hoe te emigreren

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: hoe te emigreren

#121 Bericht door elst99 » vrijdag 11 september 2015, 07:41

Jullie vergeten allemaal één ding, je betaalt naast je nominale premie en aanvullingen de 375€ eigen risico ook nog is zoveel % van je inkomen of pensioen en AOW. Ik weet niet precies, maar dat weten de belasting techneuten wel en dan heb je toch een ander financieel plaatje van een ziektekostdekking in Nederland. ;)
Ik vind de benadering van uit de verzekering gemikt vreemd, het blijft een risicoverzekering!
Je hebt toch ook niet je brand en of autoverzekering meegenomen? De jaren dat je verzekerd was, had je een dekking?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hoe te emigreren

#122 Bericht door Gardensafari » vrijdag 11 september 2015, 08:02

elst99 schreef:Jullie vergeten allemaal één ding, je betaalt naast je nominale premie en aanvullingen de 375€ eigen risico ook nog is zoveel % van je inkomen of pensioen en AOW. Ik weet niet precies, maar dat weten de belasting techneuten wel en dan heb je toch een ander financieel plaatje van een ziektekostdekking in Nederland. ;)
Ik vind de benadering van uit de verzekering gemikt vreemd, het blijft een risicoverzekering!
Je hebt toch ook niet je brand en of autoverzekering meegenomen? De jaren dat je verzekerd was, had je een dekking?
Elst, je hebt volkomen gelijk.
De meeste mensen hebben geen idee hoeveel ze eigenlijk betalen aan de ziektekostenverzekering in Nederland, maar het is meestal meer dan de in deze discussie genoemde € 325 per maand.
Er is de premie die je rechtstreeks aan de verzekeraar betaalt, de premie inkomensafhankelijke zorgbijdrage, of hoe het ook heten mag, de premie wlz (wet langdurige zorg, opvolger van de AWBZ) en eventueel het eigen risico. En als je werkt, betaalt de baas ook nog een premie.
Heb geen zin en tijd om het uit te rekenen, bovendien is het grootste deel inkomensafhankelijk. Objectief gevallan vergelijken is dus bijna onmogelijk.
Als je dan ook nog een (huur)woning aanhoudt in Nederland en je neemt de kosten van het pendelen mee, dan betaal je je scheel om de Nederlandse ziektekostenregeling te behouden.
Dat laatste wordt natuurlijk medebepaald door het antwoord op de vraag hoe sterk je banden met Nederland nog zijn.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: hoe te emigreren

#123 Bericht door printen44 » vrijdag 11 september 2015, 08:05

Elst, de meeste die hier in Thailand verzekerd zijn, zijn verzekerd voor "in-going patient". Alleen bij ziekenhuisopname wordt alles vergoed.

Als ik, 70 jaar, dezelfde dekking wil hebben als ik in Nederland zou krijgen, ben ik 767 euro per maand kwijt. Dat is voor een "all-in" verzekering, maar de kwalen die ik de laatste drie jaar gehad hebt, worden niet vergoed als ik ze binnen drie jaar weer krijg.

Ik kan ook een verzekering, "all-in" krijgen die ongeveer 350 euro per maand kost. Dan met een eigen risico van 4500 euro per jaar.

Ik ben niet verzekerd. Sins 1 januari dit jaar. Ik werd 70 en de premie ging fors omhoog omdat ik 70 jaar werd. En ik was verzekerd als "in-going patient". Mijn medicijngebruik is 75euro per maand. En dat alleen voor de oogdruppels die ik gebruik.

Maar ik heb een spaarpotje voor ziektekosten. En hopelijk word ik de komende jaren gespaard voor ernstige ziektes. Dat risico nam ik.

Ik klaag niet, want ik ben vrijwillig naar Thailand verhuisd, met alle risico's die daarbij horen. Ik stel alleen vast dat je hier veel meer kwijt bent om een goede, let wel een goede, ziektekostenverzekering te krijgen, als dat je als 70-jarige in Nederland zou wonen. Ik hemel de zorgverzekering in Nederland niet op, ik stel gewoon een feit vast.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe te emigreren

#124 Bericht door prajak » vrijdag 11 september 2015, 09:59

Elst99 en Gardensafari, ik weet zeker dat ik dit heb geschreven:

'...Ga ik naar NL dan betaal ik 100 e/m plus eigen risico plus een stukje via de belastingheffing ...'

en daarmee heb ik volledige informatie gegeven.

Het verschil is dat wij DOOR DE POLITIEK er uit zijn gegooid en er is een prima systeem voor in de plaats gekomen maar wij werden de dupe doordat wij ons helemaal opnieuw moesten gaan melden MET een pakketje sores (bestaande kwalen) terwijl mensen in NL zonder keuring over konden naar een ander systeem en zelfs andere zorgklub en dat ook nu ieder jaar weer.

Mijn ziektekostenverzekeraar kon me toen geen alternatief aanbieden: ze hebben geen echte buitenlandpolis. Want dat was ik daar wel ingestapt, zonder keuring en problemen rond bestaande kwalen.

Nederland is een zorgparadijs, vergeet dat niet. De overheid dokt goed om jullie portemonnee te sparen. Er zijn meer landen, ook in de EU, er zijn zelfs landen die National Healthcare aanbieden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe te emigreren

#125 Bericht door prajak » vrijdag 11 september 2015, 10:01

Gardensafari, de wlz is een volksverzekering en de premie is inkomensafhankelijk. Nul inkomen betekent nul premie wlz maar wel verzekerd. Net als voor de AOW en de ANW.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: hoe te emigreren

#126 Bericht door dutch » vrijdag 11 september 2015, 10:48

prajak schreef:Elst99 en Gardensafari, ik weet zeker dat ik dit heb geschreven:

'...Ga ik naar NL dan betaal ik 100 e/m plus eigen risico plus een stukje via de belastingheffing ...'

en daarmee heb ik volledige informatie gegeven.

Het verschil is dat wij DOOR DE POLITIEK er uit zijn gegooid en er is een prima systeem voor in de plaats gekomen maar wij werden de dupe doordat wij ons helemaal opnieuw moesten gaan melden MET een pakketje sores (bestaande kwalen) terwijl mensen in NL zonder keuring over konden naar een ander systeem en zelfs andere zorgklub en dat ook nu ieder jaar weer.

Mijn ziektekostenverzekeraar kon me toen geen alternatief aanbieden: ze hebben geen echte buitenlandpolis. Want dat was ik daar wel ingestapt, zonder keuring en problemen rond bestaande kwalen.

Nederland is een zorgparadijs, vergeet dat niet. De overheid dokt goed om jullie portemonnee te sparen. Er zijn meer landen, ook in de EU, er zijn zelfs landen die National Healthcare aanbieden.
En zo is het precies gegaan.!!!!!
Beste (eventueel nog in Nederland wonende) mensen.Vergeet dat niet aleer U met allerlei verwijten komt van "eigen schuld,dikke bult" .
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hoe te emigreren

#127 Bericht door driver » vrijdag 11 september 2015, 12:01

Jullie , de oudere en al wat langer in Thailand werden dan blijkbaar gepakt op dit punt ,Wij..de nieuwe generatie worden ook gepakt zowel hier als bij vertrek naar bijv. Thailand.

: Jullie de huidige Aow groep krijgen hier en in Thailand voor zover ik het weet althans voor de partner een toeslag per maand boven op de Aow ongeacht of deze 26 of 50 is , lees zolang ze/hij jonger is dan jou .. en of ze hier ooit wel eens geweest zijn.Dat is weer een pluspunt vindt ik voor jullie.
Wij...de huidige generatie krijgen dat zowel hier als elders niet meer en voor dat geld van/voor je partner wat jullie nog wel krijgen kun je in Thailand wel weer ( Deels ? ) je zorgkosten verzekering betalen lijkt me ;) En wij kunnen dat tzt dus niet net als alleenstaanden uiteraard maar die krijgen wat meer Aow .
Duszzz...ook wij worden gepakt in de nieuwe situatie zonder verdere inspraak ook als ik hier blijf wonen met Suk.
Alleen Aow en 0,0 voor de partner totdat ze zelf de Aow leeftijd hebben bereikt en dan per jaar de 2 % opgebouwde rechten krijgen..Hoera...dat wordt smullen financieel :cry:

Misschien even de Appels met die Peren vergelijken wat ik nu aanhaalde maar wij de huidige generatie komen ook aan de beurt hoor zowel nu als in de toekomst en komen er vlgs mij dan beroerder vanaf dan jullie...?

Zit ik nu fout te denken qua toeslag lees ik het later wel we moeten nu weg met mijn kleinkind...

gr driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: hoe te emigreren

#128 Bericht door dutch » vrijdag 11 september 2015, 12:32

Vooraf kan je e.e.a. bij regelen (zoals ik vrijwillig het a.s. pensioen van mijn vrouw verhoogde en wel op eigen kosten,dus betaald vanuit mijn netto loon).Achteraf valt er niets meer te corrigeren,zoals Prajak reeds aangaf.
Overigens geld dat Thaise prtner/vrouw AOW toeslag alleen voor diegene die voor 1949 zijn geboren.
Ik zelf vond het ideoot dat ik toeslag kreeg voor mijn jongere Thaise partner ( die ik kreeg na het overlijden van mijn (thaise) vrouw.Niet opgeven ging niet omdat ik dan strafbaar zou zijn ( het niet opgeven van een partner dus).leve de Nederlandse wet.
Overigens zijn al deze onderwerpen tot in details al vele jaren geleden op dit forum weergegeven.

(overigens zijn ook vele bestaande ,al lopend pensioenen gekort en tot nu toe niet gecorrigeerd.)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: hoe te emigreren

#129 Bericht door elst99 » vrijdag 11 september 2015, 13:37

Een stukje via de loonheffing, over AOW en PEnsioen is een stuk heer Prajak en als ik dat optel met de nominale en aanvulling kom ik ver boven de voor 2 personen de 650€ uit!
Met een heleboel dingen die niet meer aftrekbaar zijn, zoals rollator, traplift, en andere hulpatributen.
Bij ieder recept nog is 7€ aan advieskosten.
Kom kom ik kan het helaas niet leuker maken.
Jullie hebben mazzel heel veel mazzel dat er in Thailand nog geen belasting geheven wordt.

Dutch jouw werkgever had je de belofte gedaan, dat je in de verzekering zou kunnen blijven, dat de wet veranderd is, ja dat is pech hebben.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#130 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 13:49

prajak schreef:Als jij in NL blijft wonen betaal je de basispremie en een eigen risico. Nu ligt die premie rond 100 E per maand. Ik kan me niet voorstellen dat die volgend jaar 300 E wordt; dat is maatschappelijk onaanvaardbaar. Ik voorzie dat men dan het basispakket wat gaat uitkleden op terrein van aanvullende zaken als fysio, brillen, lenzen, tandwerk als dat al niet het geval is.

Een internationale polis die Jumbo me net stuurde kost mij (68 jaar) 3.000 e/j en op mijn 70e 3.800 e/j. ALS ze me al aanvaarden met mijn medisch verleden!

Ga ik naar NL dan betaal ik 100 e/m plus eigen risico plus een stukje via de belastingheffing en heb ik ONBEPERKTE zorg binnen het pakket en loop ik niet tegen een jaarmaximum, lifetime-maximum of behandelmaximum aan. Maar dan betaal ik meer belasting en ook de volksverzekering weer.

Ik ben per 1-1-2006 uit de ziektekostenpolis gegooid want de zorgverzekeringswet kwam er aan; dat hebben nog enkele forumleden meegemaakt.

Zou ik NU 55 jaar zijn en NL willen verlaten dan vestigde ik me in een EU land (zorgpolis veel goedkoper...) en ging ik 8 maanden in Thailand zitten. Maar dat is praten met de kennis van nu.

Als iemand 3.000 e/m netto heeft dan kan hij ook met pendelen riant leven; dat krijg je niet op of je moet 4 biefstukken tegelijk eten. Maar een bal gehakt is ook lekker hoor.... :giggle2:
Zoals jij het hier aangeeft, dat zou dan mijn optie zijn, dan is het, en te behappen, en nog een beetje prettig en Nederland & Thailand hebben beiden hun bekoringen.

Lin geeft nu aan dat ze absoluut niet terug naar Thailand wil tegen de tijd dat ik gepensioneerd ben, maar zoals Driver al eens zei: 'vraag het haar nog maar eens tegen die tijd, want dan heeft ze er al heel wat werkjaartjes opzitten!'. :giggle:

Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op vrijdag 11 september 2015, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: hoe te emigreren

#131 Bericht door elst99 » vrijdag 11 september 2015, 13:54

Mag ik even weten wat jij onbeperkte zorg noemt?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: hoe te emigreren

#132 Bericht door elst99 » vrijdag 11 september 2015, 14:04

Wij hebben 1998 al gekeken wat voor ons de beste oplossing was, dus ver voor de verandering van 2006, ook toen wisten we dat het voor ons, zonder pessimistisch te zijn en mijn medische achtergrond, met de vele uitsluitingen, het geen haalbare kaart zou zijn, de keuze om het dan voor 7/5 maanden te doen hebben we toen al gemaakt.
Achteraf nooit spijt van gehad, blij dat we niet alles achter ons gelaten hebben in Nederland, na zoveel jaar is het voor ons toch prettiger en socialer in Nederland en blijft Thailand een leuk vakantieland.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#133 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 14:05

elst99 schreef:Een stukje via de loonheffing, over AOW en PEnsioen is een stuk heer Prajak en als ik dat optel met de nominale en aanvulling kom ik ver boven de voor 2 personen de 650€ uit!
Met een heleboel dingen die niet meer aftrekbaar zijn, zoals rollator, traplift, en andere hulpatributen.
Bij ieder recept nog is 7€ aan advieskosten.
Kom kom ik kan het helaas niet leuker maken.
Jullie hebben mazzel heel veel mazzel dat er in Thailand nog geen belasting geheven wordt.

Dutch jouw werkgever had je de belofte gedaan, dat je in de verzekering zou kunnen blijven, dat de wet veranderd is, ja dat is pech hebben.
Neehoor, niet als je expliciet meld geen uitleg te willen hebben, nou haal ik eigenlijk nooit medicatie, maar voor mijn toenmalige partner wel eens en zei ik dat er ook specifiek bij en werd dat dus niet in rekening gebracht. ;)

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#134 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 14:22

Nou............. zoals ik hier tussen de regels door lees is dat hele verhaal over medische zorg als de jaren beginnen te tellen en 'sukkelen' word enkele gradaties ernstiger (understatement), dan loop je tegen alle beperkingen aan die je maar kan bedenken, mentaal, fysiek, financieel, omdat de (beste) zorg die is dus niet meer voor je beschikbaar is! :shock:

Dus zoals ik het zie is dat dus gewoon K#T!

Met alle respect, maar ik zit me af te vragen hoe het 'einde' der levensdagen werd/word ervaren door degenen die in dit traject de kaars hebben uitgeblazen en of dat het hun achteraf waard was om in de laatste fase zo de wereld af te gaan, terwijl je komt uit een land waar de referentie op een heel ander (hoger) niveau lag/ligt op dat punt.

Ik besef maar al te goed dat ik total niet weet waar ik het over heb, omdat ik me niet in die positie bevind en het zeer persoonlijk is hoe zoiets beleeft word. Ik heb eigenlijk mijn hele leven nooit fysieke beperkingen of ongemakken/ziektes gehad (ff hout zoeken om het af te kloppen :mrgreen: Ik zit nog in de kracht van mijn leven en kan nog alles wat ik wil :angel: alleen de herstel periode duurd ietsiepietsie langer als toen ik 25 was :mrgreen:

Maar de angst zou me om het hart slaan als mijn krachten me verlaten en ik kom die afhankelijke positie en heb dan geen 'way to walk', zoals Lin het nog wel eens uitlegt als haar leven een hele moeilijke periode betreft. :cry:

Naja, ik hoop nog het nodige te lezen en te begrijpen hoe hier mee om te gaan van jullie, jullie zijn per slot van rekening misschien wel mijn voorland. ;)

En anders word het 'God zege de greep!'. :Whistle: (ik denk dat deze kreet voor velen opgaat die In Thailand de pijp gaan uitkloppen)

Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op vrijdag 11 september 2015, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#135 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 14:26

elst99 schreef:Wij hebben 1998 al gekeken wat voor ons de beste oplossing was, dus ver voor de verandering van 2006, ook toen wisten we dat het voor ons, zonder pessimistisch te zijn en mijn medische achtergrond, met de vele uitsluitingen, het geen haalbare kaart zou zijn, de keuze om het dan voor 7/5 maanden te doen hebben we toen al gemaakt.
Achteraf nooit spijt van gehad, blij dat we niet alles achter ons gelaten hebben in Nederland, na zoveel jaar is het voor ons toch prettiger en socialer in Nederland en blijft Thailand een leuk vakantieland.
Tjaa........... daar zou het voor mij/ons ook wel eens op uit kunnen komen. En ach voor € 200 a 250 p mnd heb je een leuk plekje om te wonen en alle verdere kosten zijn zeer laag vergeleken met Nederland. En bijkomend voordeel is dat je zo elke keer op een 'andere' plek kan gaan wonen voor die periode. ;)

Genesis

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”