De weg naar Thai national

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#16 Bericht door prajak » woensdag 23 maart 2016, 07:30

Het item is geschreven, althans het begin, door een meneer met ervaring. En wat de opmaak van TV betreft, ik ben het helemaal met je eens. Het is onleesbaar door alle reclame.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: De weg naar Thai national

#17 Bericht door Fritsie » woensdag 23 maart 2016, 07:59

Om de Thaise nationaliteit te krijgen hoef je je Nederlandse nationaliteit niet op te geven. Het gaat ze om de intentie dat je er afstand van wil doen, niet de daadwerkelijke uitvoering. Technisch is het ook niet mogelijk omdat je anders stateloos bent voor de periode dat je aanvraag loopt. En dat kan wel eens heeeel lang zijn! Sinds het aantreden van de huidige regering is er weer wat schot gekomen in het verwerken van aanvragen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#18 Bericht door brake034 » woensdag 23 maart 2016, 09:55

Fritsie schreef: Het gaat ze om de intentie dat je er afstand van wil doen, niet de daadwerkelijke uitvoering.
Wie is "ze" Fritsie? En heb je zelf het traject doorlopen?
Marcel

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: De weg naar Thai national

#19 Bericht door Fritsie » woensdag 23 maart 2016, 10:28

brake034 schreef:
Fritsie schreef: Het gaat ze om de intentie dat je er afstand van wil doen, niet de daadwerkelijke uitvoering.
Wie is "ze" Fritsie? En heb je zelf het traject doorlopen?
"ze" = het Thaise Ministerie van Binnenlandse Zaken. Over een half jaar ga ik mijn aanvraag indienen.

Heb deze info van een goede kennis die in mijn 'moobaan' woont. Er zijn overigens wel een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om rechtstreeks citizenship aan te vragen. Deze link is erg nuttig:

http://www.thaivisa.com/forum/topic/121 ... plication/

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#20 Bericht door prajak » woensdag 23 maart 2016, 10:33

Dank voor de link, die bedoelde ik al.

Dat wordt aardig als je moet aantonen belasting te betalen in Thailand. Ik wil uiteraard maar men weigert mij in te schrijven, en als ze dat eens gaan doen dan betaal ik NUL want mijn in Thailand belast inkomen valt binnen een pak vrijstellingen. En over x jaar valt mijn inkomen vermoedelijk helemaal aan NL toe.

Hum, is dit al einde verhaal? Of alleen einde verhaal Thai National?

En we ploeteren voort..... :giggle:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#21 Bericht door jumbo » donderdag 24 maart 2016, 05:57

Voor residentie is ook een criteria dat je een inkomen hebt in Thailand, en ik dacht iets van minimaal 80,000 thb en derhalve belasting betaalt
Het is einde oefening voor je Prajak.. :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#22 Bericht door prajak » donderdag 24 maart 2016, 06:21

Als je bedoelt inkomen verdiend IN Thailand dan wordt het voor mij einde oefening, Jumbo, goed gezien. Hou ik 2 ton baht in mijn zak min de kosten van de jaarlijkse stempels.

Ik ga volgende week verder kijken. Ben nu aan het schrijven.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#23 Bericht door jumbo » donderdag 24 maart 2016, 07:15

4. Copy of the applicant’s educational certificate must be officially certified by the national embassy located in Thailand, translated into
Thai and certified by the Official of Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand.
5. The letter of employment history from Office of Foreign Workers Administration (Work Permit), Department of Employment Library
(download at www.immigration.go.th – Applying for a resident’s visa in Thailand) and copy of all of the applicant’s work permit(s)
(every single page that contains information)
6. The employment certification letter from the applicant’s work place which is signed by the company’s authorized person (as per
the official form) required last 2 years (download at www.immigration.go.th – Applying for a resident’s visa in Thailand) and
employment application with employment agreement (if any)
7. Copy of the applicant’s annual personal income tax form (por ngor dor 91 or 90) with receipts for the previous 3 years prior to the
application submission year and a copy of the filed personal income tax returns e.g. P.N.D.50 which must be officially certified by
the revenue officers
8. Copy of the applicant’s monthly income tax form (por ngor dor 1) with receipts from the beginning of the year of application
submission (January) until the previous month of application submission which must be officially certified by the revenue officers
9. Certificate of the juristic person registration of which the applicant is working with, that must be issued and officially certified by
the Ministry of Commerce within the previous 3 months prior to the application submission date



Deze vragen komen ik elke gedetailleerde aanvraag terug
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#24 Bericht door prajak » donderdag 24 maart 2016, 09:59

De man die de procedure heeft afgerond werkte toen en wel in Thailand in een 'eigen' Ltd met een Thais salaris. Een kameraad van me hier had het boekje ooit (liet het verlopen door een buitenlandse reis zonder re-entry te halen) en had toen ook in dit land werk.

Als dit het criterium is dan heb ik pech en moet ik het laten schieten.

Dank voor het gedocumenteerde antwoord, ik krijg wel eens minder serieuze antwoorden van forumleden die er niet tegen kunnen dat je in een forum wat neerpent. Alsof een forum leeft van kijkers. 'Wel kijken, niet kopen', een bijnaam voor Nederlanders in de Gordel van Smaragd..... :giggle2:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#25 Bericht door jumbo » donderdag 24 maart 2016, 10:22

Dat hele re-entry gedoe is ook mijn reden om het te laten
Ik reis iedere week en ik zou dan iedere week een dag verliezen voor de aanvraag
Heb geen idee of dat op het vliegveld kan of niet...maar immigratie Bangkok is een tijdvreter
en dan de vraag of ik zelf moet meekomen.... dan wordt het helemaal ene kostbare zaak :D

Ik zie overigens niet echt voordelen van de residency..
5 jaar visa? so what, half uurtje in Ayutthaya Immigratie per jaar.... kosten 3 keer niks
Land en huis op naam? Geef ik aan mijn vrouw, zij ook blij en geen reden me ergens van een
balkon af te duwen
Thai National worden is helemaal geen optie, ben teveel aan mijn NL schap gehecht.

Zie het ook niet zo somber in als Prajak, als alle witneuzen zouden worden weggestuurd
dan zie ik het somberder in voor de Thai..... en voornameljk mijn vrouw :P :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#26 Bericht door brake034 » donderdag 24 maart 2016, 10:24

Dit document:
Notification of Immigration Commission Criterion and conditions of foreign nationals’ residential permit consideration.
Base on the authority prescribed in Section 7, Section 41, Section 43 and Section 45 of Immigration Act B.E. 2522 stipulate that foreign nationals who wish to attain resident in the Kingdom of Thailand may apply for resident permit with the Immigration Commission

Staat hier> http://www.immigration.go.th/nov2004/do ... ice_en.pdf

3.3 Qualification of applicant for humanitarian reasons in each circumstance:

3.3.1 Spouse: To provide patronage or to be under patronage of a Thai national spouse

1) The patronage provider works in Thailand,
(1) Be a lawful spouse and had registered their marriage for at least 2 years before the date of application submission, and do have their biological child together in any case of infertility, medical certifying letter issued by the hospital is required. In any case of infertility without a certification letter, their marriage registration must have been made at least 5 years before the date of application submission and
(2) One party or both parties must earn much enough to provide patronage or having annual income of at least Baht 30,000 per month in average, for at least 2 consecutive years before the date of application submission and evidence of tax return is required and
(3) There is a Thai national who reveal one’s purpose to provide patronage or to be under patronage of the applicant.

2) The patronage provider is an elderly,
(1) Up to the date of application submission, the applicant must be at least 50 years old and
(2) Be a lawful spouse and registered their marriage for at least 2 years before the date of application submission and
(3) The patronage provider must earn annual income of at least Baht 65,000 per month in average for at least 2
consecutive years up to the date of application submission and
(4) There is a Thai national who reveal one’s purpose to provide patronage or to be under patronage of the
applicant.


Als de aanvrager dus getrouwd is met een Thai, ouder als 50 jaar is en voldoende inkomen (65.000 baht per maand) heeft dan is er geen eis tot het betalen van belasting!
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#27 Bericht door jumbo » donderdag 24 maart 2016, 10:28

brake034 schreef: Als de aanvrager dus getrouwd is met een Thai, ouder als 50 jaar is en voldoende inkomen (65.000 baht per maand) heeft dan is er geen eis tot het betalen van belasting!
dat betekend, kwa gemiddelde dat de aanvrager minimaal 75 jaar is :giggle2: :giggle2:

Editje
Ik denk dat je eea verkeerd leest Brake
Laatst gewijzigd door jumbo op donderdag 24 maart 2016, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#28 Bericht door brake034 » donderdag 24 maart 2016, 10:31

jumbo schreef: dat betekend, kwa gemiddelde dat de aanvrager minimaal 75 jaar is :giggle2: :giggle2:
Die vat ik niet.....
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#29 Bericht door jumbo » donderdag 24 maart 2016, 10:35

brake034 schreef:
jumbo schreef: dat betekend, kwa gemiddelde dat de aanvrager minimaal 75 jaar is :giggle2: :giggle2:
Die vat ik niet.....

2) The patronage provider is an elderly,
(1) Up to the date of application submission, the applicant must be at least 50 years old and
(2) Be a lawful spouse and registered their marriage for at least 2 years before the date of application submission and
(3) The patronage provider must earn annual income of at least Baht 65,000 per month in average for at least 2
consecutive years up to the date of application submission and
(4) There is a Thai national who reveal one’s purpose to provide patronage or to be under patronage of the
applicant.

Zoals ik het lees is de patronage provider de Thai en de applicant de farang
Dus de Thai(se) moet in dit geval een elderly zijn en 65,000 thb verdienen per maand...of werken en hetzelfde inkomen binnenhalen

Gemiddeld, maar dat is slechts mijn ervaring met iedereen die ik ken, zijn de mannen (de farang) veel ouder als de vrouwen (patronage provider)
dus als de laatste al een elderly moet zijn, volgens internet 65, dan moet de man nagenoeg schijndood zijn
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#30 Bericht door prajak » donderdag 24 maart 2016, 10:46

Als getrouwd ZIJN de eis is dan stap ik al uit. Kai's man leeft nog en dat is dus een belemmering.

Maar dan hebben we toch samen een boom(pje) op kunnen zetten in dit bos der zuchten. :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”