Songkran

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#31 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 april 2018, 07:27

Zo was het daar later op de avond, maar toen was ik daar gelukkig al weg en zat ik aan een afzakkertje in een rustig kroegje hier.


Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Songkran

#32 Bericht door KhunSugar » zaterdag 14 april 2018, 11:36

Toch blij te lezen op sociale media dat het bij een aantal farang/Thai gezinnen best respectvol gevierd wordt op de traditionele manier.
Het decadente wordt gelaten voor wat het is en is in feite eigen aan een groep die er hun feest van maken.
Maar soit, morgen naar de songkran viering in BE.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Songkran

#33 Bericht door wanadee » zaterdag 14 april 2018, 11:58

Zouden er ook mensen blij zijn als er bij het carnaval in nederland voortaan geen optochten meer zouden zijn omdat ze vinden dat het decadent is, of zonder verkleedpartijen? :cheesy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#34 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 april 2018, 12:53

KhunSugar schreef:Toch blij te lezen op sociale media dat het bij een aantal farang/Thai gezinnen best respectvol gevierd wordt op de traditionele manier.
Het decadente wordt gelaten voor wat het is en is in feite eigen aan een groep die er hun feest van maken.
Maar soit, morgen naar de songkran viering in BE.
De foto's die ik hier geplaatst heb zijn vrijwel alleen met feestende Thaise mensen (jong en oud) uit de omliggende dorpen en die worden naar hier vervoerd in de laadbak van een pickup of op de motorbike (nadat ze 's morgens nog wel dikwijls vader, moeder en de grootouders op de traditionele manier, met wat bloemenwater over hun handen, Sawasdee Pimai en veel geluk hebben toegewenst) de pickups meestal voorzien van een flinke bak met water er op om in de file anderen nat te gooien.
Bij het stadion duren de festiviteiten maar twee dagen en deze festiviteiten worden begeleid door veel politie en een peloton van het leger, de derde dag wordt er alleen nog wat water in de stad door de jeugd gegooid, de daarop volgende dag merk je er niets meer van en gaat iedereen weer trouw aan het werk, ik heb hier bij het stadion maar een paar buitenlanders gezien.

Ook hier verandert de tijd, net als in Nederland en België, de tijd van de buffelkar is hier midden in de Isan al lang voorbij, tegenwoordig kijk ik er al van op als ik een buffel zie grazen en de buffelkar wordt alleen nog maar gebruikt om de weinige toeristen op het platte land hier voor geld te vervoeren.

Ik kan me nog herinneren dat ik 50 jaar geleden, in Nederland, in het weekend in kostuum met stropdas op stap ging, zonder dat kwam je menig uitgaansgelegenheid niet binnen, laat staan met een spijkerbroek aan, ook gingen toen de mensen in Brabant op elke zondagmorgen nog trouw naar de kerk en werden er nog processies gelopen, nu zijn er al veel kerken omgebouwd in woonhuizen en ga je daar bij vrienden op de koffie.

Ik heb meer dan 30 jaar in Waalwijk gewoond, vlakbij de Thaise tempel en daar werden deze vieringen toen inderdaad serieuzer gevierd als hier in een stadje midden in de Isan, ik weet niet of dat nu nog zo is want mijn laatste Songkran viering daar is al weer zeven jaar geleden.

Nu zit ik nu alleen thuis want een dag Songkran is genoeg voor mij, de vrouw is werken voor de politie die papieren komen brengen van gearresteerde mensen (alcohol of vandalisme) die later voor moeten komen, ik hoor nu alleen nog tot middennacht het gedreun van de muziek bij het stadion, maar dat is morgen ook weer over.
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Songkran

#35 Bericht door ron » zaterdag 14 april 2018, 13:01

De jaren 80

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Songkran

#36 Bericht door wanadee » zaterdag 14 april 2018, 13:21

1950 in chiang mai
Het is duidelijk dat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, al 200 jaar. Misschien zit er een hele zure groep tussen die bang voor wayer is :crazy:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#37 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 april 2018, 13:54

De Songkran viering gaat er op deze oude foto's (omstreeks 1950) in Chiang Mai wel wat rustiger aan toe.

Mijn vrouw is nu ook al drie maal oma maar zij kan haar auto en haar smartphone nog geen seconde missen, net als veel monniken hier, die lopen ook bijna allemaal met de duurste smartphones in hun hand en je ziet ze nu zelfs al achter het stuur van een auto kruipen, iets wat je een paar jaar geleden niet voor mogelijk hield.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Songkran

#38 Bericht door ron » zaterdag 14 april 2018, 13:56

Mooie foto,s Joost! :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#39 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 april 2018, 14:14

Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Songkran

#40 Bericht door KhunSugar » zaterdag 14 april 2018, 17:39

Het spreekt voor zich dat de mannekes hun potje van de jaren stilletjes vervagen hebben door een kleurrijk waterpistool, normaal gevolg van de evolutie.
Waarom de overheid vraagt om gepaste en respectvolle kledij te dragen, geen aanstootgevende kledij wordt hiermee bedoeld, is om handtastelijkheden te voorkomen. In de wetenschap dat er gasten zijn die hun testosterongehalte niet kunnen bedwingen en heel wat dames bij vorige festivals klacht wisten neer te leggen...terwijl ze het hadden kunnen voorkomen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Songkran

#41 Bericht door wanadee » zondag 15 april 2018, 03:43

Weer iets nieuws opgestoken over Songkran.
Vanmorgen vroeg om 7 uiur naar het andere dorp geweest waar mijn “hobbyhuis” wordt gebouwd. Ik heb een gele tabian baan nodig en dit was een mooie gelegenheid om de notabelen van het dorp te leren kennen, met de puu jai had ik van de week al gesproken. Daar was de bamboemevouw ook al geweest omdat ze bang voor me is en nu naast haar dreig te kom wonen.
Na de toespraken en gedoetjes met de monniken die bij zon ceremonie horen kwam het traditionelehanden/voeten spoelen van de ouderen. Ze begonnen met de oudste, die mocht als eerste gaan zitten in de rij stoelen. Vervolgens kwam de op 1 na oudste, die spoelde water bij de eerste en ging er vervolgens naast zitten. De op twee na oudste moest dus twee personen bedienen en ging vervolgens ook zitten. Dat ging zo doortot ze bij een jaar of 60 waren aangekomen, een man of 30. Hele klus dus.

In hetzelfde kader van kennismaking heeft mijn meisje ook meegedaan en de laatste in dat rijtje was boze buurvrouw van de bamboe. Die kon ze moeilijk overslaan en BB maakte van de gelegenheid gebruik om het goed te maken. Waarschijnlijk heeft de puu jai baan haar verteld wat een aardige mensen wij zijn :angel:
Na afloop kwam ze mij nog even een kom ijskoud water met ijsklontjes in mijn nek gieten, zo kreeg ze toch nog het laatste woord. :crazy: Waarschij lijk blijft het nu wel goed gaan want ik ben een aimabel mens en de bamboe is al dood :Whistle: dus daar heb ik geen last meer van.

Ps hierna gaan ze feest vieren en water gooien en zo. Niet tegen suiker zeggen want dan gaat hij weer katten over mijn lo so omgeving :crazy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Songkran

#42 Bericht door Herbergier » zondag 15 april 2018, 04:39

Hier heeft de vrouw eergisteren ook haar offertafeltje buiten gezet met Buddha beeldjes, fruit, rijst, vlees en wat te drinken voor Buddha, het eten ligt nu in de tuin te rotten, maar ik blijf er voorlopig nog vanaf.
Ze is deze dagen ook al een paar keer naar de tempel geweest, maar ik ga niet meer mee naar de tempel, het is voor mij een lijdensweg, ik versta niets van dat gebrabbel, ik kan niet zo lang als hun op mijn knieën zitten, ik weet niet wat ik moet doen, dus ik moet om mij heen kijken wat de anderen doen, of ze verteld mij van te voren wat ik moet doen.

Ik geloof niet in Buddha, ik ben nooit tijdelijk monnik geweest, ik heb de leer ook niet gedaan en ik ben geen huichelaar, dus ik blijf lekker thuis of ga naar de kroeg en pak wel een lekker koud biertje op Buddha.

In mijn diensttijd op Aruba zei de Pater altijd als hij een borreltje nam: Looft Den Heer daar gaatie weer en zo dank ik Buddha bij mijn eerste biertje.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Songkran

#43 Bericht door wanadee » zondag 15 april 2018, 05:07

Ik ga normaliter wel mee maar meestal ga ik in een stoel aan de zijkant zitten en ben slechts toeschouwer.
Vanmorgen heb ik wel meegedaan aan het vullen van de rijstnappen van de monniken maar op mijn knietjes handen en voeten wassen doe ik weer niet aan mee.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Songkran

#44 Bericht door KhunSugar » zondag 15 april 2018, 08:55

Op naar Mechelen voor een serene songkran viering, de ภรรยา en ลูกสาว in traditionele kledij, wat mezelf betreft in maatpak zoals vanouds.

Prettige dag verder

[|)

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Songkran

#45 Bericht door serpay » zondag 15 april 2018, 10:38

KhunSugar schreef:Op naar Mechelen voor een serene songkran viering, de ภรรยา en ลูกสาว in traditionele kledij, wat mezelf betreft in maatpak zoals vanouds.

Prettige dag verder

[|)
Veel plezier in Mechelen met de viering laatste keer vond ik het bargirl gehalte wel heel erg hoog daar mij niet meer gezien...
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”