Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#1 Bericht door Messatsu » dinsdag 26 januari 2016, 11:52

Hallo allemaal! Ik zou jullie graag wat vragen willen stellen mbt. de topic-titel. Hieronder schets ik eerst even een situatie.

Stel (! ;) ), ik wil met mijn gezin (Thaise vrouw en 2 kinderen op de basisschool) rond mijn 40ste emigreren naar Thailand, zou dit,

1) uberhaupt kunnen?

2) tegen welke visum-perikelen zouden ik en de 2 kids aanlopen?

3) moet ik 1 voet in Nederland houden om bepaalde rechten niet te verspelen?

4) Is het ECHT verstandiger te wachten op 50+ vanwege retirement visa? Haalt dat echt de haken eraf en is het die 10 jaar extra wachten hier in NL waard?

5) Mag/kan ik in Thailand "op papier" niks doen, alsin niet werken?(business op de vrouw's naam) Of moet je als je ~40 bent sowieso een work-permit hebben?


Ik heb een klein beetje gelezen op het forum en in verscheidene topics komen er al gauw vragen/opmerkingen van "hoeveel geld neem je mee?" en "je ontneemt je kinderen hun toekomst toch niet". Ik begrijp de goede wil. Mijn vraag aan jullie is, kunnen jullie mij helpen alsof het echt een doel, een project is, wat echt uitgevoerd zou moeten worden, enkel om te kijken of het uberhaupt lukt. Gewoon een vraag aan jullie: is het mogelijk om met ~40jaar met een gezin te emigreren naar Thailand? Wat moet er gebeuren? Waar loop ik tegen aan met specifiek DIE leeftijd? etc. etc.


Niet betweterig bedoeld maar enkel even voor de goede orde:

Ja ik weet er moet een bonk geld mee.
Ja ik weet we moeten een goed businessplan hebben omdat we nog moeten werken.
Jes goeie scholen voor de kids zijn duur.


Alvast bedankt voor jullie tijd [|) , en waarschijnlijk heb ik nog 1000 andere vragen algaande het topic.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#2 Bericht door stevenl » woensdag 27 januari 2016, 03:49

Messatsu schreef:Hallo allemaal! Ik zou jullie graag wat vragen willen stellen mbt. de topic-titel. Hieronder schets ik eerst even een situatie.

Stel (! ;) ), ik wil met mijn gezin (Thaise vrouw en 2 kinderen op de basisschool) rond mijn 40ste emigreren naar Thailand, zou dit,

1) uberhaupt kunnen?

2) tegen welke visum-perikelen zouden ik en de 2 kids aanlopen?

3) moet ik 1 voet in Nederland houden om bepaalde rechten niet te verspelen?

4) Is het ECHT verstandiger te wachten op 50+ vanwege retirement visa? Haalt dat echt de haken eraf en is het die 10 jaar extra wachten hier in NL waard?

5) Mag/kan ik in Thailand "op papier" niks doen, alsin niet werken?(business op de vrouw's naam) Of moet je als je ~40 bent sowieso een work-permit hebben?


Ik heb een klein beetje gelezen op het forum en in verscheidene topics komen er al gauw vragen/opmerkingen van "hoeveel geld neem je mee?" en "je ontneemt je kinderen hun toekomst toch niet". Ik begrijp de goede wil. Mijn vraag aan jullie is, kunnen jullie mij helpen alsof het echt een doel, een project is, wat echt uitgevoerd zou moeten worden, enkel om te kijken of het uberhaupt lukt. Gewoon een vraag aan jullie: is het mogelijk om met ~40jaar met een gezin te emigreren naar Thailand? Wat moet er gebeuren? Waar loop ik tegen aan met specifiek DIE leeftijd? etc. etc.


Niet betweterig bedoeld maar enkel even voor de goede orde:

Ja ik weet er moet een bonk geld mee.
Ja ik weet we moeten een goed businessplan hebben omdat we nog moeten werken.
Jes goeie scholen voor de kids zijn duur.


Alvast bedankt voor jullie tijd [|) , en waarschijnlijk heb ik nog 1000 andere vragen algaande het topic.
1. kan
2. non-immigrant O visum voor jezelf en dit dan overzetten in een extension op basis van marriage. Kinderen kunnen Thaise nationaliteit krijgen dus die hebben, net als je vrouw, geen probleem.
3. wat bedoel je precies? Belangrijkste: hou rekening met ziektekostenverzekeringen en opbouw AOW.
4. neen.
5. als je een business opent op nama van je vrouw kun jij een workpermit krijgen (mits het beroep wat je uitoefent niet verboden is voor buitenlanders natuurlijk). Voor alle werk is altijd een workpermit vereist en met retirement extension kun je geen workpermit krijgen.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#3 Bericht door euromonkey » woensdag 27 januari 2016, 04:25

Hallo Messatsu,

Ik kan je dilema goed voorstellen heb er zelf ook lang over nagedacht.
Maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken toen ik 40 was.
Alles verkocht en een nieuw leven hier opgebouwd en ben daar nog steeds blij om.
Ik heb veel mensen zien komen en gaan om verschillende redenen.
Belangrijk is in ieder geval dat je jezelf aanpast en niet verwacht dat de thaien volgens jouw manier leven en werken.
Verder maakt geld niet gelukkig,alleen je leven maar makelijker.

1)Kan
2) als de kinderen alleen nederlander zijn word het lastiger.
Ik kan hier dan ook niets over zeggen mijn kinderen hebben dubbele nationaliteit.
Marriage visa heb ik nooit problemen mee gehad. Alleen iets meer papierwerk
3) Als je nog nooit langer dan 1 maand hier geweest ben zou ik de voorkeur geven aan een overbruggingsjaar.
Belastingtechnisch ook handig eind juni weg en volgend jaar eind juni terug.
4)Met jonge kinderen zou ik niet wachten.
Ze leren jong heel makelijk de taal en passen zich simpel aan.
Wacht je tot ze 16 of ouder zijn word de kans op problemen groter of willen ze sowieso niet meer mee.
5) Geen work permit nodig als je alleen je eigen huis en grond onderhoud.
Dus je vrouw een zaak en zelf alleen hand en spandiensten doen.

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#4 Bericht door Messatsu » woensdag 27 januari 2016, 10:22

@stevenl @euromonkey : Dank voor de antwoorden en uitleg [|) Graag zou ik nog wat dieper willen ingaan op wat zaken.

Een "non immigrant O" visum is neem ik aan een gewoon toeristen-visum? En kunnen wij in Thailand ons Nederlandse huwelijk overzetten in Thais huwelijk en vanuit daar voortborduren naar een marriage visa?

Wat betreft de kids. Nr.1 is in Thailand geboren en heeft nu 2 paspoorten en Nederlandse achternaam op het NL paspoort en Thaise achternaam op Thaise paspoort. Nr.2 is in Nederland geboren en heeft 0 paspoorten en Nederlandse achternaam. Nr.1 heeft neem ik aan dubbele nationaliteit? Alhoewel ze op het gemeentehuis zeiden dat ik het Thaise paspoort weg kon gooien want was volgens de beambte niet meer geldig...niet gedaan uiteraard!(wat vinden jullie daarvan??) Nr.2 is sowieso Nederlands, en ik gok als we naar Thailand (op vakantie) gaan dat we ook een Thais paspoort/nationaliteit kunnen aanmeten? Is dat nog leeftijd gebonden?

Wat betreft voet in Nederland houden. Ik ben nu 35 jaar. Als ik nu mijn AOW leeftijd opvraag is dat zodra ik 70 jaar word. Pensioen hetzelfde. Mijn inziens geen reden om hier nog 35 jaar te blijven en werken, wie weet wat er in 35 jaar allemaal kan veranderen qua AOW en pensioen..

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#5 Bericht door stevenl » woensdag 27 januari 2016, 10:37

Messatsu schreef:@stevenl @euromonkey : Dank voor de antwoorden en uitleg [|) Graag zou ik nog wat dieper willen ingaan op wat zaken.

Een "non immigrant O" visum is neem ik aan een gewoon toeristen-visum? En kunnen wij in Thailand ons Nederlandse huwelijk overzetten in Thais huwelijk en vanuit daar voorborduren naar een marriage visa?

Wat betreft de kids. Nr.1 is in Thailand geboren en heeft nu 2 paspoorten en Nederlandse achternaam op het NL paspoort en Thaise achternaam op Thaise paspoort. Nr.2 is in Nederland geboren en heeft 0 paspoorten en Nederlandse achternaam. Nr.1 heeft neem ik aan dubbele nationaliteit? Alhoewel ze op het gemeentehuis zeiden dat ik het Thaise paspoort weg kon gooien want was volgens de beambte niet meer geldig...niet gedaan uiteraard!(wat vinden jullie daarvan??) Nr.2 is sowieso Nederlands, en ik gok als we naar Thailand (op vakantie) gaan dat we ook een Thais paspoort/nationaliteit kunnen aanmeten? Is dat nog leeftijd gebonden?

Wat betreft voet in Nederland houden. Ik ben nu 35 jaar. Als ik nu mijn AOW leeftijd opvraag is dat zodra ik 70 jaar word. Pensioen hetzelfde. Mijn inziens geen reden om hier nog 35 jaar te blijven en werken, wie weet wat er in 35 jaar allemaal kan veranderen qua AOW en pensioen..
Een toeristenvisum heet een toeristenvisum, een non-immigrant visum is iets anders. Neen, het is dus niet hetzelfde. Een marriage visa bestaat niet, wel een verlenging van verblijf op basis van huwelijk.

Vraag voor nr. 2 in Nederland al een Thais paspoort aan. Ze hebben dan beide een dubbele nationaliteit.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#6 Bericht door driver » woensdag 27 januari 2016, 10:48

Als je Nederland echt opzegt ben je ook 2 % Aow opbouw per jaar kwijt.Bijverzekeren hiertegen is een optie.

Gr driver

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#7 Bericht door Messatsu » woensdag 27 januari 2016, 10:56

Wat betreft AOW/pensioen bedoel ik meer hetvolgende:

Wat moet ik over 35 jaar, als ik op m'n 70ste rondsukkel rondom m'n houten tentje in Thailand nog met AOW/pensioen.. ALS het uberhaupt nog bestaat tegen die tijd... Ik krijg de afgelopen jaren al 4x per jaar een brief van het pensioenfonds met "procentje eraf hier, procentje eraf daar"...

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#8 Bericht door stevenl » woensdag 27 januari 2016, 11:10

Messatsu schreef:Wat betreft AOW/pensioen bedoel ik meer hetvolgende:

Wat moet ik over 35 jaar, als ik op m'n 70ste rondsukkel rondom m'n houten tentje in Thailand nog met AOW/pensioen.. ALS het uberhaupt nog bestaat tegen die tijd... Ik krijg de afgelopen jaren al 4x per jaar een brief van het pensioenfonds met "procentje eraf hier, procentje eraf daar"...
Natuurlijk kun je hier een nieuw leven opbouwen inclusief rekening houden met je leven op oudere leeftijd. En ik ben het met je eens dat de opbouw van AOW in Nederland onzeker is, ik vertrouw er niet op dat als ik nu vrijwillig 2% spaar die 2% uiteindelijk ook echt bij mij terecht komt. Ik hou het liever in eigen hand.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#9 Bericht door printen44 » woensdag 27 januari 2016, 11:13

Messatsu, vergelijk de AOW niet met het bedrijfspensioen. Het zijn twee totaal verschillende pensioenen. Totaal anders gefinancieert en opgebouwd.

Maar het is normaal dat iemand van 35 jaar niet aan zijn pensioen denkt. Dat komt pas een paar jaar voordat hij of zij daadwerkelijk met pensioen kan gaan.

Een een raad kan ik je geven: "Vaak is het gras niet groener aan de andere kant. Soms dezelfde kleur, soms heeft dat gras aan de andere kant lelijke vlekken"........

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#10 Bericht door printen44 » woensdag 27 januari 2016, 11:16

stevenl schreef:
Messatsu schreef:Wat betreft AOW/pensioen bedoel ik meer hetvolgende:

Wat moet ik over 35 jaar, als ik op m'n 70ste rondsukkel rondom m'n houten tentje in Thailand nog met AOW/pensioen.. ALS het uberhaupt nog bestaat tegen die tijd... Ik krijg de afgelopen jaren al 4x per jaar een brief van het pensioenfonds met "procentje eraf hier, procentje eraf daar"...
Natuurlijk kun je hier een nieuw leven opbouwen inclusief rekening houden met je leven op oudere leeftijd. En ik ben het met je eens dat de opbouw van AOW in Nederland onzeker is, ik vertrouw er niet op dat als ik nu vrijwillig 2% spaar die 2% uiteindelijk ook echt bij mij terecht komt. Ik hou het liever in eigen hand.
Dat kan alleen als je precies weet hoe oud je wordt. Al wordt je honderd jaar, je AOW krijg je. En je spaart nooit voor je AOW. Dat doen anderen voor je.

Messatsu
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 07 oktober 2013, 10:30

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#11 Bericht door Messatsu » woensdag 27 januari 2016, 11:29

Jullie hebben allen een punt. Desalniettemin wil ik niet nog 35 jaar hier in Nederland blijven om er links- of rechtsom erachter te komen.


Keuzes en redenen zijn voor ieder persoonlijk, en dat is een ander onderwerp. Daarom ook in de 1e post in dit topic het onderwerp te behandelen als "dit is het voorbeeld van het project, hoe moet ik het bewerkstelligen?"


Een "non-immigrant" visum is geen toeristenvisum maar een visum voor langer duur begrijp ik? Ik las ook ergens 2/3 entry 2x 60 dagen (of zoiets, vergeef me). Wat is de extension op basis van marriage?

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#12 Bericht door Jeanette » woensdag 27 januari 2016, 11:53

Je zit in een spagaat Messatsu.
Messatsu schreef:Jullie hebben allen een punt. Desalniettemin wil ik niet nog 35 jaar hier in Nederland blijven om er links- of rechtsom erachter te komen.
Rond je 40ste is over 5 jaar, zijn je kinderen dan nog op de basisschool?

Ja, een Nederlandse werkgever die jou zou uitzenden naar Thailand zou ideaal zijn.

Een andere mogelijkheid misschien ...
Weet iemand of kinderen die 2 nationaliteiten hebben voor 8 maanden Thailand en 4 maanden Nederland mogen gaan?

:?:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#13 Bericht door yandre » woensdag 27 januari 2016, 12:00

vrijwilige verzekering kan max 10 jaar als je dit doet bouw je 20% meer op
maar de verzekering premie is naar je in komen en een mimimale premie
bij laag in komen kijk op de home page svb nederland.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#14 Bericht door RuudThai » woensdag 27 januari 2016, 12:46

stevenl schreef: Vraag voor nr. 2 in Nederland al een Thais paspoort aan. Ze hebben dan beide een dubbele nationaliteit.
Ze hebben niet "dan" pas een dubbele nationaliteit, die hebben ze al automatisch vanaf de geboorte.
Je hoeft voor een kind dat geboren is uit ouders van verschillende nationaliteit niet de nationaliteit aan te vragen, de wet kent dat al toe vanaf de geboorte.

Je moet voor de kinderen wel een Thais paspoort aanvragen, dat krijg je niet automatisch...
Meenemen naar de ambassade: van beide kinderen een internationaal (10-talig) geboorte-uittreksel die zijn gelegaliseerd bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en een internationaal uittreksel van het huwelijksregister, ook daar gelegaliseerd.
Heb je toch nodig als je vertrekt naar Thailand dus is dan gelijk geregeld.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met gezin emigreren naar Thailand, pre-retirement.

#15 Bericht door stevenl » donderdag 28 januari 2016, 03:15

printen44 schreef:
stevenl schreef:
Messatsu schreef:Wat betreft AOW/pensioen bedoel ik meer hetvolgende:

Wat moet ik over 35 jaar, als ik op m'n 70ste rondsukkel rondom m'n houten tentje in Thailand nog met AOW/pensioen.. ALS het uberhaupt nog bestaat tegen die tijd... Ik krijg de afgelopen jaren al 4x per jaar een brief van het pensioenfonds met "procentje eraf hier, procentje eraf daar"...
Natuurlijk kun je hier een nieuw leven opbouwen inclusief rekening houden met je leven op oudere leeftijd. En ik ben het met je eens dat de opbouw van AOW in Nederland onzeker is, ik vertrouw er niet op dat als ik nu vrijwillig 2% spaar die 2% uiteindelijk ook echt bij mij terecht komt. Ik hou het liever in eigen hand.
Dat kan alleen als je precies weet hoe oud je wordt. Al wordt je honderd jaar, je AOW krijg je. En je spaart nooit voor je AOW. Dat doen anderen voor je.
"En je spaart nooit voor je AOW. Dat doen anderen voor je."
We hebben het hier over de vrijwillige opbouw van 2% per jaar voor expats. Dat is een heel andere vorm van AOW opbouw dan het omslagstelsel waar jij het over hebt. En mijn boodschap voor de OP was daar: ik vertrouw de overheid niet als een lange termijn partner. Ik zou er niet zeker van zijn dat die 2% die ik nu vrijwillig opbouw ook daadwerkelijk bij mij terecht gaat komen.
"Dat kan alleen als je precies weet hoe oud je wordt." Een levenslange lijfrente keert je hele leven uit, hoef je echt niet vooraf te weten hoe oud je wordt.

Met pensioen is het belangrijk om er vroeg aan te denken. Vroege opbouw levert in de uiteindelijke uitbetaling een ongelofelijk groot financieel voordeel op.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”