Songkran

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Songkran

#16 Bericht door ron » maandag 09 april 2018, 12:04

Leuk Joost. :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Songkran

#17 Bericht door wpdl » maandag 09 april 2018, 12:28

En een speciaal blousje met heel veel kleurtjes toch.
Leuk hoor lekker ingeburgerd.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Songkran

#18 Bericht door ron » maandag 09 april 2018, 12:37

Je moet wel meedoen natuurlijk Willem.
Op deze foto heeft deze mijnheer nog niet van inburgeren gehoord.
Alhowel zijn rosse broekje er wel mag zijn. :crazy:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Songkran

#19 Bericht door wpdl » maandag 09 april 2018, 13:17

Heb er meerdere Ron al jaren Songkran blous dan.
Net als een waterpistool natuurlijk. :giggle:

Roze broek en een klein kind pal voor je,opstapje naar vele jaren 'brommen'

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Songkran

#20 Bericht door KhunSugar » maandag 09 april 2018, 14:32

@herbergier
ik moest wel een lange broek en schoenen aan
...uw vrouw heeft u goed 'ingeburgerd' :thumbsup:
De gepaste kledij dragen wordt al eens vergeten door de meeste farang, maar dan is er de vrouw die er u attent op maakt...zodat tenminste zij niet met gezichtsverlies moet afrekenen.
Er zijn farang die dat uit zichzelf kunnen, zij die erop gewezen worden en het aanvaarden (waar ik begrip voor heb)...en al die anderen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Songkran

#21 Bericht door wpdl » maandag 09 april 2018, 15:03

Zo is dat Heer Suiker
De gepaste kledij dragen wordt al eens vergeten door de meeste farang buitenlanders , maar dan is er de vrouw die er u attent op maakt...zodat tenminste zij niet met gezichtsverlies moet afrekenen.
Er zijn farang buitenlanders die dat uit zichzelf kunnen, zij die erop gewezen worden en het aanvaarden (waar ik begrip voor heb)...en al die anderen.
In de uitverkoop volgende week :giggle:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#22 Bericht door Herbergier » maandag 09 april 2018, 17:35

KhunSugar schreef:@herbergier
ik moest wel een lange broek en schoenen aan
...uw vrouw heeft u goed 'ingeburgerd' :thumbsup:
De gepaste kledij dragen wordt al eens vergeten door de meeste farang, maar dan is er de vrouw die er u attent op maakt...zodat tenminste zij niet met gezichtsverlies moet afrekenen.
Er zijn farang die dat uit zichzelf kunnen, zij die erop gewezen worden en het aanvaarden (waar ik begrip voor heb)...en al die anderen.

Normaal mag je als bezoeker op het gerechtshof een nette bermuda met shirt dragen, als hij maar ruim over de knie valt.

De vrouw moest op de maandagen een kaki uniform dragen en op de woensdagen meestal traditionele kledij, de andere dagen zie ik haar over het algemeen in een mantelpakje of stijve jurk naar haar werk gaan, maar dat kan ook weer binnen elke vijf jaar aangepast worden, want rechters mogen nl. hooguit vijf jaar op het zelfde gerechtshof werken, vorige week vrijdag hebben ze afscheid genomen van de hoogste rechter, dus ik ben benieuwd welke kledingvoorschriften de nieuwe hoogste rechter (man of vrouw) introduceert, vorige week een paar keer en vandaag ging ze in een luchtig zomerjurkje naar haar werk.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Songkran

#23 Bericht door wpdl » donderdag 12 april 2018, 12:14

En hoppa allemaal naar 'huis'

Vandaag is het de eerste officiële Songkran-vakantie dag en Mochit 2 het belangrijkste busstation van Bangkok,
is vol met stadsbewoners die op reis zijn om tijd door te brengen met hun families in hun geboortestad.


Bron

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Songkran

#24 Bericht door KhunSugar » donderdag 12 april 2018, 12:48

wpdelange schreef:En hoppa allemaal naar 'huis'

Vandaag is het de eerste officiële Songkran-vakantie dag en Mochit 2 het belangrijkste busstation van Bangkok,
is vol met stadsbewoners die op reis zijn om tijd door te brengen met hun families in hun geboortestad.


Bron
Have fun

[|)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Songkran

#25 Bericht door wanadee » zaterdag 14 april 2018, 01:55

KhunSugar schreef:Songkran, ooit een beleefde en formele feestdag waarin jonge mensen water spatten en naar hun families gingen om hun ouders eer te bewijzen.
Vandaag op vele maar gelukkig niet alle plaatsen, een decadente braspartij aangemoedigd door westerlingen in Bolat kostuum. Elk jaar wilder, het cultureel erfgoed en de aloude traditie alsmaar meer verloochenend...tot groot jolijt van farangs die er zelfs speciaal verlof voor nemen.
:roll:

Enige verschil met 200 jaar geleden is dat het nu drukker is

Fotos van songkran 1950 waarin volop met water gesmeten wordt maken duidelijk dat dit niet het geval is en onderstaande link gaat in op het gemiep van mensen die vinden dat de tradities niet in stand worden gehouden. Die zitten er dus helemaal naast :worshippy:

http://www.khaosodenglish.com/life/even ... kran-wild/

Om de 1 of andere reden wordt de link niet compleet weergegeven,dus hieronder. Wie de complete tekst met foto wil zien, ik heb gegoogeld op songkran 1930.



A common complaint about Thai New Year festival is that “Songkran has lost its meaning.”

But it’s fair to say Songkran has always lost – and found – its meaning.

But wait, water party haters say, is shooting people in the face with water really “traditional?”

History says yes – and photos from the long-ago say it was as crazy then as now.

As Thailand gets excited – and frets – about the three-day traditional New Year festival beginning Thursday, it’s worth considering how the holiday was observed in the past and where we can go today for a modern taste of its past and present.

Send us your photos! Wherever you enjoy Songkran, please tag us with hashtag #KhaosodEnglish on Twitter, a public Facebook or Instagram post, or email us at contact@khaosodenglish.com, and we will include your images in a photo gallery!

The tradition of water splashing most likely originated from animist rituals that preceded Songkran. In many parts of the country, people poured water on their elders to ask for blessing on New Year’s Day. After the royal government in Bangkok decreed Songkran the formal New Year festival in 1800s, the water ritual turned into a joyous way to mark the holiday.

Read: Let’s Talk About Where to Get Our Songkran On


Chiang Mai, 1967. Photo: Phil Bradbeer.
The original festival was a tribute to a legend about a Sun King’s lost bet – and head – to a mortal. His head proved so poisonous that his seven daughters, called the Songkran, had to take turns carrying it around Mount Meru for 365 days.


Korat, 1962. Photo: Gilbert Stewart La
The earliest Songkran-related rituals in the Hindu-Brahman royal court of Siam were meant to mark each orbit of the toxic head by asking for divine blessings. It later came to mark the new year as it shifted from Hindu to Buddhist traditions. Celebrated April 13-15, the festival signaled the official New Year’s Day, pinned at April 1 for calendrical convenience from 1888. At least until 1941, when modernist autocrat Plaek Phibunsongkhram changed it to Gregorian new year.

Sujit Wongthes, a historian and authoritative writer on Thai cultural history, said that Songkran was readily adopted by many people as a way to “rebel” against the rigid social norms that forbid contact between men and women, the rich and the poor, and the sacred and the masses.


Bangkok, 1968. Photo: Tom Delmore
Women – forbidden to touch men of the cloth on a regular day – would splash or even mob-carry and dunk monks into rivers, Sujit said, citing some Isaan chronicles. Even a local king had to flee splash-happy crowds who broke into his palace and chased him around with bowls of water, according to one Lanna tale.

While people’s idea of cutting loose has changed over the years, the same spirit of Songkran endures today. Find your own bliss in the street party scene, or try the following events for a more sane experience.


‘Songkran in April: Pha Khao Ma Yok Siam’ posted April 1. Photo: Amazing Thailand / Facebook.
Songkran: Soaking Random People With Water Since Yesteryear

‘Songkran in April: Pha Khao Ma Yok Siam’’ encourages partygoers to wear Thai costumes or Thai-patterned clothes to join the water fight from 11am to 7pm Thursday to Saturday at Siam Square. Chill and spill with traditional vibes from the four regions of Thailand through different cultural performances.
Water will be provided to fill guns without charge. Merit-making will also be possible. A water splashing zone for children will located in front of Milk Plus in Soi Siam Square 7.




‘Amazing Songkran’ Parade along Sukhumvit Road posted April 8. Photo: Amazing Thailand / Facebook.
Everybody Wants to be Miss Songkran

Experience the glamorous side of Songkran at the Amazing Songkran fair and parade Saturday until Thursday, noon to 8pm at Benjasiri Park located next to the Emporium shopping mall. See a colorful parade, taste cuisine from different parts of Thailand and experience cultural performances from chili paste-making to blindfolded boxing.

On the last day, the Miss Amazing Songkran International Beauty Contest will be held. Beauties vying for a tiara is a tradition older than you might think.

While rural communities offered feasts to their dead elders, organized rain-summoning ceremonies and held boat racing, cart racing and firework (bung fai) competitions, major cities like Bangkok boasted their longtime Songkran highlight of holding a “Lady Songkran” beauty contest, according to Sujit.

The annual fashion-centric competition reportedly began in the 1930s. Although suspended for World War II from 1942 through 1945, it returned in 1946 and took place on Wisut Kasat Road in historic quarters of Phra Nakhon district, under the financial support by the wife of the King Rama VII. The event then became a tradition carried on until today, inspiring Lady Songkran contests in other cities.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Songkran

#26 Bericht door wpdl » zaterdag 14 april 2018, 02:03


Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#27 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 april 2018, 03:52

Ik heb gisteren al heel wat water (soms ijskoud) over me heen gehad en dat werd gegooid of gespoten door mensen van 3 tot 100 jaar, van oma van bijna 90 jaar, met nog maar een tand in haar mond, kreeg ik ook nog een dikke zoen op beide wangen en daarna gooide ze een emmertje ijswater in mijn nek.

Ach, dat mensje had veel plezier en bij 40 gr. is dat koude water zo weer vergeten, alleen die vette smakkers niet.
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Songkran

#28 Bericht door wanadee » zaterdag 14 april 2018, 04:03

Herbergier schreef:Ik heb gisteren al heel wat water (soms ijskoud) over me heen gehad en dat werd gegooid of gespoten door mensen van 3 tot 100 jaar, van oma van bijna 90 jaar, met nog maar een tand in haar mond, kreeg ik ook nog een dikke zoen op beide wangen en daarna gooide ze een emmertje ijswater in mijn nek.

Ach, dat mensje had veel plezier en bij 40 gr. is dat koude water zo weer vergeten, alleen die vette smakkers niet.
Droom je van die smakkers Herbergier? :crazy: :crazy:
Ik heb hier in het dorp een omaatje die niet van me af kan blijven ook al is ta er bij. Ze zal er wel niks mee bedoelen maar ik voel me toch onbehaaglijk als zij naast me komt zitten terwijl er plaats zat is en ze de hele tijd haar hand op mijn been legt en af en toe wrijft. Tis ook een oud mens dus ik wil haar niet terevhtwijzen.
Ta heeft in middels instructies om als ze er aan komt een blokkade te vormen :crazy:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Songkran

#29 Bericht door serpay » zaterdag 14 april 2018, 05:31

Herbergier schreef:Ik heb gisteren al heel wat water (soms ijskoud) over me heen gehad en dat werd gegooid of gespoten door mensen van 3 tot 100 jaar, van oma van bijna 90 jaar, met nog maar een tand in haar mond, kreeg ik ook nog een dikke zoen op beide wangen en daarna gooide ze een emmertje ijswater in mijn nek.

Ach, dat mensje had veel plezier en bij 40 gr. is dat koude water zo weer vergeten, alleen die vette smakkers niet.
en vandaag naar buriram castle om songkran te vieren?
2 jaar geleden was ik er echt super gezellig met veel muziek en mooie chang vrouwtjes!!!
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#30 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 april 2018, 06:27

serpay schreef:
Herbergier schreef:Ik heb gisteren al heel wat water (soms ijskoud) over me heen gehad en dat werd gegooid of gespoten door mensen van 3 tot 100 jaar, van oma van bijna 90 jaar, met nog maar een tand in haar mond, kreeg ik ook nog een dikke zoen op beide wangen en daarna gooide ze een emmertje ijswater in mijn nek.

Ach, dat mensje had veel plezier en bij 40 gr. is dat koude water zo weer vergeten, alleen die vette smakkers niet.
en vandaag naar buriram castle om songkran te vieren?
2 jaar geleden was ik er echt super gezellig met veel muziek en mooie chang vrouwtjes!!!
Ik ben daar gisteren geweest en het was daar weer super gezellig met veel water (zelfs de brandweer zet een paar bluswagens in), Chang biertjes, een optocht met praalwagens, live music van Thaise rockbands op verschillende podiums met voor de band water spuitende mooie jonge meiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”