Sociaal isolement?!

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Sociaal isolement?!

#1 Bericht door brake034 » vrijdag 05 juni 2015, 15:40

Als je uit Nederland naar Thailand emigreert raak je het merendeel van je sociale contacten kwijt, je spreekt voor vertrek van alles af maar met 90% van je kennissen vlakt het contact heel snel af.
Het contact beperkt zich dan snel tot een mailtje of soms een Skype gesprek. Velen beloven je op te komen zoeken, dat gebeurt echter nauwelijks om diverse (en vaak valide) redenen.

De emigrant moet dus nieuwe sociale contacten zoeken in de nieuwe woonomgeving en daar komt de taal als eerste om de hoek kijken. In Thailand is het zeker goed mogelijk de taal te leren en in realiteit stimuleren de Thai in de buurt je om het te spreken, ook al omdat weinig Thais Engels spreken.

Echter deze contacten blijven oppervlakkig, niet vanwege de taal maar vanwege verschillen in cultuur, karakter en intelligentie.

Ga je in de stad wonen of in een toeristisch gebied dan is er een mogelijkheid om de “expat” gemeenschap op te zoeken of sociale contacten te hebben met de toeristen.

Woon je in “the middle of no-where” dan wordt dat verhaal anders, de boeren om je heen lijden een simpel leven en je schiet razendsnel door je gesprekstof heen, al spreek je perfect Thais.
De lokale HiSo is zo anders als de Nederlands middenklasse dat je bij het begin al zonder gesprekstof zit.
De Thais waar je interessante conversaties mee kunt hebben zijn dun gezaaid en het lijkt wel of deze mensen zelf wat buiten de Thaise samenleving staan, geen “mainstream” Thais dus?!

Kun je twee dingen doen, of het niveau van je sociale contacten naar beneden bijstellen of blij zijn met wat je aan sociale contacten (op eigen intelligentie niveau) hebt en ze koesteren.

Hoe gaan de mede forumleden daarmee om?
Marcel

hanshu

Re: Sociaal isolement?!

#2 Bericht door hanshu » vrijdag 05 juni 2015, 15:57

Ik balanceer tussen Nederland en Thailand en elke keer als ik aankom is er weer wat nieuws...
Daar en hier.....
Ik begrijp wel wat je bedoeld maar ervaar dat nog niet zo..
Het internet maakt de wereld ook kleiner vind ik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Sociaal isolement?!

#3 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2015, 16:06

Beide.

Contacten hier en contacten elders in de wereld. Ik spreek 5 talen en communiceer per email en hier in persoon. De taal thuis is Thais.

Ik verveel me niet hoor, heb zat te doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Sociaal isolement?!

#4 Bericht door elst99 » vrijdag 05 juni 2015, 16:30

Ik heb het wel ervaren, je mist je contact met je kennissen uit Nederland als je in Thailand bent, je neemt niet meer deel aan het dagelijks leven, je kan Skypen en mailen, maar dat is toch afstandelijker.
In Thailand is het anders, ook met Thaise kennissen 'van goede komaf' is het veel meer uiterlijk vertoon, zonder diepgang, andere cultuur, weinig gespreksstof.
Bij de 'expats' of 'geëmigreerden' daar moet het mee klikken, is het gemengd, en de vrouw spreekt Engels of 'tengels' blijft het een beperkte conversatie.
En dat wordt meestal buiten de deur onderhouden, samen eten en een glas drinken, gaat het over een onderwerp wat 'de thaise' niet interresseert, vraagt ze geld en gaat shoppen om vervolgens na een paar uur weer te verschijnen.
Heb je daar genoeg aan, prima! Maar voor ons, we missen dan wat.
In het begin ach heerlijk, lekker ongecompliceerd maar nee, na langere perioden.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Sociaal isolement?!

#5 Bericht door brake034 » vrijdag 05 juni 2015, 16:34

Elst :thumbsup: :thumbsup:
Marcel

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Sociaal isolement?!

#6 Bericht door torkom » vrijdag 05 juni 2015, 16:46

Daarom begint de oplossing van Hanshu steeds interessanter te lijken, i.p.v 100 % emigreren, heen en weer hoppen...Ik merk het zelfs op 4 weken vakantie, als ik plekken kom waar niet of nauwelijks Engels gesproken word voel ik me daar toch niet echt prettig en verplaats dan snel weer naar een meer Engels sprekend gedeelte wat dan weliswaar ook inhoud dat het meer toeristisch is.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Sociaal isolement?!

#7 Bericht door printen44 » vrijdag 05 juni 2015, 16:57

Je sociale contacten in Nederland, buiten de familie en een paar vrienden, verwateren. Aan de andere kant, die je hier weer nieuwe vrienden en kennissen op.

Sociaal isolement. Ik merk er niets van. En ik woon ik tien jaar. Het ligt aan jezelf. En omdat ik vrijgezel ben, zijn de Thaise contacten die ik heb, geen familie en spreken allemaal Engels. Op Dweil, mijn huishoudster na, maar die is vrijwel lid van onze familie. [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Sociaal isolement?!

#8 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2015, 17:03

Is het wel SOCIAAL isolement? Ik denk eerder TAAL-isolement.

Kun je je redden als jouw partner 3 weken weg is want ma of pa is ziek. Kun je dan zelf naar postkantoor, markt, winkels, postbode te woord staan, de klusjesman of tuinman een opdracht geven, stroomrekening betalen?

Is het antwoord nee? Dan heb je een taal-isolement. Dat is op te lossen, zelfs een ouwe sok als ik (ik zal het zelf maar zeggen....) leert dagelijks taal bij.

En nu ga ik pitten, mensen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Sociaal isolement?!

#9 Bericht door ron » vrijdag 05 juni 2015, 17:18

Mooi onderwerp Marcel. :thumbsup:
Zal hier later ook nog even op reageren.
Echter zullen sommigen halsstarrig blijven beweren dat ze niets missen,en eerder een gesprek en vrienden maken dan in hun geboorteland.
In Pattaya kan je natuurlijk 24/7 jezelf vermaken als je de weg weet,maar zelfs dat kan als een sleur ervaren worden,en bepaalde dingen in Nederland niet vervangbaar blijken te zijn................wat dus te denken als je in een hutje zonder hei in Thailand leeft?!

Kom hier later nog wel toelichten hoe mijn sociale leven daar anderhalf jaar in elkaar zat,en welk soort mensen je tegen komt die daar al zo,n 25-30 jaar wonen..........
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Sociaal isolement?!

#10 Bericht door elst99 » vrijdag 05 juni 2015, 17:22

Dat ligt niet alleen aan jezelf, dat is veel te simpel gezegd.
Ben je tevreden met je contacten die je hebt, die in Thailand vaak weinig diepgang hebben?
Ok, prima!
Maar niet alleen het taalprobleem, je kunt dan een beetje Thais praten, maar heeft dat diepgang? Nee
Op het postkantoor gas en licht betalen kan ik ook nog in Thai, spreken hè, maar niet lezen!
De voordelen van Thailand vonden wij, het ongecompliceerde.
Het uiterlijk vertoon, kan ik moeilijk mee omgaan.
Zou niet graag garant staan voor vele emigranten, die dachten een goede oudedag te hebben met hun AOW, die nu onverzekerd, geen buffer en misschien geen visum hebben.
Die nu met een angst leven en regelmatig met de fles praten ;)
Het leven 'niet vakantie vieren' is totaal anders in Thailand. Ben je jong, pas je je aan, leert de taal, wil je werken of moet je werken, maar ook dat is moeilijk!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: Sociaal isolement?!

#11 Bericht door hanshu » vrijdag 05 juni 2015, 17:26

Maakt niet uit hoe je het noemt. Van een taal isolement kom je snel naar een sociaal isolement.
Wat Brake bedoeld is het communiceren op je eigen nivo, denk ik.
Ja.. dat mis ik wel eens maar vaak kan ik het missen als kiespijn. Kwestie van instelling denk ik?
Omgekeerd in Nederland met 2 dames met universiteit denk ik ook wel eens van..pffffffff
Het gras is altijd groener aan de overkant..

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Sociaal isolement?!

#12 Bericht door elst99 » vrijdag 05 juni 2015, 17:40

Ik praat dus over 5 of 6 maanden Nederland en 6 of 7 maanden Thailand, wij zijn en dat was ook geen optie, niet geëmigreerd.
Wij hebben dat 15 jaar gedaan en ook nog veel gereisd in Z.O Azië.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: Sociaal isolement?!

#13 Bericht door hanshu » vrijdag 05 juni 2015, 17:44

Denkt Elst dat er bv een verschil is tussen Hua Hin en zoals ik, midden in de Isaan?
Zou zo maar kunnen.Tussen Pattaya van Ron en de Isaan is dit verschil er wel degelijk.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Sociaal isolement?!

#14 Bericht door elst99 » vrijdag 05 juni 2015, 18:03

Ja, natuurlijk, maar van 1997 tot zeg maar 2002, was het ook nog een vissersdorp, met heel weinig toeristen. Het is eigenlijk de laatste 13 jaar booming.
Neemt toch niet weg, dat leven of vakantie een wereld van verschil is , ofdat 1 of 2 maanden overwinteren is, waar je in een hotel of condo zit, dus weinig met de bevolking te doen hebt, ook kontakten niet mist, bij ontbijt of in de restaurants ontmoet je altijd wel mensen, maar oppervlakkig blijft het.
je bent niet eenzaam, dat niet!
Maar kan me voorstellen dat je na een paar jaar wat mist!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: Sociaal isolement?!

#15 Bericht door hanshu » vrijdag 05 juni 2015, 18:12

Een verschil is ook, en dat bedoel ik eigenlijk, dat ik in de isaan ben opgenomen in de familie. Voor die tijd heb ik (als toerist) best wel eens eenzame momenten gekend.
De laatste jaren ken ik dat eigenlijk niet meer omdat er altijd wel ergens wat te doen is binnen de familie banden.
Eigenlijk kom ik er wel tot rust........
Ik zou ook niet als long term toerist willen verblijven in Thailand, dat zal snel vervelen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”