Consulaire verklaring per post EMS

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Consulaire verklaring per post EMS

#1 Bericht door joopuberda » maandag 09 juli 2012, 09:32

Vandaag naar het postkantoor geweest om op de door de nederlandse ambasade aangegeven wijze een consulaire verklaring te verkrijgen. Kopie paspoort, een gedownload formulier omtrend inkomsten verklaring, 1300 bath kontant geld, aan jezelf gerichte gefrankeerde retour envelop. Op het postkantoor kreeg ik de mededeling dat er geen kontant geld in een envelop mocht worden bijgesloten. Duurde 45 minuten en heb gesproken met de hoogste medewerkers aanwezig uiteindelijk ging men over stag maar het had wat voeten in aarde.

Vorig jaar had de Nederlandse ambasade maar even voor 4 maanden besloten om geen consulaire verklaringen meer per post af te handelen. Vorig jaar dus per taxi naar bangkok afgereist. na die 4 maanden was het wel weer mogelijk om het per post te doen.
jaren geleden was het niet nodig om kontant geld bij te sluiten eigenlijk ook logish in een land vol coruptie en diefstal toen moest je via de U.O.B een kopie van de door jou verichte transaktie bijsluiten een perfecte mannier. Nu moet er kontant worden voldaan maar op het postkantoor willen ze dit niet doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#2 Bericht door prajak » maandag 09 juli 2012, 09:47

Is er nu toch een NL bankrekening voor ?

U bevindt zich hier: Home Producten en Diensten Burgerzaken Consulaire verklaringen

Consulaire verklaringen
Openingstijden Consulaire Balie (balie nr 4):
De consulaire balie is op werkdagen geopend voor het publiek van 8.30 tot 11.30 uur zonder afspraak. Na 12.00 uur is de balie gesloten omdat er basisexamens inburgering worden afgenomen.
Voor een overzicht van de publieke feestdagen klik hier.
U kunt voor consulaire verklaringen en het laten legaliseren van uw handtekening ook terecht bij de consulaten in Phuket.en Vientiane (Laos) De consulaten hanteren verschillende openingstijden.

Tijdsduur voor afhandeling bij de ambassade is: 's ochtends aanvragen en dezelfde dag tussen 14.00 en 15.00 uur afhalen of thuisgestuurd krijgen. In het laatste geval levert u zelf een voldoende gefrankeerde envelop aan met daarop uw adres in blokletters.
Tijdsduur schriftelijke aanvraag: 10 werkdagen.

Kosten: de leges bedragen € 30 te betalen in kontanten in Thaise Baht tegen de geldende wisselkoers.

Verklaring van huwelijksbevoegdheid (kan schriftelijk worden aangevraagd)
Om het Nederlanders mogelijk te maken in Thailand te trouwen kan deze verklaring worden opgemaakt. Als 2 Nederlanders met elkaar trouwen in Thailand moet een ieder een verklaring van huwelijksbevoegdheid bij de ambassade opvragen. Documenten die u moet aanleveren:
- internationaal uittreksel van de gemeente in NL met vermelding burgerlijke staat
(op een internationaal uitreksel staan al uw persoonsgegevens zoals naam, woonadres, burgerlijke staat)
- kopie houderpagina van uw paspoort
- bewijs van inkomen (dit wil de Thaise overheid weten)
- ingevuld aanvraagformulier (zie rechterkolom)

Verklaring van woonplaats (kan schriftelijk worden aangevraagd)
Deze verklaring kan alleen worden afgegeven als de Nederlander aantoont niet meer ingeschreven te staan bij een gemeente in Nederland. De Ambassade kan dit digitaal controleren. In uitzonderingsgevallen en indien u voor 1991 uit Nederland bent vertrokken, kan worden verzocht een uitschrijvingsbewijs van de gemeente te overhandigen. Te overleggen documenten: kopie houderpagina paspoort, een document met vermelding van uw huidige adres (bv. huurcontract, telefoonrekening etc.).

Verklaring van burgerlijke staat (kan schriftelijk worden aangevraagd)
De verklaring omtrent de burgerlijke staat, ook wel "verklaring van ongehuwd zijn" genoemd, kan slechts worden afgegeven indien het niet mogelijk is om een dergelijke verklaring van de lokale autoriteiten te verkrijgen. De verklaring omtrent de burgerlijke staat kan pas worden afgegeven nadat is vastgesteld dat de aanvrager niet langer staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De ambassade kan dit “on line “ controleren. In uitzonderingsgevallen kan de aanvrager worden verzocht zelf dit bewijs te overhandigen.
Als de huwelijkse staat van de aanvrager, slechts voor een gedeeltelijke periode kan worden aangetoond, dan zal in de verklaring aan de vermelding van deze gegevens de zin "voor zover kon worden vastgesteld" vooraf gaan.
Te overleggen documenten:
- geldig identiteitsbewijs (Nederlands paspoort)
- verklaring omtrent uw burgerlijke staat bij vertrek uit uw laatste land van vestiging vóór aankomst in Thailand, afgegeven door de Nederlandse gemeente.

Thailand specifieke verklaringen:
Inkomensverklaring voor de Thaise Immigratie (kan schriftelijk worden aangevraagd)
Thaise Immigratie autoriteiten verlangen een zogenaamde 'Income statement' van buitenlanders die een (jaar) visum voor Thailand willen krijgen.
Te overleggen documenten: ingevuld aanvraagformulier (zie rechterkolom), kopie van uw paspoort.
U hoeft dus geen inkomensgegevens mee te sturen, die vult u zelf in.

Verklaring echtheid Nederlands rijbewijs (kan schriftelijk worden aangevraagd)
Deze verklaring wordt in het Engels afgegeven voor houders van een Nederlands rijbewijs zodat een Thais rijbewijs kan worden aangevraagd.
Te overleggen documenten: kopie van geldig Nederlands rijbewijs. Deze verklaring kan schriftelijk worden aangevraagd.

Alle bovenstaande verklaringen kunnen schriftelijk worden aangevraagd. Dit kan ook bij de consulaten in Thailand. Zie verder 'Indienen Schriftelijke Aanvraag'.


Verklaring van in leven zijn
(kan niet schriftelijk worden aangevraagd)
U dient in persoon te verschijnen. Te overleggen document: Nederlands paspoort.

Verklaring Nederlanderschap
(kan niet schriftelijk worden aangevraagd)
Een Nederlands paspoort is in principe géén bewijs van Nederlanderschap. U kunt gevraagd worden daarnáást nog andere bewijzen te overleggen (bijv. Koninklijk Besluit als bewijs van naturalisatie of optiebevestiging)

PROCEDURE VOOR HET INDIENEN VAN EEN SCHRIFTELIJKE AANVRAAG:
Bij een schriftelijk aanvraag stuurt u op:
- een brief met verzoek welke verklaring u thuisgestuurd wilt krijgen.
Bij een inkomensverklaring of huwelijksbevoegdheidsverklaring, moet u deze rechts downloaden, invullen en meesturen
- THB 1300 in kontanten (dus geen bankoverschrijving) of
- een printje van uw overschrijving van 30 EURO naar onze bankrekening in Den Haag:
(ABN/AMRO rekening nr 24.01.14.140 t.n.v. HMA Bangkok met vermelding van uw initialen en achternaam).
- een geadresseerde en gefrankeerde retourenvelop
- uw contactgegevens (telefoon/e-mail).
Incomplete aanvragen worden niet in behandeling genomen en geretourneerd.
U wordt geadviseerd een koeriersdienst (Thailand Post, EMS, UPC, DHL) te gebruiken zodat u na kunt gaan waar uw poststuk zich bevindt. Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst geretourneerd. De ambassade is niet verantwoordelijk voor het zoekraken van post of late bezorging.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#3 Bericht door printen44 » maandag 09 juli 2012, 10:27

En omdat ik de Thaise Post in Hang Dong voor geen meter vertrouw, er raken hier poststukken kwijt, ook EMS, ga ik over twee weken naar Bangkok. Ik neem meteen papieren meer van andere Nederlanders. We delen de kosten en met Air Asia kan ik binnen een dag van Chiang Mai naar Bangkok en terug vliegen. Weet ik zeker dat de papieren niet zoek raken. Omdat ik voor anderen ook de papieren meeneem, is het niet al te duur.

Ja, er was een Consul in Chiang Mai, maar die heeft eervol ontslag aangevraagd en gekregen. Het is nu wachten op een nieuwe consul, als die er ooit komt.

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#4 Bericht door joopuberda » maandag 09 juli 2012, 11:42

Geachte heer/mevrouw Prajak ik ben Expat heb alle schepen in Holland achter me verbrand en heb dus geen nederlandse bankrekening meer en ook geen nederlandse ziektekosten verzekering. het systeem is van goed naar slecht veranderd door onze eigen ambasade. waarom weet ik niet .

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#5 Bericht door printen44 » maandag 09 juli 2012, 16:04

Geachte heer Joopuberda, een expat is iemand die tijdelijk in een ander land verblijft. U bent emigrant, geen expat.

Je kunt uw schepen nooit in Nederland verbrand hebben, want u bezit de Nederlandse nationaliteit. Dat geeft rechten, maar ook plichten. Om de vijf jaar, hopelijk binnenkort om de tien jaar, moet u een Nederlands paspoort aanvragen. U zal dan ook regelmatig de Nederlandse Ambassade nodig hebben.

Ik weet niet of uw geldverstrekkers, indien u ze heeft, in Nederland hun domicilie hebben. Hebben zij dat wel, bent u met huid en haar nog aan Nederland verbonden.

De legalisering van de handtekening is geen uitvinding van de Nederlandse Ambassade. Die is door de Thaise overheid opgelegd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#6 Bericht door prajak » maandag 09 juli 2012, 16:07

Geachte heer Joop, dat weet ik ook niet ! Dat je zelfs geen NL bankrekening hebt is natuurlijk jouw persoonlijke keus maar als je straks AOW krijgt, eventueel ander oudedagsinkomen, en je hebt geen NL bankrekening dan loop je iedere maand tegen extra transactiekosten aan. OK, moet je zelf weten.

Maar het gaat er bij mij moeilijk in dat er NIEMAND in NL is die voor jou een keer per jaar 30 euro op de bankrekening van de ambassade kan storten.

En als die mogelijkheid er helemaal niet is dan ben ik bereid je te helpen en die 30 euro vanaf mijn ING over te maken naar de ambassade en jij stort die centen in baht op mijn Kasikorn hier. In dat geval: stuur me een pb en dan schiet ik te hulp.

Want per post geld sturen, het mag niet en het is link. Tenslotte dit. Ik heb natuurlijk ook mijn vragen gezet bij de verandering die de ambassade heeft doorgevoerd. En wat bleek ? Veel mensen vergaten het bankbriefje van de Thaise bank in de enveloppe te stoppen. En dan weet de ambassade niets.

Nu ben ik iemand die dan zegt "niks doen, ze gaan wel piepen" maar de ambassade kan dat niet, je weet wel, klachtencommissies, er verlopen termijnen, verlies van verblijfsstempel, dus men is die mensen gaan benaderen en dat kost tijd en levert grote sm..len op. Tja, dan houdt die service op. De goeden lijden weer eens onder de kwaden.

Als ik je kan helpen, graag, kleine moeite.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#7 Bericht door Duiker » maandag 09 juli 2012, 19:29

Nou joopuberda, heb jij even geluk dat een forumlid je zo wil helpen!
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#8 Bericht door dutch » dinsdag 10 juli 2012, 00:38

printen44 schreef:Geachte heer Joopuberda, een expat is iemand die tijdelijk in een ander land verblijft. U bent emigrant, geen expat.

Je kunt uw schepen nooit in Nederland verbrand hebben, want u bezit de Nederlandse nationaliteit. Dat geeft rechten, maar ook plichten. Om de vijf jaar, hopelijk binnenkort om de tien jaar, moet u een Nederlands paspoort aanvragen. U zal dan ook regelmatig de Nederlandse Ambassade nodig hebben.

Ik weet niet of uw geldverstrekkers, indien u ze heeft, in Nederland hun domicilie hebben. Hebben zij dat wel, bent u met huid en haar nog aan Nederland verbonden.

De legalisering van de handtekening is geen uitvinding van de Nederlandse Ambassade. Die is door de Thaise overheid opgelegd.
Het lijkt me moeilijk jezelf (in de legale zin van het woord) emigrant te noemen, als je slechts per jaar wordt toegelaten.(je jaarlijkse extension).
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#9 Bericht door joopuberda » dinsdag 10 juli 2012, 01:58

bedankt voor de aangeboden hulp hier. Die laatste was een goeie van Dutch Wie noemt zichzelf emigrant of kan zich zelf zo noemen :clap:

blijft het feit overheind staan dat van een goede regeling( U.O.B bank) er nu een regeling is aangenomen die minder is. dit dan te danken volgens een forumlid door vergeetachtigheid van enkele expats(vergeten kopie overboeking bij te sluiten).

we roeien maar met de riemen die ons aangegeven worden.

zal jullie laten weten of het is goed gekomen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#10 Bericht door dutch » dinsdag 10 juli 2012, 02:50

joopuberda schreef:bedankt voor de aangeboden hulp hier. Die laatste was een goeie van Dutch Wie noemt zichzelf emigrant of kan zich zelf zo noemen :clap:

blijft het feit overheind staan dat van een goede regeling( U.O.B bank) er nu een regeling is aangenomen die minder is. dit dan te danken volgens een forumlid door vergeetachtigheid van enkele expats(vergeten kopie overboeking bij te sluiten).

we roeien maar met de riemen die ons aangegeven worden.

zal jullie laten weten of het is goed gekomen.
Ik zit in hetzelfde schuitje Joop ;)
Overigens gebruik ik "geld op de bank" methode en heb al die regelingen dus niet nodig.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#11 Bericht door prajak » dinsdag 10 juli 2012, 04:27

Ik benader 'emigrant' vanuit mijn eigen plannen en niet vanuit de Thaise visie dat ik geen inwoner ben maar bewoner op grond van een jaarlijkse verlenging. En ik ben van plan te blijven dus ben ik emigrant.

De achtergond van de gewijzigde betaalmethode heb ik van een ambassademedewerker. Ik neem aan dat dit wel klopt...kan het me goed voorstellen dan mensen dat briefje vergeten.

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#12 Bericht door joopuberda » vrijdag 13 juli 2012, 06:48

Ja het moet niet gekker worden :? . Heb de verklaring ontvangen maat het is toch totaal anders als vorig jaar. vorig jaar ben ik met het gedownloade papier naar de nederlandse ambasade geweest aldaar hebben ze een compleet nieuw papier aangemaakt. Nu heb ik ditzelfde gedownloade papier terug met een stempel erop.

Maarrrrr de website van de ambasade is niet is aangepast kosten 1170 bath waar de website het heeft over 1300 bath :o

Hebben ze 130 bath er retour bij ingedaan :o [|( met de kans natuurlijk dat er een medewerker bij de post het geld eruit vist en dan tevens het papier ook maar even verduisterd.

okay ben blij dat ik het heb MAAR de ambasade is duidelijk in gebreke :happyno:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#13 Bericht door prajak » vrijdag 13 juli 2012, 07:12

Ik heb begrepen dat de tarieven maandelijks worden bijgesteld aan de hand van een wisselkoers die BuZa of BiZa maandelijks vaststelt en dan de hele maand geldt. De heer Bosma op de ambassade heeft me dat verteld; hij is nu overigens in NL wegens vakantie.

Dat men de website niet snel bijwerkt is vervelend want zo riskeer je twee keer geld in een enveloppe; ik stuur zoals bekend nimmer geld met de post. Verder: de heer Bosma heeft me verzekerd dat men nimmer muntjes terugstuurt en bij 130 baht kan dat ook......

Bij ons in NK heeft men de regels weer eens aangescherpt; ze staan daar wel om bekend...... Ieder stuk papier omtrent inkomen moet in het Thais en daarna dient verificatie plaats te vinden van de handtekening van de ambassade EN van de vertaalster. Er is hier nogal wat fraude, is mijn advocate gebleken na een vraagje, en zelfs de handtekening van de ambassademedewerkster gezet met viltstift is een vraagpunt want men kan dit niet 'onder de lamp' controleren op echtheid...

Het grappige is, het enige wat men zou moeten controleren, het inkomen, dat wordt niet gedaan. Want dat inkomen komt uit onze eigen zakjap of uit de dikke duim..... Maar daar hebben we het in diverse forums al eens over gehad. Als men dat ook nog gaat doen.....? Niet dat ik wat te vrezen heb maar het is wel allemaal in het Nederlands.....

Volgend jaar via de 8 ton methode. Ben je overal van af maar daar ben ik nu te laat voor.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#14 Bericht door prajak » vrijdag 13 juli 2012, 07:47

Wel, de ambassade gebeld, de heer Vleugel. Ik krijg gratis een nieuwe verklaring met de pen getekend zodat men de echtheid kan controleren ! En men doet het niet in THB want daar zijn afspraken over met de Imm autoriteiten, dat formulier is standaard.

Dus Ben, even wachten met vertalen svp en met certificeren; ik bericht je. En misschien kom ik het wel brengen en kombineer ik het met de reis Khorat a.s. woensdag/donderdag.

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Consulaire verklaring per post EMS

#15 Bericht door joopuberda » vrijdag 13 juli 2012, 13:36

Prajak schijnt vrienden te hebben op de ambasade , net als zoveel anderen hier. :D
goed zulke vrienden te hebben hier. blijft nog steeds als een paal boven waterr staan dat de ambasade niet op tijd is met het verstrekken van de juiste informatie en of tarieven.
het maakt mij niets uit dat de 1 of andere zool/vriend van prajak op vakantie is of geen tijd heeft om de informatie op de website aan te passen. ze krijgen dik betaald door de nederlandse balasting betalers. :evil:

prajak heeft goede vrienden :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”