Hoe start ik mijn emigratieplan ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#76 Bericht door perry » zaterdag 07 februari 2009, 23:52

Thaijan schreef:
Waarde Jan,
Je hebt mijn boodschap niet begrepen.
Als je vanaf het begin alle goed bedoelde adviezen had gevolgd, had je jezelf een heleboel narigheid bespaart.
Nog steeds schrijf je als ik wil ga ik voor DAT visum.
Dus de les was nog niet duidelijk genoeg.
Het enige wat je kan krijgen is een toerist visum

Dus volgende studenten, even het advies volgen. :roll: :roll: :roll: :lol:[/quote]

Beste Mart, bedankt wederom voor je reactie, ik heb gewoon de instructies gevolgd van het ambassadepersoneel van de Thaise ambassade in Den Haag, zoals ik al eerder vermelde vertelde de medewerker een optie te hebben zodat het Non O visum voor mij wel degelijk mogelijk zou zijn, ik ben dus gewoon aan de slag gegaan en de benodigde papieren etcetera verzameld, echter na goed de situatie te hebben bekeken zie ik meer voordeel en gemak in het ED Visum.
Nu kan ik mooi mijn spaargeld wat langer weg zetten tegen een goede rente in Nederland, ben ook niet gebonden aan de 800.000 bath regeling op Thaise bankrekening, dit is denk ik verstandiger en beter voor mijn situatie.
Ik weet dat de cursus wat geld kost maar dat is niet zo'n probleem, ook leuk om onder de mensen te zijn denk ik, leuke uitdaging.
Nu ik besloten heb om in Thailand te gaan wonen vind ik dat ik ook moet inburgeren, dus is het logisch om een taalcursus te volgen, en je moet toch wat met je vrije tijd :mrgreen:
Toch bedankt voor jou goed bedoelde adviezen maar sorry hoor dat ik naar het ambassade personeel heb geluisterd.......ik dacht als zij het niet meer weten wie weet het dan nog ? :D :D :D
Ik vertrek per 16 Maart naar BKK.

Grt Jan[/quote]

Sorry Jan wat is een ED visum??
Werk om te leven leef niet om te werken.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#77 Bericht door Mart » zondag 08 februari 2009, 03:36

Jan,

Waarom reageer ik ( en anderen ) iedere keer weer???? om te voorkomen dat " nieuwe starters " weer op het verkeerde been worden gebracht.
Men moet niet starten bij de TH Ambassade, maar bij het Consulaat.
Daar spreekt men Nederlands.
Daar had men jou direct verteld dat je alleen in aanmerking zou komen voor een toerist visum. Dat had je een hoop papier werk bespaard.
Nu wil je proberen iets op basis van leren. Dan heb je eerst een verklaring nodig van de instelling die jou een kans geven om Thais te leren en dat moet je in TH doen, dus tijdens je eerste vakantie.
Lees altijd eerst de info die beschikbaar is, en start dan :lol: :lol:

Ook oude " knarren " :lol: zoals Ben en Dutch gaven je ook reeds in overweging om een toerist visum aan te vragen.

Welkom in Thailand, laat ons weten hoe het verder met je ga, zodat in ieder geval ik kan reageren, want dat is altijd mijn bezigheid tijdens een kopje koffie of een borrel. :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#78 Bericht door Thaijan » dinsdag 10 maart 2009, 19:29

Mart bedankt nog voor je reactie, zorg jij nou maar eerst dat je weer beter wordt, momenteel heb ik mijn koffer al klaar staan......de 16e Maart vertrek in naar Thailand, morgen nog eerst even mij uitschrijven bij de gemeente en even gelijk de zorgverzekerering regelen dat deze gestopt wordt, ik kijk er echt naar uit, tot gauw vanaf mijn nieuwe Thaise lokatie, oh ja de heren van de Thaise ambassade in Den Haag adviseerden mij om de reeds gehaalde stukken goed te bewaren, die kan ik later gebruiken,

grt Jan

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#79 Bericht door Ben » dinsdag 10 maart 2009, 20:02

Thaijan schreef:Mart bedankt nog voor je reactie, zorg jij nou maar eerst dat je weer beter wordt, momenteel heb ik mijn koffer al klaar staan......de 16e Maart vertrek in naar Thailand, morgen nog eerst even mij uitschrijven bij de gemeente en even gelijk de zorgverzekerering regelen dat deze gestopt wordt, ik kijk er echt naar uit, tot gauw vanaf mijn nieuwe Thaise lokatie, oh ja de heren van de Thaise ambassade in Den Haag adviseerden mij om de reeds gehaalde stukken goed te bewaren, die kan ik later gebruiken,

grt Jan

Ben nu toch wel benieuwd welk visum je uiteindelijk hebt of niet ?

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#80 Bericht door Thaijan » dinsdag 10 maart 2009, 21:07

Ben schreef:
Thaijan schreef:Mart bedankt nog voor je reactie, zorg jij nou maar eerst dat je weer beter wordt, momenteel heb ik mijn koffer al klaar staan......de 16e Maart vertrek in naar Thailand, morgen nog eerst even mij uitschrijven bij de gemeente en even gelijk de zorgverzekerering regelen dat deze gestopt wordt, ik kijk er echt naar uit, tot gauw vanaf mijn nieuwe Thaise lokatie, oh ja de heren van de Thaise ambassade in Den Haag adviseerden mij om de reeds gehaalde stukken goed te bewaren, die kan ik later gebruiken,

grt Jan

Ben nu toch wel benieuwd welk visum je uiteindelijk hebt of niet ?
Effe een bladzijde terug lezen Ben :mrgreen:

Grt Jan

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#81 Bericht door Ben » woensdag 11 maart 2009, 19:51

Thaijan schreef:
Ben schreef:
Thaijan schreef:Mart bedankt nog voor je reactie, zorg jij nou maar eerst dat je weer beter wordt, momenteel heb ik mijn koffer al klaar staan......de 16e Maart vertrek in naar Thailand, morgen nog eerst even mij uitschrijven bij de gemeente en even gelijk de zorgverzekerering regelen dat deze gestopt wordt, ik kijk er echt naar uit, tot gauw vanaf mijn nieuwe Thaise lokatie, oh ja de heren van de Thaise ambassade in Den Haag adviseerden mij om de reeds gehaalde stukken goed te bewaren, die kan ik later gebruiken,

grt Jan

Ben nu toch wel benieuwd welk visum je uiteindelijk hebt of niet ?
Effe een bladzijde terug lezen Ben :mrgreen:

Grt Jan
Dus toch een toerist :mrgreen:

Chok Dee

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#82 Bericht door Thaijan » zondag 15 maart 2009, 20:25

D-Day, tot laters ik vertrek morgen naar BKK,

Beste grt van Jan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#83 Bericht door Ben » maandag 16 maart 2009, 05:39

Thaijan schreef:D-Day, tot laters ik vertrek morgen naar BKK,

Beste grt van Jan :mrgreen:

Vergeet je laarzen en paraplu niet Jan . :D

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#84 Bericht door Thaijan » woensdag 25 mei 2016, 08:17

Na jaren weer even ingelogd hier op het beroemde beruchte Thailand forum, hoop dat het goed gaat met iedereen.
Met mij gaat alles prima, geinig om dit onderwerp terug te lezen en vond het toch wel zo netjes om even wat te melden.
Ben dus gewoon met 1 koffer naar Thailand gegaan in Maart 2009, spaargeld, opbrengst van verkocht huis netjes op de nederlandse bank gezet. Alle inboedel en zooi via marktplaats verkocht.
In Bangkok eerst een verkeerde meid ontmoet maar daar leer je van ;-) daarna, 1 maand later mijn huidige vrouw ontmoet waar ik nu 7 jaar mee getrouwd ben.
Ben hier dus naartoe gekomen met toeristenvisum en 2,3 jaar later, sorry weet niet meer precies wanneer... heb in Den Haag gewoon een Non O visum gehaald, was allemaal geen probleem. Gewoon ochtendje Den Haag, alle ministeries af om legaliseer stempeltjes te halen en met de hele zooi naar de Thaise ambassade.
Dit was tijdens het jaarlijkse bezoek van mijn moeder in Nederland.
Later heb ik met de nodige extra papieren gewoon hier een trouwvisum geregeld, dat heb ik inmiddels 5 jaar en meestal is de aanvraag voor de jaarlijkse verlenging in 30 minuten geregeld hier bij de imm. Buengkan.
Ben nu 7 jaar en 2 maanden in Thailand en heb een leuk huis, leuk stukje grond, dikke pick up truck, lieve goede vrouw, knappe dochter die studeerd voor tandarts in Thamassat.
En ook zeer belangrijk een oprecht goede schoonfamilie die niet uit zijn op de centen van de farang. Die bedruipen zichzelf gewoon.
Kan goed rond komen van de financien, profiteer nog steeds van spaardeposito's met rentes waar je nu alleen maar kunt van dromen.
Vrouwtje werkt voor Thai Life verzekeringen en de opbrengst van de rubberboom plantage helpt ook financieel mee, dit is fijn want dochterlief kost gewoon een hoop bahtjes, studie, plus kosten inwoning aan de universiteit is prijzig.
Heb de auto ook op afbetaling want dat was gunstiger voor de rente, nog 2 jaartjes en dan is dit ook weer klaar.
Woon in de provincie Buengkan in het uiterste noordoosten, ga nooit meer terug naar Nederland, en als ik het lootje leg dan brengen ze me maar naar de tempel hier ;-)
Omdat ik officieel getrouwd ben volgens de Thaise wet heb ik ook de gelegenheid gehad om me te verzekeren in Thailand, voor ziekenhuis, dokter bezoek enzo, hiervoor werd ik gekeurd want dit is een eis van de verzekeringmaatschappij, het is belangrijk dat je gezond bent, heb de verzekering nog niet nodig gehad.....beter zo. Je wordt al geweigerd door de verzekeringmaatschappij als je een kleine vorm van diabetis hebt.
Mensen, kortom, het emigreren naar Thailand is de beste keuze die ik ooit in mijn leven heb gemaakt.
Ik had de laatste jaren weinig zin om hier te schrijven, veel te veel gezeik onderling.
Mensen waar een wil is, is een weg, ben je avontuurlijk en ben je niet veeleisend dan kan iedereen de stap maken, je moet wel goed in je vel zitten en geestelijk sterk zijn, je moet zeker van jezelf zijn, zeker van je doel zijn, er is geen weg terug!
Je moet open minded zijn en niet al te wantrouwend.
Zorg wel dat je geld hebt en zorg dat je er normaal mee omgaat, zorg er ook voor dat je een financiele planning maakt voor de toekomst indien mogelijk, voorbeeld van mijzelf: ieder jaar heb ik 400.000 baht nodig voor het verkrijgen van mijn trouwvisum, 10-11.000 euro dus, hier leef ik van, ieder jaar komt dit bedrag vrij uit spaardeposito's plus rente van verschillende nederlandse banken. Ik wijk er niet vanaf, dit gaat voorlopig nog door tot 2022 dus de toekomst is safe.
Voor mijzelf duurt het nog vrij lang eer ik misschien nog wat krijg van de nederlandse staat in de vorm van AOW.
Duurt nog wel even eer ik 67 ben, en ik weet dat ik de 100% niet krijg, zal wel 50-60% zijn van de dan mogelijke uitkering.
Echter nu krijg ik niets dus mocht het zover komen dan is het meegenomen.
Ben blij dat ik nu al sinds 2009 "met pensioen ben gegaan" niemand neemt mij de mooie 7 jaren af die ik reeds heb geleefd hier, het is maar de vraag of ik 67 wordt....ben blij dat ik hier niet op heb hoeven wachten en werken in Nederland tot mijn 67e, je denkt toch niet dat ik gek ben he.
Nou ik ga weer aan het werk, ben druk bezig om een dragon fruit tuin aan te leggen, het gaat jullie allemaal goed.

Thaijan is allive ;-)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#85 Bericht door elst99 » woensdag 25 mei 2016, 08:47

Leuk nog wat te horen, blij dat het je goed gaat.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#86 Bericht door brake034 » woensdag 25 mei 2016, 10:54

Je zou vaker moeten posten Jan, niks mis mee! :thumbsup:
Marcel

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#87 Bericht door torkom » woensdag 25 mei 2016, 10:57

Mooi verhaal..! Dit stimuleert om de stap ook te gaan maken..

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#88 Bericht door Duiker » vrijdag 27 mei 2016, 19:17

Jan, blij te horen dat het je goed gaat!.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#89 Bericht door pjotter » dinsdag 14 juni 2016, 16:04

GEWELDIG !!! Compliment Thaijan !!
Fijn ook eens te lezen dat het allemaal naar wens is verlopen en positief is uitgevallen !!
Alle commentaren , tips en waarschuwingen van te voren waren ZEKER GOED bedoeld !!

Was vooraan begonnen met lezen en zie nu je antwoord na 7 jaar . LEUK !!

Volgend jaar ga ik de stap maken. Ook huis verkocht en zo maar helaas WEL al een oude l... van 61 :)

Succes verder in je Thailand leven !!

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#90 Bericht door Thaijan » zondag 28 april 2019, 10:23

Beste allemaal, ik hoop dat het goed gaat met iedereen.
Ik zat vandaag wat berichten te lezen en dacht kom ik schrijf ook even wat. Ik vind het verdomd leuk dat dit onderwerp na zoveel jaar nog steeds hier staat en ik hoop oprecht dat men er iets aan heeft, veel goede antwoorden voornamelijk van de oudere leden.
Ik ben inmiddels 10 jaar in Thailand en moet zeggen dat ik nog geen moment spijt heb gehad van mijn emigratie, alles gaat gewoon goed, ben afgelopen donderdag bij immigratie geweest om mijn jaarlijkse verlenging van mijn trouw visum te regelen, dit was de 9e keer voor mij, er is niet veel veranderd, moest alleen een huisnummer op de foto van ons huis leesbaar, zichtbaar zijn, dus even photoshoppen in Buengkan bij de fotograaf en klaar, bij de Kasikorn bank moest ik echter een aanvullend formulier bemachtigen, een statement inquiry van de laatse drie maanden, deze statement moet ik ook opnieuw halen op 17 Juni, wederom van de laatse twee, drie maanden, je mag namelijk je 400.000 baht nog niet direct gebruiken, op 17 of 27 Juni zal ik mijn visum stempel gestempeld krijgen in mijn paspoort, vroeger kon je direct na aanvraag gebruik maken van je geld, dit is dus nu veranderd en moet dus nog eens twee maanden langer op de bank staan, totaal staat dat geld dus 5 maanden (3 van tevoren en 2 na de aanvraag) op de bank zonder dat je iets kunt gebruiken. Misschien komt er nog een verassing als ik mijn stempel ophaal ? Wie weet zegt men wel je mag niet onder de 200.000 komen net zoals de helft van het bedrag op rekening moet blijven bij een gepensioneerden visum. U hoort van mij....
Ik heb alle berichten van dit onderwerp hier wederom gelezen en heb gezien dat meerdere mensen ook de stap hebben gemaakt, hartstikke goed.
Ik ben blij dat ik tien jaar geleden de stap echt heb gemaakt, als ik langer gewacht had was het veel lastiger geworden, de rente op spaargeld is ingekakt, ik heb nog steeds profijt van mijn spaar deposito's en de koers euro - baht is ook bagger nu.
Ten tijde dat ons huis werd gebouwd kregen we 45-50 baht voor een euro, tegenwoordig zo'n 36 baht.....dat betekent wel dat ik zeker 20 - 25% goedkoper ben geweest dan tegenwoordig, bouw materialen zijn ook duurder geworden.
Mijn planning heeft wel gewerkt, het geld op spaar depositos zetten zou ik iedereen aanraden maar tegenwoordig krijg je geen goede rente meer dus men moet nu echt genoeg eigen vermogen hebben om hier te kunnen leven.
In mijn situatie heb ik mijn vrouw geholpen en in haar geinvesteerd om een hoger salaris te krijgen voor haar werk, ze is inmiddels opgeklommen tot manager bij een verzekeringsmaatschappij.
Zoals ik al eerder schreef heb ik zelf een dragon fruit tuin aangelegd, meer als hobby want als de vrouw op pad is met collegas dan moet ik ook wat te doen hebben, in Juli komt er weer fruit, dit is een leuke extra inkomsten bron.
Zoals velen hier al eerder schreven, aanraden, erg belangrijk om te integreren waar je woont, probeer de Thaise taal te leren, in mijn geval Isan of Laos, het is erg makkelijk als je zelf kan communiceren met de mensen hier.
Vaak zie ik falang bij Thaise mensen zitten, men zit er dan vaak bij als lulletje bonestaak, men begrijpt niet waarover de Thai praten, dat moet je proberen te voorkomen, men vind het prachtig als je maar een beetje mee kan doen.
Het zonnetje schijnt haha soms te hard met 40 graden in Buengkan, het leven is goed in Thailand, grt Jan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”