Van "O" visum naar Retirement visum.

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1578
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Van "O" visum naar Retirement visum.

#1 Bericht door Herbergier » donderdag 18 oktober 2012, 10:37

Ik heb een "O" visum voor een jaar en die is geldig tot 21 oktober 2012, nu heb ik vandaag de vierde verlenging van drie maanden gehaald die tot 16 januari 2013 geldig is, met de bedoeling begin januari 2013 een Retirement visum aan te vragen, maar nu sprak ik iemand en die vertelde mij, dat ik voor 21 oktober dit Retirement visum aan had moeten vragen, omdat tot die datum het "O"visum in mijn paspoort geldig is.
Weet iemand nu precies hoe dit zit, kan ik in januari gewoon naar de Imigration gaan met mijn paspoort plus stempel en inkomensverklaring, gestempeld door de Ambassade, om dit Retirement visum op te halen, of moet ik het land uit naar een buurland om dit via de daar aanwezige Thaise ambassade te regelen.
Ik heb ook al gehoord, dat ik in januari eerst weer de grens over moet, dan met mijn paspoort met stempel naar de Immigration en daarna na twee weken terug komen met inkomensverklaring, om een Retirement visum te verkrijgen.
Alles van waarde is weerloos.

rdteth
Expat
Expat
Berichten: 63
Lid geworden op: dinsdag 15 februari 2011, 04:26
Locatie: Taphong

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#2 Bericht door rdteth » donderdag 18 oktober 2012, 14:31

Ik zou gewoon op "jouw" immigratiekantoor dat navragen - en tegelijkertijd - regelen. Neem iemand mee die "perfect" thais spreekt en het moet wel erg gek gaan wil je niet met een nieuw non-O retire kunnen vertrekken.
Ik heb laatst op een toeristenvisum in mijn paspoort hetzelfde gedaan.
Zorg eventueel voor dubbele kopieen (en of originelen igv bv bankbrieven) van alles benodigd voor een retire-visum. Het kan nl. zo zijn dat ze je twee visa zullen (moeten) geven.
Dat is bij mij tenminste gebeurd. (1e een 90 dgn die je zou krijgen buiten Thailand, 2e het non-O jaarvisum; Ben je voor 15 mnd voorzien)
Ik heb daarna nog nagezocht of de visa bij mij wel "legaal" zijn, en dat zijn ze. Je kunt in principe "elk" visum binnen thailand krijgen, wel moet je in 9 vd 10 gevallen naar een speciaal kantoor in BKK. Per saldo heb ik dus niet de grens overgemoeten, noch naar BKK - ik was geval 10, denk ik.
Ik denk wel dat ze niet graag dat extra werk doen, dus hoe je je presenteert is van belang evenals of je de juiste dokumenten :giggle3: kunt en wilt laten zien en er afstand van doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#3 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 15:18

21 Oktober is zondag; morgen kan nog. Maar heb je de inkomensverklaring al in huis of de 8 ton 2 maanden op de bank ?

Daarna ben je formeel gesproken te laat; jouw O moet geldig zijn als je wilt verlengen ten titel van retirement. De website van de immigration geeft dat ook aan: valid visa.

Jammer; had deze vraag een week geleden gesteld..... Ritje Bangkok voor het inkomenspapier, formulier en foto, kopietjes maken, eventueel bankverklaring en klaar.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#4 Bericht door joepattaya » vrijdag 19 oktober 2012, 04:27

BINNEN Thailand is er geen visum te krijgen.
Een visum is een "entree-kaartje", verstrekt door Thaise Consulaten/Ambassades die vallen onder het Thais Ministerie Buitenlandse Zaken.
Dit visum laat alleen zien, dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken geen bezwaar heeft tegen een entree in hun land, in dit geval Thailand.
Een visum garandeert nog geen entree, dat is weer afhankelijk van de Immigratie Politie en die vallen weer onder het Ministerie van Binnelandse Zaken.
DUS.......een visum krijg je in het buitenland en een permissie om te mogen blijven krijg je in het binnenland.

De kans is groot, dat de OP zijn verblijf op basis van retirement kan verlengen, maar dan zou hij wel zo snel mogelijk moeten beginnen.
Het visum wat hij nu heeft is een algemeen visum en het verblijf kan uiteindelijk omgezet worden naar een verblijf op basis van huwelijk of retirement.

Zelfs al kom je zonder visum naar Thailand en verblijf je op een 30 dagen vrijstelling, dan nog is het mogelijk om dat verblijf om te zetten naar een verblijf op basis van retirement.

Dus nogmaals: Bereidt alles voor voor een verlenging van je verblijf op basis van retirement en ga naar de immigratie. Zij zullen je aanvraag in behandeling nemen en OF direct je verblijf verlengen tot een jaar na de officiele geldigheid van je visum OF ze laten je na een maand terugkomen en verlengen dan. Belangrijk: als je gebruik maakt van de THB 800,000 op de bank-topie, dan moet dit bij de eerste verlenging minimaal 2 maanden op de rekening staan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#5 Bericht door prajak » vrijdag 19 oktober 2012, 06:48

Vragen kost niks, inderdaad. Het ergste wat hem kan overkomen is dat men verlenging op basis van retirement weigert en hij naar een buurland moet voor een non im O voor 90 dagen.

Het wordt aan de Laos kant veel gedaan, er zitten bemiddelaars die bijna alles voor je regelen, kost een paar lappen want men gaat via de keukendeur, foto's e.d. meenemen en het Thaise bankboek met 8 ton liefst. Dan heb je snel die 90 dagen non im O en dat laat je tijdig verlengen ten titel van retirement.

Vanuit de woonplaats Buriram van de topicstarter is zowel Cambodja/Pnom P als Laos/Vientiane niet zo gek ver weg.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1578
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#6 Bericht door Herbergier » vrijdag 19 oktober 2012, 10:07

Ik heb natuurlijk hier ook al wat inlichtingen ingewonnen en waarschijnlijk is het het beste (wat Prajak ook schrijft), dat ik naar Nong Khai ga, daar (onder begeleiding van een bemiddelaar) de grens over naar de Thaise Ambassade in Vientiane en dan een nieuwe Non Imm. "O" aanvraag, daarna heb ik weer drie maanden de tijd om een Retirement Visum aan te vragen en een paar daagjes Vientiane lijkt me ook wel leuk, daar ben ik nog nooit geweest.

Als er nog andere suggesties zijn lees ik ze graag, we kunnen hier alleen maar van leren, alvast bedankt voor deze positieve reacties, ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1578
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#7 Bericht door Herbergier » maandag 22 oktober 2012, 16:25

Nou ik ben vandaag nog maar eens naar het immigrationkantoor in Kap Choeng gereden voor inlichtingen en daar verzekerden ze mij dat ik in tot 16 januari gewoon voor een retirement- of een marriage-visum naar Kap Choeng kan komen, mits ik natuurlijk aan de eisen voldoe, want ik heb een stempel in mijn paspoort tot 16 januari, alleen de multiple entries van de Non Immigration "O" vervallen, dus ik kan tot die tijd het land niet meer uit, of ik moet een nieuwe entry kopen.

Dus alles loopt gelukkig met een sisser af.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Van "O" visum naar Retirement visum.

#8 Bericht door prajak » dinsdag 23 oktober 2012, 01:00

Dan heb je mazzel ! Maar hou er rekening meer dat jouw retirementverlengng begint te lopen op de dag van jouw laatste binnenkomst in dit land; althans, zo werkt het in Nongkhai. Maar mogelijk heb je ook daar weer mazzel. Het is al vaker geschreven: men maakt overal eigen regels.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”