Hoeveel geld meenemen?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Hoeveel geld meenemen?

#1 Bericht door MacyVermeer » maandag 02 november 2015, 11:39

Hallo allemaal,

Ik heb hier vorig jaar al een keer een bericht op geplaatst waar ik ontzettend veel aan heb gehad. Bedankt daarvoor. Inmiddels ben ik 17 jaar volgende maand word ik 18 en wie mijn vorige bericht heeft gelezen weet dat ik en mijn moeder samen willen gaan emigreren naar Thailand. Mijn moeder is Thais wat mij half Thais maakt en wij hebben daar genoeg familie om een gezellig bestaan mee verder te leven. Ik en mijn moeder zijn maar met zn tweetjes en het is al gauw erg saai en stil in huis. Tuurlijk is dat fijn voor een dag of 2 maar heel het jaar door niet! Het brengt erg veel stress met zich mee omdat mijn moeder heel graag terug wil naar haar geboorteland en natuurlijk ben ik t helemaal met haar eens want ik heb daar nog een broer zitten die wel erg gelukkig is met zn leven. Maar genoeg gezeik voor vandaag. Ik had nog graag een vraag willen stellen;

Hoeveel geld neem je mee als je gaat emigreren? We hebben een huis in Thailand. Iedereen werkt daar, eventueel kan mama mijn tante helpen met haar eigen winkeltje wat voor ons huis staat of ze kan net zoals mijn broer een eigen kar krijgen waarop ze soort van smoothies/milkshake achtig iets verkoopt. Of andere kleine snacks. In ieder geval wat mijn broer en zijn vrouw doen loopt erg goed! Nadat ik mijn Thaise paspoort heb aangevraagt kan ik dit ook gaan doen. Gelukkig beheers ik de taal goed dus daar zal ik geen problemen mee hebben.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel geld meenemen?

#2 Bericht door Ben » maandag 02 november 2015, 12:33

Als je gaat Emigreren neem je alles mee ,wat moet je nog met dat geld in Nederland .
en als het veel is kun je het beter hier op de bank zetten of in een fund ,brengt meer rente op als in Nederland.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel geld meenemen?

#3 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 15:00

Als je zeker weet dat je beiden geen bankzaken meer hebt in Nederland, geen polissen te betalen, geen uitkering te ontvangen, geen erfenissen, straks geen AOW, helemaal niks komma niks dan kun je de rekeningen opzeggen maar denk er aan, vanuit Thailand er een openen is een brug te ver. Dan moet je terug naar NL.

Laat het geld dan overboeken naar Thaise rekeningen. Cash meenemen naar Thailand is met name vanuit Nederland aan strenge regels gebonden, ik meen max 9.999 euro p.p. en als het meer is moet je het aangeven VOOR je de paspoortcontrole door bent.

Hou rekening met de maxima van het depositogarantiestelsel in beide landen. In NL is dat een ton euro per persoon per bank, in Thailand stukken minder, ik meen een miljoen baht p.p. per bank.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel geld meenemen?

#4 Bericht door Ben » maandag 02 november 2015, 15:25

Je geld meenemen tot een max.
Overboeken is geen probleem .
Je kunt hier een Euro rekening openen en maak euro's over vanuit je Ned rekening .
Je rekenining in Nederland moet je zeker nog niet afsluiten ,uiteraard betaal je wel voor het in stand houden ervan
maar terug boeken vanuit Thailand kan dan eenvoudig weer in Euro's zonder een enkele vraag van de bank hier en omwisselkoers.

Cash storten op de euro rekening niet doen dat kost je 2 % van het bedrag.
En er is geen garant stelsel op een euro rekening .

Een Thaibath rekening is per rekening 1.000.000 bath gegarandeerd.
Er zijn meedere manieren om geld weg te zetten maar dat moet je maar even bij de banken navragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel geld meenemen?

#5 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 15:32

'...En er is geen garantstelsel op een euro rekening...'

In Thailand, neem ik aan. Is nieuw voor maar ik geloof je direct.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoeveel geld meenemen?

#6 Bericht door dutch » maandag 02 november 2015, 15:39

Ik krijg toch meerdere grote vraagtekens in dit topic voorgeschoteld.
Waar is de wettelijke/pleegvader in dit geheel.
Er moet zoiets zijn lijkt me,want hoe zou de moeder anders in Nederland zijn gekomen ? ( eventueel al met kind?)
Wie helpt de jongedame op dit moment?
(niet de moeder,want die zou de jongedame op deze leeftijd,nooit naar Thailand laten (terug)keren.
Er zijn schriften vol vragen,maar het lijkt mij niet juist om een meisje van deze leeftijd op de redelijk bonnefooi naar het wilde oosten te laten afreizen.
Waar zijn die duizenden hulpinstanties in Nederland die hier een flinke hulp zouden moeten/kunnen aanbieden?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel geld meenemen?

#7 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 15:50

Dutch, ze is binnenkort 18, Thaise, en moeder gaat mee. Volwassen dus en ze beheerst de taal. Nee, ik zie geen beren op de weg.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoeveel geld meenemen?

#8 Bericht door dutch » maandag 02 november 2015, 16:00

prajak schreef:Dutch, ze is binnenkort 18, Thaise, en moeder gaat mee. Volwassen dus en ze beheerst de taal. Nee, ik zie geen beren op de weg.
Ik zie beren (eventueel spijt) voor haar in de toekomst.
Ik vind dat moeder wel erg HAAR belang boven die van het kind stelt.
Ik hoef jou toch niet te vertellen wat een gemiddelde slecht opgeleide Thaise dame voor toekomst heeft te verwachten.
P.S. Er ontbreekt te veel detail info om een goed advies te kunnen geven.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hoeveel geld meenemen?

#9 Bericht door Jeanette » maandag 02 november 2015, 16:03

Jeanette schreef:
MacyVermeer schreef:
Jeanette schreef:Niks mis met die wens meisje en met geduld,wat geluk en hard werken kom je er wel.
Maar je geeft weinig informatie over wat jullie te bieden hebben, alleen over je moeders wensen.

Als jij een opleiding hebt afgerond :?: en b.v. je rijbewijs over een paar jaar hebt gehaald is er volgens mij een hoop mogelijk.
En als je moeder geen baan kan vinden zou ze vrijwilligerswerk kunnen doen en kwam ze meer onder de Nederlands sprekende mensen. :idea:
Daar hoef je het niet voor te kunnen lezen en schrijven.
Hier in de flat hebben 2 mensen met een scootmobiel een baan in de postbezorging.


Ga er voor zou ik zeggen en dan niet op een manier dat alle schepen achter je verbrand zijn. :happyno:

[|)

Bedankt voor je antwoord, ik blijf zeker nog een paar jaar hier om mijn opleiding af te ronden waar ik over een week mee ga beginnen, rijbewijs halen wil ik heel graag maar is wel duur en we moeten veel sparen. Over het vrijwilligerswerk zal ik doorgeven aan mijn moeder. Dankjewel!
Je pakt het beantwoorden grondig aan, mijn complimenten.
Iemand die (straks) kok is en naast Thais meerdere talen spreekt heeft - denk ik - een streepje voor in de toeristen industrie daar.
Waar woont je moeders familie?
Is daar veel toerisme?

:?:
Hier waren we gebleven in de zomer van 2014. ;)

Als je nu bijna 18 bent dan ben je zo goed als volwassen en halfwas kok.
Nog een paar maanden en je mag meepraten in het Praathuis. :mrgreen:
De fouten waar je hier voor gewaarschuwd wordt zijn niet de jouwe zo te lezen.

Hoe schat je je Thaise familie in qua wensen in het leven?
Gaan ze je aanpraten zo gauw mogelijk een farang te vangen?
Zitten er veel jonge moedertjes tussen je familieleden?

Wil je verliefd worden, trouwen en een gezin stichten over een tijdje met iemand waar je graag bij in de de buurt bent of liever met iemand die je verwend?
Combinaties zijn niet uitgesloten maar die moet je met een :idea: lampje zoeken en veel meisjes lopen daarbij tegen de :idea: ;)

Ik praat hier nu wel popie-jopie over maar onze kleindochter is 14½ dus van 18- heb ik nu even geen verstand.
Wel weet ik dat ieder mens z'n eigen fouten maakt maar ook fouten hebben goede kanten. (sprak eens een voetballer)

Een idee is misschien om een soort van dagboek voor jezelf te maken dat je niemand laat lezen en waarin je je niet groot hoeft te houden en geen rekening hoeft te houden met loyaliteit naar je moeder toe.
Je kan dan ook positieve en negatieve dingen van alles wat je hoort opschrijven zodat je niet bij een enkel ding blijft hangen.
En dat kan dan zonder kritiek te uiten want dat vind je geloof ik moeilijk.
Het helpt je om je eigen mening te vormen.

[|) [8) [|)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel geld meenemen?

#10 Bericht door Ben » maandag 02 november 2015, 16:24

viewtopic.php?t=823428

Hier de starters topic.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoeveel geld meenemen?

#11 Bericht door dutch » maandag 02 november 2015, 16:37

Ben schreef:viewtopic.php?t=823428

Hier de starters topic.
Ik krijg helaas steeds meer vragen,na het lezen van de oorspronkelijke tekst.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel geld meenemen?

#12 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 17:14

Er is een keus gemaakt: men gaat terug naar Thailand. Dat is wat ik lees. Dat moeten we respecteren. Moeder houdt het in NL niet vol.

Moeder heeft WW in 2014, dat stopt bij emigratie. Zou moeder WAO hebben dan kan ze die op voorwaarden meenemen.

Moeder en dochter wonen (lang) in NL dus hebben AOW opgebouwd; moeder behoorlijk, dochter weinig. Om die reden adviseer ik een bankrekening in NL aan te houden en een DigiD te vragen.

Er is niks mis met Thailand voor deze mensen want er is opvang door familie. Er is misschien geen inkomen om mee te nemen maar wel geld want anders staat die vraag er niet. Dat geld is dus nodig tot moeder 68 tot 70 is (AOW) en daar zullen ze zuinig mee moeten doen. Moeder is nu 51 als ik goed reken. Heeft moeder pensioenrechten opgebouwd?

De Thaise familie zit misschien om geld verlegen voor investeringen; ik zou daar heel kritisch naar kijken. Het is hun laatste spaargeld.

Dochter heeft straks haar koksdiploma en kan in Thailand direct aan de slag als kokkin in een Thais restaurant. Die heeft dan inkomen. Daar moeten moeder en dochter van rondkomen. Dat is geen vetpot en met 15.000 baht per maand mag je blij zijn.

Waar ze beiden aan moeten denken is dat ze het paradijs Nederland verlaten.

Thailand heeft geen vangnet zoals bijstand, slechts beperkte nationale zorg en helemaal geen basispolis zoals in Nederland. Dat is een punt van aandacht.

Mijn indruk is dat het plan vaststaat en dat men naar Thailand gaat. Laten we dat respecteren. En verder is een jonge meid van 18 met westerse achtergrond best in staat zelf haar plan te trekken.

Terug naar de vraag: hoeveel geld meenemen? Ik zou maar zuinig zijn met die laatste spaarcenten en niet teveel aan de familie laten zien. Voor de familie zijn jullie beiden farang en farang=tang, vergeet dat niet. Laat het niet nodige geld in NL en neem internetbankieren mee.

Succes beiden.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel geld meenemen?

#13 Bericht door Ben » maandag 02 november 2015, 18:43

dutch schreef:
Ben schreef:viewtopic.php?t=823428

Hier de starters topic.
Ik krijg helaas steeds meer vragen,na het lezen van de oorspronkelijke tekst.

Ik hoor en zie in Thailand minder mensen klagen dan in Nederland als ik alles moet geloven wat ik lees.
Niet iedereen ziet alleen het materialisme .
Het is overal wel wat ,en in Thailand kun je met minder ook wel uit komen en je ook happy voelen.

De OP is ook nog bezig de school in Nederland af te maken,en met een flinke dosis positiviteit en talent kun je ook heel ver komen.

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#14 Bericht door MacyVermeer » maandag 02 november 2015, 20:31

dutch schreef:Ik krijg toch meerdere grote vraagtekens in dit topic voorgeschoteld.
Waar is de wettelijke/pleegvader in dit geheel.
Er moet zoiets zijn lijkt me,want hoe zou de moeder anders in Nederland zijn gekomen ? ( eventueel al met kind?)
Wie helpt de jongedame op dit moment?
(niet de moeder,want die zou de jongedame op deze leeftijd,nooit naar Thailand laten (terug)keren.
Er zijn schriften vol vragen,maar het lijkt mij niet juist om een meisje van deze leeftijd op de redelijk bonnefooi naar het wilde oosten te laten afreizen.
Waar zijn die duizenden hulpinstanties in Nederland die hier een flinke hulp zouden moeten/kunnen aanbieden?

Ik heb op dit moment geen contact met mijn vader om verschillende redenen. Mijn vader heeft mijn moeder 22 jaar geleden hier naar toe gehaald. Toen werd ik geboren. Mijn ouders zijn al vanaf dat ik 2 was gescheiden. Wij hebben erg lang nagedacht om te emigreren naar Thailand, omdat hier verder niks meer voor ons is. We voelen ons hier niet thuis en het is al zeker niet fijn om maar met zn 2en te zijn. Waarom niet emigreren naar een land waar we wel de nodige familie en vrienden hebben die we hier niet hebben? Mijn broer woont daar, ik heb ontzettend vele tantes en ooms die ik ontzettend mis en dan hebben we nog mijn nichtjes en neefje die bijna elke week vragen wanneer we ze weer komen bezoeken. En bedankt maar ik hoef geen hulp van een of andere hulpinstanties mijn moeder zou mij nooit zomaar naar t wilde oosten sturen.

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#15 Bericht door MacyVermeer » maandag 02 november 2015, 20:36

Ben schreef:
dutch schreef:
Ben schreef:viewtopic.php?t=823428

Hier de starters topic.
Ik krijg helaas steeds meer vragen,na het lezen van de oorspronkelijke tekst.

Ik hoor en zie in Thailand minder mensen klagen dan in Nederland als ik alles moet geloven wat ik lees.
Niet iedereen ziet alleen het materialisme .
Het is overal wel wat ,en in Thailand kun je met minder ook wel uit komen en je ook happy voelen.

De OP is ook nog bezig de school in Nederland af te maken,en met een flinke dosis positiviteit en talent kun je ook heel ver komen.

Bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”