Invullen Application for visa

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Invullen Application for visa

#1 Bericht door Dafrans » dinsdag 28 november 2017, 00:00

Hallo

Bij het invullen van het visum aanvraag formulier staat rechts boven de vraag:

Purpose of visit: Tourism, Transit, Diplomatic/Official, Other(please specify)

In mijn geval dus Other, en wel Non Immigrant O

Maar wordt er nu naast Non Immigrant O , ook nog gevraagd naar andere specificaties,
ik denk hierbij met name aan de reden voor een Non Immigrant O?

En zo ja, wat zou men dan het beste kunnen aangeven. Retirement of verblijf bij vriend of vriendin?

Wie heeft hier ervaring mee en wat is het beste om als reden op te geven.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Invullen Application for visa

#2 Bericht door stevenl » dinsdag 28 november 2017, 04:33

Dafrans schreef:Hallo

Bij het invullen van het visum aanvraag formulier staat rechts boven de vraag:

Purpose of visit: Tourism, Transit, Diplomatic/Official, Other(please specify)

In mijn geval dus Other, en wel Non Immigrant O

Maar wordt er nu naast Non Immigrant O , ook nog gevraagd naar andere specificaties,
ik denk hierbij met name aan de reden voor een Non Immigrant O?

En zo ja, wat zou men dan het beste kunnen aangeven. Retirement of verblijf bij vriend of vriendin?

Wie heeft hier ervaring mee en wat is het beste om als reden op te geven.
'purpose of visa' is niet non-immigrant O, maar: bezoek familie-vestiging Thailand, etc. In jouw geval dus 'retirement'.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Invullen Application for visa

#3 Bericht door Herbergier » dinsdag 28 november 2017, 05:14

Denk er wel aan dat wanneer je eenmaal in Thailand ben en je logeert niet in een hotel maar (meer dan een paar dagen) bij vrienden in huis, je met de eigenaar van het huis (met zijn blauwe huisboekje bij hem) binnen 24 uur even bij de dichts bij zijnde immigration langs moet gaan, om te melden dat je in zijn huis te bereiken ben.
Logeer je in een hotel, dan zorgt de eigenaar van het hotel hiervoor en hoef je verder zelf niets te ondernemen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Invullen Application for visa

#4 Bericht door KhunSugar » dinsdag 28 november 2017, 08:36

Het is de huiseigenaar (verhuurder) die de plicht heeft via het TM30 formulier, binnen de 24 uur te melden dat hij/zij een vreemdeling huisvest, bij immigratie of politie. Niet de buitenlander zelf. De boete (฿ 1.600 ) is voor de eigenaar/verhuurder. Immigration Act, 1979, Section 38.
De huiseigenaar (verhuurder) kan dit op 3 manieren regelen.
- terplaatse bij immigratie of politie
- via aangetekend schrijven
- online via https://www.immigration.go.th/index

Enkel wanneer een buitenlander een extension of stay gaat aanvragen moet hij een bewijs (kopie) van de TM30 kunnen voorleggen, onderste strookje.

Zelf moet je dus aan niets denken, het is de eigenaar die je huisvest die verantwoordelijk is en het moet weten.
Wanneer je logeert bij een vriendin doe je er goed aan ze eraan te herinneren. Dikwijls is niet de vriendin eigenaar en moet ze de huisbaas op de hoogte brengen dat ze een gast heeft.
[|)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Invullen Application for visa

#5 Bericht door stevenl » dinsdag 28 november 2017, 08:48

KhunSugar schreef:Het is de huiseigenaar (verhuurder) die de plicht heeft via het TM30 formulier, binnen de 24 uur te melden dat hij/zij een vreemdeling huisvest, bij immigratie of politie. Niet de buitenlander zelf. De boete (฿ 1.600 ) is voor de eigenaar/verhuurder. Immigration Act, 1979, Section 38.
De huiseigenaar (verhuurder) kan dit op 3 manieren regelen.
- terplaatse bij immigratie of politie
- via aangetekend schrijven
- online via https://www.immigration.go.th/index

Enkel wanneer een buitenlander een extension of stay gaat aanvragen moet hij een bewijs (kopie) van de TM30 kunnen voorleggen, onderste strookje.

Zelf moet je dus aan niets denken, het is de eigenaar die je huisvest die verantwoordelijk is en het moet weten.
Wanneer je logeert bij een vriendin doe je er goed aan ze eraan te herinneren. Dikwijls is niet de vriendin eigenaar en moet ze de huisbaas op de hoogte brengen dat ze een gast heeft.
[|)
Klinkt leuk, maar de huiseigenaar heeft vbgeen belang, laat staan een belang om de boete te betalen. de niet geregistreerde buitenlander die iets wil van immigratie heeft dat belang wel, dus zal vrijwel altijd degene zijn die de boete betaalt.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Invullen Application for visa

#6 Bericht door Dafrans » dinsdag 28 november 2017, 09:00

Ik wil eenmaal daar een verlenging op basis van retirement aanvragen het zogenoemde jaar visa.
Dus purpose of visit zou dus zijn retirement of vestiging.

Voor wat betreft het TM30 formulier, ik heb vorige maand 12 dagen bij mijn vriendin in huis verbleven en heb
een TM30 formulier ingevuld (gemakshalve en om praktische redenen echter adres van goede kennis gebruikt die in de zelfde plaats woont ).
Ben met mijn vriendin en de juiste documenten bij immigration geweest en heb dat strookje gekregen, ik zal het bewaren
mocht ik het volgend jaar nodig hebben bij aanvraag retirement visa.
Echter werd mijn vriendin (ik zelf heb geen woord gezegd, mij werd ook niets gevraagd ) gevraagd waar ik voor die tijd had verbleven.
Nou dat was in een hotel waar men van toeten noch blazen wist voor wat betreft die melding bij immigration, ik heb om een rekening gevraagd waarmee ik kon aan tonen dat ik daar had verbleven.
Het geval van melden bij immigration middels TM30 was mij gelukkig bekend.

Ik neem aan dat het hotel (ik schat toch wel 20 kamers ) wellicht een bezoek van immigration kan verwachten.

Frans

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Invullen Application for visa

#7 Bericht door stevenl » dinsdag 28 november 2017, 09:10

Dafrans schreef:Ik wil eenmaal daar een verlenging op basis van retirement aanvragen het zogenoemde jaar visa.
Dus purpose of visit zou dus zijn retirement of vestiging.

Voor wat betreft het TM30 formulier, ik heb vorige maand 12 dagen bij mijn vriendin in huis verbleven en heb
een TM30 formulier ingevuld (gemakshalve en om praktische redenen echter adres van goede kennis gebruikt die in de zelfde plaats woont ).
Ben met mijn vriendin en de juiste documenten bij immigration geweest en heb dat strookje gekregen, ik zal het bewaren
mocht ik het volgend jaar nodig hebben bij aanvraag retirement visa.
Echter werd mijn vriendin (ik zelf heb geen woord gezegd, mij werd ook niets gevraagd ) gevraagd waar ik voor die tijd had verbleven.
Nou dat was in een hotel waar men van toeten noch blazen wist voor wat betreft die melding bij immigration, ik heb om een rekening gevraagd waarmee ik kon aan tonen dat ik daar had verbleven.
Het geval van melden bij immigration middels TM30 was mij gelukkig bekend.

Ik neem aan dat het hotel (ik schat toch wel 20 kamers ) wellicht een bezoek van immigration kan verwachten.

Frans
Je zult de TM30 melding waarschijnlijk opnieuw moeten doen, niet ieder immigratiekantoor gaat er hetzelfde mee om.
Ja, zoals gezegd, retirement.
Nee, je vraagt geen jaarvisum aan in Thailand, maar een extension of stay based on retirement.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Invullen Application for visa

#8 Bericht door KhunSugar » dinsdag 28 november 2017, 09:16

stevenl schreef:
KhunSugar schreef:Het is de huiseigenaar (verhuurder) die de plicht heeft via het TM30 formulier, binnen de 24 uur te melden dat hij/zij een vreemdeling huisvest, bij immigratie of politie. Niet de buitenlander zelf. De boete (฿ 1.600 ) is voor de eigenaar/verhuurder. Immigration Act, 1979, Section 38.
De huiseigenaar (verhuurder) kan dit op 3 manieren regelen.
- terplaatse bij immigratie of politie
- via aangetekend schrijven
- online via https://www.immigration.go.th/index

Enkel wanneer een buitenlander een extension of stay gaat aanvragen moet hij een bewijs (kopie) van de TM30 kunnen voorleggen, onderste strookje.

Zelf moet je dus aan niets denken, het is de eigenaar die je huisvest die verantwoordelijk is en het moet weten.
Wanneer je logeert bij een vriendin doe je er goed aan ze eraan te herinneren. Dikwijls is niet de vriendin eigenaar en moet ze de huisbaas op de hoogte brengen dat ze een gast heeft.
[|)
Klinkt leuk, maar de huiseigenaar heeft vbgeen belang, laat staan een belang om de boete te betalen. de niet geregistreerde buitenlander die iets wil van immigratie heeft dat belang wel, dus zal vrijwel altijd degene zijn die de boete betaalt.
Klopt, maar niet alle bezoekers zelfs langverblijvers hebben iets nodig.
Bij een gewone controle is dat strookje geen vereiste.
De TM30 is niets nieuws, wordt enkel sinds kort op gelet...voornamelijk of zelfs uitsluitend bij een extension aanvraag. Op dat moment is de buitenlander vragende partij en zal hij de boete erbij nemen.

Geen idee of de TS een extension vandoen heeft.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Invullen Application for visa

#9 Bericht door stevenl » dinsdag 28 november 2017, 09:58

KhunSugar schreef:
stevenl schreef:
KhunSugar schreef:Het is de huiseigenaar (verhuurder) die de plicht heeft via het TM30 formulier, binnen de 24 uur te melden dat hij/zij een vreemdeling huisvest, bij immigratie of politie. Niet de buitenlander zelf. De boete (฿ 1.600 ) is voor de eigenaar/verhuurder. Immigration Act, 1979, Section 38.
De huiseigenaar (verhuurder) kan dit op 3 manieren regelen.
- terplaatse bij immigratie of politie
- via aangetekend schrijven
- online via https://www.immigration.go.th/index

Enkel wanneer een buitenlander een extension of stay gaat aanvragen moet hij een bewijs (kopie) van de TM30 kunnen voorleggen, onderste strookje.

Zelf moet je dus aan niets denken, het is de eigenaar die je huisvest die verantwoordelijk is en het moet weten.
Wanneer je logeert bij een vriendin doe je er goed aan ze eraan te herinneren. Dikwijls is niet de vriendin eigenaar en moet ze de huisbaas op de hoogte brengen dat ze een gast heeft.
[|)
Klinkt leuk, maar de huiseigenaar heeft vbgeen belang, laat staan een belang om de boete te betalen. de niet geregistreerde buitenlander die iets wil van immigratie heeft dat belang wel, dus zal vrijwel altijd degene zijn die de boete betaalt.
Klopt, maar niet alle bezoekers zelfs langverblijvers hebben iets nodig.
Bij een gewone controle is dat strookje geen vereiste.
De TM30 is niets nieuws, wordt enkel sinds kort op gelet...voornamelijk of zelfs uitsluitend bij een extension aanvraag. Op dat moment is de buitenlander vragende partij en zal hij de boete erbij nemen.

Geen idee of de TS een extension vandoen heeft.
"Klopt, maar niet alle bezoekers zelfs langverblijvers hebben iets nodig."

Officieel heeft iedereen die prive verblijft het nodig, maar als iemand immigratie niet nodig heeft zijn er geen praktische gevolgen. Ik zou als ik hier prive verbleef voor een korte periode dan ook niet de moeite nemen om me te melden.

De TS wil een extension aanvragen dus doet er goed aan een TM30 melding te doen.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Invullen Application for visa

#10 Bericht door Dafrans » dinsdag 28 november 2017, 10:44

Ik heb die melding van TM30 bewust wel gedaan, kunnen ze daar volgend jaar in ieder geval geen punt van maken bij immigration.
Men weet tenslotte niet hoe welke immigratie beambte reageert.
Dus liever het zekere voor het onzekere genomen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Invullen Application for visa

#11 Bericht door Herbergier » dinsdag 28 november 2017, 15:51

Elk immigratiekantoor heeft zijn eigen invulling van de regels, dus beter eerst even langs gaan bij het immigratiekantoor wat voor jou van toepassing is, hier in Buriram moet je je persoonlijk (met de eigenaar van het pand) melden bij de immigratie, als je (meer dan een paar dagen) in zijn/haar huis logeert, daar krijg je dan het onderste strookje van het TM 30 formulier in je paspoort geniet.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”