Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#1 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 03:54

Zorg in NL, Aland of Eland en toch X maanden in Thailand

Hoofdstuk 1. Inleiding

In dit forum is geschreven over de mogelijkheid je te verzekeren voor zorg bij emigratie naar Thailand (verder TH). En ook over de onmogelijkheden of de beren op de weg als je wat hebt gemankeerd vóór emigratie. Ik noem dat wel eens, plagend, ‘als je medisch een kneusje bent’.

De hoger wordende premie die je (dan) moet betalen, leeftijdslimieten, jaarmaxima, behandelingsmaxima, uitsluitingen en vaak het risico dat ze je er uit gooien als er hoge kosten komen. Als je je al kunt verzekeren in TH dan is dat vaak met vraagtekens nog voor je begint.

In dit forum zit een hoofdstuk ‘Verzekeren in Thailand’ en dat is zeer aan te bevelen. In Hua Hin hebben twee verzekeringsexperts een kantoor en bieden onder meer zorgpolissen aan. Zij zijn Nederlander. Dat maakt communicatie erg gemakkelijk.

Een forumlid heeft een item geopend met de naam ‘Verplicht terug naar NL’ , weblink viewtopic.php?f=2118&t=823967 en met de vraag met een Nederlandse (verder: NL) polis in een EU land te kunnen wonen. Daar is hier over geschreven en de conclusie was: niet mogelijk.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#2 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 03:58

(2)

Hoofdstuk 2. Nederlandse zorg en de grenzen daarvan

De zorg in NL is een zwaar gesubsidieerd gebeuren.

Financiering doet de overheid met een bak belastinggeld, maar de verzekerden betalen ook een deel.

De financiering door de verzekerden loopt over schijven:.

- de premie voor de basisverzekering die je afsluit met een toegelaten zorgverzekeraar
- de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet die van het inkomen wordt afgehouden (Zvw) of in bepaalde gevallen door de werkgever voor je wordt betaald (niet gebruikelijk bij pensioen, lijfrente en andere oudedagsvoorzieningen)
- de premie voor de Wlz, Wet langdurige zorg, die je betaalt in de ingehouden loonheffing (Tot 2015: AWBZ).
- het eigen risico dat je kiest en/of wordt opgelegd.

En de grenzen?

Als je NL wegens emigratie verlaat dan komen de grenzen in zicht. Dan is het ‘einde verzekering mede op kosten van de nationale koek’ tenzij....

- Je emigreert naar een ander land van de EU
- Je emigreert naar een land van de EER (Europese Economische Ruimte) ofwel Liechtenstein, Noorwegen en IJsland
- Je emigreert naar Zwitserland
- Je emigreert naar een verdragsland en die landen zijn:
- - Bosnië-Hercegovina
- - Kaapverdië (Afrika)
- - Macedonië
- - Marokko (Afrika)
- - Montenegro
- - Servië
- - Tunesië (Afrika)
- - Turkije (Azië)

Tel ze maar eens op: met NL er bij 40 landen om uit te kiezen en overal heb je zorg mede op kosten van de NL belastingbetaler. Voel je niet bezwaard; het parlement, het volk dus, heeft de verdragen goedgekeurd.

Emigreer je naar een ander land dan genoemd dan vervalt de NL steun en mag je het zelf regelen. Dan kun je wel, onder omstandigheden, een NL polis hebben maar dat is dan geen polis die valt in het NL zorgstelsel.

Deze gegevens zijn van april 2015.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#3 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:00

(3)

Hoofdstuk 3. Het advies als je medisch een kneus bent

NIET EMIGREREN NAAR THAILAND OF JE MOET HELEMAAL ZEKER ZIJN VAN EEN BETAALBARE ZORGPOLIS TOT OVERLIJDEN. OF JE MOET EEN HOOG VERMOGEN HEBBEN. MAAR VAN DE POLITIEK BEN JE NIMMER ZEKER, DAT HEEFT HET VERLEDEN ONS GELEERD.

Een hard oordeel maar het is niet anders.

En met TH bedoel ik eigenlijk alle landen buiten het rijtje als hierboven gegeven. Cambodja, Down Under, Filippijnen, Paraguay, kijk maar welke landen niet op het lijstje staan.

Blijf in het zorgparadijs NL en kom 8 maanden min EEN dag per jaar naar TH of een ander vakantieland.

Dat betekent....

- Je blijft in NL wonen en inkomstenbelasting, premie volksverzekering en de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet betalen
- Je moet een NL een basispolis nemen (maar daar is het om begonnen....)
- Je moet in NL woonruimte hebben. Geen tent of kampeerauto of vakantiebungalow want daar kun je je meestal niet inschrijven. Zoek iets in de familiesfeer of een klein afbetaald eigen appartement of goedkope huurflat.
- Je moet 4 maanden plus een dag in NL feitelijk aanwezig zijn.
- Je kunt een reisverzekering nemen in NL voor de vakanties.
- Maar een persoonlijke WA verzekering is dan ook een must. Inboedelverzekering? Vervoermiddel? Etc.
- Je kunt 8 maanden naar TH of waar dan ook.
- Je hebt wel extra huisvestingkosten in TH en moet mogelijk een partner 4 maanden niet zien maar wel onderhouden.
- Je riskeert belastingheffing in TH op grond van de 180 dagen regel.
- Ticketkosten en lokaal transport.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#4 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:03

(4)

Hoofdstuk 4. Fijn allemaal, maar ik wil toch NL uit.

Duur bibberland, trajectcontrole, waterschapsverkiezingen, echt, je wilt eens wat anders maar wel verzekerd blijven van de NL zorgzaamheid.

Dat kan. Dan verkas je naar een hierboven in de lijst genoemd ander land maar niet naar TH.

Dan kom je uit in het onderdeel ‘En de grenzen?’ hierboven. Je moet naar een van de daar genoemde landen om de NL zorgzaamheid te behouden en mogelijk wat meer zon te pakken dan in NL.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#5 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:05

(5)

Hoofdstuk 5. De regels

Dit kan niet zonder leesvoer:

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... tverhuizen?

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... buitenland

Deze weblinks zijn van april 2015.

En let nu goed op in de laatste weblink:

Waar heeft u recht op in uw woonland?

Woon je in een verdragsland, dan heeft u met een formulier 121 recht op de medische zorg volgens de wettelijke regelingen daar. Informeer bij uw ziektekostenverzekeraar (aldaar, wordt bedoeld) naar de vergoedingen.

Maar.....woon je niet in een verdragsland maar in een EU-land buiten NL, een EER-land of Zwitserland, dan:

Waar heeft u recht op in Nederland?

Woont u in een EU-/EER-land of in Zwitserland, dan heeft u recht op medische zorg in NL. U kunt daarvoor de EHIC gebruiken die u van ons heeft ontvangen. Heeft u nog geen EHIC, dan kunt u die online aanvragen. EHIC betekent European Health Insurance Card.

Kijk voor meer informatie op de pagina :

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... +nederland

Houdt u er rekening mee dat u voor Wlz-zorg een indicatiebesluit nodig heeft. Een indicatiebesluit vraagt u aan bij het CIZ (Centrum indicatiestelling zorg) . Dat kunt u doen voordat u naar NL komt of tijdens uw (tijdelijke) verblijf in NL.

Waar heeft u recht op in andere EU-landen?

Met de EHIC heeft u recht op medisch noodzakelijke zorg in een EU/EER-land en Zwitserland. De EHIC mag u niet gebruiken in uw woonland. Als u in een EU-/EER-land of Zwitserland woont, kunt u de kaart online bij ons aanvragen.

En voor de volledigheid:

Woon je niet in NL, niet in een ander EU land, niet in een EER land, niet in Zwitserland en niet in een van de verdragslanden dan moet je de zorg HELEMAAL zelf regelen en betalen.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#6 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:12

(6)

Hoofdstuk 6. Nu alles op een rij zetten:

Ga je emigreren naar een verdragsland dan kun je je met het formulier E121 melden bij een lokale zorgverzekeraar, en dan heb je uitsluitend recht op zorg IN dat land en op de behandelingen gebruikelijk in dat land.

Zit daar verpleging in tijdens vakantie in TH? Dat is maar de vraag. Maar dat kun je voor een stuk opvangen met een reispolis. Kent dat land een reispolis? Hier heb je al 2 van de beren op de weg waar ik nog op kom.

Ga je emigreren naar een EU- of EER-land of Zwitserland dan doe je als boven, je moet je immers in het nieuwe woonland aanmelden, maar kun je indien gewenst met de EHIC behandeld worden in NL. En wat dat betekent weet je maar al te goed.

Hoofdstuk 7. En wat gaat dat kosten?

Wij zijn Nederlanders. Het mag niks kosten maar als dat niet kan dan maar zo min mogelijk.

De website:

https://www.zorginstituutnederland.nl/b ... n+2015.pdf

Ik heb bovenstaande site in april 2015 uitgeprint. Ik adviseer je dat ook te printen en bij de hand te houden.

Wat staat daar:

EEN. De nominale bijdrage

Je betaalt in NL aan Zorginstituut Nederland de nominale bijdrage van -als basis en in 2015- 97,50 euro per maand. Maar die bijdrage is in een ander land netto anders en dat is afhankelijk van het niveau van de zorg in dat land. Dat heet de woonlandfactor. Die 97,50 euro komt overeen met de goedkoopste basispolis in NL.

Heb je de woonlandfactor voor Noorwegen gezien? Die is 1,5567 maal die 97,50 per maand. Noorwegen is voor zorg dus een duurder land dan NL.

De drie laagste woonlandfactors zijn voor Marokko, Tunesië en Kaapverdië en die landen liggen in Afrika. Ik laat die buiten beschouwing. Met Marokko staat het verdrag ter discussie, Tunesië is politiek nog niet rustig en de kaap-eilanden liggen echt wel ver weg in de oceaan.

Je krijgt daarna als goedkope oplossingen Macedonië, Roemenië en Bulgarije en ik neem ook Turkije mee. Vier landen ga ik zover mogelijk ‘uitspitten’.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#7 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:14

(7)

TWEE: De inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet.

Die bedraagt als werkgeversheffing over WIA/WAO/WAZ-uitkering en over ANW-uitkering 6,95 procent van het inkomen. Werkgeversheffing, dat betaalt de uitkerende instantie maar verhoogt voor jou de basis voor loonheffing. Daar ga je dus loonheffing over betalen.

Heb je daarentegen AOW, pensioen of andere inkomsten in NL dan is de inhouding 4,85 procent en die betaal je zelf uit jouw uitkering. De premie wordt berekend over maximaal 51.976 euro.

DRIE: De inkomensafhankelijke bijdrage Wlz.

Wlz is de Wet langdurige zorg en die vervangt de vervallen AWBZ.

De premie bedraagt 9.65 procent ook als in NL geen belastingplicht bestaat en maximaal over 33.589 euro (en indien geboren voor 1946 over maximaal euro 33.857 euro.).

MAAR: de woonlandfactor is ook van toepassing op de premies ad TWEE en DRIE hierboven. Je kunt nu uitrekenen wat de zorg kost als je woont in Aland of Eland.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#8 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:16

(8)

VIER; tijd voor een rekenvoorbeeld.

Martinus Middelmaat heeft een pensioeninkomen van 12.000 euro per jaar en een AOW van ook 12.000 euro per jaar. Martinus gaat wonen in Turkije en gaat dan betalen voor zorg:

1. De nominale premie is 97,50 per maand maal de woonlandfactor (0,0744) maal 12 en dat is per jaar 87 euro afgerond.

2. Martinus Middelmaat moet ook betalen de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet en die is 4,85 procent van 24.000 euro en dat is per jaar 1.164 euro. Ook dat maal de woonlandfactor van 0,0744 dus Martinus betaalt 87 euro.

3. En Martinus betaalt via de loonbelasting 9,65 procent premie Wlz van 24.000 euro is 2.316 euro en ook dat maal de woonlandfactor van 0,0744 is 172 euro.

Totaal betaalt Martinus Middelmaat dus 346 euro en is dan verzekerd voor wat in Turkije gangbaar is.

En als Martinus in Macedonië gaat wonen dan is hij 101 euro goedkoper uit. En in Noorwegen met die hoge zorgkosten daar is hij dik 7.000 euro kwijt. Een forumlid zei: Hongarije. Dan kom je uit op 568 euro.

VIJF. Heffingstechniek.

Daar heb ik emails over gezonden naar Zorginstituut NL. Men is snel en accuraat bij het beantwoorden daarvan. Ik heb zeker 4 emails gezonden, ben ‘diep’ gegaan maar heb altijd prompt antwoord gehad binnen 2 werkdagen. Goeie zaak.

Mij interesseert hoe de premie Zvw en de premie Wlz wordt afgehouden van het inkomen. Doet de werkgever dat naar het volle percentage en krijg je later terug, of geeft men een beschikking af zodat slechts de woonlandfactor maal de premie aan de bron wordt afgehouden?

Het antwoord.

“...De woonlandfactor is van toepassing op het vaste deel van de verdragsbijdrage en op de twee inkomensafhankelijke delen. Wij geven elke maand aan uw pensioenfonds en de SVB de nominale bijdrage, de woonlandfactor van uw woonland en de percentages voor de Zvw- en AWBZ-bijdrage door. Uw pensioenfonds berekent op basis hiervan de maandelijkse verdragsbijdrage...”

Duidelijke taal. Je geniet de woonlandfactor per maand. Abusievelijk gebruikt men nog de afkorting AWBZ; dat heet nu Wlz.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#9 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:19

(9)

Hoofdstuk 8. Vragen over het nieuwe woonland.

In deze volgorde en ben ik volledig?

1. Veilig wonen
2. Eisen voor inschrijving en soorten visum
3. Waar is jouw inkomen belast; NL of woonland?
4. Wat zijn de belastingtarieven in het woonland?
5. Welke zorg biedt men voor zo weinig geld en biedt men dat ook tijdens vakantie in TH of elders?
6. Reisverzekering mogelijk voor een lange periode?
7. Wordt de AOW daar betaald?

Korte toelichting

EEN. Veilig wonen in de maanden dat je daar bent. En hoe veilig is jouw flat/appartement/huisje als je een aantal maanden naar Thailand bent? Ik lees dat bijvoorbeeld Macedonië niet veilig is in de westelijke grensstreek. In Istanbul heeft het kortgeleden geknald. En de kleine criminaliteit?

Denk er aan, je bent er, stel, 4 maanden, en daarna ligt jouw huis of flat 8 maanden leeg, op een werkster na. Hoe veilig is dat ten opzichte van NL? Deugnieten heb je overal.

TWEE. Buiten de EU kan een visum nodig zijn om langer dan wegens vakantie te verblijven. Dan kan het openen van een bankrekening ook afhankelijk zijn van een visum, denk maar aan TH.

En dan de administratie bevolking. Waar NL 4 maanden eist, hoe zit dat elders? Ik heb het idee laten varen dat er een land is dat zegt ‘nou, EEN maand hier vinden we wel genoeg’.

DRIE. En hoe heft NL in andere landen?

Ik bedoel inkomstenbelasting over AOW en pensioen uit bedrijf of van de staat. Dat heb ik nagekeken van de 4 landen die ik ga behandelen.

VIER. Hoe zijn daar de belastingtarieven? Dat heb ik zo goed mogelijk nagekeken.

VIJF EN ZES. Dit is het lastigste na te zoeken op internet.

Ik heb ook niet de gemakkelijkste landen uitgezocht. België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, je lepelt het zo op van internet en uit forums.

ZEVEN. Wordt de AOW daar betaald? Daar is een website voor.

Bijzondere zaken die je wel eens tegen komt

Er zijn landen die fiscale faciliteiten verlenen aan ouderen en aan invalide mensen. Lagere tarieven en vrijstellingen zoals TH ook een bijzondere vrijstelling heeft voor ouden van dagen en invalide mensen. Daar ga ik niet op in. Dat kan morgen weer anders zijn.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#10 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 04:21

(10)

Hoofdstuk 9/1 Macedonië

Hoofdstad Skopje. Geheel door andere landen omsloten (: binnenstaat). Buurlanden Kosovo, Servië, Bulgarije, Griekenland en Albanië. Inwoners 2,2 miljoen. Oppervlakte 26.000 km2, NL 42.000 km2. Weblink
http://nl.wikipedia.org/wiki/Macedoni%C3%AB_%28land%29

Juni/augustus aangenaam weer.

Verdragsland, geen EU, geen euro. En dan de 7 vragen:

1. Veilig wonen
2. Eisen voor inschrijving en soorten visum
3. Waar is jouw inkomen belast; NL of woonland?
4. Wat zijn de belastingtarieven in het woonland?
5. Welke zorg biedt men voor zo weinig geld en biedt men dat ook tijdens vakantie in TH of elders?
6. Reisverzekering mogelijk voor een lange periode?
7. Wordt de AOW daar betaald?

Veilig wonen

Veiligheid; zie deze website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... /macedonie

Over veilig wonen en huurmogelijkheden vind ik geen informatie. Wel vakantie-appartementen. Je zult er heen moeten en een klein huisje of flat zoeken.

Hoe veilig is dat? Hoe betaal je de lopende kosten als je weg bent? Schoonhouden, verzekeren, etc?

Eisen voor inschrijving

De visumbepalingen vind je hier:

http://www.mfa.gov.mk/index.php/en/for- ... -macedonia

http://www.mfa.gov.mk/index.php/en/cons ... -macedonia

Eisen die de bevolkingswetgeving stelt zijn niet gevonden en op een email aan hun ministerie is niet gereageerd.

Inkomen, waar belast?

Het verdrag tussen NL en MAC is van 11-09-1998 en zegt voorzover voor gepensioneerden van belang:

De heffing over onroerende zaken is toegewezen aan het land waar die onroerende zaak ligt.

Pensioenen; hoofdregel: belast in de woonstaat. Afkoop van pensioenen en lijfrente echter in de betalende staat.

Overheidspensioen is belast in de betalende staat maar mag belast worden in de woonstaat als de genieter inwoner EN onderdaan is.

Uitkeringen sociale zekerheid zijn belast in de betalende staat. AOW wordt niet genoemd maar ik ga er van uit dat NL heft en het tarief is in 2015 8,35 procent in schijf 1 zonder recht op heffingskorting.

Over de premie Wlz is elders bericht. Die betaal je wel.

Restartikel: wat niet wordt genoemd aan inkomen is belast in het woonland.

Over vermogen: onroerende zaken zijn al behandeld.

Weblink: http://wetten.overheid.nl/BWBV0001380/g ... 09-01-2015#

Contact met een deskundige is aanbevolen voor de niet genoemde onderdelen van het verdrag. Rente, dividenden, royalties, tegenwoordige arbeid. Denk dan ook aan de civielrechtelijke gevolgen voor het erfrecht. En aan de gevolgen voor schenk- en erfbelasting.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#11 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:15

(11) Macedonië vervolg

Belastingtarieven woonland

Tien procent. Dat is al een aantal jaren zo. Een weblink:
http://www.ujp.gov.mk/en/vodic/category/538

En druk dan eens op de categorie die van toepassing is op iemand met pensioen: http://www.ujp.gov.mk/en/vodic/category/539

Zorg in het woonland en hoe als je vakantie neemt naar TH

Via de landeninformatie van de ANWB vind ik dat de medische zorg van redelijke kwaliteit is. Uiteraard adviseert men een reispolis voor vakantiegangers.

Een website
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_27 ... met meer goeie informatie.

Nog een nuttige site:
https://sites.google.com/site/griekenla ... informatie

Maar ik ben op zoek naar info over de nationale zorgverzekeraar en of die een buitenlanddekking heeft want je wilt naar Thailand voor vakantie. Ik vind niets op internet. Dit is een aspect dat bestudering vereist als je daar eens gaat rondkijken.

Reispolissen in woonland

Ik vind er maar EEN:

Albsig. Een Albanese verzekeringsmaatschappij in Tirana en zij biedt ook reisverzekeringen aan. Maar dat is niet het woonland. Website: http://www.albsig.com.al/index.php/en/a ... esentation

Kijk onder ‘presentation’ en ad 2. Zij biedt ook in woonland aan. Ga naar Products en kies Travel Insurance. Er staat geen premie bij en ook niet hoe lang je de polis kunt sluiten, eventueel een doorlopende.

AOW

Wordt in dat land uitbetaald. Zie deze link en vul het land in:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... rland/beu/

En vul daarna Laos in en zie het verschil.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#12 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:23

(12)

Hoofdstuk 9/2 Roemenië

Hoofdstad Boekarest. Grenzend aan de Zwarte Zee, Bulgarije, Servië, Hongarije, Oekraïne en Moldavië. Op een grondgebied van 238.000 km² (NL 42.000) heeft Roemenië circa 23 miljoen inwoners. Landklimaat, koude winters, warme zomers. Website:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roemeni%C3%AB

EU-land, geen euro. En dan de 7 vragen:

1. Veilig wonen
2. Eisen voor inschrijving en soorten visum
3. Waar is jouw inkomen belast; NL of woonland?
4. Wat zijn de belastingtarieven in het woonland?
5. Welke zorg biedt men voor zo weinig geld en biedt men dat ook tijdens vakantie in TH of elders?
6. Reisverzekering mogelijk voor een lange periode?
7. Wordt de AOW daar betaald?

Veilig wonen

Veiligheid; zie deze website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n/roemenie

Over veilig wonen en huurmogelijkheden vind ik geen informatie. Wel vakantie-appartementen. Je zult er heen moeten en een klein huisje of flat zoeken.

Hoe veilig is dat? Hoe betaal je de lopende kosten als je weg bent? Schoonhouden, verzekeren, etc?

Eisen voor inschrijving

De visumbepalingen vind je hier:
http://roemenie.nlambassade.org/you-and ... r-roemenie

Eisen die de bevolkingswetgeving stelt zijn niet gevonden.

Inkomen, waar belast?

Het verdrag tussen NL en ROE is van 05-03-1998 en zegt voorzover voor gepensioneerden van belang:

De heffing over onroerende zaken is toegewezen aan het land waar die onroerende zaak ligt.

Pensioenen; hoofdregel: belast in de woonstaat. Afkoop van pensioenen en lijfrente echter in de betalende staat.

Overheidspensioen is belast in de betalende staat maar mag belast worden in de woonstaat als de genieter inwoner EN onderdaan is.

Uitkeringen sociale zekerheid zijn belast in de betalende staat. AOW wordt niet genoemd maar ik ga er van uit dat NL heft en het tarief is in 2015 8,35 procent in schijf 1 met in beginsel recht op heffingskorting.

Over de premie Wlz is elders bericht. Die betaal je wel.

Restartikel: wat niet wordt genoemd aan inkomen is belast in het woonland.

Over vermogen: onroerende zaken zijn al behandeld.

Weblink:
http://wetten.overheid.nl/BWBV0001356/g ... ertalingNL

Contact met een deskundige is aanbevolen voor de niet genoemde onderdelen van het verdrag. Rente, dividenden, royalties, tegenwoordige arbeid. Denk dan ook aan de civielrechtelijke gevolgen voor het erfrecht. Aan de gevolgen voor schenk- en erfbelasting.

Heffingskorting

Over de heffingskorting (geldt ook voor Bulgarije en andere landen in de EU en de EER, in Zwitserland en op de BES eilanden):

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2015

Daaraan voldoe je waarschijnlijk niet als je bedrijfspensioen hebt want dat is belast in het woonland. De bekende 90% -eis.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#13 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:27

(13) Roemenië vervolg

Belastingtarieven woonland

Zestien procent. Een weblink:
http://www.worldwide-tax.com/romania/romania_taxes.asp

Zorg in het woonland en hoe als je vakantie neemt naar TH

Er is weinig hartverwarmends te vinden over de kwaliteit van de staatszorg in dit woonland. Maar er wordt aan gewerkt en het kan over een aantal jaren anders zijn.

http://www.rvo.nl/onderwerpen/internati ... werknemers

Maar ik vind niets in de zoektocht naar info over de nationale zorgverzekeraar en of die een buitenlanddekking heeft want je wilt naar Thailand voor vakantie. Ik vind niets op internet. Dit is een aspect dat bestudering vereist als je daar eens gaat rondkijken.

Reispolissen in woonland

Denk van wel.

https://www.allianz.com/en/about_us/whe ... mania.html


AOW

Wordt in dat land uitbetaald. Zie deze link en vul het land in:

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... rland/beu/

En vul daarna Laos in en zie het verschil.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#14 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:30

(14)

Hoofdstuk 9/3 Bulgarije

Hoofdstad Sofia. Ligt tussen Roemenië en Griekenland. Op een grondgebied van 110.000 km² (NL 42.000) heeft Bulgarije circa 8 miljoen inwoners. Landklimaat, koude winters, warme zomers. In het zuiden een mediterraan klimaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bulgarije

EU-land, geen euro. En dan de 7 vragen:

1. Veilig wonen
2. Eisen voor inschrijving en soorten visum
3. Waar is jouw inkomen belast; NL of woonland?
4. Wat zijn de belastingtarieven in het woonland?
5. Welke zorg biedt men voor zo weinig geld en biedt men dat ook tijdens vakantie in TH of elders?
6. Reisverzekering mogelijk voor een lange periode?
7. Wordt de AOW daar betaald?

Veilig wonen

Veiligheid; zie deze website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... /bulgarije

Over veilig wonen en huurmogelijkheden vind ik geen informatie. Wel vakantie-appartementen maar die zijn immer duurder dan een huisje om permanent te wonen. Iets kopen is nog goedkoop; je kunt op heden tot 50.000 euro al een leuk huisje kopen.

Je zult er heen moeten en een klein huisje of flat zoeken.

Hoe veilig is dat? Hoe betaal je de lopende kosten als je weg bent? Schoonhouden, verzekeren, etc?

Eisen voor inschrijving

De visumbepalingen vind je hier:
http://www.mfa.bg/en/pages/109/index.html

Longstay is er niet voor gepensioneerden; zie hier...
http://www.mfa.bg/uploads/files/VISA%20 ... 281%29.pdf

Eisen die de bevolkingswetgeving stelt zijn niet gevonden.

Inkomen, waar belast?

Het verdrag tussen NL en BUL is van 06-07-1990 en zegt voorzover voor gepensioneerden van belang:

De heffing over onroerende zaken is toegewezen aan het land waar die onroerende zaak ligt.

Pensioenen; hoofdregel: belast in de woonstaat. Afkoop van pensioenen en lijfrente echter in de betalende staat.

Overheidspensioen is belast in de betalende staat maar mag belast worden in de woonstaat als de genieter inwoner EN onderdaan is.

Uitkeringen sociale zekerheid zijn belast in de betalende staat. AOW wordt niet genoemd maar ik ga er van uit dat NL heft en het tarief is in 2015 8,35 procent in schijf 1 met in beginsel recht op heffingskorting (zie de opmerkingen bij het vorige land).

Over de premie Wlz is elders bericht. Die betaal je wel.

Restartikel: wat niet wordt genoemd aan inkomen is belast in het woonland.
Over vermogen: onroerende zaken zijn al behandeld.

Weblink:
http://wetten.overheid.nl/BWBV0002194/g ... 25-04-2015

Contact met een deskundige is aanbevolen voor de niet genoemde onderdelen van het verdrag. Rente, dividenden, royalties, tegenwoordige arbeid. Denk dan ook aan de civielrechtelijke gevolgen voor het erfrecht. Aan de gevolgen voor schenk- en erfbelasting.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#15 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:37

(15) Bulgarije vervolg

Belastingtarieven woonland

Tien procent. Een weblink:
http://www.kpmg.com/global/en/issuesand ... e-tax.aspx

Bulgarije hanteert het >183 dagen verblijf criterium voor belastingheffing; dan ben je ‘resident’. Dat is ook de bedoeling, zonder inschrijving in de gemeente krijg je geen zorgpolis daar.

Zorg in het woonland en hoe als je vakantie neemt naar TH

Een website:
http://www.rodinatravel.nl/infobulgarije.php

De kwaliteit van de staatszorg gaat maar langzaam vooruit. Maar ik vind niets in de zoektocht naar info over de nationale zorgverzekeraar en of die een buitenlanddekking heeft want je wilt naar Thailand voor vakantie. Ik vind niets op internet. Dit is een aspect dat bestudering vereist als je daar eens gaat rondkijken.

Reispolissen in woonland

Denk van wel.
http://www.rodinatravel.nl/infobulgarije.php
En de hoofdsite: http://www.insurancebulgaria.com/lev-ins

AOW

Wordt in dat land uitbetaald. Zie deze link en vul het land in:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... rland/beu/

En vul daarna Laos in en zie het verschil.

(wordt vervolgd)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”