Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#46 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 16:25

sirc, ik ga het boek even openslaan....je hoort van me.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#47 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 16:30

Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten

1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.

2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.

3. De uitdrukking ‘lijfrente’ betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldswaarde staat.

Artikel 19. Overheidsfuncties

1. Beloningen, daaronder begrepen pensioenen, betaald door of uit fondsen in het leven geroepen door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of dat plaatselijke publiekrechtelijke lichaam daarvan in de uitoefening van overheidsfuncties, mogen in die Staat worden belast.

2. De bepalingen van de artikelen 15, 16 of 18 zijn evenwel van toepassing op beloningen of pensioenen ter zake van diensten, bewezen in het kader van een op winst gericht bedrijf uitgeoefend door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan.

==

Ik ben van mening dat de AOW uitkering valt onder artikel 19. Dus is de nationale wetgeving van toepassing als je in Thailand woont. Dat schrijft ook iedereen in de vakliteratuur en in forums.....

Voor mij maakt het niet uit, ik betaal geen stuiver in NL over mijn AOW. Maar dat Thailand niet mag heffen (zolang ik hier geen inkomen heb...) is voor mij een groot voordeel.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#48 Bericht door sirc » zaterdag 29 oktober 2011, 16:36

[quote="prajak"]Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten

(quote]
Nee,volgens het belastingverdrag heeft Thailand alleen het recht belasting te heffen op
AOW volgens 18.1.

Maar de Nederlandse AOW is geen pensioen die uitsluitend betaald word op basis van vroegere dienstbetrekking. Ze wordt door iedereen opgebouwd, die in Nederland woont.
Het is dus een uitkering zonder tegenprestatie (ook al betaal je sociale premies)
Artikel 18 en 19 van het verdrag zijn niet van toepassing

Normalerwijze staan in de belastingverdragen regelingen voor overige inkomsten. Deze ontbreken in het verdrag met Thailand. Daarom heeft Nederland het recht volgens nationale wetgeving op deze inkomsten aan personen in Thailand belasting te heffen.

Thailand
Het verdrag met Thailand kent geen sociaal zekerheidsartikel en evenmin een restartikel.
Door het ontbreken van een restartikel en een sociaal zekerheidsartikel blijft op alle pensioenen en uitkeringen betaald krachtens de Nederlandse sociale zekerheid de Nederlandse nationale wetgeving in stand, waardoor deze pensioenen en uitkeringen betaald aan inwoners van Thailand in Nederland aan de loon en (eventueel) inkomstenbelasting zijn onderworpen. Met betrekking tot de werkloosheidsuitkeringen, indien het dienstverband niet is verbroken, en de ziektewetuitkeringen is dit mede in overeenstemming met het bepaalde in het dienstbetrekkingartikel (art. 15) of het directeurenartikel (art. 16).
Loondoorbetalingen wegens ziekte (loon ex art. 1638c BW) gedaan aan inwoners van Thailand zijn op grond van het dienstbetrekkingartikel (art. 15) of het directeurenartikel (art. 16) in Nederland aan de loon en (eventueel) inkomstenbelasting onderworpen.
Samengevat zijn aan inwoners van Thailand betaaldeart. 1638c BW
ZW-uitkeringen: belastbaar in Nederland (art. 15 of art. 16)
Loondoorbetalingen ex: belastbaar in Nederland (art. 15 of art. 16)
WW-uitkeringen: belastbaar in Nederland (art. 15 of art. 16 of Nederl. nat. wetg.)
AOW pensioenen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
AWW pensioenen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
Anw uitkeringen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
Bijstandsuitkeringen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
Oorlogspensioenen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
Verzetspensioenen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
Oorlogsuitkeringen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
Vervolgingsuitkeringen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
AAW-uitkeringen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)
WAO-uitkeringen: belastbaar in Nederland (Nederl. nat. wetg.)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#49 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 16:50

Sirc, je beantwoordt de vraag zelf al. Nationale wetgeving. Al komen we niet op dezelfde basis tot die conclusie.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#50 Bericht door sirc » zaterdag 29 oktober 2011, 17:10

prajak schreef:Sirc, je beantwoordt de vraag zelf al. Nationale wetgeving. Al komen we niet op dezelfde basis tot die conclusie.
Prajak, ja ik wilde het precies weten omdat ik in toekomst ook nog recht heb op en klein deel duitse AOW . Ik heb enige jaren ook in D gewerkt.
Het oude belastingverdrag D-TH is nagenoeg identiek met NL-TH wat de pensioenen betreft.

De duitse rente(AOW) is geen uitkering maar valt in het verdrag onder §18.
Dus Thailand heeft het uitsluitende recht belasting te heffen, maar doet dit niet.
D mag geen belasting heffen op de duitse AOW.

Gekke wereld
.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#51 Bericht door jumbo » zaterdag 29 oktober 2011, 17:14

sirc schreef:
prajak schreef:Sirc, je beantwoordt de vraag zelf al. Nationale wetgeving. Al komen we niet op dezelfde basis tot die conclusie.
Prajak, ja ik wilde het precies weten omdat ik in toekomst ook nog recht heb op en klein deel duitse AOW . Ik heb enige jaren ook in D gewerkt.
Het oude belastingverdrag D-TH is nagenoeg identiek met NL-TH wat de pensioenen betreft.

De duitse rente(AOW) is geen uitkering maar valt in het verdrag onder §18.
Dus Thailand heeft het uitsluitende recht belasting te heffen, maar doet dit niet.
D mag geen belasting heffen op de duitse AOW.

Gekke wereld
.
Toevoeging

Thailand heft ook (nog geen) belastng over haar WAO (te minimaal) en bedrijfspensioenen (kan aardig oplopen)
dus het zo vreemd zijn als ze dan de buitenlandse wel zouden belasten???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#52 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 17:23

Thailand heft NOG niet.... Maar de koek wordt hier ook dunner en men zal echt een keer aan ons een bijdrage komen vragen. Dus wees daarop voorbereid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#53 Bericht door dutch » zondag 30 oktober 2011, 00:50

sirc schreef:
prajak schreef:Sirc, je beantwoordt de vraag zelf al. Nationale wetgeving. Al komen we niet op dezelfde basis tot die conclusie.
Prajak, ja ik wilde het precies weten omdat ik in toekomst ook nog recht heb op en klein deel duitse AOW . Ik heb enige jaren ook in D gewerkt.
Het oude belastingverdrag D-TH is nagenoeg identiek met NL-TH wat de pensioenen betreft.

De duitse rente(AOW) is geen uitkering maar valt in het verdrag onder §18.
Dus Thailand heeft het uitsluitende recht belasting te heffen, maar doet dit niet.
D mag geen belasting heffen op de duitse AOW.

Gekke wereld
.
Ook ik heb een (klein) deel Duitse AOW.
Wordt geen belasting geheven.Wel een pak papieren in te vullen voordat het loopt en ook elk jaar je levensbewijs.
Anders dan de Nederlandse AOW,krijg ik tot nu toe elk jaar ietsje meer :clap:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#54 Bericht door j.b » zondag 30 oktober 2011, 00:57

Jumbo schreef:

Thailand heft ook (nog geen) belastng over haar WAO (te minimaal) en bedrijfspensioenen (kan aardig oplopen)
dus het zo vreemd zijn als ze dan de buitenlandse wel zouden belasten???[/quote]

We worden meestal juist niet over een kam geschoren, daarom vind ik het wel vreemd.

J.B

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#55 Bericht door jumbo » zondag 30 oktober 2011, 02:36

Daar zit wat in JB maar aan de andere kant ontbreekt bij alles wat de Thai doet de factor logica...

Vervelende voor de meesten is dat men door de visa verstrekkingen precies weet wat de inkomens zijn en exact kan belasten :)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#56 Bericht door j.b » zondag 30 oktober 2011, 03:29

jumbo schreef:Daar zit wat in JB maar aan de andere kant ontbreekt bij alles wat de Thai doet de factor logica...

Vervelende voor de meesten is dat men door de visa verstrekkingen precies weet wat de inkomens zijn en exact kan belasten :)
Die logica ontbreekt daarom juist zouden ze op het idee kunnen komen.

Van mij hier gelukkig niks te heffen en niks te belasten (tot nu toe ).

J.B

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#57 Bericht door jumbo » zondag 30 oktober 2011, 03:39

j.b schreef:
jumbo schreef:Daar zit wat in JB maar aan de andere kant ontbreekt bij alles wat de Thai doet de factor logica...

Vervelende voor de meesten is dat men door de visa verstrekkingen precies weet wat de inkomens zijn en exact kan belasten :)
Die logica ontbreekt daarom juist zouden ze op het idee kunnen komen.

Van mij hier gelukkig niks te heffen en niks te belasten (tot nu toe ).

J.B
da's op zijn minst gezegd interressant want je hebt wel een vorm van een visa?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#58 Bericht door prajak » zondag 30 oktober 2011, 03:48

Halen enkele mensen de AOW en de WAO niet door elkaar ? Thailand kent m.i. geen WAO, wel een soort staatspensioen en dat mag je van mij gerust AOW noemen al zou ik liever het woord staatspensioen gebruiken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#59 Bericht door jumbo » zondag 30 oktober 2011, 04:12

prajak schreef:Halen enkele mensen de AOW en de WAO niet door elkaar ? Thailand kent m.i. geen WAO, wel een soort staatspensioen en dat mag je van mij gerust AOW noemen al zou ik liever het woord staatspensioen gebruiken.
Ik zie het verschil nog niet tussen een staatspensioen en een AOW, kan je dat wat duidelijker voor me maken??

Het staatspensioen/de WAO hier werkt volgens een zelfde principe zoals NL ooit starte met een inhouding van sociale lasten met een percentage van het inkomen en een maximalisatie tot 1.500 thb per maand.

Hieruitvandaan worden ziektekosten vergoed, 100% maar niet alle ziekenhuizen zijn 'lid', een ww van 6 maanden met een maximum dacht ik van 15.000 thb per maand, een aow uitkering, maandelijks ik dacht 800 thb tot overlijden of betaalbaar in 1 keer ad 30.000 thb en dan een overlijdensukering van 30.000 thb...
en dan een eenmalige uitkering bij invaliditeit volgens een bepaald schema..

of beter nog
http://www.sso.go.th/wpr/eng/benefit.html
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#60 Bericht door prajak » zondag 30 oktober 2011, 07:50

AOW is een van de volksverzekeringen waarvoor je verzekerd bent als en zolang je ingezetene bent. Je betaalt premie daarvoor (middels de belastingheffing) als je inkomen hebt tussen de 15e en 65e verjaardag (en wie wilde destijds ook weer ook na 64 laten dokken.....?). Je hebt recht op uitkering AOW als je de 65 haalt en dan krijg je 2% voor ieder jaar ... enfin, dat verhaal is je bekend.

Staatspensioen is pensioen voor (semi)ambtenaren; bedrijfspensioen voor niet-ambtenaren.

WAO is geen pensioen maar een werknemersregeling voor mensen die niet meer kunnen werken en die uitkering loopt tot 65. Wajong is een aanverwante regeling.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”