work permit

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

work permit

#1 Bericht door carpediem » maandag 05 november 2012, 14:04

Een nederlandse vriend van mij heeft net, op 67 jarige leeftijd, zonder enige engelse vooropleiding zijn TEFL diploma gehaald door een maand dag en nacht te studeren.
Nu kan hij legaal gaan lesgeven op de lagere scholen bij hem in de buurt.
Hij heeft nu non immigrant "O" retirement visum met verlenging.

Hij krijgt van school een verzoek om daar te werken.

Moet hij nu eerst een "B" visum aanvragen op een ambassade buiten thailand en daarna door de school een work permit aan laten vragen?
Of kan het ook anders?

Kan hij met een work permit ook prive lessen gaan geven?

Bij voorbaat uit zijn naam hartelijk dank.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: work permit

#2 Bericht door prajak » maandag 05 november 2012, 15:07

"...zonder enige engelse vooropleiding zijn TEFL diploma gehaald door een maand dag en nacht te studeren...."

En dat wordt op Thaise kinderen losgelaten.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: work permit

#3 Bericht door RuudThai » maandag 05 november 2012, 16:51

Ik denk dat hij toch beter Engels lesgeeft dan de gemiddelde Thaise dorpsonderwijzer die zegt ervoor geleerd te hebben... :shock: :happyno:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: work permit

#4 Bericht door prajak » maandag 05 november 2012, 17:03

Ja, ALS hij Thais spreekt. Ik weet niet waar de persoon woont maar woont hij in een regio waar men normaliter geen Engels spreekt hoe wil hij dan Engels onderwijzen ? Foto's laten zien en dan zeggen "horse..." en "miauw" ?

Ach, op de veel 'geprezen' internationale school in NK doceert een Fransman Engels en is hier door geen enkele andere farang te verstaan in zijn Engels.... De beter gesitueerde farang lopen er allemaal weg naar een Udon school. Junior heeft nu 6 maanden Chinees en Engels op de school hier en spreekt geen woord van beide talen.....

Een TEFL cursus kost een 1.500 dollar. 't Is dat je zo ver weg moet, Khon Kaen is voor mij het dichtst bij, anders zou ik het zelf gaan doen. En ik spreek Thais ook en heb daarmee overwicht op de klas. Maar ja, ben woensdag 66, wat zou ik nog gaan werken......

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: work permit

#5 Bericht door carpediem » maandag 05 november 2012, 17:16

RuudThai schreef:Ik denk dat hij toch beter Engels lesgeeft dan de gemiddelde Thaise dorpsonderwijzer die zegt ervoor geleerd te hebben... :shock: :happyno:
En in dit geval zelfs nog beter dan menige universitair afgestudeerde engelstalige.
Een "buurman" engelsman en engels afgestudeerd bakt er helemaal geen brood van.

Maar dit topic gaat over een vraag over een visum en niet over de beoordeling van mijn vriend, dus gaarne alleen antwoord op mijn vraag mijne heren.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: work permit

#6 Bericht door prajak » dinsdag 06 november 2012, 01:38

Knap hoor als je in 120 lesuren de grammatica in je hoofd krijgt waar ik 5 jaar HBS voor nodig had.

En wat zijn verlenging betreft, ik denk dat hij zijn huidige stempeltje kan omzetten naar B met hulp van de school die de IMM kan bellen. Dat komt anders over dan wanneer hij daar zelf binnenstapt. Bij ons in NK regelen de scholen alles voor hun onderwijzers; zij hebben contact met de IMM en krijgen met de juiste papiertjes alles voor elkaar.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: work permit

#7 Bericht door joepattaya » dinsdag 06 november 2012, 02:27

carpediem schreef:Een nederlandse vriend van mij heeft net, op 67 jarige leeftijd, zonder enige engelse vooropleiding zijn TEFL diploma gehaald door een maand dag en nacht te studeren.
Nu kan hij legaal gaan lesgeven op de lagere scholen bij hem in de buurt.
Hij heeft nu non immigrant "O" retirement visum met verlenging.

Hij krijgt van school een verzoek om daar te werken.

Moet hij nu eerst een "B" visum aanvragen op een ambassade buiten thailand en daarna door de school een work permit aan laten vragen?
Of kan het ook anders?

Kan hij met een work permit ook prive lessen gaan geven?

Bij voorbaat uit zijn naam hartelijk dank.
In de work permit staat zijn naam en de naam van zijn werkgever en dat zou de dorpsschool moeten zijn. That's it!!
Hij mag dus werken op de dorpsschool en daar zal het bij moeten blijven.
Wil hij wat privéles gaan geven dan mag dat officieel niet.
Uiteraard weet niemand wat hij bij iemand thuis doet, totdat er natuurlijk iemand ergens aan de bel gaat trekken.

Vertel hem wel, dat als hij besluit om te stoppen met werken op de dorpsschool, hij nog 24 uur de tijd heeft om het land te verlaten: De work permit wordt namelijk gecancelled en daarmee ook zijn Non-B.
Hij zal dan om te beginnen een 7 dagen verlenging moeten vragen bij de immigratie (THB 1,900) en moet dan gaan proberen om IN Thailand zijn status weer om te zetten naar retirement OF om in een buurland weer een nieuwe non-O aan te vragen. Da's geheel en al afhankelijk van de immigratie mensen.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: work permit

#8 Bericht door joepattaya » dinsdag 06 november 2012, 02:31

prajak schreef:Knap hoor als je in 120 lesuren de grammatica in je hoofd krijgt waar ik 5 jaar HBS voor nodig had.

En wat zijn verlenging betreft, ik denk dat hij zijn huidige stempeltje kan omzetten naar B met hulp van de school die de IMM kan bellen. Dat komt anders over dan wanneer hij daar zelf binnenstapt. Bij ons in NK regelen de scholen alles voor hun onderwijzers; zij hebben contact met de IMM en krijgen met de juiste papiertjes alles voor elkaar.
Ik heb zelf ook zo'n cursus gedaan en het betekende 6 weken lang, 45 uur per week in een klaslokaal met nog 7 anderen + daarnaast de nodige werkstukken en assignments. (is hetzelfde).
Er werd verschrikkelijk veel grammatica behandeld en ik was blij dat er in mijn tijd op school zo goed en uitvoerig aandacht werd besteed aan vreemde talen.
In mijn groep zaten ook lieden uit Schotland en Wales. Volgens de "letter der wet": Native speakers of English!! :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: work permit

#9 Bericht door prajak » dinsdag 06 november 2012, 07:11

Dat zijn geen misselijke voorwaarden zeg ! Voorwaarden om het 'gemakkelijk' te maken voor mensen die zich aan de regels houden.

Als je bedenkt hoeveel er in dit land illegaal wordt gewerkt door farang gewoon omdat de werkgever op de juiste plaats een Bangkok Post achterlaat.....om nog niet te spreken over duizenden mensen uit de buurlanden die hier onderbetaald werk verrichten en worden uitgebuit.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: work permit

#10 Bericht door stevenl » dinsdag 06 november 2012, 08:40

Officieel is een workpermit inderdaad vereist. Die workpermit kan algemeen worden afgegeven, zodat zowel lesgeven op een school als prive les mogelijk zijn.

Normaal gesproken is een non-immigrant B visum daarvoor vereist, maar mij staat bij dat het ook met een O-visum mogelijk is een workpermit te krijgen.

Op heel veel dorpsscholen wordt er trouwens geen workpermit verstrekt en doet ook de labour office niet moeilijk hierover. Maar je stelt jezelf wel in een kwetsbare positie als je op die manier te werk gaat.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: work permit

#11 Bericht door Pieter » dinsdag 06 november 2012, 09:00

prajak schreef:Dat zijn geen misselijke voorwaarden zeg ! Voorwaarden om het 'gemakkelijk' te maken voor mensen die zich aan de regels houden.

Als je bedenkt hoeveel er in dit land illegaal wordt gewerkt door farang gewoon omdat de werkgever op de juiste plaats een Bangkok Post achterlaat.....om nog niet te spreken over duizenden mensen uit de buurlanden die hier onderbetaald werk verrichten en worden uitgebuit.

Als puntje bij paaltje komt zijn zijn de thais zo nationalistisch dat onze venlose haarbleeker daar nog van kan schrikken

zou zomaar kunnen dat als er over een paar jaar echt de pleuris uitbreekt i.v.m. een b.v. machts vacuum
dat de farangs de schuld krijgen van de vreemde / stomme manier van regeren is vooruit zien van den thai

dan krijg je dingen die net zoals de chinese import voor wo 2 al hebben ervaren
(zoals speciale belasting voor enz enz)

je bent hier een "gast" maar dat is meer in de trant van een hondje in een asiel

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
ramsy1980
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: zaterdag 08 oktober 2011, 15:41
Locatie: Bangkok, Bang Phlat

Re: work permit

#12 Bericht door ramsy1980 » dinsdag 06 november 2012, 10:30

Can a visa and work permit be transferred to another job?
last updated 6th October 2011

Technically, the answer is no. If a teacher leaves a job for whatever reason, they need to hand back the work permit to the labor department and the visa that goes with that work permit becomes null and void. You then have to leave the country (usually within 7 days) to obtain a new visa at a Thai embassy or consulate in a neighboring country. However, there are rarely any black and white answers in Thailand, and some teachers (probably very few I might add) have had success transferring the visa but not the work permit, while others have had success transferring both work permit and visa due to the fact that the paperwork for the new job was completed in time (before the end of the first contract) If that doesn’t sound like a straight answer, then that’s because it isn’t one. It’s another one of those situations where as the teacher, you need to rely on both your past and previous employer getting all their ducks in a row. It rarely happens that way in truth so be prepared to leave the country for a visa run.
Can I convert a tourist visa into a non-immigrant B without leaving Thailand?
last updated 31st May 2011

Yes, this can be done if you are a teacher with a guaranteed job offer but surprise! surprise! there is a certain amount of hassle involved. A lot of the responsibility rests with your employer, who will need your paperwork in order to apply for a letter from the Thai Ministry of Education. This letter can take anything from 3-6 weeks to obtain.

Because of the hassle involved, many employers take the easy option of asking the teacher to go to a neighboring country such as Laos or Malaysia and apply for a new non-immigrant B visa from a Thai consulate or embassy in that country.

Note that there is a cost of about 2,000 baht to upgrade a tourist visa to a non-immigrant if you take the first option.
Do I have to return to my own country to obtain a work visa?
last updated 10th March 2010

Firstly, there is no such thing as a work visa. You mean a non-immigrant B visa, which allows you to apply for a teacher’s licence, etc. Many people take the option of returning to their home country because non-immigrant B visas can be more difficult to obtain in the Asian countries bordering Thailand, especially if you don’t have the correct paperwork.
How do I stay working as a teacher here for longer than two years?
last updated 15th February 2010

I presume you are talking about the two-year waiver that the TCT (Teachers Council of Thailand) granted teachers that were not qualified enough to apply for a teachers licence but could show they were making the effort to actually get qualified. Well, for many teachers - especially those who have done nothing in the past two years - the two-year period is up. In many cases though, employers have been successful in getting a second extension to the waiver agreement (or so I’m led to believe) but other employers have been knocked back and teachers now face losing their jobs. As with so many rules and regulations in Thailand - the colour is grey!
Briefly, what is the process of obtaining a teacher’s license and getting a work permit?
last updated 23rd July 2009

Briefly, you give your school whatever documents they ask you for, and they process them. You need to be tolerant and helpful at this point even if you personally think hey have no need to ask for certain things. If you don’t co-operate, the process will get stuck and you’ll be the one leaving the country to get a new visa. First they obtain a teacher’s license for you, and then they use this to get a work permit. Once you have a work permit, your visa can be extended.

Lengthily, (and the details may vary between schools and provinces) the first step is the teacher’s license. This requires more or less the following: A personal information document, up to 12 one and a half inch photos, up to 12 two inch photos, a current health certificate (50 baht any hospital - are you alive? yes - you passed), copies of your degree and other certs (originals may be requested along with transcripts) certified Thai translations of your degree and other certs, copies of every page of your passport, school director’s license, school principal’s license, map of school, teaching schedule of teacher, list of other work permit holders at the school, a new blank teacher’s license book (blue), form Sor Chor 10, form Sor Chor 17, form Ror 11. And if you’ve had a license before, then you can add Ror 12, Sor Chor 19, Sor Chor 18, and your blue license book (not to be confused with the work permit book, plus some provinces don’t issue them, in which case you might need to fabricate a police report saying you’ve lost it)

These are all submitted in quadruplicate to the Min of Ed, and don’t forget to sign every single page. After a while (one week to who knows) you will get the license back. You take this, along with most of the same documents as above to the Labour Department, who will issue a receipt of application. You can use the receipt to extend your visa - the implication being that your application won’t be turned down at this stage. After about three weeks you pick up your new work permit. When the time comes for renewal, it’s a good idea to remind your school about one month before the expiry date, though they really should be on top of things by that stage.
How long does the process take to get a teacers licence, and do I have to do it myself?
last updated 23rd July 2009

You need a school backing you up in order to get yourself a teacher’s license. If the school can’t do the paperwork then your own chances of doing it will be slim to non-existent. Many schools do not actually know how to get licenses and work permits for foreign teachers, or do not have a member of staff who has ever done it. In this case things can get very drawn out with the application being postponed indefinitely. If you’re the first or only foreigner in a school, good luck.

The actual process need not take a long time. The important thing is to get the teacher’s license because that will enable you to make your work permit application which is enough to extend your visa. When I process these, I consider the day the visa expires to be the deadline for getting the license in my hands. It can be done in a week. I aim for a month. If the paperwork is flawed you can just keep on waiting.
What are the current requirements from the Thai Ministry of Education to get a teachers licence?
last updated 23rd July 2009

This is something of a 64 billion dollar question. Ask five different people and you’ll get five different answers. The general consensus (2009) is that you need BOTH a B.A (in any subject) AND a recognized TEFL certificate. If your B.A is in English (and only English), then you do NOT need to show a TEFL certificate in addition.

I’m one of the few people who seem to push this point, but a hell of a lot depends on your school’s relationship with the MoE. Some schools have poor relationships with the MoE and need to jump through numerous hoops to get their teachers legal. Other schools have good relationships and find the whole process fairly painless (not that I’d ever use the word painless to describe an aspect of Thai officialdom)

There’s a lot of argument over what exactly constitutes a ‘recognized TEFL certificate’ but in my opinion, if the certificate’s got the word TEFL on it in some shape, size or form, it should get through. Contrary to popular belief and rumor, the MoE do NOT check the validity of degrees and TEFL certificates. They simply don’t have the manpower. The responsibility of checking all certificates falls on the shoulders of the employer (which is how it should be) You do however need to show original copies to the officer at the MoE.
http://www.ajarn.com/help-and-guides/wo ... -visa-faq/

dirkdutchsnacks
Erelid
Erelid
Berichten: 42
Lid geworden op: donderdag 29 december 2011, 11:43

Re: work permit

#13 Bericht door dirkdutchsnacks » dinsdag 06 november 2012, 11:09

[quote="carpediem"]Een nederlandse vriend van mij heeft net, op 67 jarige leeftijd, zonder enige engelse vooropleiding zijn TEFL diploma gehaald door een maand dag en nacht te studeren.
Nu kan hij legaal gaan lesgeven op de lagere scholen bij hem in de buurt.
Hij heeft nu non immigrant "O" retirement visum met verlenging.

Hij krijgt van school een verzoek om daar te werken.

Moet hij nu eerst een "B" visum aanvragen op een ambassade buiten thailand en daarna door de school een work permit aan laten vragen?
Of kan het ook anders?

Kan hij met een work permit ook prive lessen gaan geven?

Bij voorbaat uit zijn naam hartelijk dank.[/quote

Toen ik in 2009 mijn werkvergunning aan ging vragen,moest ik eerst naar Vientiane,om
mijn visum O multiple om te laten zetten naar een B visum.
Dirk Dutch Snacks.

www.dutchsnacksthailand.com

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: work permit

#14 Bericht door prajak » dinsdag 06 november 2012, 16:11

Dirk, dat is de hoofdregel. Maar lees het goeie artikel van Ramsy en je begrijpt dat in Thailand alles kan en niet alleen theekan en koffiekan.

Zoals ik al adviseerde, laat de school/werkgever het opknappen. In NK lukt dat. Maar dat is geen garantie dat het elders ook lukt.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: work permit

#15 Bericht door joepattaya » woensdag 07 november 2012, 02:43

dirkdutchsnacks schreef:
carpediem schreef:Een nederlandse vriend van mij heeft net, op 67 jarige leeftijd, zonder enige engelse vooropleiding zijn TEFL diploma gehaald door een maand dag en nacht te studeren.
Nu kan hij legaal gaan lesgeven op de lagere scholen bij hem in de buurt.
Hij heeft nu non immigrant "O" retirement visum met verlenging.

Hij krijgt van school een verzoek om daar te werken.

Moet hij nu eerst een "B" visum aanvragen op een ambassade buiten thailand en daarna door de school een work permit aan laten vragen?
Of kan het ook anders?

Kan hij met een work permit ook prive lessen gaan geven?

Bij voorbaat uit zijn naam hartelijk dank.[/quote

Toen ik in 2009 mijn werkvergunning aan ging vragen,moest ik eerst naar Vientiane,om
mijn visum O multiple om te laten zetten naar een B visum.
Dirk Dutch Snacks.

http://www.dutchsnacksthailand.com
Waarschijnlijk ben je naar Vientiane geweest en heb je daar je non-O laten cancellen en heb je daar een nieuwe non-B gekregen.
Zoals in de post (citaten van Ajran.com) te lezen is, is het in principe mogelijke om je verblijfsstatus IN Thailand om te zetten.
Je verandert dan NIET je visum, maar je verblijfsstatus.

Niet alle immigratie kantoren werken hier aan mee (weten meestal niet hoe het moet) en verwijzen je naar een consulaat of ambassade in een buurland.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”