6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
kobussie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: zondag 11 augustus 2013, 12:14

6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#1 Bericht door kobussie » maandag 12 augustus 2013, 13:27

Beste forumleden,

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, heb al gezocht naar hetgeen ik wil weten, maar kom er niet uit.
Ik kom een heleboel tegen waarin iets wordt behandeld/uitgelegd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus bij voorbaat sorry als ik iets vraag wat al eerder behandeld is.

Ik zal eerst wat gegevens van mezelf aangeven;
Ik ben 62 jaar, niet getrouwd, woon zelf in Nederland, heb sinds 2009 een Thaise vriendin (locatie;Nongtabet/ Isaan), waar ik (tot en met 2012) tijdens vakantie,s naar toe ging. Maar het bloed kruipt?? dus ben sinds januari 2013 met vervroegd pensioen gegaan en met een (in Holland verkregen) non immigrant visa "O" multi entry (euro=130,-) voor 6 maanden in Thai geweest.

Het visa heeft de volgende gegevens;
Datum afgifte; 12-12-2012
afloopdatum; 12-12-2013

Ik ben van 12 januari t/m 30 juni in Thai geweest, met natuurlijk een visarun na 90 dagen in Cambodja. Ik heb dus volgens mij 2 entrys gebruikt; 1 bij binnenkomst Thai en 1 tijdens de visarun.

Tot zover is alles prima verlopen, maar nu mijn vraag;

Ik heb het plan om eind oktober/ begin november 2013 weer voor 6 maanden met een enkele reisticket naar Thai te gaan. Dan kan ik zelf bekijken wanneer ik weer terug wil/kan. Vrienden daar hebben mij verteld dat ik GEEN nieuw visum nodig heb, omdat ik binnen de aflooptijd van het visum weer Thai binnen kom. Volgens hun krijg ik dan weer 90 dagen en heb ik dan nog ruim de tijd om dit dan om te zetten in een z.g. retirement (extension) visa bij het imm.office. Maar er staat naar mijn idee niet voor niets een afloop datum op het visum, toch? Volgens mij is het zo dat je (binnen de data,s) meerdere keren in en uit kan reizen, maar niet de afloopdatum kan overschreiden. Of is het zo dat het retirementvisa in plaats komt van het non immigrant O visum? Want die vervalt na 12-12-2013.

Mijn vraag aan het forum is dus;

Als ik (voor de afloop datum van mijn bestaande visa) in BKK kom, krijg ik dan weer gewoon 90 dagen op mijn bestaande visa? En kan ik die dan i.d.d. omzetten naar een retirment extension? Ik denk al begrepen te hebben dat dit geen echt visum is, maar een z.g. verblijfsstatus. Of is het beter om geen risico te nemen en gewoon een nieuw visa te halen?
Voordeel van een (extension) retirment zou zijn dat ik niet meer elke 90 dagen naar Cambodja hoef, maar het af kan bij een imm.office. Voor mij ; Cambodja= 180 km. Imm.office= 60 km. (heb geen auto, alleen een motortje!) Ik wil (nog) niet langer dan ongeveer 6 maanden blijven omdat ik (klein) kinderen heb hier in Holland.

p.s. Ik meen al uit het forum begrepen te hebben dat het geen probleem is als je met een enkele reisticket gaat? Ging tot nu toe altijd met een retourticket. Of kan ik daar ook een probleem mee krijgen?
Hopelijk kunnen jullie e.e.a. voor mij duidelijk maken, vast bij voorbaat mijn hartelijke dank.
m.vr.gr. Kobussie

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#2 Bericht door Ben » maandag 12 augustus 2013, 14:26

Met dit visa kan je idd weer Thailand in zonder probleem enkele reis
zal ook geen probleem zijn omdat je een visa hebt.
Je kan met dit visa tot 12-12-2013 in Thailand verblijven met de Visa runs als nodig.
Als je voor 12-12-2013 nogmaals een run maakt ,krijg je nog eens 90 dagen
tot 11-3-2014.

Een Ritirement Visa kan je bij de immigratie in het aangewezen district verkrijgen
Je moet wel een inkomens verklaring hebben van de ambasade Kan schriftelijk aangevraagd worden http://thailand.nlambassade.org/bijlage ... komen.html

Of je moet een bedrag van 800.000 bath op een thaise bankrekening hebben.
de rest van dit verhaal staat wel op het forum.

kobussie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: zondag 11 augustus 2013, 12:14

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#3 Bericht door kobussie » maandag 12 augustus 2013, 14:52

Hallo Ben,
Bedankt voor je reactie en goede uitleg.
Maar ik heb toch nog een vraag;

Als ik het goed begrijp heb ik dus nog 2 entrys?
Ik heb er al 2 gebruikt bij mijn eerdere verblijf.
De eerste bij binnenkomst en de 2e bij de visumrun.

De 3e zal ik gebruiken om weer thailand in te komen. (b.v. begin November)
En met de 4e kan ik nog een visumrun doen (voor 12-12-2013) om de laatste 90 dagen te krijgen.
Daarna zijn er geen mogelijkheden meer, behouden het aanvragen van een extesion (retirmentvisum)?

Maar, jij zegt dat, als ik aankom, ik dan tot 12-12-2013 mag blijven? Dat is de afloopdatum van het visum.
Dus, ik krijg geen 90 dagen als ik op BKK landt, maar een stempel tot de afloopdatum van het visum, begrijp ik dat goed?
Gr. Kobussie

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#4 Bericht door prajak » maandag 12 augustus 2013, 16:03

Nee en dat zegt Ben ook al.

Je komt binnen en krijgt 90 dagen. Zeg 1 november en je krijgt 90 dagen, en dat is tot 29 januari 2014. Dan is jouw visum verlopen en jouw 90 dagen.

Maar ga je voor de afloopdatum 12 december het land uit en weer in dan krijg je weer 90 dagen. Daarna is jouw visum verlopen. Je weet zeker dat er multiple entry staat ? Dan staat er nergens dat je maar 4 entry's krijgt. Handelsreizigers hebben er veel meer.....

Het retirement-extension kun je halen in het immigration office over jouw woonplaats. De voorwaarden staan in het forum. Let goed op de voorwaarden voor de 8 ton bankgeld regeling: twee maanden in jouw geval (eerste keer). Dat haal je dus niet als je die rekening nog niet hebt. Je zult dan moeten gaan op inkomen (65.000 b/maand minstens en verklaring ambassade) of op de combinatieregeling (inkomen, verklaring ambassade en bankgeld samen minstens 8 ton).

Denk er aan: een retirement extension krijg je alleen met een GELDIG visum zoals je nu hebt. Dus na 12 dec kun je op dat visum geen retirement extension krijgen.

In welke provincie ga je wonen ?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#5 Bericht door Ben » maandag 12 augustus 2013, 17:20

kobussie schreef:Hallo Ben,
Bedankt voor je reactie en goede uitleg.
Maar ik heb toch nog een vraag;

Als ik het goed begrijp heb ik dus nog 2 entrys?
Ik heb er al 2 gebruikt bij mijn eerdere verblijf.
De eerste bij binnenkomst en de 2e bij de visumrun.

De 3e zal ik gebruiken om weer thailand in te komen. (b.v. begin November)
En met de 4e kan ik nog een visumrun doen (voor 12-12-2013) om de laatste 90 dagen te krijgen.
Daarna zijn er geen mogelijkheden meer, behouden het aanvragen van een extesion (retirmentvisum)?

Maar, jij zegt dat, als ik aankom, ik dan tot 12-12-2013 mag blijven? Dat is de afloopdatum van het visum.
Dus, ik krijg geen 90 dagen als ik op BKK landt, maar een stempel tot de afloopdatum van het visum, begrijp ik dat goed?
Gr. Kobussie
130 € is een multiply visa je kan wel elke dag een run doen :crazy:
Als je in Bangkok komt krijg je 90 dagen als je voor 12-12-2013 Thailand betreed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#6 Bericht door prajak » maandag 12 augustus 2013, 17:22

Ben, correct aangepast, zie ik net. Maar laten we geen verwarring stichten.

Ik heb het ook zo gedaan. Een non im O multiple en iedere 90 dagen naar Laos, voor mij naast de deur. Was ook interessant om goedkope wijn te kopen.....

Tot ik BINNEN de geldigheid een retirementverlenging vroeg en kreeg. Maar....ik vroeg de ret verlenging in november doch mijn laatste binnenkomst in Thailand (de brug) was in september en mijn 'jaar' ging in per de dag van de laatste binnenkomst. Ik voelde het als 'twee maanden verlies' maar ach, ik ben nu 11 jaar verder en ga toch niet meer weg hier.....

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#7 Bericht door Ben » maandag 12 augustus 2013, 17:28

prajak schreef:Ben, correct aangepast, zie ik net. Maar laten we geen verwarring stichten.

Ik heb het ook zo gedaan. Een non im O multiple en iedere 90 dagen naar Laos, voor mij naast de deur. Was ook interessant om goedkope wijn te kopen.....

Tot ik BINNEN de geldigheid een retirementverlenging vroeg en kreeg. Maar....ik vroeg de ret verlenging in november doch mijn laatste binnenkomst in Thailand (de brug) was in september en mijn 'jaar' ging in per de dag van de laatste binnenkomst. Ik voelde het als 'twee maanden verlies' maar ach, ik ben nu 11 jaar verder en ga toch niet meer weg hier.....
Jij kan nu een multiply re entre vragen en elke dag naar Laos :giggle:
kost je wel 1.500 bath elke keer om een loas visa te krijgen en je moet een paspoort met heeeel veeeel bladzijdes hebben [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#8 Bericht door prajak » maandag 12 augustus 2013, 17:32

En heeeel veel wijn drinken om die kosten er uit te halen.... Laos is stukken goedkoper met de 5L pakken rode wijn en met de flessen Chateau Migraine.

Maar ik hoef het land niet meer uit of ik moet vakantie willen boeken....

kobussie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: zondag 11 augustus 2013, 12:14

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#9 Bericht door kobussie » maandag 12 augustus 2013, 23:08

Ben en Prajak, beiden hartelijk bedankt voor de info.

Nu weet ik waar ik aan toe ben, ik heb geen bankrekening in Thailand, maar voldoe wel ruim aan de inkomenseis middels mijn pensioeninkomen. Dus ik zal moeten kiezen tussen;

1* Na binnenkomst het retirement extension aan te gaan vragen. Ik zou de aanvraag vanaf b.v. 13-11-2013 kunnen doen (binnen 1 maand voor de afloop) bij het Imm.Office. Mocht dit lukken, dan hoef ik alleen na elke 90 dagen mij te melden bij het Imm.Office. Maar als het om welke reden dan ook zal worden afgewezen, dan kan ik alleen nog middels een visumrun (voor 12-12-2013) de laatste 90 dagen gaan halen. Dat is natuurlijk wel te doen maar dan zal ik dus uiterlijk per 12-03-2014 Thai uit moeten.
of,
2* Geen risico nemen en in Holland een nieuw multy entry visum O halen en na 90 dagen een visumrun doen.
Tja???
Ik zal er nog een nachtje over slapen.

Prajak, ter info; Mijn vriendin (en familie) wonen in Nongthabet, een klein plattelandsdorp 15 km ten oosten van Soengsang (provincie Korat). Zij hebben daar ook wat land, ik ben daar al meerdere keren geweest en heb de plaatselijke bevolking leren kennen als zeer warmhartig en gastvrij. Iets waar een hoop mensen in Holland iets van zouden kunnen leren!! Natuurlijk weet ik dat er ook risico,s aan hangen, ben niet helemaal van het gansebord gevallen. Ha! Dus ik hou mijn koppie erbij, zo gezegd! Ze weten inmiddels al dat ik een 'gewone jongen' ben en geen Sinterklaas! Geen probleem!
Nogmaals bedankt,
Gr. Kobussie

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#10 Bericht door prajak » dinsdag 13 augustus 2013, 00:58

Dan zou je een van de mensen die in die regio wonen kunnen vragen hoe de Immigration daar is. Zijn ze soepel of zijn het mierenn@@kers. Als je 780.000 baht haalt op inkomen en je bevestigt dat met het briefje van de ambassade dan is dat onderdeel geregeld.

De rest vind je allemaal in het forum.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#11 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 13 augustus 2013, 01:17

Je hoeft niet per se een Thaise bankrekening te hebben voor een retirement visum. In dat geval moet je een gelegaliseerde (ambassde & beëdigde Thaise vertaler) verklaring hebben waarin je aantoont een regelmatig inkomen van Bt 60.000 per maand te hebben. (Exacte bedrag weet ik niet, is rond dat bedrag.)

De andere weg is om bij je komende bezoek een Thaise bankrekening te openen, en daar minimaal Bt 800.000 in te stoppen. Drie maanden later kan je dan zonder problemen je retirement visum aanvragen. Wees verstandig en geef niemand anders toegang tot dat bankboekje.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#12 Bericht door prajak » dinsdag 13 augustus 2013, 01:22

Als het nu echt helemaal niet lukt -al kan ik me dat niet voorstellen- dan is er een ander scenario.

Met jouw huidig visum open je direct na aankomst hier een bankrekening. Neem jouw vriendin mee en voor de zekerheid het huisboek.
Je vraagt ook direct het income statement aan. Kost met postbezorging er bij 1 week. Je betaalt per bank.
Je kunt ook naar Bangkok gaan; dat is wat sneller.
Je vraagt direct daarna (derde week november) jouw retirement verlenging aan. Stel dat dit wordt geweigerd.

Dan pomp je 8 ton baht in die bankrekening. Dat staat er (als je dat vrij hebt...) een week later.
Heb je dat geld niet (vrij) dan gaat dit plan niet lukken.

Je reist naar Nongkhai; dat zal zijn 30 november/1 december.
(Kijk de nationale feestdagen van Th en L goed na...5 december is hier alles dicht)
Je kunt 2 of 3 december in Laos zijn. Het kost je een nacht slapen daar.

Ik breng je in kontakt met een bemiddelaar in Nongkhai, een Duitser.
Die zorgt voor vervoer naar Laos en een 'mannetje' daar die de achterdeur weet van de Thaise ambassade.
Als je dat doet met een geldig visum zoals je nu hebt krijg je een non im O voor drie maanden.

Je komt terug naar Thailand; zeg 3 december.
Je hebt dan verblijf hier tot 2 maart 2014.
In februari ga je een ret halen op basis 8 ton in de bank (Dat geld staat daar dan 2 maanden) EN je hebt een income statement.

Wat kan er dan nog misgaan ?

De Laos route is niet gratis maar laat het 4 k baht extra kosten ? Wat kost een nieuw visum nu in NL ?


Of je haalt een nieuw visum in NL en gaat iedere 90 dagen even buurten in Birma en regelt alles op je gemakje vanuit jouw Thais adres.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#13 Bericht door prajak » dinsdag 13 augustus 2013, 01:25

Ik reageer op Jos....

Dat maandinkomen is 65 k baht per maand.

De legalisatie van de ambassadebrief wordt niet overal gevraagd. In Nongkhai wel en dan moet de brief ook in Thais anders stempelt Chaeng Wattana die niet af.

De bankrekening moet op JOUW naam alleen. Een en/of mag niet. Althans in Nongkhai.....

Er zijn Immigration posten die bewijs vragen waar je van leeft. Dat betekent dus een Thais bankboek laten zien of jouw NL bank en pinbriefjes. Maar dat laatste is een pak werk hoor.....

Wen er vast maar aan dat iedere ambtenaar hier zijn eigen regels maakt..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#14 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 13 augustus 2013, 01:55

Klein probleempje: je moet geld minimaal 3 maanden op de bank hebben staan. Mijn ervaring is dat daar streng op gelet wordt. Je moet een recente bank overschrijving hebben. Ouder dan een week wordt direct geweigerd. Ik woon in BKK, dus ik ga naar Chaeng Wattana. Eerst wordt je bankboekje plus kopie goed bekeken, vervolgens mag je naar je bank (beneden in het gebouw) om het bankboekje te updaten. Dan kijken ze nog een keertje, en krijg je het okay. Ik had mijn bankboek de dag van de voren geupdate, maar dat was niet voldoende. Het moest nog een keertje gedaan worden. En nee, er was geen enkel vermoeden van valsch spel mijnerzijds.

Het kan verschillen per kantoor, maar ik denk dat 2 maanden niet voldoende is.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: 6 maanden naar Thailand met aflopend visa. Kan dat?

#15 Bericht door Hua Thale » dinsdag 13 augustus 2013, 03:08

Het is de eerste keer 90 dagen heren en daarna 60 zo je wil 3 of 2 maanden hoewel daar een afwijking in zit.
Bank is 800.000 of........ Met een update PLUS een officieel schrijven van de bank a 300 bath dat het er op staat mag niet ouder zijn als 72 uur oftewel drie dagen
En ja het geld is nummer een bij de meeste ambtenaren .

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”