thaispaspoort

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
gerardus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 06:23
Locatie: bangkok

thaispaspoort

#1 Bericht door gerardus » zondag 11 maart 2012, 14:27

ik woon ruim 8mnd in Bangkok en wil een Thais paspoort gaan aanvragen ik wil mijn Nederlands paspoort toch graag houden
kan ik een Thaispaspoort hebben zonder dat de Nederlandse staat hier vanaf weet?

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: thaispaspoort

#2 Bericht door Pieter » zondag 11 maart 2012, 14:45

Als je je thais paspoort hebt laat het ons even weten

je zal de bijna de eerste zijn.

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: thaispaspoort

#3 Bericht door rob kaen » zondag 11 maart 2012, 14:57

De tweede Kamer maakt (nog) geen uitzondering voor Nederlanders met een dubbele nationaliteit die in het buitenland wonen. Waar dit wettelijk mogelijk is, moeten ze één van hun paspoorten inleveren.
En als het lukt meteen je nederlandse inleveren en niet stiekum houden :clap:
PVV, VVD, CDA en SGP in de Tweede Kamer stemden tegen een motie die een uitzondering voor deze groep moest maken. De partijen willen wachten op het advies van de Raad van State.
Dus nog even geduld voor je een thai bent gerardus [|)

lakota-oyanke
kenner
kenner
Berichten: 108
Lid geworden op: maandag 14 november 2011, 07:20
Locatie: Provincie Rayong

Re: thaispaspoort

#4 Bericht door lakota-oyanke » zondag 11 maart 2012, 15:50

Na 8 maanden ? Ik meen dat die termijn langer is; drie of vijf jaar onafgebroken een verlenging, dan een resident verlenging, en dan Thai national als je aan alle voorwaarden voldoet. Kijk eens bij thaivisa dot com daar staat een uitgebreide beschjrijving van de procedure. Taalkennis, inkomstenbelasting betalen in Thailand, ruim geven aan liefdadigheid, gehuwd zijn met een Thaise EN met haar samenwonen (en dat wordt gecontroleerd) en dan kun je resident worden als je een tonnetje of 3 aan Baht dokt plus de advocaten.

Daarna volgt de procedure tot national; kun je aardig zingen, heb je een leuke stem en taalkennis ? Want je moet voor een groot gezelschap twee liederen zingen.......

Als je Thai national wordt raak je het Nederlands paspoort kwijt; de landen geven dit aan elkaar door. De Rijkswet op het Nederlanderschap heeft in artikel 15 (meen ik) een paar uitzonderingen staan. Een daarvan is gehuwd zijn met een Thaise in dit geval. Zoek maar eens op wetten.nl

Dus reken maar van 'neen' na 8 maanden...... en ga de zangstem en de taal maar vast oefenen en 3 ton baht opzij leggen...
Nee, dat paspoort krijg je niet zomaar....... En ook dan heb je niet alle rechten van een Thai; je bent nog een paar jaar een 'tweederangs' burger.

Maar even goed: succes gewenst. En laat je het ons weten ? Wij zijn benieuwd.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: thaispaspoort

#5 Bericht door Khemkhaeng » zondag 11 maart 2012, 17:53

gerardus schreef:ik woon ruim 8mnd in Bangkok en wil een Thais paspoort gaan aanvragen ik wil mijn Nederlands paspoort toch graag houden
kan ik een Thaispaspoort hebben zonder dat de Nederlandse staat hier vanaf weet?
Ik neem aan dat uw vader of moeder Thai is? Of u bezit over een paar ton contant aan euro's en dan nog is het "bijna" onmogelijk een Thais paspoort aan te vragen. Beetje vreemd verhaal..... zo niet dan klopt het bericht hierboven.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: thaispaspoort

#6 Bericht door Mario08 » maandag 12 maart 2012, 05:24

Op grond waarvan kom je in aanmerking voor een Thais paspoort?
Indien een van je ouders Thai is heb je dubbele nationaliteit van rechtswege en ben je zowel Thai as Nederlander en kun je van beide landen een paspoort hebben, zonder enig probleem.

Je kunt wel eventueel dienstplichtig worden in Thailand, indien onder de 30 jaar oud.

Indien je op andere gronden de Thaise nationalitiet will verweven is het niet onmogelijk, maar wel een lange weg. Je kunt dan niet je Nederlandse paspoort houden. (Er is een uitzondering als je de nationaliteit van je echtgen(o)ot(e) aanneemt, maar ik geloof dat die uitzondering komt te vervallen).

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”