Eerste retirementvisum

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste retirementvisum

#46 Bericht door ron » vrijdag 17 januari 2014, 13:11

han wouters schreef:Dus je mag ook je man meenemen? :giggle:
En mischien het veelbesproken derde geslacht.............. :?:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Andaman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: zaterdag 20 januari 2007, 09:14

Re: Eerste retirementvisum

#47 Bericht door Andaman » vrijdag 17 januari 2014, 15:43

Omdat de gewijzigde procedure bij het verkrijgen van een ‘verklaring van inkomen’ bij ons (en vele lezers) nogal wat vraagtekens heeft opgeroepen, vroegen wij de consulaire afdeling om opheldering. Volgens Jitze Bosma, hoofd bedrijfsvoering en consulaire zaken, maakt de nieuwe aanpak het Nederlanders gemakkelijker om een retirement visum aan te vragen.

Veel Nederlanders hebben de indruk dat de ambassade in directe verbinding staat met Nederlandse overheidsinstanties. Dat is niet het geval. De ambassade controleert de feitelijke juistheid van financiële opgaven niet bij pensioen- of andere instanties in Nederland. Op basis van het origineel, door de betrokkene overlegde document van bijvoorbeeld de SVB, werd een handtekening op de verklaring gezet door de bevoegde consulaire ambtenaar. De ambassade ging er daarbij altijd vanuit dat de Nederlandse brondocumenten en verklaringen die werden overlegd correct en echt waren. Dat bleek in een 5-tal gevallen helaas niet het geval. Daarom is de procedure gewijzigd. Het formulier voor de ‘income statement’ wordt ook nu nog door de ambassade afgegeven en van een stempel voorzien maar de Nederlandse burger ondertekent zelf de verklaring en is daarmee zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Wat de ambassade doet is dus de juistheid van de handtekening legaliseren op basis van een in standaard bewoordingen opgestelde tekst.

De legalisatie van de handtekening moet ter plekke en in persoon gebeuren en dit kan daarom niet via de post. Nederland volgt daarmee het voor de Thaise Immigratie bekende voorbeeld van enkele andere landen. Bovenstaande procedure met een standaardverklaring wordt bijvoorbeeld ook gehanteerd door de Amerikaanse, Australische en Canadese ambassades.

De door de ambassade afgegeven verklaring van inkomen voor de Thaise Immigratie behoort daarmee niet tot de categorie ‘consulaire verklaringen’. Het is een ondersteunend document waarbij de eis van een ambassade stempel, ter legalisering van de handtekening op het formulier, door de Thaise overheid wordt gesteld. Het formulier wordt dus opgesteld om het Nederlanders in Thailand makkelijker te maken om een jaarvisum te krijgen voor verblijf in Thailand. De Thaise Immigratie is en blijft de vragende instantie en kan de betrokkene verzoeken om nadere onderliggende informatie over de juistheid van de door hem/haar verstrekte inkomensgegevens.

De statement op uw blog quote “…. is het niet meer mogelijk om bij de ambassade in Bangkok een ‘verklaring van inkomen’ te verkrijgen.” unquote is in dat licht niet juist.

Dan uw vraag over het aantal overlijdensgevallen en gerepatrieerde Nederlanders in Thailand. Het vorig jaar zijn helaas 85 Nederlanders in Thailand overleden. Het aantal repatriaties van Nederlanders is niet exact bekend bij de ambassade aangezien repatriaties ook direct door de alarmcentrales van reisverzekeraars in Nederland worden geregeld zonder tussenkomst van de ambassade.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#48 Bericht door prajak » vrijdag 17 januari 2014, 16:01

Andaman, waar haal je deze tekst vandaan ?

Het inkomensformulier kan al een paar jaar per post. Deze tekst haal ik net van de website van de ambassade....

===
Inkomensverklaring voor de Thaise Immigratie

De Thaise Immigratie autoriteiten verlangen een zogenaamde 'Income statement' van buitenlanders die een (jaar) visum voor Thailand willen aanvragen.

Te overleggen documenten:
Een ingevuld aanvraagformulier, klik hier (zie ook rechterkolom), kopie van uw paspoort. U hoeft dus geen inkomensgegevens mee te sturen, deze vult u zelf in.

Lees bovenaan deze pagina de exacte aanvraagprocedure door. Let erop dat u voor deze verklaring moet betalen en zorg voor een retourenvelop met voldoende postzegels.

Deze verklaring kan schriftelijk worden aangevraagd.

===

Maar er was een tijd dat het niet per post kon. Heb je niet een oude tekst gekopieerd ?

En als je iets hebt gekopieerd kun je dan de bron er bij zetten ? Ik herinner je aan het verzoek van de forumleiding in verband met copyrights.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#49 Bericht door prajak » vrijdag 17 januari 2014, 16:08

Andaman, ik heb het al gezien.

thailandforum, augustus 2011. Ik waardeer jouw goede bedoelingen maar het is echt oud en achterhaald nieuws. Je zou er mensen mee in verwarring kunnen brengen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste retirementvisum

#50 Bericht door ron » vrijdag 17 januari 2014, 16:09

prajak schreef:Andaman, waar haal je deze tekst vandaan ?


.

Alstublieft mijnheer......... :worshippy:

http://www.thailandforum.nl/thailand/ned ... kkelijker/
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#51 Bericht door prajak » vrijdag 17 januari 2014, 16:12

Je loopt een minuutje achter, Ron.... :giggle2:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste retirementvisum

#52 Bericht door ron » vrijdag 17 januari 2014, 16:14

prajak schreef:Je loopt een minuutje achter, Ron.... :giggle2:
Was jou bericht aan het inkorten,zodoende...........

Ron. :P
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Eerste retirementvisum

#53 Bericht door Herbergier » vrijdag 17 januari 2014, 16:37

han wouters schreef:Dus je mag ook je man meenemen? :giggle:
Jij wel Han. ;) ;)
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Eerste retirementvisum

#54 Bericht door Herbergier » zaterdag 18 januari 2014, 02:26

Herbergier schreef:Ik ben vandaag weer voor mijn extension in Kap Choeng (Surin) geweest en ik had nummer 5 en drie vrouwen voor me die tegelijk geholpen werden, dus ze begonnen na een kwartier af te tellen 2,3,4, nou meneer komt u dan maar, want ik was de enige persoon die nog binnen zat, natuurlijk had ik alles goed voor elkaar, hij vroeg alleen waar mijn vrouw was en ik vertelde hem dat die moest werken op het gerechtshof en geen tijd had, ik liet hem een kopie van haar ID zien en na nog wat gesproken te hebben over Buriram United (de trots van de Isan) stond ik een kwartier later weer buiten met een stempel dat ik weer een jaar mag blijven.
Ik heb vergeten te vermelden dat ik, net als bij de immigration op het vliegveld, ook nog in een kleine camera moest kijken voor een foto of gezichtsherkenning.

Een vriend van mij moest voor zijn 90 dagen en daarvoor hadden ze nu een scanner staan waar zijn paspoort in werd gescand waarna, via een printer, het volledig ingevulde TM.47 formulier tevoorschijn kwam en na dat ondertekend te hebben was hij klaar en werd de onderste strook in zijn paspoort geniet, dus we hoeven binnenkort ook het door ons zelf ingevulde TM.47 formulier niet meer mee te brengen en waarschijnlijk kan het in de toekomst via internet of post worden afgehandeld. Dit zelfde werd ook met mijn paspoort gedaan, want ik had natuurlijk ook een TM.47 formulier nodig voor de eerste 90 dagen, waarvan de onderste strook strook in mijn paspoort werd geniet.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#55 Bericht door prajak » zaterdag 18 januari 2014, 03:55

De automatisering werkt bij de Imm politie op volle toeren. Leuk voor die mensen, aardig voor ons. En straks koppelen aan andere diensten van dit land.....? Hebben ze hier ook blauwe brieven met in keurig Thais er op "Leuker kunnen we het niet maken...." ?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste retirementvisum

#56 Bericht door ron » zaterdag 18 januari 2014, 03:57

Komen de bekeuringen ook vanzelf aan bod......
Dus Jim,oppassen maar. :giggle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”