AOW en WAO uitkering en visa

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Acer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2011, 18:26

AOW en WAO uitkering en visa

#1 Bericht door Acer » zondag 04 september 2011, 11:24

@Prajak heeft in een eerder topic al e.e.a belicht t.a.v. veranderingen verlening visa.

Mag ik dit in een nieuw topic aanvullen met onderstaand.

Thailand een mooi land onbegrensde (on) mogelijkheden, vriendelijk volk vandaar dat vele hun toevlucht in Thailand hebben gezocht.

De e e n alles goed overwogen, de ander iets minder nagedacht maar beide hebben een kans van slagen.

Een ieder heeft zijn moverende reden om in Thailand te gaan wonen.

Wil het licht laten schijnen op de personen die hier met een AOW, WAO en boven de 50 jaar verblijven.

Waarom Thailand uitgekozen ?
Is het voor het klimaat, goedkoper kunnen leven t.o.v Nederland ?
Voor de vrouwen ?
Waarom is een “Farang” zo aantrekkelijk voor vele Thaise ?

Het gemiddelde inkomen van de Thai is een ieder wel duidelijk, dus met jou euro’s omgezet naar de baht gaat het wat beter, wat zeg ik.................. veel beter.

Is toch perfect ?

Natuurlijk, want woon je met een Thaise en eventueel haar kinderen delen zij ook mee, er kan meer en geen water alleen maar met enige regelmaat ook Coca-Cola en/of een Big Mac.
Want voorheen was het rijst, noedels etc.

Van het inkomen van de Thai kon dit niet of heel moeilijk.

Vervolgens gaat in veel gevallen het wonen over naar een betere woning en/of huidig “verblijf” wordt zodanig aangepast dat dit zeker voor jou acceptabel is.

Niets dan lof toch ?

Farang en zijn partner -al dan niet met kinderen- zijn gelukkig.

En dit alles met een AOW, WAO uitkering.

Sinds geruime tijd is de koers van de baht t.o.v. de euro vrij onstabiel.

(je zal maar een magere AOW uitkering hebben, als voorbeeld neem ik 1000, 00 euro en destijds een hogere koers had van rond de 48-50 baht voor 1 euro, heden rond 41-43 baht)

Sluipend wordt het inkomen minder oorzaak; economie, bezuigingen -ook op uitkeringen- en ook sluipend stijgen prijzen in Thailand.

Is een WAO uitkering aan de orde en men vanaf 50 jaar de stap naar Thailand heeft gemaakt, die tik gaat hard aankomen als AOW aan de orde komt.
15 jaar X 2%=30% dit wordt gekort op het dan geldende percentage van uitkering.................

Ach, waar hebben we het over alles gaat toch goed.

Natuurlijk gaat alles goed.

***Niet onbelangrijk:

De “Farang” moet zich aan regels houden voor het verkrijgen/behouden van zijn visum o.a.

Ongehuwd:
-800.000 baht op bank
En/of X bedrag bank aangevuld met inkomen –lees:uitkering-.

Gehuwd:
- idem als ongehuwd echter 800.000 is dan 400.000 baht.

Nee, ik praat niet makkelijk gelukkig verkeer ik niet in opgemelde omstandigehden, ben al ruim 25 jaar uit Nederland weg.
Nee, ik heb geen uitkering en hoef ook niet de koers van de baht in de gaten te houden voor mijn levens-onderhoud in Thailand.
Ik had een onderneming in Australie, en ben nu daar alleen aandeelhouder voor procent X.

Hoe dichtbij is het volgende:

-Uitkeringen worden verder verlaagd
-Uitkeringen worden stop gezet als je buiten Nederland verblijft

Maar ook dit komt aan de orde

Kan je je alles nog permiteren......................ehh, denk nu even niet voor een ander

Mogelijk ontstaat dat jij nu ook alleen rijst en noedels moet eten en Coca-Cola verleden tijd is.

Ja, er waren moverende reden om in Thailand te gaan wonen, lang heb je je ingezet om je partner en mogelijk haar kinderen het beter te geven, normaal toch ?

Welke adder zit hier ?
***(verlies niet uit het oog dat men zelf inkomen moet invullen)
Inkomensverklaring voor een Thais jaarvisum ('retirement visa')
Bij de Nederlandse ambassade in Bangkok kunt u een inkomensverklaringsformulier overleggen dat u van te voren zelf invult en waarop u ten overstaande van een consulair ambtenaar uw handtekening laat legaliseren.
Met dit formulier kunt u zich bij de Thaise Immigratie Autoriteiten melden voor het verlengen voor uw visum voor Thailand. Voor het legaliseren van uw handtekening kunt u een afspraak maken in de consulaire afsprakenkalender of bij het consulaat in Phuket of het consulaat in Chiang Mai of bij een Nederlandse Gemeente.
De kosten voor het legaliseren van een handtekening bedragen Euro 26,25 te betalen in Thai Baht in kontanten tegen de geldende wisselkoers. U dient in persoon te verschijnen en uw Nederlands paspoort te tonen.
• Verklaring van inkomen
PDF bestand - 60 Kb
http://thailand.nlambassade.org/Product ... r_Thailand

Waarom nu zelf een inkomen moeten invullen ?

Hier ligt de oorzaak:
Met regelmaat kreeg ik van Australier”s verzoeken kreeg of ik kon zorgdragen voor een verklaring van inkomen.
Fraude, valsheid in geschrit is niet mijn job en werk daar nimmer aan mee.
Maar het is aan de orde van de dag ook onder Nederlanders, heeft immigration Thailand de ambassade’s dit opgedragen ?

Voorheen kon men volstaan door een copie te tonen van de instantie die de uitkering verzorgde.
Waarop een ambassade een verklaring van inkomen gaf.

Nergens stond de eigen handtekening en bedrag van inkomen.

Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee, bij verlenging visum overleg ik:

-Paspoort
-Copie van eerste bladzijde (met foto) en laatste verstrekte verlening visum paspoort
-Gele huisboek
-Copie van Gele huisboek
-Verklaring bank over saldo en copie bank-boek
Voor zekerheid altijd het tweede bank-boekje mee incl.copies waarop men kan nazien waar je van leeft. -1 keer om gevraagd-

Nee, geen ja maar of hullie en zullie. spreekt dit je aan denk er eens over na en “als dan” lijkt mij niet relavant.
Realiteit is belangrijk,

Uit de grond van mijn hart hoop ik dat niemand dit zal overkomen, te moeten gaan erkennen dat je financiele positie niet langer in staat is om verder te gaan.

-hoe lang ben je dan nog samen met je partner
-welke hulp krijg je van je partner dan en/of haar familie

Ik geef hier geen beantwoording op, maar heb vele voorbeelden al op afstand kunnen beoordelen.

Daar vertrok de Thaise partner, altijd ben je alles voor haar geweest het was altijd “ik hou van je” het houden van stopte” eigenlijk had ze altijd bedoeld “ ik hou van je euro’s”.

Hoeveel hebben dit al ervaren en hoeveel staat dit te wachten ?

Wie de schoen past, trekke hem aan.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en WAO uitkering en visa

#2 Bericht door RuudThai » zondag 04 september 2011, 11:45

Hoe dichtbij is het volgende:

-Uitkeringen worden verder verlaagd
-Uitkeringen worden stop gezet als je buiten Nederland verblijft
Er zijn in Nederland uit zekere hoek zekere geluiden te horen waarbij men wil morrelen aan de uitkeringen en de AOW voor emigranten.
WAO/WIA/Wajong zouden niet meer naar het buitenland (buiten de EU) mogen en het AOW-bedrag zou aangepast moeten worden aan het prijsniveau in het betreffende land. Zo willen die zekere kringen. (ik kan niet duidelijker zijn anders valt het rechtse smaldeel hier direct over me heen dat ik weer politiek bedrijf o.i.d. :crazy: )
We wachten Prinsjesdag wel af. :worshippy:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW en WAO uitkering en visa

#3 Bericht door printen44 » zondag 04 september 2011, 15:35

Om het maar gewoon rechtuit te schrijven zonder welke politieke richting als schuldige aan te wijzen is dit het geval:

Nederland zal in de komende jaren zijn begrotingstekort naar beneden moeten halen, goedschiks of kwaadschiks.

Uitkeringen zoals AOW zullen niet ongeschonden deze operatie voorbij zien gaan. Omdat Nederlanders die permanent in het buitenland wonen en AOW genieten, een makkelijke "prooi" zijn om daar in te gaan snijden, zal deze groep van AOW'ers de klos zijn. Nu is het al zo, als je in een niet-verdragsland woont je maar de helft van je AOW krijgt. Nederland heeft met 79 landen zo'n verdrag. Deze maatregel zal in de komende jaren ook gaan gelden voor niet-EU landen, zo is mijn toekomstverwachting.

Rechtse maar ook midden-partijen gaan steeds meer en meer op het standpunt staan van "Nederland voor de Nederlanders" en wie buiten de EU permanent gaat wonen, die zoekt het maar uit. Een opvatting die de meerderheid van de Nederlanders overigens ook hebben.

Een aantal Nederlanders die permanent in het buitenland wonen, zullen daarom weer terugkeren, noodgedwongen. Maar een aantal kan dit niet om allerlei redenen. Die gaan langzaam maar zeker de armoede in. Zeker als ze weinig of geen bedrijfspensioen hebben en geen appeltje voor de dorst hebben.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en WAO uitkering en visa

#4 Bericht door prajak » zondag 04 september 2011, 16:00

Ik begrijp de zorgen van Acer maar het verhaal is verwarrend en gaat van de hak op de tak. Er is geen touw aan vast te knopen.

Ik verwacht dat de export van 'uitkeringen' aan banden gaat. Wajong is al verboden (behalve lang bestaande rechten), WW en bijstand zijn verboden door de aard van de uitkering, en ik verwacht dat de WAO in dat kader gaat vallen. Meenemen van WAO is nu mogelijk met toestemming en dat kan worden ingetrokken. Binnen de EU kan dat niet, binnen de verdragslanden sociale zekerheid ook niet, maar andere landen waaronder Thailand vallen buiten die bepalingen. Overigens worden mensen dan creatief en gaan spelen met de regeltjes in NL die vertellen wanneer je moet worden in/uitgeschreven.....

En de AOW ? Printen denkt van wel. Ik ook. De mensen die alleen AOW hebben en die zien gekort (nog meer gekort....) zullen, tenzij ze groot vermogen hebben, terug moeten naar NL. Daar vervalt die extra korting, daar hebben ze recht op zorg (de duurste groep....), daar hebben ze recht op wonen, aanvullende bijstand, en reken maar dat de spaarcenten al zijn weggepoetst of opgemaakt.

De ellende die dat met zich brengt met hun partner gedurende een reeks van jaren, en eventueel eigen kinderen, is niet te beschrijven maar daar gaat de politiek niet over. Politiek ziet niet die oudere NL-er met die Thaise vrouw van 35 en een jong kind; politiek ziet alleen eurotekens voor ogen. De PVV ziet alleen die buitenlandse vrouw van jou voor ogen en laat haar het land niet binnen. Maar Nederland heeft zelf voor die coalitie en gedoogklub gestemd ! Nou, maak de borst maar nat, de derde dinsdag deze maand....de 20e.....

Hoever gaat de AOW worden gekort ? Wat zal de basis zijn ? Gaat dat per land of krijgen we gewoon 15% ?

Ja, als ik maar 15% krijg van de AOW dan verlies ik xxx E/maand en dat is veel. Maar ik geloof niet in die 15%. Het zal rond de 50% zijn en men zal in NL hopen dat de meeste mensen in dit soort landen dan het woonland zal aanhouden en het probeert te plooien door een gaatje er bij te prikken in de broekriem. Veel mensen hier hebben een extra pensioen en poen in de bank voor rente. O, de partnertoeslag AOW gaat er ook aan zodra mijn dame 65 wordt.....

Het is al vaker hier verteld. Kom niet naar Thailand als je geen poen achter de hand hebt of als je moet leven van alleen AOW. Blijf dan in de veilige haven die NL heet en ga hier vakantie vieren, overwinteren. Huur voor 100 euro per maand een klein gemeubileerd dingetje en doe het daarmee. Ze raken ze aan de straat niet kwijt en zijn blij met je.

Zorg: die kosten moet je zelf dokken of duur bij een verzekeringsklub onderbrengen. Daar heb je poen en/of inkomen voor nodig.

Thailand is niet het paradijs op aarde voor mensen zonder poen. Dat paradijs is NL.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”