Hoe het "beste" Thais te leren?

De beginselen van de Thaise taal.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#16 Bericht door RuudThai » zaterdag 16 november 2013, 16:11

prajak schreef:80% Beheersen, Brake034 ?

Dat heb ik allang afgeschreven; dat heet in leertermen 'goed working knowledge' of misschien wel 'fluent' en dan bedoelt men lezen, schrijven, spreken, verstaan en literatuur. Forget it, als ik zo vrij mag zijn, al ben jij nog een jonkie.....

Nee, je alleen kunnen helpen is voor mij voldoende. En daar valt elementair lezen onder.

Ik kom net uit ziekenhuis zoals je weet en echt NIEMAND van het verplegend personeel spreekt in dat ziekenhuis een woord buiten de deur. Als je dan geen taalkennis hebt ben je een brekebeentje. In mijn geval zou dat een dubbel brekebeentje zijn..... :mrgreen:
Dan is in een privé-ziekenhuis waarschijnlijk beter opgeleid verplegend personeel werkzaam; ik heb ruime ervaring in het Raksakol ziekenhuis hier in de stad en praktisch alle verpleegkundigen en artsen spreken verstaanbaar tot goed Engels. Dus was ik de keren die ik daar doorbracht nimmer een brekebeentje.
En zo heurt het ook!

Verder heb ik natuurlijk de mazzel dat mijn vrouw en haar dochter ruim 4 jaar in Nederland hebben gewoond, inburgeringscursus c.q. basisschool gevolgd en zeer goed Nederlands spreken waardoor wij onderling hier in Thailand ook Nederlands spreken. Zoontje Sjoerd spreekt zeer krom Nederlands, heeft daar tenslotte nooit les in gehad, maar begrijpt bijna alles wat ik tegen hem zeg. En anders vraagt hij wel nadere uitleg.

Als ik alleen de stad inga kan ik me heel behoorlijk redden in allerlei winkels (kan dus zelf een brood kopen ;) :clap: ) maar als er problemen zijn die omschreven moeten worden neem ik mijn vrouw mee.
Logisch toch, in Nederland knapte ik de 'moeilijke' gevallen op, in Thailand moet zij dat doen.
Ik heb nauwelijks aandrang om moeilijk te gaan doen om het Thais te leren, als het een normale taal als Spaans of Italiaans was geweest had ik dat wel gedaan. Maar hier met dat onlogische spijkerschrift, de zinsbouw, de klemtonen en zo nog wel een paar eigenaardigheden hou ik het bij wat begrippen als tellen, 'rechts' 'links' en 'rechtdoor' en een redelijk aantal opgevangen woordjes waardoor ik zo ongeveer weet waarover iets gaat. Als dat tenminste niet in het Isaan-Thai is met sakonnakhons dialect.... :shock:
Ach, ik ben te oud voor die rotzooi, zei Wim Sonneveld al in z'n conference "Opa" http://www.tigch.nl/sonneveld/opa.htm
Laat mij nou maar gewoon Nederlands praten in huis, Engels daarbuiten als meneer of mevrouw Thai tenminste de intelligentie heeft om te snappen dat hun taal ook geen wereldtaal is en als dat niet zo is, dan red ik mij wel met wat woordjes, handen, voeten en andere visuele uitingen.... ;) [|)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#17 Bericht door dutch » zaterdag 16 november 2013, 16:24

Een van de grootste problemen met de taal,vergeet je nog.
Alles aan elkaar schrijven!! :cry:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#18 Bericht door RuudThai » zaterdag 16 november 2013, 16:30

Dutch, dat gaf ik eigenlijk al aan met het noemen van de zinsbouw en andere eigenaardigheden. Zoals ook het omdraaien van letters: mijn vrouw bijvoorbeeld heet Mew maar er staat Emw met de Thaise letters. Haar naam is overigens door mij verbasterd tot Mel omdat ik dat Mew niet goed hoorde toen ze zich voor het eerst aan mij voorstelde.... :cheesy:
Is het je trouwens opgevallen hoe Thais eerst een tijdje op een geschreven stuk zitten te turen voordat ze het pas echt gaan lezen? Dat doen ze volgens mij om eerst die puzzel te ontrafelen! :giggle:
Nou, dan hoeft het voor mij niet!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#19 Bericht door prajak » zaterdag 16 november 2013, 16:41

"...mijn vrouw bijvoorbeeld heet Mew maar er staat Emw met de Thaise letters..."

Ja, zo zit Thais in elkaar. 't Is niet anders.

Kai schrijf je in Thais Ai-k.
Thai schrijf je Ai-th-y, daar zit een 'dubbel' in.

Ik vind kennis van de taal verrijkend.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#20 Bericht door brake034 » zaterdag 16 november 2013, 17:54

prajak schreef: Ik vind kennis van de taal verrijkend.
Ja Prajak en daar zitten we samen geheel op 1 lijn!
De taal leren of een andere nieuwe vaardigheid, dat houdt de hersens soepel.

Ik wil in Thailand wonen omdat ik daar wil wonen, natuurlijk is het feit dat mijn vrouw daar vandaan komt een factor, alleen geen doorslaggevende. Dat mijn vrouw voor communicatie in Nederland (GEDEELTELIJK!) van mij afhankelijk was wil nog niet zeggen dat ik in Thailand van mijn partner afhankelijk wil zijn.

Prajak, op een schaal van 0 tot 100% taalvaardig, waar denk je dat jij zit, zonder valse schaamte?

Wie is er meer erg taalvaardig in het Thais?
Marcel

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#21 Bericht door Ashley » zaterdag 16 november 2013, 22:07

Ik denk dat het leren van elke taal begint bij het abc.
Lezen en schrijven hoort daar zeker bij.
Zodra je het Thaise alfabet kent dan is het Thaise schrift helemaal niet zo moeilijk.
Er worden heel veel medeklinkers niet meer gebruikt en net zoals de x en y in de Nederlands taal zijn en medeklinkers in de Thaise taal die niet veel worden gebruikt.
Ik ben nu bijna 3 jaar bezig met de Thaise taal. Ik spreek redelijk Thais maar begrijp de Thaise taal meer dan dat ik het kan spreken.
Het nieuws begrijp ik met vlagen want dat gaat te snel. Als ik een verhaal lees in het Thais dan lees ik het wel maar begrijp ik het niet. Als het te ingewikkeld is dan moet ik het meestal nog een paar keer lezen. Schrijven "kan" ik ook maar wanneer schrijf je nou Thais, wanneer heb je dat nodig als je in Thailand woont?

Wat mij heel veel heeft geholpen is les nemen bij een leraar of lerares, kinderboekjes, NHA curses, en heel veel doorzettingsvermogen. Ik heb er echt heel veel tijd in zitten. Boeken mee naar het werk, in het weekend soms 3 tot 4 uur per dag, luister cd's, YouTube etc.
En ook een Thais toetsenboord op mijn ipad werkt heel erg goed.

Als je eenmaal het Thaise schrift kent dan word er heel veel meer duidelijk.
Heel veel succes.

ขอให้ชอกดีครับ

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#22 Bericht door prajak » zondag 17 november 2013, 03:09

Niet meer dan 40 procent, Brake034. Ik kan wel volledige zinnen maken maar mijn woordkennis is nog steeds lager dan mijn woordkennis van de Franse taal, en die is blijven steken op HBS-B niveau, zeg 3.000 woorden. Mijn Engels en Duits zijn veel verder ontwikkeld.

Maar ik kan me goed redden en als ik iets niet snap dan vraag ik het woord op te schrijven en pak ik thuis een woordenboek uit de rij die ik heb.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#23 Bericht door brake034 » zondag 17 november 2013, 12:26

Dank je Ashley, vooral de manier waarop je het aangepakt hebt spreekt me aan. Ik zie ook nu waar ik het fout gedaan heb vorig jaar.
Dat ga ik komend jaar anders aanpakken.

Prajak, hoe heb jij het aangepakt, wat was jouw leerproces?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#24 Bericht door prajak » zondag 17 november 2013, 15:41

Mijn leerproces ?

In NL al, 20 jaar terug. Linguaphone heet(te) die club, diskettes en boeken. Dat zullen nu wel schijfjes en online lessen zijn.

Alfabet is nummer EEN geweest. Die afdeling staat in dit forum. Alfabet leren lezen en schrijven, oefeningen maken, en in Thailand opschriften en vooral nummerborden lezen want daar staan de provincies op.

Elementaire uitspraakregels staan daar ook in. Leer ze uit je hoofd zoals ik de Duitse naamvallen uit mijn hoofd heb moeten leren. En de Franse vervoegingregels......... :mrgreen:

Leer de standaard toonregels gekoppeld aan de uitgang en de soort klinker; verder de Thaise toonregels met toontekentjes boven de medeklinker.

De gesproken lessen luisteren, herhalen, woordjes er bij leren.

In Thailand, toen heette dat vakantie twee keer per jaar, zoveel mogelijk Thais spreken en vooral luisteren.

Boeken kopen voor kinderen van de laagste klassen (voorbeelden staan in dit forum al zullen die er nu anders uitzien.)

Wat ik nimmer heb gedaan en ook nu vermijd is de fonetische schrijfwijze in boekjes tot leidraad nemen. Er is namelijk geen uniformiteit daarin. Bijvoorbeeld....



Is voor ons Nederlanders een (zachte) k in tegenstelling tot de aangeblazen k.
Is voor Duitsers de g van Gut, Geld en Gemacht.
Staat in boeken afgebeeld als g : kip is in het Thais gai, en in andere boeken weer als k: kai.

En eenmaal hier lessen gevolgd van een Thaise leraar Engels.

En nu kan ik me redden.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#25 Bericht door brake034 » maandag 18 november 2013, 07:48

De Linguaphone heb ik ooit gekocht met cassettes, nu op CD gezet (en op Ipad).
Jammer genoeg altijd "te druk" ervoor geweest..... :neus:

Dat gaat komende maand anders, ik weet nu wat me te doen staat.

Nog andere ervaringsdeskundige die hun Thaise taal aanpak kunnen delen??
Marcel

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#26 Bericht door han wouters » maandag 18 november 2013, 22:05

Hi Brake,
Ik ben nu 1,5 jaar bezig met de thaise taal, zal wel moeten want mijn vriendin spreekt geen engels of nederlands. Daarnaast hoop ik binnen een jaar of 2 naar thailand te kunnen verhuizen. Ik ben begonnen met de NHA cursus, perfect voor de theorie, leren lezen en schrijven. Helaas weinig goede praktijkoefeningen hier in. Daarnaast wat boekjes en CDs van Thaiboon publishing. Ik ben het volkomen met sommige voorgangers eens dat leren lezen onontbeerlijk is voor een goede beheersing van de taal. Schrijven heb ik nog veel moeite mee, maar vind ik minder belangrijk dan lezen.
Ik ben nu bezig met de volgende website; http://thairecordings.com/#recordings Ongeveer 150 teksten van 1 a 2 A4tjes die ook nog voorgelezen worden dus ook de luistervaardigheid kun je oefenen. Deze site is wel voor de iets gevorderde leerling. Ik heb ze uitgeprint, de onbekende woorden opgezocht en vervolgens proberen te luisteren
Succes
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#27 Bericht door v@go » maandag 18 november 2013, 23:25

hier een overzicht van wat ik digitaal heb om Thais en Lao te leren.

Via je email zal ik de gevraagde files verstrekken. Stuur even een PB,
Het is totaal 6,5 GB en mijn data limiet is 100 GB per maand
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#28 Bericht door brake034 » donderdag 30 januari 2014, 11:13

Na twee weken leren lezen en schrijven snap ik dat het inderdaad een zeer belangrijk aspect is om het Thais beter te beheersen. Merk ook dat ik meer tijd besteed aan het huiswerk, dus ik zit er beter in.
Later gaan we conversatie opnieuw oppakken zodat het een geheel wordt.

Daarnaast spreek ik gewoon geregeld Thais en probeer me zoveel mogelijk zelf te redden.
Dus zelf bier halen bij de lokale slijter, zelf koffie gaan halen in de food-court en proberen te converseren met de mensen die ik ontmoet. Sommige noorderlingen blijven weleens steken in het noordelijk dialect, das wat lastiger te verstaan.

Vorig jaar deed ik twee keer per week anderhalf uur les, dat is nu 1 keer les per week, 2 uur.
Het kost me namelijk 1 uur heen en 1 uur terug rijden, bovendien wilde de lerares geen 1 1/2 uur meer doen vanwege de problemen die het gaf in haar planning.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#29 Bericht door prajak » donderdag 30 januari 2014, 17:10

Brake034, ik mis in jouw tekst 'ik spreek thuis Thais met mijn partner'.

Dat is de ultieme uitdaging. Ik spreek thuis alleen Thais met Kai en met Nongnaai, straks komt Beng weer hier inwonen, in de soi met alle buren is de taal Thais only. In de koffietent, in het postkantoor, in de bank, in de massage, het is Thais only. Ik lees Thais maar schrijven is een stuk pittiger.

Ik meng me niet in de lokale taal; iedereen spreekt hier hoog Thais op een enkeling na die dan 50+ is. Ze hebben allemaal hoog Thais geleerd, ze kijken allemaal Thaise TV (en Lao TV en ja, dat is iets anders....en Isaans is weer anders), ze lezen allemaal post in het Thais, dus ze passen zich maar aan, vind ik, en dat doen ze ook voor de farang.

Ja, ik heb hulp daarbij. Een rij Thaise woordenboeken en verklarende woordenboeken en leesboeken voor prathom-1. Internet gebruik ik zelden, ik vertrouw op mijn boeken. 'Google translate' vind ik niet betrouwbaar en te algemeen. Maar ik geef mijn mening voor een betere hoor !

Ik kan me behelpen als Kai een paar dagen weg is. En dat vind ik belangrijk. Vloeiend hoeft niet voor mij.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#30 Bericht door v@go » donderdag 30 januari 2014, 22:18

Dat google vertaal onbetrouwbaar is kan ook komen doordat je niet goed weet hoe het werkt.

vb als je "onbetrouwbaar" even als voorbeeld neemt geeft de vertaler

ไว้ใจไม่ได้

maar als je op het vertaalde woord klikt geeft hij vaak nog meerdere synoniemen

in dit geval

ที่ไม่น่าเชื่อถือ
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Thaise Taal”