NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#1 Bericht door pjotter » dinsdag 05 september 2017, 10:37

Hallo Allemaal,

10-10-2017 is het zover en ga ik emigreren naar Thailand. Per 1-10-2017 officieel met pensioen. Ik dacht vandaag zo'n beetje een maandje vantevoren dus, het visum "NON IMM O Single entry" aan te vragen via de Visumcentrale. Alle zaken waaronder 2 salarisstroken met bijbehorende bankafschriften etc. ingeleverd via de ANWB. Nu zegt men mij daar (Visumcentrale) dat dit wordt geweigerd door de ambassade omdat ik nog niet met pensioen ben. Dat officeel 'met pensioen zijn' hoeft toch niet voor zo'n visum ? Ik dacht buiten de inkomens eisen etc. dat je alleen ouder moet zijn dan 50 (En DAT lukt me wel met mijn 61 :) )

Iemand ook zo'n ervaring in het verleden gehad ? C.q. klopt dit ook wat men mij bij de visumcentrale vertelt ?
Ik heb de Ambassade Den Haag gebeld maar hebben het 'even te druk'. Vanmiddag bellen. Consulaat A'dam nam helemaal niet op.

Alvast bedankt weer voor de antwoorden.

Groetjes, Peter

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#2 Bericht door Kees » dinsdag 05 september 2017, 14:04

Zit zo'n beetje in dezelfde situatie, ga per 1 november met pensioen en ga 31 oktober naar Chiang Mai.
Ook ik krijg de pensioen gegevens niet op tijd. Ga daarom een 3 maanden visum aanvragen. In Chiang Mai ga ik dan een retirement visa aanvragen. Heb inmiddels daarover al contact gehad met een bemiddeling bureau.
Is uiteindelijk ook makkelijker, want bij de aanvraag bij de Thaise ambassade in Nederland, vragen ze o.a. om bewijs van goed gedrag, gezondheidsverklaring, en dat allemaal in het Engels.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#3 Bericht door pjotter » dinsdag 05 september 2017, 14:15

Hallo Kees,

Aha, tja. is een echte tegenvaller voor mij. Had zelfs vantevoren de visumcentrale nog gevraagd of dat een problem was. Nou ja. Een toeristenvisum is ook nog standard maar TWEE maanden geldig. Wel kun je dit met een maand verlengen begrijp ik. Een hoop extra werk als het al lukt, om zo'n toeristenvisum eerst nog om te zetten naar een NON IMM O alvorens DAAROP weer de bekende jaar extensie aan te vragen. Nou ja.Tis even niet anders. Zonde alleen dat ik dit niet vantevoren heb ingeschat anders had ik toch een weekje later vertrokken.

Bedankt voor je reactie. (Ben ik niet meer alleen met dit 'probleem' ha ha)

Groetjes !

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#4 Bericht door pjotter » dinsdag 05 september 2017, 14:26

En bedenk me net; tis te hopen dat de luchtvaartmaatschappij niet moeilijk doet met mijn ticket in combinatie met dat visum. Heb op vele aanraden een retour ticket geboekt omdat dit maar 28 Euro scheelde met een single trip. Retourdatum is 'officieus' 30 December. Visum is in eerste instantie dus maar TWEE maanden geldig... Pfff, "Fingers crossed" zullen we maar zeggen.

Peter

pjotter schreef:Hallo Kees,

Aha, tja. is een echte tegenvaller voor mij. Had zelfs vantevoren de visumcentrale nog gevraagd of dat een problem was. Nou ja. Een toeristenvisum is ook nog standard maar TWEE maanden geldig. Wel kun je dit met een maand verlengen begrijp ik. Een hoop extra werk als het al lukt, om zo'n toeristenvisum eerst nog om te zetten naar een NON IMM O alvorens DAAROP weer de bekende jaar extensie aan te vragen. Nou ja.Tis even niet anders. Zonde alleen dat ik dit niet vantevoren heb ingeschat anders had ik toch een weekje later vertrokken.

Bedankt voor je reactie. (Ben ik niet meer alleen met dit 'probleem' ha ha)

Groetjes !

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#5 Bericht door Kees » dinsdag 05 september 2017, 15:19

Heb wel een one way ticket.
Als het om één of andere reden niet lukt, om op tijd, een retirement visa aan te vragen ga ik gewoon een half jaar (met een ED visa) naar school om Thais te leren. Kan de school allemaal voor je regelen.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#6 Bericht door pjotter » dinsdag 05 september 2017, 15:26

Aha, ja ja. Tja dat 'pad' ken ik niet echt . Ben net blij dat ik van schooling en werk af ben, ha ha ha.
Nou ja, we zien het wel. Het zou wel erg zijn als ik terug moet naar NL om dan wer opnieuw een NONIMM O aan te vragen. Want DAN ben ik wel met pensioen, zelfs bij aankomst al. Nou ja. 'W'll see'. Misschien komen er nog verlossende antwoorden op dit forum :)

Groetjes !!!
Kees schreef:Heb wel een one way ticket.
Als het om één of andere reden niet lukt, om op tijd, een retirement visa aan te vragen ga ik gewoon een half jaar (met een ED visa) naar school om Thais te leren. Kan de school allemaal voor je regelen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#7 Bericht door dutch » woensdag 06 september 2017, 02:47

Gepraat achteraf,dat weet ik.Maar......je had alles vooraf in Nederland kunnen regelen met een zogenaamde Non Imm O-A.
(geldt alleen voor pensioen basis)

Is vele jaren heleden op dit forum veel informatie over gegeven en vanwege dit tijdsverschil weet ik niet of dit nog bestaat,maar denk wel.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#8 Bericht door stevenl » woensdag 06 september 2017, 03:33

Non Immigrant O kun je zonder problemen aanvragen. Ik zou het zelf doen, zie eisen op de website van de ambassade. Visa centrale of visa bureau weet veelal niet de details van dit soort visa.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#9 Bericht door Dafrans » donderdag 07 september 2017, 00:28

Ik wil zelf in mei 2018 een non immigrant-o op basis van retirement aanvragen in Amsterdam,
ben dan 56 en niet met pensioen maar ben 80-100 afgekeurd.
Ik ga er van uit dat dit geen problemen zal opleveren.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
En wat vul je dan in op het visum aanvraag formulier bij Occupation?

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#10 Bericht door joepattaya » donderdag 07 september 2017, 10:38

De leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een Non-immigrant OA (retirement) is 55 jaar en ouder.
Dat die zogenaamde whatever Visum shop anders besluit is mijns inziens lulkoek.

Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat er steeds meer aanvragers van een retirement visum afgewezen worden in verband met onvoldoende of twijfelachtig inkomen. Dat is natuurlijk niet goed voor de reputatie van die zgn. Visum shop en dus wijzen ze de 'niet echte pernsionado's' af.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#11 Bericht door dutch » donderdag 07 september 2017, 13:55

joepattaya schreef:De leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een Non-immigrant OA (retirement) is 55 jaar en ouder.
Dat die zogenaamde whatever Visum shop anders besluit is mijns inziens lulkoek.

Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat er steeds meer aanvragers van een retirement visum afgewezen worden in verband met onvoldoende of twijfelachtig inkomen. Dat is natuurlijk niet goed voor de reputatie van die zgn. Visum shop en dus wijzen ze de 'niet echte pernsionado's' af.
Non Imm O-A kan alleen VOOR vertrek naar Thailand bij een buitenlands Thais ambassade worden aangevraagd.( afhankelijk van je woonland). Ik woonde destijds in Indonesie toen ik het aanvroeg.
De leeftijd is zo'n kleine 15 jaar geleden gewijzigd van 55 naar 50 jaar en geldt uitsluitend en alleen voor "pensioen basis".
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#12 Bericht door stevenl » donderdag 07 september 2017, 14:00

dutch schreef:
joepattaya schreef:De leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een Non-immigrant OA (retirement) is 55 jaar en ouder.
Dat die zogenaamde whatever Visum shop anders besluit is mijns inziens lulkoek.

Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat er steeds meer aanvragers van een retirement visum afgewezen worden in verband met onvoldoende of twijfelachtig inkomen. Dat is natuurlijk niet goed voor de reputatie van die zgn. Visum shop en dus wijzen ze de 'niet echte pernsionado's' af.
Non Imm O-A kan alleen VOOR vertrek naar Thailand bij een buitenlands Thais ambassade worden aangevraagd.( afhankelijk van je woonland). Ik woonde destijds in Indonesie toen ik het aanvroeg.
De leeftijd is zo'n kleine 15 jaar geleden gewijzigd van 55 naar 50 jaar en geldt uitsluitend en alleen voor "pensioen basis".
Klopt, dat geldt voor alle visa: aanvragen bij ambassade of consulaat.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#13 Bericht door pjotter » donderdag 07 september 2017, 14:57

Mmm, ben daar niet zeker van. NON IMM O-A WEL ! Maar dat is al een visum voor een jaar.

Mijn vraag ging over het visum NON IMM O. DAT visum is volgens mij voor iedereen te krijgen die ouder dan 50 is en genoeg inkomen (dacht rond de 1250 Euro per maand moet zijn als je alleen bent en niet getrouwd met een Thaise) heeft. Ik ga mee met de bewering van Steven.

Dit visum is dan geldig voor 3 maanden VERBLIJF in Thailand. (De geldigheid van het visum zelf en de geldigheid van maximaal aaneengesloten verblijf in Thailand is ooit nogal verwarrend. b.v. Toeristenvisum is 3 maanden geldig doch je mag standaard maar 2 maanden aaneengesloten in Thailand blijven)

Daarna kun je dat visum NON IMM O telkens met een jaar verlengen. Dat verlengen kan door verschillende omstandigheden. EEN van die 'omstandigheden' is retirement. DAN komt b.v. ook pas de inkomenseis van 800,000THB op de bank en/of 65,000 THB inkomen per maand, om de hoek kijken.
Overigens heeft het woord Retirement niet alleen maar de betekenis dat je al dan niet van een pensioenfonds inkomen moet krijgen. DAAR gaat het volgens mij soms mis. Als ik ouder dan 50 ben en 2 miljoen euro op de bank heb, lijkt het me sterk dat je niet voor dit visum in aanmerking komt. Ook is het wettelijk zo, dat je in NL 'pas' vanaf 55 officieel de status "Pensionado' kunt hebben. Dus hoezo moet je daadwerkelijk met pensioen zijn dan wel een inkomen uit een pensioenfonds hebben. (met vanaf 50 in het achterhoofd) De bewering van de visacentrale 'rammelt' volgens mij dan ook een beetje.

Nou ja, we zullen zien hoe het verder loopt.

Bedankt voor de intresse en opmerkingen allemaal !!!




stevenl schreef:
dutch schreef:
joepattaya schreef:De leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een Non-immigrant OA (retirement) is 55 jaar en ouder.
Dat die zogenaamde whatever Visum shop anders besluit is mijns inziens lulkoek.

Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat er steeds meer aanvragers van een retirement visum afgewezen worden in verband met onvoldoende of twijfelachtig inkomen. Dat is natuurlijk niet goed voor de reputatie van die zgn. Visum shop en dus wijzen ze de 'niet echte pernsionado's' af.
Non Imm O-A kan alleen VOOR vertrek naar Thailand bij een buitenlands Thais ambassade worden aangevraagd.( afhankelijk van je woonland). Ik woonde destijds in Indonesie toen ik het aanvroeg.
De leeftijd is zo'n kleine 15 jaar geleden gewijzigd van 55 naar 50 jaar en geldt uitsluitend en alleen voor "pensioen basis".
Klopt, dat geldt voor alle visa: aanvragen bij ambassade of consulaat.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#14 Bericht door Tonboy » vrijdag 08 september 2017, 06:01

Heb op 54 jarige leeftijd, getrouwd met een Thaise, in het bezit van een Thaise bankrekening met meer dan 400.000 baht erop, en een inkomen van boven de 2000 euro (inkomen uit eigen NL firma), gewoon zonder problemen in januari van dit jaar een O-A multiple entry Visum aangevraagd en gekregen. Uiteraard moeten de papieren kloppen en alles moet gelegaliseerd zijn. Heb het zelf aangevraagd in Den Haag. Koud kunstje

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON IMM O Single entry visum pas bij ECHT Pensioen ?

#15 Bericht door stevenl » vrijdag 08 september 2017, 06:25

pjotter schreef:Mmm, ben daar niet zeker van. NON IMM O-A WEL ! Maar dat is al een visum voor een jaar.

Mijn vraag ging over het visum NON IMM O. DAT visum is volgens mij voor iedereen te krijgen die ouder dan 50 is en genoeg inkomen (dacht rond de 1250 Euro per maand moet zijn als je alleen bent en niet getrouwd met een Thaise) heeft. Ik ga mee met de bewering van Steven.

Dit visum is dan geldig voor 3 maanden VERBLIJF in Thailand. (De geldigheid van het visum zelf en de geldigheid van maximaal aaneengesloten verblijf in Thailand is ooit nogal verwarrend. b.v. Toeristenvisum is 3 maanden geldig doch je mag standaard maar 2 maanden aaneengesloten in Thailand blijven)

Daarna kun je dat visum NON IMM O telkens met een jaar verlengen. Dat verlengen kan door verschillende omstandigheden. EEN van die 'omstandigheden' is retirement. DAN komt b.v. ook pas de inkomenseis van 800,000THB op de bank en/of 65,000 THB inkomen per maand, om de hoek kijken.
Overigens heeft het woord Retirement niet alleen maar de betekenis dat je al dan niet van een pensioenfonds inkomen moet krijgen. DAAR gaat het volgens mij soms mis. Als ik ouder dan 50 ben en 2 miljoen euro op de bank heb, lijkt het me sterk dat je niet voor dit visum in aanmerking komt. Ook is het wettelijk zo, dat je in NL 'pas' vanaf 55 officieel de status "Pensionado' kunt hebben. Dus hoezo moet je daadwerkelijk met pensioen zijn dan wel een inkomen uit een pensioenfonds hebben. (met vanaf 50 in het achterhoofd) De bewering van de visacentrale 'rammelt' volgens mij dan ook een beetje.

Nou ja, we zullen zien hoe het verder loopt.

Bedankt voor de intresse en opmerkingen allemaal !!!
3 maanden (officieel 90 dagen) geldigheid betekent dat je na afgiftedatum 90 dagen de tijd hebt om Thailand binnen te gaan. Na binnenkomst mag je dan 60 dagen blijven. Die 60 dagen kun je zonder problemen of papierwerk met 30 dagen verlengen bij een lokaal immigratiekantoor.

Visa (toeristen en non-immigrant) kunnen uitsluitend worden aangevraagd bij ambassades/consulaten, de enige uitzondering een omzetting van bijvoorbeeld toeristenvisum naar non-immigrant visa, dat kan ook binnen Thailand (is vaak niet praktisch maar dat is een ander verhaal).

Een afgegeven visum kan niet worden verlengd, alhoewel het wel vaak zo wordt genoemd: visa extension. Wat wel verlengd kan worden is de toestemming om in Thailand te verblijven, extension of stay. Dat kan bij lokale immigratiekantoren. Standaard verlenging voor visumvrije binnenkomst en binnenkomst met toeristenvisum is 30 dagen, dat gaat heel eenvoudig met slechts enkele kopieen van paspoort en een foto, standaard verlenging voor binnenkomst met non-immigrant visum is een jaar, daar is financieel bewijs voor nodig en afhankelijk van de reden van de verlenging nog andere bewijzen.

"Ook is het wettelijk zo, dat je in NL 'pas' vanaf 55 officieel de status "Pensionado' kunt hebben."
Geen idee waar je dit vandaan hebt, heb dit nooit eerder gehoord en betwijfel het ten zeerste.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”