Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#1 Bericht door prajak » zondag 10 juli 2011, 15:17

We weten allemaal wat er is veranderd. De inkomensverklaring bestaat tegenwoordig uit een briefje waarin de farang tekent voor zijn/haar inkomen en de ambassade verklaart dat je ter plaatse hebt getekend. Thaivisa dot com heeft een kleine 40 pg besteed aan de nieuwe situatie en men komt er niet uit, sterker nog, veel mensen zeggen "niks veranderd".

Maar....er is wel iets veranderd. Kijk en huiver....

http://www.thaivisa.com/forum/topic/480 ... at-report/ Met kommentaar van diverse mensen waaronder ik.

Ik zou graag zien dat iedereen die hier een retirement extension haalt (of probeert....) verslag doet van de gang van zaken. Het verschilt in dit land immer per ambtenaar die de zaak ter hand neemt...

Ik zal over precies drie weken verslag doen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#2 Bericht door carpediem » zondag 10 juli 2011, 17:51

Mijn extension is pas in januari, maar van de week moet ik me melden voor de 90 dagen en zal meteen vragen wat ze verwachten en of er iets veranderd is.

Het bewijs van inkomen is volgens mij nu een probleem omdat de bewijslast nu bij je zelf ligt. De ambassade controleert niets, alleen de handtekenig.
Als je je inkomen moet gaan bewijzen dan zal je je inkomenspapieren ook moeten gaan vertalen en mogelijk laten legaliseren en waar dan wel.

Ben het met Prajak eens om ervaringen hier te melden.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#3 Bericht door Ben » zondag 10 juli 2011, 18:10

Als eerste is het verstandig om bij het desbetreffende immigratie kantoor
Na te vragen wat zij verwachten aan bewijzen voor je extention .
Als je dit weet kan je alles verzamelen tegen de tijd dat je het nodig hebt .

Je kan er Nonchalant mee omgaan of het zekere voor het onzekere nemen .

1 zorgen dat je paspoort voldoende lang geldig is .
2 inkomens document invullen en door de Ambassade laten tekenen.
3 (voor sommige kantoren zoals Nong Khai )
De door de Ambassade getekende inkomens verklaring bij het ministerie van buitenlandse zaken laten verifieren (Lak Si )
4 De inkomens verklaring getekend door de Ambasade hoeft in dit geval niet vertaald worden .
5 Voor evt controle op je inkomens papieren vaak in een andere taal dan Thai bv bank afschriften Ned en pensioen doc , zou je kunnen laten vertalen .
6 Ook deze documenten zou je kunnen laten verifieren op het ministerie van buitenlandse zaken (Lak Si)
dan zit het dichtgetimmert om het in de termen van Prajak te schrijven ;)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#4 Bericht door joepattaya » maandag 11 juli 2011, 02:45

Op zowat alle Thailand gerelateerde fori loopt deze discussie.
Wat ik me afvraag is, deze "goedkeuring" van je handtekening, is dat eenmalig of dien je dat voor elke verlenging te doen?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#5 Bericht door Ben » maandag 11 juli 2011, 04:28

joepattaya schreef:Op zowat alle Thailand gerelateerde fori loopt deze discussie.
Wat ik me afvraag is, deze "goedkeuring" van je handtekening, is dat eenmalig of dien je dat voor elke verlenging te doen?

Elk jaar weer .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#6 Bericht door prajak » maandag 11 juli 2011, 06:06

Een week voor ik de verlenging -heel tijdig- ga aanvragen heb ik de 90 dagen procedure en dan zal ik weer gaan vragen of iets is gewijzigd. De afspraak is twee maanden inkomen bewijzen maar als men ergens drie of vier maanden vraagt, ja, wat dan ? Dan zit je weer aan papierwerk vast.

Nee, dit wordt de laatste keer op combinatie 8 ton. Volgende keer staat die 8 ton drie/twee maanden op de bank en ben ik er van af.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#7 Bericht door DeDe » maandag 11 juli 2011, 09:40

Vandaag naar het Udon Immigration Office geweest met de inkomstenverklaring die door de Ambassade is gelegaliseerd, een brief van de Bangkok Bank waarin de kontostanden van de laatste drie maanden, het bankboekje, etc. Alles goedgekeurd.
Omdat ik een nieuw paspoort heb aangevraagd zijn de buitenbladen van het oude, nog tot 10 oktober dit jaar geldige paspoort, geperforeerd.
Ook in de inkomensverklaring wordt door de Ambassade de geldigheidsduur van dit paspoort nog eens onderschreven.
DE Chef de Buro wist hiermee niets aan te vangen en kon mij geen betere optie bieden dan terug te komen zodra ik mijn nieuwe paspoort heb ontvangen en dan de dagen van overschrijding van de verblijfsvergunning te betalen ,zijnde 500 THB per dag.
Nu maar hopen dat het paspoort niet te lang op zich laat wachten.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#8 Bericht door RuudThai » maandag 11 juli 2011, 09:59

DeDe schreef:Vandaag naar het Udon Immigration Office geweest met de inkomstenverklaring die door de Ambassade is gelegaliseerd, een brief van de Bangkok Bank waarin de kontostanden van de laatste drie maanden, het bankboekje, etc. Alles goedgekeurd.
Omdat ik een nieuw paspoort heb aangevraagd zijn de buitenbladen van het oude, nog tot 10 oktober dit jaar geldige paspoort, geperforeerd.
Ook in de inkomensverklaring wordt door de Ambassade de geldigheidsduur van dit paspoort nog eens onderschreven.
DE Chef de Buro wist hiermee niets aan te vangen en kon mij geen betere optie bieden dan terug te komen zodra ik mijn nieuwe paspoort heb ontvangen en dan de dagen van overschrijding van de verblijfsvergunning te betalen ,zijnde 500 THB per dag.
Nu maar hopen dat het paspoort niet te lang op zich laat wachten.
Een paspoort met geperforeerde bladen is - zeker voor buitenlandse autoriteiten - een ongeldig paspoort.
Vreemd dat de Nederlandse ambassade dit van tevoren doet. Als je in een Nederlandse gemeente een paspoort aanvraagt en je verzoekt om het oude paspoort gedurende de aanvraagperiode te mogen behouden, dan is dat geen punt en wordt pas bij afhalen van het nieuwe het oude geperforeerd (met uitzondering van de pagina's waarop een geldig visum staat vermeld). :?

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#9 Bericht door joepattaya » maandag 11 juli 2011, 11:03

RuudThai schreef:
DeDe schreef:Vandaag naar het Udon Immigration Office geweest met de inkomstenverklaring die door de Ambassade is gelegaliseerd, een brief van de Bangkok Bank waarin de kontostanden van de laatste drie maanden, het bankboekje, etc. Alles goedgekeurd.
Omdat ik een nieuw paspoort heb aangevraagd zijn de buitenbladen van het oude, nog tot 10 oktober dit jaar geldige paspoort, geperforeerd.
Ook in de inkomensverklaring wordt door de Ambassade de geldigheidsduur van dit paspoort nog eens onderschreven.
DE Chef de Buro wist hiermee niets aan te vangen en kon mij geen betere optie bieden dan terug te komen zodra ik mijn nieuwe paspoort heb ontvangen en dan de dagen van overschrijding van de verblijfsvergunning te betalen ,zijnde 500 THB per dag.
Nu maar hopen dat het paspoort niet te lang op zich laat wachten.
Een paspoort met geperforeerde bladen is - zeker voor buitenlandse autoriteiten - een ongeldig paspoort.
Vreemd dat de Nederlandse ambassade dit van tevoren doet. Als je in een Nederlandse gemeente een paspoort aanvraagt en je verzoekt om het oude paspoort gedurende de aanvraagperiode te mogen behouden, dan is dat geen punt en wordt pas bij afhalen van het nieuwe het oude geperforeerd (met uitzondering van de pagina's waarop een geldig visum staat vermeld). :?
Misschien is het nog vreemder om je paspoort te gaan vernieuwen zo rond de vernieuwingsdatum van je visum. Zou me niets verbazen als de immigratie dadelijk zegt: Ga eerst maar een nieuw visum halen, want een verlopen visum kunnen we niet overstempelen.
Dit soort van verwarring-veroorzakende activiteiten altijd voorkomen.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#10 Bericht door joepattaya » maandag 11 juli 2011, 11:04

DeDe schreef:Vandaag naar het Udon Immigration Office geweest met de inkomstenverklaring die door de Ambassade is gelegaliseerd, een brief van de Bangkok Bank waarin de kontostanden van de laatste drie maanden, het bankboekje, etc. Alles goedgekeurd.
Omdat ik een nieuw paspoort heb aangevraagd zijn de buitenbladen van het oude, nog tot 10 oktober dit jaar geldige paspoort, geperforeerd.
Ook in de inkomensverklaring wordt door de Ambassade de geldigheidsduur van dit paspoort nog eens onderschreven.
DE Chef de Buro wist hiermee niets aan te vangen en kon mij geen betere optie bieden dan terug te komen zodra ik mijn nieuwe paspoort heb ontvangen en dan de dagen van overschrijding van de verblijfsvergunning te betalen ,zijnde 500 THB per dag.
Nu maar hopen dat het paspoort niet te lang op zich laat wachten.
Trouwens, een paspoort wordt pas ongeldig gemaakt op het moment dat je je nieuwe overhandigt krijgt. Toch?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#11 Bericht door prajak » maandag 11 juli 2011, 13:57

Mijn pas werd pas ongeldig gemaakt toen ik in BKK de nieuwe ging ophalen. Verder hanteert men in NK de regel dat je een nieuwe verlenging kunt krijgen als op dag verlenging het paspoort nog minstens 12 maanden geldig is. Er zijn imm kantoren die 18 maanden hanteren; vraag dus tijdig na.

Het overzetten van stempels van pas-oud naar pas-nieuw is een heel gedoe en men doet het niet graag.....maar men kan er niet omheen.

Verder is het verstandig alle stempels te scannen en op te slaan in de PC.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#12 Bericht door jvs » maandag 11 juli 2011, 13:58

Volgens mij heeft deze nieuwe regeling voor Nederlanders geen gevolgen,het is in het leven geroepen omdat onderdanen van sommige landen zelf kunnen opgeven hoeveel inkomen ze hebben zonder dat te moeten kunnen aantonen.Hun handtekening is dus niets meer dan een vage belofte omtrent het inkomen,hun ambassades verifieren dus allen de handtekening en niet de hoogte van het inkomen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#13 Bericht door RuudThai » maandag 11 juli 2011, 15:14

prajak schreef:Mijn pas werd pas ongeldig gemaakt toen ik in BKK de nieuwe ging ophalen. Verder hanteert men in NK de regel dat je een nieuwe verlenging kunt krijgen als op dag verlenging het paspoort nog minstens 12 maanden geldig is. Er zijn imm kantoren die 18 maanden hanteren; vraag dus tijdig na.

Het overzetten van stempels van pas-oud naar pas-nieuw is een heel gedoe en men doet het niet graag.....maar men kan er niet omheen.

Verder is het verstandig alle stempels te scannen en op te slaan in de PC.
Vorig jaar april werd mijn visum verlengd tot begin maart dit jaar, de dag dat mijn paspoort afliep, dus voor een maand of 10. Dus ze doen het ook als het paspoort korter dan 1 jaar geldig is. Tenminste, in Sakon Nakhon, zeg ik er maar bij, want nogmaals, het kan per bureau verschillen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#14 Bericht door prajak » maandag 11 juli 2011, 15:41

JVS, je zegt nu precies hetzelfde als mensen die schrijven in TV en die bijna 40 pagina's lang beweren dat er niets wijzigt. Maar er wijzigt wel iets. Niet de ambassade controleert jouw inkomstenopgave, maar de imm ambtenaar en die ongetwijfeld hoog opgeleide en goed willende man/vrouw krijgt te maken met talen waar hij nog nooit van heeft gehoord en met begrippen als...

- loonheffingskorting
- premie zorgverzekering
- bruto pensioen
- lijfrente
- levensverzekeringsmaatschappij ABC
- pensioenfonds "De vlijtige spaarder" te Lutjebroek of misschien wel te Luttelgeest...

en ik kan wel even doorgaan.

Die persoon ziet door de bomen het bos niet en kan twee dingen doen...

- "God zegene de greep"
- "laat de rommel maar vertalen in Thais of Engels"

- "en ook nog een stempel op Chaeng Wattana svp."

Wel, dan zijt ge mogelijk deftig "in den Aap gelogeerd...".

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#15 Bericht door carpediem » maandag 11 juli 2011, 16:07

jvs schreef:Volgens mij heeft deze nieuwe regeling voor Nederlanders geen gevolgen,het is in het leven geroepen omdat onderdanen van sommige landen zelf kunnen opgeven hoeveel inkomen ze hebben zonder dat te moeten kunnen aantonen.Hun handtekening is dus niets meer dan een vage belofte omtrent het inkomen,hun ambassades verifieren dus allen de handtekening en niet de hoogte van het inkomen.
Dat is juist veranderd. De nederlandse ambassade hoeft nu alleen de handtekening te verifieren en je vult zelf het bedrag van je inkomen in.
Gedoe dus bij de immigratie
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”