Thaise bankrekening en tax

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thaise bankrekening en tax

#16 Bericht door dutch » woensdag 14 september 2011, 05:04

yandre schreef:nu denk dat emigratie wil zien dat het van buiten thailand
komt.mischien denken ze als het hier op rekening staat
lange tijd dat het verdient is in thailand en zonder werkvergunning
mag je hier niet werken .
waarschijnlijk dat dit ook een rede is voor somige imigratie diensten???
Een code bij de inboeking op je rekening geeft aan dat het een "foreign transfer" is als de overboeking vanuit het buitenland binnenkomt.
De bank kan je altijd een verklaring geven omtrent de hoeveelheid geld die vanuit het buitenland is gekomen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Thaise bankrekening en tax

#17 Bericht door yandre » woensdag 14 september 2011, 05:56

ja dat begrijp ik dat de bank dit aan kan tonen
dat ze zien dat de storting uit het buiten land komt.
aleen hoe reageren ze zoals hier voor op gemerkt
als je dit bedrag in deposito heb.
denk dat ze dan toch willen zien waar je van leeft hier,
in thailand.als je dit bedrag niet kan op nemen om dat het in
deposito staat??

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Thaise bankrekening en tax

#18 Bericht door j.b » woensdag 14 september 2011, 06:22

[quote="prajak"]j.b., als jou wat overkomt mag jouw vriendin dat tegoed opnemen. Ik ga niet in op die twee jaar en of dat tijdens de looptijd wel kan. Wel vraag ik wat je bedoelt met "als jou wat overkomt".

Daar bedoel ik mee mocht ik de pijp uit gaan.
Eind deze maand ben ik weer aan de beurt voor mijn jaarvisa, mocht het niet lukken met mijn
depositorekening dan meld ik het.

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Thaise bankrekening en tax

#19 Bericht door Thaijan » woensdag 14 september 2011, 06:34

Piehans schreef:Zijn er ook mensen die hun verplichte garantiesom van thb 800,000.- t.b.v. het retirementvisa op een Thaise spaarrekening hebben gestort waarbij de rekening met een vaste rente voor bijv 1 of 2 jaar vaststaat?
Voordeel is dat je een redelijke rente kunt pakken, nadeel dat je het geld niet ongestraft kunt opnemen i.v.m. calamiteiten o.i.d.

Graag uw mening cq reactie.

[|)
Ben bang dat dit een zeldzaam iets is als het imm kantoor dit accepteerd, het imm kantoor wat ik bezoek geeft geen toestemming om die 400 of 800 duizend in een vast deposito te plaatsen, het geld moet op een normale thaise bankrekening staan en door middel van de brief van de bank controleerd men of het geld daadwerkelijk uit het buitenland komt, je wordt geacht om van dat geld te leven, dit is onder andere om zwart werken tegen te gaan, om lenen tegen te gaan om je vereiste te completeren.
Die depo's is wel een goed plan hoor ik heb er zelf ook een paar geopend bij de NL Banken om toch wat extra rente te trekken .

ps J.B heeft het erg slim aangepakt met die bijgesloten officiele brief dat mocht hij wat overkomen het geld naar zijn vrouw/vriendin gaat, dit wordt dan waarschijnlijk wel geaccepteerd.
Dan rijst bij mij toch de vraag van waar leef je van als dat geld in een depo staat....kennelijk zijn de eisen per imm. kantoor verschillend.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#20 Bericht door prajak » woensdag 14 september 2011, 06:54

De ervaring hier is dat de IMM kopietjes wil van alle pg van het bankboek van de laatste 12 maanden. Maar kijken ze er in ? Niet als ik er zit. Ze zien nauwelijks om naar wat ik breng, maar het gaat wel de dossiers in. Nu kent men mij al 9 jaar; ik ben vaste klant.

Mensen die een verlenging vragen op basis van een banktegoed kunnen worden gevraagd waar ze van leven. Wel, die hebben vaak een tweede rekening waarop geld uit Aland binnenkomt en daarvan wordt gepind; of men pint uit een bankrekening in Aland en kan dat bewijzen met pinbriefjes of afschriften. In NK is alleen het probleem dat men van die bankrekening een vertaling kan vragen en ook nog verificatie.

Je ziet alweer, er is nergens uniformiteit. We zijn overgeleverd aan de luimen van de mensen achter de tafel.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Thaise bankrekening en tax

#21 Bericht door j.b » woensdag 14 september 2011, 07:13

.
Dan rijst bij mij toch de vraag van waar leef je van als dat geld in een depo staat....kennelijk zijn de eisen per imm. kantoor verschillend.[/quote]

Hier bij Chiangmai immigratie is mijn bankboek voldoende (tot nu toe) zonder vragen waar ik van leef.
Heb voldoende inkomsten uit NL maar vind dit de makkelijkste oplossing.
Hoop hiermee geen slapende honden wakker gemaakt te hebben.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thaise bankrekening en tax

#22 Bericht door printen44 » woensdag 14 september 2011, 08:05

Nu gaat het erg gemakkelijk in Chiang Mai. Maar als er wisseling van de wacht komt, kan het plotseling weer anders worden. Je weet het hier nooit. Verleden maand keken ze nergens in, alleen het geauthoriseerde formulier van de consul. Was dan ook binnen 7 minuten klaar.

Volgend jaar kan het weer anders zijn. Het blijft elke keer weer een verassing. [8)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#23 Bericht door prajak » woensdag 14 september 2011, 15:25

Tja, zo lopen die dingen:

De Imm in NK heeft een folder uitgegeven voor mensen die een verlenging komen halen en in de Engelse tekst staat.....

5. In case of having a saving deposit account in a bank with in Thailand. (En dan komt: drie maanden voor aanvraag verlenging...)
6. The bank must issue a letter of verification (Bank Statement), stating the current balance of the saving deposit account.
7. In case of having both monthly income and saving depossit account.....

Ik heb eens gekeken op mijn Kasikorn boekje en daar staat Savings Deposit Passbook. Het Engelse woord voor spaarbankboekje is 'deposit book' of 'savings account record'. Het Engelse woord voor depositorekening is deposit account.

Hier lopen dus twee begrippen door elkaar en dat geeft verwarring. Wat ook nog kan is dat het woord "deposit" pas "deposito" in onze begrippen betekent als er een vaste termijn in staat.

Maar algemeen wordt aangenomen dat 'vastgezet geld' niet meetelt als je een verlenging haalt. Dat lees ik in Thaivisa maar maakte ik onlangs zelf ook mee.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”