Wat corruptie met zich meebrengt.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SmiqL
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 08 mei 2013, 09:41
Locatie: Chonburi
Contacteer:

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#16 Bericht door SmiqL » woensdag 29 november 2017, 10:01

Ik erger mezelf ook altijd rot wanneer ik een bekeuring kan afdoen met 20% van het 'normale' tarief. Vreselijk!
*** The best Slaves are the ones who think they are free ***

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#17 Bericht door jumbo » donderdag 30 november 2017, 05:09

Kees schreef:
jumbo schreef:Een riant inkomen om in Thailand te verblijven is geen vereiste, een minimum inkomen of voldoende reserves dan weer wel.
Wie denkt in Thailand permanent te verblijven met een lager inkomen dan wat vereist is (฿ 65.000/maand) en zonder reserves...denkt best eens opnieuw.
de gemiddelde Thai doet het met minder dus het zou moeten kunnen
Dat klopt, maar de de Thaise overheid eist nu eenmaal dat minimum bedrag van buitenlanders die hier langer willen verblijven.[/quote]

Zoals aangegeven om door KS is dat inkomen niet altijd nodig en dan kan de eis ook lager zijn met een thaise partner...

Maar daar ging de stelling niet over; die was of je kan overleven met minder en dat moet kunnen, je zult alleen je geneugten moeten aanpassen naar je knip en zo ook de verwachtingen van je eventuele partner....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#18 Bericht door Herbergier » donderdag 30 november 2017, 05:52

Is er een mogelijkheid dat je het inkomen van je Thaise partner bij jouw inkomen mag optellen, of telt voor de immigration alleen jouw inkomen, want er zijn natuurlijk expats onder ons wiens partner zelf een goed tot zeer goed inkomen hebt, of kan dit misschien alleen als je een gezamenlijke bankrekening hebt waar het inkomen van beide partners op gestort wordt?
Alles van waarde is weerloos.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#19 Bericht door stevenl » donderdag 30 november 2017, 05:59

Herbergier schreef:Is er een mogelijkheid dat je het inkomen van je Thaise partner bij jouw inkomen mag optellen, of telt voor de immigration alleen jouw inkomen, want er zijn natuurlijk expats onder ons wiens partner zelf een goed tot zeer goed inkomen hebt, of kan dit misschien alleen als je een gezamenlijke bankrekening hebt waar het inkomen van beide partners op gestort wordt?
Alleen eigen inkomen.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#20 Bericht door KhunSugar » donderdag 30 november 2017, 08:46

Herbergier schreef:Is er een mogelijkheid dat je het inkomen van je Thaise partner bij jouw inkomen mag optellen, of telt voor de immigration alleen jouw inkomen, want er zijn natuurlijk expats onder ons wiens partner zelf een goed tot zeer goed inkomen hebt, of kan dit misschien alleen als je een gezamenlijke bankrekening hebt waar het inkomen van beide partners op gestort wordt?
De langverblijver zijn goed verdienende echtgenote mag gerust de saving account van haar partner spijzen. Eens ze daar 400K op gespaard heeft kan manlief zonder zorgen een extension krijgen en is hij niet wisselkoers afhankelijk. Geen bewijs inkomen meer nodig.
Daarna maak je er een fixed deposit account van en je bent gerust voor life time.
Nu ja, met een visum op basis van huwelijk is het vereiste inkomen ฿ 40.000 of iets meer dan € 1.000, als hier de echtgenote moet bijpassen is het triest gesteld met de farang.(randopmerking)

Maar doorgaans is het omgekeerd en zal van het inkomen (pensioen) van de farang het gezin, al dan niet met kinderen en/of schoonouders geleefd worden. Misschien dat de madame wat bijklust doch dit is niet zeker.

Weet dat wanneer de echtgenote farang is, zij geen inkomen of reserves moet aantonen. In de Thaise cultuur wordt geacht dat de man de kostwinner is, de immigratiewetgeving houdt daar rekening mee. In westerse ogen wat discriminerend maar TiT.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#21 Bericht door driver » donderdag 30 november 2017, 09:27

Aow gerechtigde in Nederland krijgt in mijn situatie over zeg maar 8 jaar alleen een Aow bedrag van ongeveer netto 800,00 per maand. Te weinig dus om in Thailand legaal te leven. Optie is dan bijvoorbeeld om dat inkomen aan te vullen uit spaargeld? .
Even snel rekenen met 65000 thb zou je dus 400 euro netto per maand te kort komen?.

Mag je dat dan aanvullen of ook bijv.20.000 euro op een Thaise bankrekening oid zetten.?

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#22 Bericht door Tonboy » donderdag 30 november 2017, 09:48

driver schreef:Aow gerechtigde in Nederland krijgt in mijn situatie over zeg maar 8 jaar alleen een Aow bedrag van ongeveer netto 800,00 per maand. Te weinig dus om in Thailand legaal te leven. Optie is dan bijvoorbeeld om dat inkomen aan te vullen uit spaargeld? .
Even snel rekenen met 65000 thb zou je dus 400 euro netto per maand te kort komen?.

Mag je dat dan aanvullen of ook bijv.20.000 euro op een Thaise bankrekening oid zetten.?
het is 65.000 baht inkomen per maand of 800.000 baht op een bankrekening
in getrouwde situatie : 40.000 baht inkomen per maand of 400.000 baht op een bankrekening

Dus ja, uiteraard

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#23 Bericht door Herbergier » donderdag 30 november 2017, 10:25

Mijn vrouw heeft een redelijk goede betrekking bij de overheid (het gerechtshof in Buriram) en werkt regelmatig samen met de medewerkers van de immigratiedienst en de hoge heren van de politie hier in Buriram, dus als zij met mij mee gaat voor een nieuwe jaar-extension heb ik heel weinig problemen, die heb ik trouwens toch niet want ik krijg mijn AOW + een toelage voor haar van 2% per jaar leeftijdsverschil tussen ons (dat was voor 1 januari 2013 nog van toepassing) + een pensioen, dus ik voldoe aan de eisen.

Een bekeuring heb ik ook nog nooit gekregen in Thailand, ook niet in die 20 jaar voordat ik haar heb leren kennen (trouwens ook in 65 jaar Nederland heb ik nog nooit een bekeuring gekregen), want ik hou mij "goed" aan de Thaise wet, maar als ik er nu wel een verdien hier in Buriram en zij is er bij, of ik bel haar even, dan krijg ik hem ook niet, dat ruikt natuurlijk wel weer een beetje naar corruptie, maar daar kom ik er zomaar niet onderuit, want mijn bahtjes zijn haar bahtjes en daar zijn ze hier zuinig op.

Een bekend Thais spreekwoord voor de farang hier is: Alles wat van mij is is ook van haar, maar alles wat van haar is is niet van mij.

Maar ook: Wie zijn vrouw lief heeft laat haar werken, blijft zelf thuis om op het huis te passen, te hobby-en en boodschappen te doen.
Laatst gewijzigd door Herbergier op donderdag 30 november 2017, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#24 Bericht door wpdl » donderdag 30 november 2017, 10:35

Iedere combinatie is theoretisch mogelijk ieder IMM kantoor heeft zo zijn inzicht driver.
Mensen die met nog minder als tien jaar te gaan richting Thailand of er een langdurige gedeelte van het jaar tijdens hun pensioen willen verblijven zou ik aanraden om nu een bankrekening te openen en die richting het gevraagde bedrag te opwaarderen.
Vele voordelen ten opzichte van dat inkomen aantonen verhaal bij de IMM maar dat is off topic.
Ontopic hoef je die ambtenaar niet door je vrouw te laten vragen hoeveel dat kost de oneffenheden gladstrijken ;)

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#25 Bericht door KhunSugar » donderdag 30 november 2017, 10:57

driver schreef:Aow gerechtigde in Nederland krijgt in mijn situatie over zeg maar 8 jaar alleen een Aow bedrag van ongeveer netto 800,00 per maand. Te weinig dus om in Thailand legaal te leven. Optie is dan bijvoorbeeld om dat inkomen aan te vullen uit spaargeld? .
Even snel rekenen met 65000 thb zou je dus 400 euro netto per maand te kort komen?.

Mag je dat dan aanvullen of ook bijv.20.000 euro op een Thaise bankrekening oid zetten.?
Oeps... € 800 netto de maand :o
Ik ken uw situatie niet, hoef die ook niet te kennen, maar dit is bijzonder weinig.
Natuurlijk mag je aanvullen met spaargeld om een extension of stay te versieren.

Je hebt +/- € 300 te kort voor een jaarvergunning op basis van huwelijke en meer dan het dubbele te kort op basis van pensioen.
Mag ik hopen dat je buiten de voorwaarden voor een verblijfsrecht nog voldoende reserves hebt om te verkassen en ginder permanent te verblijven, maar ja, ook dat zijn mijn zaken niet.

Voor zover dit nog niet gebeurd is zou men een debat kunnen voeren over wat je nodig hebt, uitgedrukt in ฿, om in Thailand comfortabel te leven.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#26 Bericht door wpdl » donderdag 30 november 2017, 11:16

Voor zover dit nog niet gebeurd is zou men een debat kunnen voeren over wat je nodig hebt, uitgedrukt in ฿, om in Thailand comfortabel te leven.
Daarvoor geef ik een ieder het advies zorg dat je een bankaccount heb met de vereiste bedragen 400.000 of nog beter 800.000 Baht.
Het leven in het algemeen of in het bijzonder gaat niemand dan geen een e je weet wel meer aan ook die ambtenaar niet meer.

800 Euro is op het moment trouwens 30856 Baht hoef je het niet slecht mee te hebben zolang je de ganse familie niet hoeft te voeden :giggle: het is geen België ;)

Is hier al eens geweest
oeverloos de een kan met 500 Euro leven met gemak de ander heeft aan 2000 Euro per maand te kort zinloos in mijn visie.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#27 Bericht door driver » donderdag 30 november 2017, 12:11

Dank alvast voor de reacties. Even samen vatten: 800 Aow en verder niets qua pensioen is mede omdat ik een kleine zzp-er ben. Daarnaast nog wat met uvw te maken gehad wegens werkongeval en veel losse baantjes gehad en dus geen extraas qua pensioen oid opgebouwd. Ik spaar dus iedere maand een x bedrag om dat later eventueel te kunnen gebruiken.
De 20000 euro voorwaarde is geen probleem dat is er evenals meer reserve geld. Bij verkoop huis ect komt er voldoende vrij om in Thailand nog heel wat jaartjes mijn Aow aan te vullen.

Uiteraard al vaker over gepost maar nieuwelingen lezen misschien ook mee.

Getrouwd in Nederland is afdoende voor Thailand of moeten we ook in Thailand nog trouwen?.

Bankrekening nu al openen ivm later eventueel heb ik weinig zin in omdat dit geld er nu al is op de Nederlandse rekening.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#28 Bericht door Herbergier » donderdag 30 november 2017, 12:13

driver schreef:Aow gerechtigde in Nederland krijgt in mijn situatie over zeg maar 8 jaar alleen een Aow bedrag van ongeveer netto 800,00 per maand. Te weinig dus om in Thailand legaal te leven. Optie is dan bijvoorbeeld om dat inkomen aan te vullen uit spaargeld? .
Even snel rekenen met 65000 thb zou je dus 400 euro netto per maand te kort komen?.

Mag je dat dan aanvullen of ook bijv.20.000 euro op een Thaise bankrekening oid zetten.?
Hou er wel rekening mee dat voor elk jaar dat jouw vrouw in Nederland woont, zij 2% van die 800,00 euro AOW-uitkering krijgt, dus stel dat zij dan 20 jaar in Nederland heeft gewoond, dan krijgt zij 20 x 2% = 40% van 800.00 euro = 320,00 euro.

Dat is dan 1120,00 euro samen x de koers van vandaag, ongeveer 38 baht voor een euro, dan kom je aan 1120 x 38 = 42.560,00 baht per maand, dat is nu genoeg voor een married jaar extension, je moet er dan wel voor zorgen dat het complete bedrag maandelijks op jouw bankrekening wordt gestort.
Alles van waarde is weerloos.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#29 Bericht door driver » donderdag 30 november 2017, 12:24

Herbergier.. Die 2 % van Sukanya weet ik. Echter zij is 9 jaar jonger dan mij dus krijgt m.i dat geld pas als zij ook de Aow gerechtigde leeftijd heeft bereikt of heb ik dat mis?
De Aow plus ➕ extra spaargeld is wslijk mijn probleem niet wel een ziekte kosten verzekering bij definitief vertrek uit Nederland. Dat zal er wslijk sowieso niet inzitten lijkt me.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Wat corruptie met zich meebrengt.

#30 Bericht door stevenl » donderdag 30 november 2017, 12:32

Tonboy schreef:
driver schreef:Aow gerechtigde in Nederland krijgt in mijn situatie over zeg maar 8 jaar alleen een Aow bedrag van ongeveer netto 800,00 per maand. Te weinig dus om in Thailand legaal te leven. Optie is dan bijvoorbeeld om dat inkomen aan te vullen uit spaargeld? .
Even snel rekenen met 65000 thb zou je dus 400 euro netto per maand te kort komen?.

Mag je dat dan aanvullen of ook bijv.20.000 euro op een Thaise bankrekening oid zetten.?
het is 65.000 baht inkomen per maand of 800.000 baht op een bankrekening
in getrouwde situatie : 40.000 baht inkomen per maand of 400.000 baht op een bankrekening

Dus ja, uiteraard
Bij huwelijk extension is het 'of', bij retirement extension 'en/of', maw combinatie van inkomen en geld op de bank kan bij retirement.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”