Inkomstenbrief weer per post !

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Inkomstenbrief weer per post !

#1 Bericht door prajak » donderdag 08 september 2011, 17:07

Ambassadeur Joan Boer

(Overgenomen bericht uit Thailand blog)

Allereerst het goede nieuws, na een bezoek aan de consulaire afdeling van de ambassade in Bangkok: Nederlanders kunnen de verklaring van inkomen, nodig om bij de Thaise immigratiedienst een retirementvisum aan te vragen, voortaan per post verkrijgen.

Dat scheelt een slok op een borrel als aanvragers niet in persoon naar Bangkok of de consulaten in Phuket en Chiang Mai hoeven te reizen. De recent aangetreden ambassadeur Joan Boer heeft na zijn komst de problemen tegen het licht gehouden en onderzocht hoe andere ambassades in Bangkok met dit ‘income statement omgaan’. Lezers van dit blog hebben zich zelfs schriftelijk tot Boer gemeld met kritische kanttekeningen.

Met jaarlijks ongeveer 200.000 bezoekende Nederlanders en naar schatting 10.000 hier wonende/verblijvende landgenoten, is de consulaire post in Bangkok een van de belangrijkste en drukste buiten Europa, tevens verantwoordelijk voor Birma, Laos en Cambodja. Dat stelt eisen, maar schept ook verplichtingen. In een tijd waarin ‘Den Haag’ alleen maar bezuinigt op de buitenlandse diensten, wil de Nederlandse ambassade in Bangkok juist klantgerichter werken

Vrijmoedig

Boer: “Van ons hoeft die hele inkomensverklaring niet; het is een eis van de Thaise immigratiedienst. Maar omdat sommige aanvragers (ca 5 stuks, red.) nogal vrijmoedig omgingen met de cijfers, schaadt een foute verklaring de naam van de ambassade. Daar willen we vanaf. De indiener is zelf verantwoordelijk en kan de verklaring, te vinden op de website van de ambassade (thailand.nlambassade.org) invullen en per post bij ambassade of consulaat aanleveren. Hij moet helaas nog steeds contant geld bijsluiten, omdat het Thaise banksysteem nog niet is ingericht op het vermelden van de afzender. Dan weten we niet waar het geld vandaan komt. Op deze manier proberen we het aantal reisbewegingen van Nederlanders naar ambassade of consulaire posten zo veel mogelijk terug te brengen”.

Boer tekent daarbij aan dat hij, in samenspraak met andere Schengenlanden bij de Thaise overheid het nut en de wenselijkheid van de inkomenverklaring wil aankaarten. “Waarom is een dergelijke verklaring in Maleisië niet nodig en in Thailand wel? Op dit gebied willen we de kar trekken”, stelt de nieuwe ambassadeur.

Ook de Verklaring van Woonplaats kunnen landgenoten in het vervolg schriftelijk aanvragen, maar voor een bewijs van in leven, moet de aanvrager zich om begrijpelijke reden in persoon vervoegen bij consul of ambassade.

Volgens Boer staan we op consulair gebied nog aan het begin van een ontwikkeling. Over tien jaar loopt vrijwel alles via internet. Op een centrale plaats kunnen alle handelingen dan qua kosten efficiënter worden verricht.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#2 Bericht door Mart » donderdag 08 september 2011, 17:46

Helaas werkt de link naar de genoemde website: thailand.nlambassade.org niet. [|)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#3 Bericht door prajak » donderdag 08 september 2011, 17:51


Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#4 Bericht door Mart » donderdag 08 september 2011, 17:55

prajak schreef:http://thailand.nlambassade.org/
bij mij wel........
Bedankt, inderdaad, maar met de gebruikelijke www. dus niet.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#5 Bericht door nbreeker » vrijdag 09 september 2011, 01:42

prajak schreef:http://thailand.nlambassade.org/
bij mij wel........
Dat is mooi opgelost,ik neem aan dat je buiten dat formulier een kopie paspoort en je jaaropgavens mee moet sturen.Weet iemand dat.

Have a nice day.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#6 Bericht door Mart » vrijdag 09 september 2011, 02:39

Kopie paspoort ja, inkomsten zelf invullen.

Staat er duidelijk:

http://thailand.nlambassade.org/Product ... ternelink7

Op de pagina rechts bovenin staat "download"
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#7 Bericht door nbreeker » vrijdag 09 september 2011, 03:02

Mart schreef:Kopie paspoort ja, inkomsten zelf invullen.

Staat er duidelijk:

http://thailand.nlambassade.org/Product ... ternelink7

Op de pagina rechts bovenin staat "download"
Dank je wel mart. :giggle3:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#8 Bericht door joopuberda » vrijdag 09 september 2011, 04:01

. Hij moet helaas nog steeds contant geld bijsluiten, omdat het Thaise banksysteem nog niet is ingericht op het vermelden van de afzender. Dan weten we niet waar het geld vandaan komt. Op deze manier proberen we het aantal reisbewegingen van Nederlanders naar ambassade of consulaire posten zo veel mogelijk terug te brengen”.


:clap: Dat is natuurlijk een broodje aap verhaal contant geld bijsluiten. In het verleden moest je het het bewijs van overboeken via de U.O.B bijsluiten en GEEN contant geld. Het is natuurlijk een goed dat je het nu weer per post kan doen maar alleen de mannier waarop. Iedere nederlander weet immers en is geleerd NOOIT geld per post toesturen omdat het dan niet aankomt. Of dit nou aangetekend is of op de gewone mannier in Thailand verdwijnt je geld per post 8 van de 10 keer.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#9 Bericht door nbreeker » vrijdag 09 september 2011, 06:24

joopuberda schreef:. Hij moet helaas nog steeds contant geld bijsluiten, omdat het Thaise banksysteem nog niet is ingericht op het vermelden van de afzender. Dan weten we niet waar het geld vandaan komt. Op deze manier proberen we het aantal reisbewegingen van Nederlanders naar ambassade of consulaire posten zo veel mogelijk terug te brengen”.


:clap: Dat is natuurlijk een broodje aap verhaal contant geld bijsluiten. In het verleden moest je het het bewijs van overboeken via de U.O.B bijsluiten en GEEN contant geld. Het is natuurlijk een goed dat je het nu weer per post kan doen maar alleen de mannier waarop. Iedere nederlander weet immers en is geleerd NOOIT geld per post toesturen omdat het dan niet aankomt. Of dit nou aangetekend is of op de gewone mannier in Thailand verdwijnt je geld per post 8 van de 10 keer.
Nu Joop dat valt wel mee,ik denk dat er in Nederland meer post verdwijnt dan hier sinds die goede oude PTT er niet meer is,maar omdat toch een paar uilekieken er geen kopie betalings bewijs bij doen weten ze niet van wie het geld is.Het zijn hier eigen luizen die bijten. :cheesy:

Have a nice day.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 09 september 2011, 06:53

Nog iets wat mij opviel op de website van de ambassade: het afsprakensysteem is afgeschaft.
"De consulaire afdeling beoogde met een afsprakensysteem de wachttijd te reduceren maar gezien veel mensen zonder afspraak blijven langskomen en mensen met een afspraak niet annuleren, is dit afsprakensysteem gestaakt.
Men kan op werkdagen zonder afspraak langskomen tussen 8.30 en 11.30 uur bij de consulaire/paspoort balie."


En ik ben blij dat ik niet voor zo'n formuliertje speciaal naar Bangkok hoef! Een bewijs van in leven zijn kan ik tot nu toe steeds regelen op het gemeentehuis hier en legalisatie handtekening heb ik tot nu toe niet nodig gehad, dus mij zullen ze niet vaak zien op de ambassade! :D

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#11 Bericht door nbreeker » vrijdag 09 september 2011, 07:12

RuudThai schreef:Nog iets wat mij opviel op de website van de ambassade: het afsprakensysteem is afgeschaft.
"De consulaire afdeling beoogde met een afsprakensysteem de wachttijd te reduceren maar gezien veel mensen zonder afspraak blijven langskomen en mensen met een afspraak niet annuleren, is dit afsprakensysteem gestaakt.
Men kan op werkdagen zonder afspraak langskomen tussen 8.30 en 11.30 uur bij de consulaire/paspoort balie."


En ik ben blij dat ik niet voor zo'n formuliertje speciaal naar Bangkok hoef! Een bewijs van in leven zijn kan ik tot nu toe steeds regelen op het gemeentehuis hier en legalisatie handtekening heb ik tot nu toe niet nodig gehad, dus mij zullen ze niet vaak zien op de ambassade! :D
Dat bedoel ik nu met eigen luizen,afspraken niet afzeggen en blijven komen zonder afspraak,jan de Hollander ten voeten uit. :neus:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#12 Bericht door prajak » vrijdag 09 september 2011, 07:23

Dat is de schuld van de ambassade zelf. Er stond op hun website "wie zonder afspraak komt moet wachten tot er tijd vrij is" of van dien aard.

De ambassade is bevoegd voor mensen die op zeer grote afstand van Bangkok wonen, zelfs buiten de Thaise grenzen, en ik kan me voorstellen dat je dat niet altijd kunt plannen in het afsprakenregister.

En verder, dat betalen in de envelop, een idioot systeem waar wij nu slachtoffer worden van de oetlummels die te lui zijn een kopie van de betaling in de envelop te stoppen. De ambassade zou het knijp- en piepsysteem kunnen hanteren. Geen betalingsbewijs, envelop laten liggen tot men gaat piepen en dan kunnen ze dat ding altijd nog faxen, scannen, op de post leggen. Maar ja, dan loopt er een naar de ombudsman en is het weer die 'kl...' ambassade....

Het is nooit goed genoeg voor iedereen.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#13 Bericht door nbreeker » vrijdag 09 september 2011, 07:41

prajak schreef:Dat is de schuld van de ambassade zelf. Er stond op hun website "wie zonder afspraak komt moet wachten tot er tijd vrij is" of van dien aard.

De ambassade is bevoegd voor mensen die op zeer grote afstand van Bangkok wonen, zelfs buiten de Thaise grenzen, en ik kan me voorstellen dat je dat niet altijd kunt plannen in het afsprakenregister.

En verder, dat betalen in de envelop, een idioot systeem waar wij nu slachtoffer worden van de oetlummels die te lui zijn een kopie van de betaling in de envelop te stoppen. De ambassade zou het knijp- en piepsysteem kunnen hanteren. Geen betalingsbewijs, envelop laten liggen tot men gaat piepen en dan kunnen ze dat ding altijd nog faxen, scannen, op de post leggen. Maar ja, dan loopt er een naar de ombudsman en is het weer die 'kl...' ambassade....

Het is nooit goed genoeg voor iedereen.
"Dat is de schuld van de Ambassade zelf,"dat mensen die een afspraak hebben en verhinderd zijn of geen zin hebben het verdommen om die afspraak af te zeggen.oetlummels zijn het. :cheesy: :cheesy:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#14 Bericht door Mart » vrijdag 09 september 2011, 07:47

joopuberda schreef:. Of dit nou aangetekend is of op de gewone mannier in Thailand verdwijnt je geld per post 8 van de 10 keer.
Hoe vaak verstuur je zelf geld per post :?: :Whistle:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Inkomstenbrief weer per post !

#15 Bericht door joopuberda » vrijdag 09 september 2011, 09:44

Dat vertel ik je toch net :o 10 keer en 8 keer kwam het niet aan. :cheesy:
jij weet toch net als ik dat ze bij de thaise post niet dom zijn?? binnen de kortste keren weten ze dat post gericht aan de nederlandse ambasade mogelijk geld bevat. of stuur jij het naar de buren?? :D

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”