Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 20 september 2016, 13:10

Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

Nog niet zo lang geleden opperde naar ik meen Gardensafari in een of ander topic de suggestie om te komen tot een opdeling van de EU in een noordelijk en zuidelijk deel. Vervolgens krijg je wat verschillende economen enkele jaren geleden al eens bestempelden met een ‘Neuro’ en een ‘Zeuro’.
Deze niet onlogische, zelfs zinvolle gedachte werd vervolgens meteen getorpedeerd met de opmerking dat je dan geen krachtig machtsblok zou overhouden t.o.v. bijvoorbeeld andere machtsblokken, zoals de VS. Maar het tegenovergestelde zou wel eens het geval kunnen zijn: een economisch sterk blok in Europa zou wel eens van grotere betekenis kunnen zijn dan de huidige hopeloos verdeelde Europese Unie.


De huidige EU is door z’n enorme verscheidenheid in culturen en economisch denken op geen enkele manier te vergelijken met de VS. En toch willen veel politieke kopstukken in Europa graag ‘VS-je spelen’ en de monetaire unie het liefst omsmeden in ook een politieke unie: ‘Brussel’ bepaald en de Europese burger betaald. Nu heb ik geen bezwaar tegen spelletjes spelen, maar doe dat dan tijdens je jeugd op het schoolplein en trek dat niet door in de grote mensen wereld. En eigenlijk is het wel gek dat we het altijd over ‘Brussel’ hebben en nooit over ‘Straatsburg’ (over nationalistisch denken gesproken binnen de EU!).

Naast het aantal ‘haren’ op je tandenborstel, schrijft ‘Brussel’ (of ‘Straatsburg’) straks voor hoe vaak per dag wij het toilet mogen doorspoelen en hoe vaak wij per maand hoe lang mogen douchen.

Kort na de Brexit hoorde je nog politici roepen dat de EU een stap terug moest doen om de burgers niet nog meer van haar te vervreemden. Maar dat geluid is al lang weer verstompt en gaan we weer over tot de orde van de dag. Men verliest daarbij uit het oog dat de eenheid binnen Europa steeds verder afneemt. Kijk maar naar het vluchtelingenbeleid in met name de meer oostelijke staten.

Kortgeleden gaf de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois een nieuwe impuls aan de discussie van een opdeling van Europa in een min of meer noordelijk en een zuidelijk deel met zijn oproep om te kijken naar de vorming van een Noordzee Unie. Voor hem zou dat niet gelden als een officieel alternatief voor de Europese Unie, maar voor mij is dat wel degelijk het geval: de Europese Commissie en het Europese Parlement regelen zichzelf kapot. De Europese Unie gaat aan z’n eigen dadendrang ten onder! Allerhande futiliteiten worden door ‘Brussel’ wel even geregeld.

Zo’n Noordzee Unie zou kunnen bestaan uit België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden.


Afbeelding


Ik heb een korte scan gemaakt van wat voor blok je eigenlijk hebt met zo’n Noordzee Unie en dat ziet er best indrukwekkend uit. Qua bevolking kom je uit op ruim de helft van de Europese Unie (261 miljoen inwoners tegen 508 miljoen inwoners). Van het totale bruto binnenlands product (het nationaal inkomen) slokt zij ruim twee derde op van de huidige Europese Unie (9.388 miljard euro tegen 13.921 miljard euro). Ook het werkloosheidspercentage van de Noordzee Unie steekt gunstig af t.o.v. van dat van de Europese Unie (6,3% tegen 8,6%). Het percentage voor de Noordzee Unie wordt daarbij ongunstig beïnvloed door de relatief hoge werkloosheid in Frankrijk ( 9,9%) en in mindere mate door België (8,4%).

De Noordzee Unie heeft ook duidelijk minder op te grote voet geleefd dan de EU als geheel: de staatsschuld in procenten van het BBP bedraagt voor de Noordzee Unie 79,4% tegen 86,2% voor de gehele EU. Slechts drie landen van de Noordzee Unie hebben een hogere staatsschuld dan het EU-gemiddelde, nl. België (106,5%), Frankrijk (95,0%) en het Verenigd Koninkrijk (89,4%).

Op het gebied van uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling (een maatstaf voor innovatie), zitten veel Noordzeelanden boven het EU-gemiddelde, met uitzondering van Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.

Met de oprichting van de Noordzee Unie wordt een club van rijke landen gevormd, welke heel wat meer in de melk te brokkelen heeft dan een verzwakte EU, is mijn mening. Maar storten we hiermee de rest van Europa in het verderf? Dat meen ik te moeten ontkennen. Natuurlijk zal men eerst de ‘tering’ naar de ‘nering’ moeten zetten en dan daadwerkelijk naar de ‘nering’. Dat geldt trouwens meer voor de zuidelijke dan voor de oostelijke landen. Maar op termijn kan dit wel eens de reddingsboei blijken te zijn voor al deze landen: men kan weer ‘nering’ doen zonder last te hebben van de voor hen dure euro. Hun concurrentiepositie kan er alleen maar op vooruit gaan: produceren wordt lonender.

CONCLUSIE: De Noordzee Unie is een zegen voor alle landen die nu nog de Europese Unie vormen.

De verschillende data heb ik in grafieken omgezet. Dit geeft het volgende beeld te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op dinsdag 20 september 2016, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruitzien

#2 Bericht door dutch » dinsdag 20 september 2016, 15:01

Hoe ziet het plaatje eruit zonder Frankrijk?
Op zich vind ik je voorstel/gedachte nog zo slecht niet.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruitzien

#3 Bericht door serpay » dinsdag 20 september 2016, 16:56

mag ik dan Frankrijk inruilen voor Luxemburg.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#4 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 20 september 2016, 18:25

dutch schreef:Hoe ziet het plaatje eruit zonder Frankrijk?
Op zich vind ik je voorstel/gedachte nog zo slecht niet.
Ik denk dat ik een beetje kan aanvoelen welke kant jij op denkt. Dat is ook wel mijn richting op! Met weglating van Frankrijk daalt de staatsschuld in procenten van het BBP behoorlijk. Hetzelfde geldt voor wat betreft de werkloosheid, waarbij ik denk dat een afgeslankte Noordzee Unie er niet minder op wordt. Frankrijk kampt al een aantal jaren met forse financieringstekorten en krijgt voortdurend uitstel van de EU om zich aan de begrotingsvoorschriften te houden.

Wel moet worden opgemerkt, dat het BBP sterker afneemt dan de staatsschuld. Maar wat de staatsschuld betreft merk ik op dat de 'Griekse-kwestie' nog lang niet is opgelost. Daarnaast vraag ik mij af hoe lang het nog duurt voordat enkele Italiaanse banken de junk-status krijgen en het land daarin meeslepen. Italië is niet in staat (en mag dat overigens ook niet van de EU) om deze banken te redden. Gevolg: er kan nog wel eens heel veel ellende op de rest van de EU afkomen (tenzij wij van te voren de zaak hebben omgeturnd).

Ik plaats eerst even de twee verschillende data en vervolgens naast elkaar de verschillende grafieken met en zonder deelname van Frankrijk aan de Noordzee Unie.

Data, incl. en excl. Frankrijk:

AfbeeldingAfbeelding

BBP, incl. en excl. Frankrijk:

Afbeelding

Staatsschuld, incl. en excl. Frankrijk:

Afbeelding

Bevolking, incl. en excl. Frankrijk:

Afbeelding

Werkloosheid, incl. en excl. Frankrijk:

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#5 Bericht door wanadee » woensdag 21 september 2016, 01:53

Sympathiek idee maar nog ver weg vrees ik. Zou een hoop onrust geven en jaren van onzekerheid, daar wagen onze poitici zich niet aan.
Toen we de euro kregen heb ik me af zitten vragen hoe ze de grote economische verschillen zouden gaan oplossen. Tot dan toe had je mogelijkheid tot waardeverandering van de nationale munt.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#6 Bericht door Korat » woensdag 21 september 2016, 01:55

Ook van mij mag Frankrijk wegblijven. Daar dreigen al jaren grote problemen. Dat gaat een keer mis. Weet niet hoe het met Oostenrijk is gesteld, maar dat zou misschien een kandidaat kunnen zijn. En Luxemburg er sowieso bij.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#7 Bericht door trangerkuda » woensdag 21 september 2016, 04:31

Tijd om wat te filosoferen kennelijk. Kan op zich geen kwaad. De huidige EU is een wangedrocht, dus als daar op enigerlei wijze iets aan gedaan kan worden, is kijken naar een of meer mogelijke opties niet verkeerd lijkt mij.

Maar ook ik denk, dat Frankrijk nou net niet het land is, dat goed past in welke optie dan ook.

Hetzelfde geldt wat mij aangaat overigens voor Groot-Brittannie. In de EU hebben zij sinds daar indertijd lid van werden, altijd dwars gelegen en uiteindelijk heeft dit geleid tot de Brexit. En dan zou je hen deel willen laten uitmaken van een alternatief??? Niet slim lijkt mij.

Luxemburg er bij lijkt mij logisch, evenals die Scandinavische landen die momenteel ook lid zijn van de EU. Ook Ierland zou naar mijn mening een kandidaat voor zo'n optie zijn. Duitsland is zo vanzelfsprekend, dat ik dat land pas nu noem.

Maar verder zou ik in eerste instantie niet willen gaan. Het verleden heeft geleerd, dat maar klakkeloos zo'n gemeenschap uitbreiden met nieuwe lidstaten, eerder leidt tot verdere versnippering, meer onenigheid, grotere onderlinge verschillen enz., enz.

Wel denk ik, dat de lidstaten van zo'n alternatieve EU, een gezamenlijke muntsoort dienen te hebben. Wat mij betreft zou dit gewoon de euro kunnen blijven. Teruggaan naar vroegere 'eigen' muntsoorten of weer een andere nieuwe muntsoort, leidt volgens mij - zeker voor een niet gering aantal jaren - tot het wederom een oor aannaaien van de burgers van zo'n nieuwe unie.

En allerlei wet- en regelgeving zou verregaand geuniformeerd dienen te worden. Waarbij dan nadrukkelijk voorkomen zou moeten worden, dat niet de gemakkelijke weg gekozen wordt, door te kiezen voor regelgeving, die financieel voor de beleidsmakers het meest opleveren, maar voor de burgers die dit moeten opbrengen, jaar na jaar leidt tot een verslechterende levensstandaard.

Vergeet bij dit alles vooral niet, dat een van de grootste manco's van de huidige EU is gelegen in het feit, dat iedere lidstaat nog steeds zijn eigen, autonome centrale regering kent. Dit is een van de redenen, dat van een daadkrachtig, eenduidig uniebeleid in de praktijk nimmer sprake kan zijn.

Dus een (vergaande) bereidheid van lidstaten (en de daarin wonende burgers), om een fors deel van hun autonomie - planmatig en in fases - op te geven, zou een vereiste zijn.

En wanneer we ons dat allemaal realiseren, denken we dan nog steeds, dat een alternatief voor de huidige EU in een nabije toekomst haalbaar is?

Ik heb daar - jammer genoeg overigens - ernstige twijfels over.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#8 Bericht door wanadee » woensdag 21 september 2016, 11:01

Als je meer zeggenscap aan een eu wil geven zul je om te beginnen de burgers evht moeten kunnen laten kiezen. Dus wij kunnen kiezen voor een duitser, een zweed of een nederlander. Pas dan krijg je parlementariers die verder kijken dan hun eigen landsgrenzen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#9 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 30 september 2016, 23:25

trangerkuda schreef:Tijd om wat te filosoferen kennelijk. Kan op zich geen kwaad. De huidige EU is een wangedrocht, dus als daar op enigerlei wijze iets aan gedaan kan worden, is kijken naar een of meer mogelijke opties niet verkeerd lijkt mij.

Maar ook ik denk, dat Frankrijk nou net niet het land is, dat goed past in welke optie dan ook.

Hetzelfde geldt wat mij aangaat overigens voor Groot-Brittannie. In de EU hebben zij sinds daar indertijd lid van werden, altijd dwars gelegen en uiteindelijk heeft dit geleid tot de Brexit. En dan zou je hen deel willen laten uitmaken van een alternatief??? Niet slim lijkt mij.

Luxemburg er bij lijkt mij logisch, evenals die Scandinavische landen die momenteel ook lid zijn van de EU. Ook Ierland zou naar mijn mening een kandidaat voor zo'n optie zijn. Duitsland is zo vanzelfsprekend, dat ik dat land pas nu noem.

Maar verder zou ik in eerste instantie niet willen gaan. Het verleden heeft geleerd, dat maar klakkeloos zo'n gemeenschap uitbreiden met nieuwe lidstaten, eerder leidt tot verdere versnippering, meer onenigheid, grotere onderlinge verschillen enz., enz.

Wel denk ik, dat de lidstaten van zo'n alternatieve EU, een gezamenlijke muntsoort dienen te hebben. Wat mij betreft zou dit gewoon de euro kunnen blijven. Teruggaan naar vroegere 'eigen' muntsoorten of weer een andere nieuwe muntsoort, leidt volgens mij - zeker voor een niet gering aantal jaren - tot het wederom een oor aannaaien van de burgers van zo'n nieuwe unie.

En allerlei wet- en regelgeving zou verregaand geuniformeerd dienen te worden. Waarbij dan nadrukkelijk voorkomen zou moeten worden, dat niet de gemakkelijke weg gekozen wordt, door te kiezen voor regelgeving, die financieel voor de beleidsmakers het meest opleveren, maar voor de burgers die dit moeten opbrengen, jaar na jaar leidt tot een verslechterende levensstandaard.

Vergeet bij dit alles vooral niet, dat een van de grootste manco's van de huidige EU is gelegen in het feit, dat iedere lidstaat nog steeds zijn eigen, autonome centrale regering kent. Dit is een van de redenen, dat van een daadkrachtig, eenduidig uniebeleid in de praktijk nimmer sprake kan zijn.

Dus een (vergaande) bereidheid van lidstaten (en de daarin wonende burgers), om een fors deel van hun autonomie - planmatig en in fases - op te geven, zou een vereiste zijn.

En wanneer we ons dat allemaal realiseren, denken we dan nog steeds, dat een alternatief voor de huidige EU in een nabije toekomst haalbaar is?

Ik heb daar - jammer genoeg overigens - ernstige twijfels over.
“En allerlei wet- en regelgeving zou verregaand geuniformeerd dienen te worden.

Vergeet bij dit alles vooral niet, dat een van de grootste manco's van de huidige EU is gelegen in het feit, dat iedere lidstaat nog steeds zijn eigen, autonome centrale regering kent. Dit is een van de redenen, dat van een daadkrachtig, eenduidig uniebeleid in de praktijk nimmer sprake kan zijn.”

En dit staat nu haaks op mijn bijdrage waarom wij afscheid zouden moeten nemen van de huidige EU: dus toch ‘VS-je spelen’ (alhoewel de staten daar ook nog wel voldoende autonomie bezitten) en meer macht naar ‘Brussel’. Naast een economische unie ook een politieke unie! Dat is waar veel Europeanen zich nu juist tegen verzetten en wat voorkomen kan worden met de vorming van, noem het maar, een Europa-light (de Noordzee Unie), waar ik voor pleit in mijn bijdrage.
De grote bemoeizucht van ‘Brussel’ heeft geleid tot de Brexit en mogelijk komt hier binnenkort een vervolg op door het uittreden van minstens nog een land!

Dat is een heel andere insteek dan wet- en regelgeving in handen geven van de EU (‘geüniformeerd’ zoals u dat noemt), waarbij de nationale democratieën verregaand worden uitgehold. Uw zienswijze zou bijv. inhouden dat ‘Brussel’ ook over ons pensioenstelsel gaat (wat zij overigens maar al te graag wil!), het wettelijk minimumloon wel even vaststelt en bepaalt hoe de inrichting van ons belasting- en toeslagenstelsel er uit zou moeten zien (om een paar voorbeelden te noemen). Dat gaat me veel en veel te ver. Ik moet er niet aan denken dat dat ooit zal gebeuren. De hypotheekrenteaftrek voor huiseigenaren is een doorn in het oog van de EU, maar daarnaast kennen we in Nederland een huurtoeslag voor huurders. En laten we deze systematiek mooi zo houden, dus zonder inmenging van ‘Brussel’!

Overigens zouden we dan wel alleen al in Nederland 225 parlementariërs en een voltallig kabinet naar huis kunnen sturen, wat op termijn (na het uitzitten van het wachtgeld) een leuke bezuiniging op zou leveren. Dus: weg het manco van de ‘autonome centrale regering’, zoals hierboven te lezen valt. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Zelfs bij D66 krijg je hiervoor niet de handen op elkaar. En dat zegt toch wel genoeg!

Noord-West Europese Unie

Ik lees ook een paar suggesties om Frankrijk er buiten te laten en Luxemburg en Ierland hierin wel te betrekken. Dan kun je echter niet meer spreken van de Noordzee Unie maar meer van een Noord-West Europese Unie.

Wat Frankrijk betreft (ik gaf het eerder al aan) lijkt mij dat nog niet zo’n vreemde gedachte. Frankrijk kent al jaren problemen om zijn overheidsfinanciën op orde te brengen. Dat geldt overigens ook min of meer voor België.
Wat Luxemburg betreft heb je te maken met een qua omvang slechts zeer geringe economie, maar wel met een, financieel gezien, zeer stabiele partner. Wat Ierland betreft heb ik zo m’n twijfels. Dit land is net aan het opkrabbelen vanuit een diep dal (met Europese financiële steun net als bijvoorbeeld Portugal). Hen zou ik even nog met rust willen laten en nog niet direct willen laten deelnemen aan de ‘grote landen wereld’.


De Noord-West Europese Unie:

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#10 Bericht door Jim » maandag 03 oktober 2016, 16:03

Of op z'n Amerikaans: If you don't love it, leave it.

Dat gezeik over de EU.. 70 jaar lang vrede en voorspoed.. en maar janken.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#11 Bericht door Lammert de Haan » maandag 03 oktober 2016, 23:24

Jim schreef: Dat gezeik over de EU.. 70 jaar lang vrede en voorspoed.. en maar janken.
Jim, zou je me het verband tussen de EU en '70 jaar lang vrede en voorspoed' kunnen uitleggen? En dan graag uitgaande van de feiten en niet van je eigen mening!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#12 Bericht door Jim » dinsdag 04 oktober 2016, 08:53

Na de Tweede Wereldoorlog vatte het idee post dat Europese integratie de enige manier was om af te rekenen met het vergaande nationalisme dat het continent tot dan toe geteisterd had. Jean Monnet, Robert Schuman en Konrad Adenauer presenteerden in een toespraak in 1950 het zogenaamde Schumanplan. Een jaar later werd de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht door het tekenen van het Verdrag van Parijs door België, de Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland), Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland.
De EGKS bleek zo succesvol dat in 1957 besloten werd tot een verdere integratie. Het Verdrag van Rome, getekend door dezelfde zes landen, richtte de Euratom en de Europese Economische Gemeenschap op. In 1967 werden de drie organisaties door tekening van het Fusieverdrag samengevoegd, waarna ze verder werkten onder de naam Europese Gemeenschappen (EG). Dit leidde tot de oprichting van de Commissie, de Raad en het Parlement.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_ ... schiedenis
Helaas steekt het nationalisme weer aardig de kop op.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#13 Bericht door dutch » dinsdag 04 oktober 2016, 12:34

Jim schreef:
Na de Tweede Wereldoorlog vatte het idee post dat Europese integratie de enige manier was om af te rekenen met het vergaande nationalisme dat het continent tot dan toe geteisterd had. Jean Monnet, Robert Schuman en Konrad Adenauer presenteerden in een toespraak in 1950 het zogenaamde Schumanplan. Een jaar later werd de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht door het tekenen van het Verdrag van Parijs door België, de Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland), Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland.
De EGKS bleek zo succesvol dat in 1957 besloten werd tot een verdere integratie. Het Verdrag van Rome, getekend door dezelfde zes landen, richtte de Euratom en de Europese Economische Gemeenschap op. In 1967 werden de drie organisaties door tekening van het Fusieverdrag samengevoegd, waarna ze verder werkten onder de naam Europese Gemeenschappen (EG). Dit leidde tot de oprichting van de Commissie, de Raad en het Parlement.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_ ... schiedenis
Helaas steekt het nationalisme weer aardig de kop op.
De wereld/europa staat in brand en het europese parlement maakt zich druk over de afmetingen van knikkers (bij wijze van spreken).Op wat uitzonderingetjes na,zelden een groep niets doeners met een reuze salaris en status zo weinig zien doen.Het valt me nog mee dat het nationalisme nu pas echt naar boven komt.Jammer genoeg ook met een paar schandelijke bijwerkingen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#14 Bericht door Jim » dinsdag 04 oktober 2016, 22:53

Buiten dat het EP zich gelukkig met belangrijke zaken bezig houdt dan "de maat van knikkers", zie ik niet wat het zou kunnen doen aan oorlogen buiten Europa en de vluchtelingenstromen die daarbij horen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Moe van de EU: zo zou de Noordzee Unie eruit kunnen zien

#15 Bericht door wanadee » woensdag 05 oktober 2016, 01:34

Sommige mensen doen net alsof nationalisme een vies woord is, waarom?, zou het niet weten. Niks mis mee om een beetje trots op je land te zijn, al die sporters op de Olympische spelen of waar dan ook die het nederlandse volkslied zingen doen dat ook uit nationalisme, niks mis mee.
Zolang er niet "te" voor staat maar dat geldt voor alles. Een beetje nationalsme om de eurofielen wat tegengas geven hebben we hard nodig om niet helemaal uitgeleverd te worden.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”