Stage in Thailand, visa etc

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nynke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 04 mei 2013, 08:18

Stage in Thailand, visa etc

#1 Bericht door Nynke » zaterdag 04 mei 2013, 09:03

Hallo!

Ik ben hier nieuw op het forum en ik ben opzoek naar wat informatie wat betreft een visum etc. Ik zal me even kort voorstellen; Ik ben Nynke, 24 jaar en zoals het er nu uit ziet ga ik volgend jaar februari 4 maanden stage lopen in Thailand bij een bedrijf. Deze stage is een onderdeel van mijn studie (Afstuderen), en zal volledig onbetaald zijn, alle onkosten zullen voor mij zelf zijn.
Nu ben ik aan het uitzoeken welk visum ik nodig zou hebben, en ik kom op internet en op verschillende websites waar je je visum zou kunnen laten regelen, tegenstrijdige verhalen tegen. De ene website verteld dat ik een Non Immigrant type ED visum nodig heb, andere websites spreken weer van een type B visum, en dat je dan ook een Work Permit moet aanvragen. (En deze zou je dan in Thailand zelf moeten aanvragen?)

Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen welk visum ik nodig zou hebben? Het bedrijf heeft in ieder geval al toegezegd een invitation letter te willen schrijven voor het aanvragen van mijn visum, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ben veels te bang dat ik het verkeerde visum straks heb en onbewust dus de regels overtreedt.

En een ander iets wat het misschien lastiger maakt. Ik ben gewoon Nederlandse en moet dus in NL mijn visum aanvragen, alleen volg ik mijn studie in België. Ik ben dus ingeschreven op een Belgische hogeschool, en ik ga er van uit dat dit ook genoemd zal worden in de invitation letter. Zal dit nog een extra probleem kunnen opleveren bij het aanvraag van het visum? Dat ik als Nederlandse, vanuit een Belgische opleiding, in Thailand stage wil gaan doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Nynke

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Stage in Thailand, visa etc

#2 Bericht door stevenl » zaterdag 04 mei 2013, 11:15

Belgie of Nrederland speelt hier geen rol in.

Gewoon je stageplek in Bangkok vragen om het nodige papierwerk om een ED visum aan te vragen. Het is geen werk maar stage, dus workpermit (met B-visum) is niet nodig.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Stage in Thailand, visa etc

#3 Bericht door joepattaya » zaterdag 04 mei 2013, 11:59

Beetje dubieus en zowel een ED visa als een non-immigrant B (+evt workpermit) dekt de lading.
Het is een stage, je werkt dus zou je zeggen: non-B + work permit
Het is een stage, in het kader van een opleiding: non-ED.

Je vraag kun je het beste voorleggen aan de Thaise Ambassade in D'Haag of het Thais Consulaat in A'dam of de equivalenten in Belgie.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Stage in Thailand, visa etc

#4 Bericht door stevenl » zondag 05 mei 2013, 00:56

joepattaya schreef:Beetje dubieus en zowel een ED visa als een non-immigrant B (+evt workpermit) dekt de lading.
Het is een stage, je werkt dus zou je zeggen: non-B + work permit
Het is een stage, in het kader van een opleiding: non-ED.

Je vraag kun je het beste voorleggen aan de Thaise Ambassade in D'Haag of het Thais Consulaat in A'dam of de equivalenten in Belgie.
Veel minder papierwerk vereist voor ED visum.

Ambassade en consulaat hebben geen enkel idee, de enige manier om het helemaal zeker te weten is navragen bij labor office in Bangkok (ervan uitgaande dat je daar gaat stage lopen), maar de kans op antwoord zal niet erg groot zijn.

Edit: of kijk eens op www.thaivisa.com, o.a. mario, een Nederlander, heeft ergveel verstand van dit soort zaken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stage in Thailand, visa etc

#5 Bericht door prajak » zondag 05 mei 2013, 04:15


stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Stage in Thailand, visa etc

#6 Bericht door stevenl » zondag 05 mei 2013, 04:58

prajak schreef:http://thaiembassyuk.org.uk/?q=faq/1

Nummer 9 misschien ?
Nee, nummer 9 is vrijwilligerswerk, daarvoor is non-immigrant B en wergvergunning vereist.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stage in Thailand, visa etc

#7 Bericht door prajak » zondag 05 mei 2013, 06:24

De ambassade in Bangkok vragen; die hebben er ervaring mee...

http://thailand.nlambassade.org/organiz ... sche-zaken

Hier wordt men betaald maar dat zal weinig uitmaken voor het stempeltje...

Nynke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 04 mei 2013, 08:18

Re: Stage in Thailand, visa etc

#8 Bericht door Nynke » zondag 05 mei 2013, 07:43

Bedankt voor alle reacties! Erg lastig dat het zo onduidelijk is. Las namelijk op een ander forum dat wanneer je toch met het verkeerde visum "werkt", er een gevangenisstraf op staat of een flinke boete. Nu zal het wel niet zo snel lopen, maar toch iets om niet te licht over te denken. Ik ga inderdaad in Bangkok stage lopen overigens.
Prajak, dat is wel een goede tip, bedankt! Ik wacht ook even de reactie van het bedrijf af, misschien hebben zij ook ervaring met buitenlandse studenten. Weet wel dat ze ervaring met buitenlandse medewerkers hebben, maar dat is toch iets anders dan stage.

En hoe ver van te voren is het verstandig om een visum aan te vragen? En wanneer ik na mijn periode daar nog zou willen rondreizen, kan ik dan gewoon een touristenvisum aanvragen (Desnoods in Maleisië?) Of kan ik op mijn non immigrant visum blijven rondreizen?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Stage in Thailand, visa etc

#9 Bericht door Ben » zondag 05 mei 2013, 09:31

Als het om een stage gaat in welke vorm dan ook ivm je studie volstaat
een ED visum

Brief van bedrijf met gegevens waneer je stage begint en eindigd . paspoort.

kan je simpel verkrijgen voor de stage periode niet meer en niet minder.


http://www.thaiconsulate-amsterdam.org/page3/page3.html
Benodigdheden Non – Immigrant Visum Categorie “ED”:

1) Studie: studieverklaring Nederland/Thailand en kopie paspoort.
2) Stage: stageverklaring in Nederland/Thailand en kopie paspoort.

In de brief dienen o.a. de volgende gegevens te zijn weergegeven:
Uw naam, paspoortnummer, geboortedatum en begin- einddatum werk/studie
periode.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stage in Thailand, visa etc

#10 Bericht door prajak » zondag 05 mei 2013, 09:49

"... Ik ben dus ingeschreven op een Belgische hogeschool, en ik ga er van uit dat dit ook genoemd zal worden in de invitation letter. Zal dit nog een extra probleem kunnen opleveren bij het aanvraag van het visum? Dat ik als Nederlandse, vanuit een Belgische opleiding, in Thailand stage wil gaan doen?..."

Tja, de zegeningen van de EU zouden onderhand moeten doorwerken in jouw situatie. Het zal Thailand worst zijn aan welke hogeschool je studeert. Waarom bel je niet even dat consulaat in Amsterdam ?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Stage in Thailand, visa etc

#11 Bericht door dutch » zondag 05 mei 2013, 10:02

Is er niet meer steun/advies vanuit de opleiding te krijgen?
Als je stage t.b.v. de voltooing van je studie is,moet er toch advies/goedkeuring etc vanuit de onderwijsinstelling zijn?
In een dergelijk geval zal men ook de stageplaats beoordelen op de inhoud,lijkt mij.
M.a.w. is dit allemaal officieel en vormt het onderdeel van je afstuderen,of is het alleen maar leuk?

Het moge duidelijk zijn,dat ik wat meer medewerking/advies/voorlichting vanuit de school verwacht.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Nynke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 04 mei 2013, 08:18

Re: Stage in Thailand, visa etc

#12 Bericht door Nynke » zondag 05 mei 2013, 10:57

Ik begrijp je vragen :) Ik weet pas sinds een paar dagen dat ik daar stage kan gaan doen (Positief antwoord vanuit het bedrijf gehad). Het is in mijn opleiding niet heel gebruikelijk om op buitenlandse stage te gaan, het gebeurd wel hoor, maar meestal maar 1 of 2 studenten per jaar en meestal is het binnen Europa bijvoorbeeld. Ik ben nu ook de eerste die naar Thailand gaat.
Het is echt onderdeel van mijn opleiding, ik moet 4 maanden stage doen en ook een bacheloronderzoek. Die 2 zou ik eventueel apart kunnen doen van elkaar, maar dat hangt een beetje af van het bedrijf, of ik de mogelijkheid heb om daar een onderzoek te doen.
Het is dus zeker niet alleen maar "leuk". Het is een bedrijf waarvan de hoofdvestiging in Duitsland zit, ze hebben ook een vestiging in NL, en dus ook onder andere in Thailand. Daarnaast is het "het" bedrijf in die sector, dus in die zin kan ik er wel veel leren.
Of ze echt de stageplek beoordeeld hebben, geen idee. Ik heb het op school geopperd dat ik daar graag stage wilde lopen, en 1 van mijn docenten heeft contact gehad met een oud student, die aan de (gelijkwaardige) opleiding in Bangkok als docent heeft gewerkt om informatie te vragen en zij heeft ook contact gezocht met dat bedrijf. Ik neem aan dat ze me geen stage laten lopen daar als ze denken dat ik er niks kan leren. Het bedrijf heeft ook informatie gehad over wat er verwacht wordt van deze stage.

Ze hebben vanuit de opleiding dus geen ervaring met stages in Thailand, en er wordt ook een hoop zelfstandigheid van je verwacht, het is niet dat ze vanuit de opleiding alles voor je regelen. En dat vind ik verder ook geen probleem.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Stage in Thailand, visa etc

#13 Bericht door dutch » zondag 05 mei 2013, 13:02

Nynke schreef:Ik begrijp je vragen :) Ik weet pas sinds een paar dagen dat ik daar stage kan gaan doen (Positief antwoord vanuit het bedrijf gehad). Het is in mijn opleiding niet heel gebruikelijk om op buitenlandse stage te gaan, het gebeurd wel hoor, maar meestal maar 1 of 2 studenten per jaar en meestal is het binnen Europa bijvoorbeeld. Ik ben nu ook de eerste die naar Thailand gaat.
Het is echt onderdeel van mijn opleiding, ik moet 4 maanden stage doen en ook een bacheloronderzoek. Die 2 zou ik eventueel apart kunnen doen van elkaar, maar dat hangt een beetje af van het bedrijf, of ik de mogelijkheid heb om daar een onderzoek te doen.
Het is dus zeker niet alleen maar "leuk". Het is een bedrijf waarvan de hoofdvestiging in Duitsland zit, ze hebben ook een vestiging in NL, en dus ook onder andere in Thailand. Daarnaast is het "het" bedrijf in die sector, dus in die zin kan ik er wel veel leren.
Of ze echt de stageplek beoordeeld hebben, geen idee. Ik heb het op school geopperd dat ik daar graag stage wilde lopen, en 1 van mijn docenten heeft contact gehad met een oud student, die aan de (gelijkwaardige) opleiding in Bangkok als docent heeft gewerkt om informatie te vragen en zij heeft ook contact gezocht met dat bedrijf. Ik neem aan dat ze me geen stage laten lopen daar als ze denken dat ik er niks kan leren. Het bedrijf heeft ook informatie gehad over wat er verwacht wordt van deze stage.

Ze hebben vanuit de opleiding dus geen ervaring met stages in Thailand, en er wordt ook een hoop zelfstandigheid van je verwacht, het is niet dat ze vanuit de opleiding alles voor je regelen. En dat vind ik verder ook geen probleem.
Bedankt voot je uitgebreide antwoord.
Hoop dat alles goed voor je uitpakt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stage in Thailand, visa etc

#14 Bericht door prajak » zondag 05 mei 2013, 15:34

Nynke, nu zal iedereen wel over me heen vallen, maar als ik lees 'hogeschool' en de fouten zie die je maakt tegen de Nederlandse taal dan is een extra jaar Nederlands misschien een alternatief als de stage om wat voor reden dan ook niet doorgaat.

Dat er van de semi-oude knarren hier mensen taalfouten maken is te begrijpen na veel jaren in een buitenland; dat niet iedereen vroeger de kans had zijn Nederlands te perfectioneren -veel mensen van mijn generatie, geboren net na de oorlog, die van school moesten om te gaan werken- is ook te begrijpen. Maar jij met jouw 24 jaartjes pas en een hogeschoolopleiding ? Ik had iets anders verwacht.

Nynke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 04 mei 2013, 08:18

Re: Stage in Thailand, visa etc

#15 Bericht door Nynke » zondag 05 mei 2013, 21:12

Ach het is maar net waar je je druk om maakt, het is gelukkig geen thesis waarbij spelfouten wel een probleem zouden zijn.
Wel beetje jammer zo'n opmerking, zorgt er gelijk voor dat je je als nieuwkomer hier niet welkom voelt.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”