Herclassificeren banen.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Herclassificeren banen.

#1 Bericht door wpdl » woensdag 20 september 2017, 02:29

Verzoek om een aantal 'thaise alleen' banen te herclassificeren

Het Ministerie van Arbeid zal een openbare hoorzitting houden over een voorstel om de regels en voorschriften te onderzoeken op 39 banen die thans voorbehouden zijn aan Thaise onderdanen.
Waranont Pitiwan, directeur van het ministerie van werkgelegenheid, zei dat de meeste Thais nu niet geïnteresseerd zijn in veel van deze banen, zodat buitenlanders ze mogen doen.
De lijst bevat een aantal een aantal banen zoals bouwarbeiders, timmerlieden, kelners, benzinestations en kassiers.


Bron The Nation

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Herclassificeren banen.

#2 Bericht door Tonboy » woensdag 20 september 2017, 18:08

wpdelange schreef:Verzoek om een aantal 'thaise alleen' banen te herclassificeren

Het Ministerie van Arbeid zal een openbare hoorzitting houden over een voorstel om de regels en voorschriften te onderzoeken op 39 banen die thans voorbehouden zijn aan Thaise onderdanen.
Waranont Pitiwan, directeur van het ministerie van werkgelegenheid, zei dat de meeste Thais nu niet geïnteresseerd zijn in veel van deze banen, zodat buitenlanders ze mogen doen.
De lijst bevat een aantal een aantal banen zoals bouwarbeiders, timmerlieden, kelners, benzinestations en kassiers.


Bron The Nation
Zal mij benieuwen. Ben hier met retirement visum maar als ik het knoeiwerk zie van de meeste thaise bouwvakkers, timmerlieden en lassers, dan kriebelen mijn handen om weer eens lekker aan de slag te kunnen. En zonder werkvergunning zie je mij nog geen tuinhekje van mijn huurhuis schilderen. Veel te gevaarlijk dat ik verlinkt wordt en het land uit moet.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Herclassificeren banen.

#3 Bericht door wpdl » donderdag 21 september 2017, 00:54

Veel te gevaarlijk dat ik verlinkt wordt en het land uit moet.
Heb die kreten wel eens neer vernomen uit de regio Chiang mai. :cry:

Het soort banen geeft aan dat men het over buitenlanders uit omliggende landen heeft.
Uiteraard is een buitenlander een buitenlander dus er is hoop voor je. :Whistle:

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Herclassificeren banen.

#4 Bericht door joepattaya » zaterdag 23 september 2017, 07:05

Het zal inderdaad voornamelijk gaan over banen die ingevuld gaan worden door mensen uit Laos, Myanmar, Vietnam en Cambodja.
Voor "ons" is het wel mooi als we deze banen kunnen gaan invullen, maar het minimum salaris voor een work-permit blijft THB 50,000 per maand........

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Herclassificeren banen.

#5 Bericht door Tonboy » zaterdag 23 september 2017, 13:53

joepattaya schreef:Het zal inderdaad voornamelijk gaan over banen die ingevuld gaan worden door mensen uit Laos, Myanmar, Vietnam en Cambodja.
Voor "ons" is het wel mooi als we deze banen kunnen gaan invullen, maar het minimum salaris voor een work-permit blijft THB 50,000 per maand........
50.000 baht salaris of totale (netto) inkomsten ?
Als klusser kan je toch ook nog wat verdienen op de materialen ?
Overigens, in een maand zitten zo'n 160 werkuren. 50000/160 = 321 baht per uur. Lijkt mij allerzins redelijk voor een getraind buitenlands vakman.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Herclassificeren banen.

#6 Bericht door dutch » zaterdag 23 september 2017, 15:11

Tonboy schreef:
joepattaya schreef:Het zal inderdaad voornamelijk gaan over banen die ingevuld gaan worden door mensen uit Laos, Myanmar, Vietnam en Cambodja.
Voor "ons" is het wel mooi als we deze banen kunnen gaan invullen, maar het minimum salaris voor een work-permit blijft THB 50,000 per maand........
50.000 baht salaris of totale (netto) inkomsten ?
Als klusser kan je toch ook nog wat verdienen op de materialen ?
Overigens, in een maand zitten zo'n 160 werkuren. 50000/160 = 321 baht per uur. Lijkt mij allerzins redelijk voor een getraind buitenlands vakman.
:cheesy: :cheesy: :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Herclassificeren banen.

#7 Bericht door jumbo » zondag 24 september 2017, 00:27

joepattaya schreef:Het zal inderdaad voornamelijk gaan over banen die ingevuld gaan worden door mensen uit Laos, Myanmar, Vietnam en Cambodja.
Voor "ons" is het wel mooi als we deze banen kunnen gaan invullen, maar het minimum salaris voor een work-permit blijft THB 50,000 per maand........
Niet in alle gevallen Joe..
Bijvoorbeeld multinationals gevestigd op een bedrijventerrein of free zone hebben geen salaris minimum, mag op 0,00 thb maar dan heb je als werknemer kans op controle want je moet toch ergens van leven.
Leraren hebben ook een ander minimum
En dan zijn er nog de wekvergunningen waarbij je het land uitmoet iedere 3 maanden, daar zit ook geen minimum aan vast
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Herclassificeren banen.

#8 Bericht door stevenl » zondag 24 september 2017, 03:50

En zonder werkvergunning zie je mij nog geen tuinhekje van mijn huurhuis schilderen. Veel te gevaarlijk dat ik verlinkt wordt en het land uit moet.
Schei toch uit, dat soort dingen is geen enkel probleem. Scare mongering.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Herclassificeren banen.

#9 Bericht door Herbergier » zondag 24 september 2017, 04:15

Ik doe gewoon zelf mijn binnen en buiten klusjes aan mijn huis en tuin en met mijn elektrotechniek achtergrond help ik ook vrienden als zij elektrotechnische problemen hebben, binnen of buiten hun huis, daar zegt niemand wat van, ze lachen hier alleen maar als ze een farang zien zweten in de hitte.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Herclassificeren banen.

#10 Bericht door joepattaya » zondag 24 september 2017, 07:07

jumbo schreef:
joepattaya schreef:Het zal inderdaad voornamelijk gaan over banen die ingevuld gaan worden door mensen uit Laos, Myanmar, Vietnam en Cambodja.
Voor "ons" is het wel mooi als we deze banen kunnen gaan invullen, maar het minimum salaris voor een work-permit blijft THB 50,000 per maand........
Niet in alle gevallen Joe..
Bijvoorbeeld multinationals gevestigd op een bedrijventerrein of free zone hebben geen salaris minimum, mag op 0,00 thb maar dan heb je als werknemer kans op controle want je moet toch ergens van leven.
Leraren hebben ook een ander minimum
En dan zijn er nog de wekvergunningen waarbij je het land uitmoet iedere 3 maanden, daar zit ook geen minimum aan vast
Klopt Jumbo, maar de jobs die waarschijnlijk geschrapt worden van de lijst zijn serveerders, bouwvakkers, koks en aanverwante laagebetaalde banen. Jobs waar de gemiddelde Thai zich te goed voor voelt.
Voor een leraar geldt een minimum van THB 20,000, maar die staat ook niet op de lijst.
En voor een baan bij een multinational, is vaak specifieke kennis van en bepaald vakgebied of een vreemde taal al genoeg om e.e.a. te rechtvaardigen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Herclassificeren banen.

#11 Bericht door driver » zondag 24 september 2017, 07:50

Herbergier schreef:Ik doe gewoon zelf mijn binnen en buiten klusjes aan mijn huis en tuin en met mijn elektrotechniek achtergrond help ik ook vrienden als zij elektrotechnische problemen hebben, binnen of buiten hun huis, daar zegt niemand wat van, ze lachen hier alleen maar als ze een farang zien zweten in de hitte.
toen ik dat appartementje ging huren voor Sukanya in Sung Noeng heb ik zo,n taxi busje geleend tegen vergoeding en alles met Sukanya overgehuisd. Iedereen idd ook lachen toen ikzelf met Sukanya de spullen in de auto deedt. Bij het appartement kwamen de mensen die er werkten ons direct helpen die vonden het ook wel mooi blijkbaar dat ik zelf liep te sjouwen. Paar keer heen en weer gereden en wat eten en drinken gehaald ook voor degenen die even meehielpen en klaar was het weer. Zou ik in Thailand wonen doe ik ook gewoon de dingen in en rond het huis.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Herclassificeren banen.

#12 Bericht door Tonboy » maandag 25 september 2017, 16:57

Herbergier schreef:Ik doe gewoon zelf mijn binnen en buiten klusjes aan mijn huis en tuin en met mijn elektrotechniek achtergrond help ik ook vrienden als zij elektrotechnische problemen hebben, binnen of buiten hun huis, daar zegt niemand wat van, ze lachen hier alleen maar als ze een farang zien zweten in de hitte.
Toch heeft dat wel wat. Ik heb sinds een tweetal maanden een oldtimer en ben die in mijn carport aan het restaureren. Gelukkig had ik al mijn sleutelgereedschap meegenomen dus kan ik ook bijna alles zelf.
In het begin was het wel effe wennen voor zowel hun als mij, want een farang die om specifieke auto-onderdelen en gereedschap in de winkels (en soms sloperijen) langskomt.. dat hebben ze hier nog bijna niet gezien. Kwam op een gegeven moment op een sloperij, eentje die al 25 jaar alle onderdelen van auto's opspaarde en daardoor ook voor mijn auto wat spullen had (waaronder een stuur en een bezinetank). Toen hij mij zag en de tekeningen vanuit het ondedelenboek van mijn auto, zei hij echt heel hooghartig : ja die heb ik natuurlijk maar veel te duur. en dat hou ik zo... Ik keek hem recht aan en zei dat ik wel zelf uitmaak of iets te duur is. Waarna ik vervolgens nog meer onderdelen vroeg.
En als ik nu kom, laat hij alles vallen en helpt mij direct. Gek op mijn geld waarschijnlijk.

Afijn, in de 8 weken dat ik nu bezig ben hiermee, talloze onderdelen heb besteld en nagevraagd, en regelmatig "ter loops en per ongeluk" foto's van de vorderingen heb laten zien die daarna veel interesse wekten, voel ik dat ik van hun toch wel wat respect heb verkregen. Ze helpen me echt met onderdelen te vinden, en dat is niet altijd even gemakkelijk.

Het gaat nu al zelfs zover dat ze mij voor storingen aan Europese auto's per app "Line" om raad vragen.... lol

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Herclassificeren banen.

#13 Bericht door Duiker » maandag 25 september 2017, 21:17

Met dat laatste moet je wel een beetje oppassen. De Thaise immigratie kan dat niet waarderen. Maar natuurlijk, wat niet weet, wat niet deert.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”