duits pensioen en duits aow

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
clark
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2014, 09:34

duits pensioen en duits aow

#1 Bericht door clark » donderdag 11 december 2014, 18:33

hallo,

mijn hollandse vriendin werkt bij de gemeente Aachen/Duitsland en gaat binnenkort met "duits" ouderdomspensioen en deels "duits" aow en deels hollands aow.
zelf woont zij in Kerkrade/Nederland.
na haar pensionering wilt zij emigreren naar buiten Europa. (opties: Thailand / Spanje / Curacao)

vraag:
is er iemand in dezelfde/soortgelijke situatie, dus als nederlandse gewerkt in Duitsland en nu gepensioneerd "buiten" Europa ?

zo ja, blijft Duitsland belasting heffen over het "duits" ouderdomspensioen en "duits" aow bij emigratie buiten Europa ?

ben zelf ook gepensioneerd met hollands prive (geen overheids) ouderdomspensioen en hollands aow, en weet dat bij emigratie buiten Europa, de nederlandse belastingdienst geen belasting meer heft, maar dat overlaat aan het land van verblijf.

Dank

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: duits pensioen en duits aow

#2 Bericht door prajak » vrijdag 12 december 2014, 00:24

Clark, met het Duitse verhaal kan ik je niet helpen. Overigens heeft Duitsland net als Nederland belastingverdragen gesloten en het kan zijn dat emigratie naar Thailand, Spanje of Curaçao tot verschillende uitkomsten leidt.

Overheidspensioen is overigens vaak in het betalende land belastbaar volgens de meest gebruikte modellen.

In dit forum is er dit jaar, ik meen na de zomer, een korte discussie geweest over de manier waarop Duitsland heft na emigratie naar Thailand. Die korte discussie ging tussen forumleden Serpay en sirc en die staat ergens in het hoofdstuk Belasting, AOW en WAO in dit forum.

De Nederlandse AOW blijft in Nederland belastbaar bij emigratie naar Thailand. Voor de situatie bij emigratie naar Spanje of Curaçao zul je de verdragen moeten nakijken.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: duits pensioen en duits aow

#3 Bericht door DeDe » vrijdag 12 december 2014, 02:47

clark schreef:hallo,

mijn hollandse vriendin werkt bij de gemeente Aachen/Duitsland en gaat binnenkort met "duits" ouderdomspensioen en deels "duits" aow en deels hollands aow.
zelf woont zij in Kerkrade/Nederland.
na haar pensionering wilt zij emigreren naar buiten Europa. (opties: Thailand / Spanje / Curacao)

vraag:
is er iemand in dezelfde/soortgelijke situatie, dus als nederlandse gewerkt in Duitsland en nu gepensioneerd "buiten" Europa ?

zo ja, blijft Duitsland belasting heffen over het "duits" ouderdomspensioen en "duits" aow bij emigratie buiten Europa ?

ben zelf ook gepensioneerd met hollands prive (geen overheids) ouderdomspensioen en hollands aow, en weet dat bij emigratie buiten Europa, de nederlandse belastingdienst geen belasting meer heft, maar dat overlaat aan het land van verblijf.

Dank
Duitsland kent geen AOW,je betaald in de Rentenkasse en krijgt uitgekeerd bij je 65 (kan ook met korting op je 63)al naar gelang je ingelegd hebt.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: duits pensioen en duits aow

#4 Bericht door dutch » vrijdag 12 december 2014, 02:56

Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewerkt en heb daardoor recht op een aantal jaren Duitse AOW.
Ik heb mijn Thaise adres,bankrekening en verzekerings nummer van de :Duitse AOW schriftelijk doorgegeven aan (indertijd) de Deitsche Versicherungs Bund in Duitsland doorgegeven en heb van hen een maand later hun bevestiging daarvoor ontvangen.
Moet elk jaar een bewijs van leven opsturen en ontvang prompt elk maandeinde hun overschrijving op mijn bank rekening.

De eerste keer was een kilo aan papieren,maar men bood mij telefonisch aan om een en ander voor mij in te vullen,mits ik maar op de door hen aangegeven plaatsen alvast tekende.
Alles is altijd prima voor elkaar gekomen.

Het heet;Altersrente
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: duits pensioen en duits aow

#5 Bericht door serpay » vrijdag 12 december 2014, 17:24

zal bij terugkomst in duitsland alles ff nakijken hoe het in elkaar zit.
nu ff niet want sta op het punt af te reizen naar thailand.
dus de komende maand alleen vakantie en vooral geen stress.
Alfisti rebeli

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: duits pensioen en duits aow

#6 Bericht door driver » vrijdag 12 december 2014, 17:26

serpay schreef:zal bij terugkomst in duitsland alles ff nakijken hoe het in elkaar zit.
nu ff niet want sta op het punt af te reizen naar thailand.
dus de komende maand alleen vakantie en vooral geen stress.
Goede reis Serpay en leuke vakantie toegewenst en daarna een keer afspreken in Germany ... :?:
We moeten toch ons Duitse bier aanvullen dus... ;)

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: duits pensioen en duits aow

#7 Bericht door prajak » zaterdag 13 december 2014, 03:19

Goeie reis, Serpay, en denk effe niet aan belasting.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: duits pensioen en duits aow

#8 Bericht door sirc » woensdag 08 april 2015, 12:16

clark schreef:hallo,

mijn hollandse vriendin werkt bij de gemeente Aachen/Duitsland en gaat binnenkort met "duits" ouderdomspensioen en deels "duits" aow en deels hollands aow.
zelf woont zij in Kerkrade/Nederland.
na haar pensionering wilt zij emigreren naar buiten Europa. (opties: Thailand / Spanje / Curacao)

vraag:
is er iemand in dezelfde/soortgelijke situatie, dus als nederlandse gewerkt in Duitsland en nu gepensioneerd "buiten" Europa ?

zo ja, blijft Duitsland belasting heffen over het "duits" ouderdomspensioen en "duits" aow bij emigratie buiten Europa ?

ben zelf ook gepensioneerd met hollands prive (geen overheids) ouderdomspensioen en hollands aow, en weet dat bij emigratie buiten Europa, de nederlandse belastingdienst geen belasting meer heft, maar dat overlaat aan het land van verblijf.

Dank
Beter laat dan nooit. :-)
Ik kijk niet zo vaak in dit forum omdat alles naar mijn wensen verloopt.
Nee Duitsland heft niet ob de duitse “gesetzliche Rentenversicherung” bij expat in Thailand, omdat Thailand het enige recht heeft om te heffen. Maar die heffen niet. Dus deze uitkering is belastingvrij.
De "beamtenpensioen" wordt wel in Duitsland belast

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”