en keuken' ervaring spreekt en niet over het echte werkvolk in Thailand

Vnadaar wellicht ook je referentie aan een bestelling in een Thai restaurant als voorbeeld... dat is niet de economische drijfveer
Denk dat je dan een stukje "zakelijke ervaring" door mij geschreven gemist hebt Jumbo......breek me de bek niet open. :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#4379 Bericht door wanadee » vrijdag 20 juli 2018, 09:01

jumbo schreef:
wanadee schreef:Waar ik nog steeds niet aan gewend ben in thailand is dat ze bij je tafel blijven staan tot je een menu hebt gekozen, heb altijd het gevoel dat ik op moet schieten met kiezen.
Hahaha, bestel bier en zeg dat je eerst wilt kijken
Werkt altijd
Bij mij niet jumbo. Ik bestel altijd meteen een bier en een water als ze komen. Soms schreeuwen ze dat door naar iemand anders, soms schriven ze het alleen maar op. Maar bijna altijd blijven ze met de pen in de aanslag boven dat bloknootje hangen

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Het Praathuis

#4380 Bericht door jomel17 » vrijdag 20 juli 2018, 09:22

Bedankt Ron....
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”