Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thyrsje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 56
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2005, 02:43

Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#1 Bericht door Thyrsje » donderdag 26 september 2013, 20:08

Hopelijk kan hier iemand advies geven, want van de ambassade en het consulaat word ik niets wijzer. Heel in het kort:

Ieder jaar verblijf ik van november t/m maart in het oosten van Thailand, ik ben Nederlandse, 31 jaar en huur een huis in Thailand waar ik verblijf en vanwaar ik soms een tripje door het land maak. Mijn derde reis komt er aan en wederom is het me niet gelukt een visum te krijgen wat ik graag zou willen. Het eerste jaar ging ik voor non-o, op de website van het consulaat stond dat je daarvoor in aanmerking komt met een huurcontract van een huis. Op het consulaat sprak niemand Thais en kon het huurcontract niet bekeken worden. Als ik zou laten vertalen mocht het wel. Ik naar de ambassade in Den Haag, na veel moeilijke blikken een tourist visa met 3 entries gekregen, want zeiden ze, zij kenden die regel niet. Iedere 60 dagen netjes stempel bij de grens gehaald. Het jaar erop vertaling huurcontract inclusief id verhuurder meegenomen naar het consulaat (dezelfde peroon hielp me weer). Het ging niet door, want 'de regels waren veranderd', de website zou snel geupdate worden (het staat er nog steeds). Weer een tourist visa, één met 2 entries. Ik heb zelf slecht opgelet en kwam erachter dat ik dagen tekort kwam in Thailand. Heb me gehaast naar de immigration (voor extension) waar men mij verzekerde dat er niks aan de hand was zolang ik m'n paar dagen overstay maar betaalde op Suvarnabhumi bij vertrek naar NL. Nu wil ik dus voor de derde keer gaan, heb een tourist visa met 3 entries gevraagd, paspoort is echter terug gestuurd met een tourist visa single entry erin. Er zat een klein briefje bij met de tekst, due to overstay previous visit we can not give you 3 entries.

Mijn vraag natuurlijk, wat kan ik nu het beste doen? Het nog eens proberen in Den Haag, heeft het zin? Ik weet eigenlijk niet wat ze willen, maar blijkbaar gaat datgene wat ik wil er niet in, weet iemand hier waarom? Uit mijn paspoort is natuurlijk duidelijk op te maken dat ik steeds een visa run doe van 10min., is het dat wat ze niet willen? Hoe moet het dan?

Als ik nu vertrek naar Thailand met het tourist visum single entry wat kan ik dan het beste doen om toch tot maart te kunnen blijven?

Sorry voor het lange verhaal, heb het zo kort mogelijk gehouden :oops:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#2 Bericht door elst99 » donderdag 26 september 2013, 20:51

Met een single betekent 2x2 maanden, als je na de 4 maanden nog een keer het land uitgaat en komt per vliegtuig terug, het kan via Pnom Phen krijg je weer 30 dagen bij binnenkomst. Of 15 dagen als je via land gaat, of of 15 dagen als je bij emigration voorbij gaat.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Thyrsje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 56
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2005, 02:43

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#3 Bericht door Thyrsje » donderdag 26 september 2013, 21:49

Dank je Elst, echter, met een single entry mag ik na aankomst 1x 60 dagen blijven...

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#4 Bericht door Hua Thale » vrijdag 27 september 2013, 01:53

Hier eens langs gaan Thyrsje als de tijd daar is ! (Even op de link klikken)
Leuke stad trouwens voor een paar dagen aangezien je visumaanvraag er al twee nodig heeft als dat niet veranderd is.

http://vientiane.thaiembassy.org/vienti ... lar_check/


Deze kan natuurlijk ook als dat beter uitkomt.

http://www.thaiembassy.org/phnompenh/
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#5 Bericht door prajak » vrijdag 27 september 2013, 04:52

Vreemd, dat huis. Ik dacht dat je een non im O of een non OA kreeg op basis van inkomen of bankgeld in NL. Daar is in dit forum vaak over geschreven.

Lees daar iets van; ik meen 1.250 E op jouw NL bank. Of bel het consulaat nog eens, men spreekt Nederlands, en leg jouw vraag eens duidelijk voor. Je wilt 5 maanden naar hier, bent in de buurt van Cambodja, kunt dus na 90 dagen een run maken. Vijf maanden is 150+ dagen dus met EEN run moet dat lukken.

Ja, een Duitser deed dat ook. Jarenlang al hier, 50+ maar wil geen retirement verlenging (want zo heet dat....) want gaat iedere 14 maanden naar Zuid-Duitsland terug. Ging naar Muenchen naar het consulaat en krijgt een non im O middels een plakplaatje in zijn paspoort in het Engels alleen met daarop twee data: de dag van uitgifte, en de dag waarop hij uiterlijk Thailand moet binnenkomen, drie maanden daarna.

Maakt zijn eerste run via Laos en bij terugkomst zegt een ambtenaar aan de Nongkhai kant van de grens "verlopen" en wijst op de tweede datum..... Meneer heeft nu 15 dagen....

En is zo dom nu een boze brief te schrijven naar de ambassade in Berlijn. Had beter naar het hoofd van de Immigration hier kunnen gaan......juist, heb ik van geschreven, mevrouw de luitenant-kolonel van politie.

Het kan verkeren.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#6 Bericht door stevenl » vrijdag 27 september 2013, 05:03

Thyrsje schreef:Dank je Elst, echter, met een single entry mag ik na aankomst 1x 60 dagen blijven...
Je kunt het daarna (op de laatste dag het beste) met 30 dagen verlengen bij een immigratiekantoor in Thailand. Kost 1900 Baht, en heb je dus maximaal 9-0 dagen in totaal.

Vor een non-immigrant O visum draait het om het inkomen/banktegoed. Als dat voldoende is is er geen probleem. Heb je dat niet dan is een toeristenvisum de beste/makkelijkste oplossing. Zoals gezegd kun je 90 dagen blijven, je kunt daarna een visumrun maken en visumvrij binnenkomen door de lucht en 30 dagen blijven of een nieuw visum aanvragren en weer maximaal 60 dagen, met verlenging 90 dagen, blijven.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#7 Bericht door prajak » vrijdag 27 september 2013, 07:42

Vreemd dat de autoriteiten je adviseren overstay te nemen.

Overstay is een MISDRIJF.

De Immigration zal het afdoen met een administratieve boete als het om een beperkte periode gaat maar loop je in een fuik van de gewone politie dan draai je de bak in. In het uiterste geval zal deportatie volgen en als niemand jouw ticket betaalt kun je wegrotten in een politiecel. Dus niet doen, is mijn advies. Zorg dat jouw papieren altijd in orde zijn.

Als er nog eens een stempel wordt geweigerd wegens jouw overstay dan zou ik een nieuw paspoort nemen. Al garandeert niemand je dat jouw naam niet ergens op een lijst staat.......

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#8 Bericht door Ben » vrijdag 27 september 2013, 08:14

Double Entry !
1e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland
2e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland

180 dagen totaal 6 maanden Toch!! met een visa run buiten Thailand en 2 verlengingen
binnen Thailand
1Nov 2Dec 3Jan 4Feb 5Maart. Double entry moet volstaan !

Je kan wel een tripple toerist krijgen maar dan moet je de vluchtgegevens aantonen.

Op basis van een huurcontract en bezit ontroerend goed gaat niet meer !

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#9 Bericht door stevenl » vrijdag 27 september 2013, 08:20

Ben schreef:Double Entry !
1e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland
2e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland

180 dagen totaal 6 maanden Toch!! met een visa run buiten Thailand en 2 verlengingen
binnen Thailand
1Nov 2Dec 3Jan 4Feb 5Maart. Double entry moet volstaan !

Je kan wel een tripple toerist krijgen maar dan moet je de vluchtgegevens aantonen.

Op basis van een huurcontract en bezit ontroerend goed gaat niet meer !
Is geen optie meer, de OP heeft al een single entry visum in het paspoort. @ OP: ambassades en consulaten behhen instructies gekregen en geven nu vrijwel geen triple entry visa mer uit.

De optie nu: na je eerste visum (60 dagen + 30 dagen verlenging) even naar bijvoorbeeld Vientiane en een nieuw visum aanvragen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#10 Bericht door Hua Thale » vrijdag 27 september 2013, 08:30

De optie nu: na je eerste visum (60 dagen + 30 dagen verlenging) even naar bijvoorbeeld Vientiane en een nieuw visum aanvragen
Zoals ik dus ook al aangaf even een dag of wat naar een van de buurlanden nieuw visum aanvragen tijdens je zeg een weekje vakantie aldaar en weer terug.
Je moet tenslotte iets van dertig dollar betalen voor het verblijf in Laos bij de grensovergang dus daar moet je dan ook maar van genieten nietwaar.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op vrijdag 27 september 2013, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#11 Bericht door Ben » vrijdag 27 september 2013, 08:32

stevenl schreef:
Ben schreef:Double Entry !
1e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland
2e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland

180 dagen totaal 6 maanden Toch!! met een visa run buiten Thailand en 2 verlengingen
binnen Thailand
1Nov 2Dec 3Jan 4Feb 5Maart. Double entry moet volstaan !

Je kan wel een tripple toerist krijgen maar dan moet je de vluchtgegevens aantonen.

Op basis van een huurcontract en bezit ontroerend goed gaat niet meer !
Is geen optie meer, de OP heeft al een single entry visum in het paspoort. @ OP: ambassades en consulaten behhen instructies gekregen en geven nu vrijwel geen triple entry visa mer uit.

De optie nu: na je eerste visum (60 dagen + 30 dagen verlenging) even naar bijvoorbeeld Vientiane en een nieuw visum aanvragen.
Kan wel maar dan vernietigen ze het eerste visa en krijg je na opnieuw betalen
een double entry .

Je kan idd ook buiten Thailand zoals Steven aangeeft een nieuwe single toerist halen
net wat je makkelijker uit komt .

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#12 Bericht door stevenl » vrijdag 27 september 2013, 09:10

Ben schreef:
stevenl schreef:
Ben schreef:Double Entry !
1e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland
2e Entry: 60 dagen + 1 verlenging van 30 dagen bij de immigration in Thaland

180 dagen totaal 6 maanden Toch!! met een visa run buiten Thailand en 2 verlengingen
binnen Thailand
1Nov 2Dec 3Jan 4Feb 5Maart. Double entry moet volstaan !

Je kan wel een tripple toerist krijgen maar dan moet je de vluchtgegevens aantonen.

Op basis van een huurcontract en bezit ontroerend goed gaat niet meer !
Is geen optie meer, de OP heeft al een single entry visum in het paspoort. @ OP: ambassades en consulaten behhen instructies gekregen en geven nu vrijwel geen triple entry visa mer uit.

De optie nu: na je eerste visum (60 dagen + 30 dagen verlenging) even naar bijvoorbeeld Vientiane en een nieuw visum aanvragen.
Kan wel maar dan vernietigen ze het eerste visa en krijg je na opnieuw betalen
een double entry .

Je kan idd ook buiten Thailand zoals Steven aangeeft een nieuwe single toerist halen
net wat je makkelijker uit komt .
In theorie heb je gelijk denk ik. Maar met de nieuwe striktere voorwaarden voor visum uitgifte en de eerdere weigering van een triple entry visum zullen ze bij ambassade en consulaat snel geneigd zijn om een verandering te weigeren.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#13 Bericht door Ben » vrijdag 27 september 2013, 12:04

stevenl schreef:In theorie heb je gelijk denk ik. Maar met de nieuwe striktere voorwaarden voor visum uitgifte en de eerdere weigering van een triple entry visum zullen ze bij ambassade en consulaat snel geneigd zijn om een verandering te weigeren.
Kwestie van navragen !

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#14 Bericht door prajak » vrijdag 27 september 2013, 15:40

Ik heb in dit forum al eens geschreven dat de procedure in Vientiane begeleid kan worden door een deskundige die je kunt boeken via een Duitse reisagent in Nongkhai. Dan is alles geregeld tot en met vervoer in Laos. Kost een paar centen extra maar je bent van alles af, en helemaal van wachten in de ambassade aldaar waar wel honderd mensen per dag kunnen zitten. Je gaat naar het hotel en wacht tot het paspoort terugkomt.

Na 60+30 en nog eens 60 zijn 150 dagen bereikt en dat zou genoeg moeten zijn.

Of de overstay nog een probleem kan zijn ? Dan helpt alleen een nieuw paspoort.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#15 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 28 september 2013, 03:15

Als je in Bangkok een goede bemiddelaar zoekt: Quick Thai Visa Run: http://www.thaivisarun.com. Mr. Philip spreekt heel goed Engels, en weet aanzienlijk meer van de visum regels dan de meeste immigratie ambtenaren. Heb er hele goede ervaringen mee.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”