Fotografie in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Walther
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 70
Lid geworden op: woensdag 24 januari 2018, 11:32

Fotografie in Thailand

#1 Bericht door Walther » donderdag 12 juli 2018, 10:38

Graag wil ik wat vragen stellen aan iemand die op amateur- of semiprofessionele basis fotografeert in Thailand. Ik heb een DSLR (Nikon D3200 met 18-105 en 35mm 1.8). Graag wil ik thuiskomen met een paar mooie foto's. Portret/Straatfotografie. Landschap (overzichtsfoto/waterval/zonsondergang).

Is er op dit forum iemand met deze ervaring, deskundigheid en interesse? Zelf ben ik amateur.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Fotografie in Thailand

#2 Bericht door brake0345 » donderdag 12 juli 2018, 12:43

Hallo Walther, samen met een aantal andere hobby fotografen hebben we de Chiang Rai Photography groep op Facebook opgericht.
Foto's worden op Facebook gedeeld en onregelmatig ontmoeten we elkaar voor een gezamenlijke photowalk of een bak koffie en een praatje.

Ik weet dat er in Chiang Mai en Bangkok veel meer en veel grotere (semi) professionelere groepen zijn op diverse digitale media platforms, die steden zijn dan ook veel groter als Chiang Rai.

Laat maar weten als je specifieke vragen of foto doelen hebt, dan zal ik proberen te antwoorden, mag ook via PB.

Alvast veel fotoplezier gewenst :thumbsup:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Fotografie in Thailand

#3 Bericht door wpdl » donderdag 12 juli 2018, 13:38

Hallo Walther heb een 3100 Nikon lens 18/55 mm.
zie foto's elders.
Denk dat het een kwestie is van veel foto's maken in de diverse standen die het toestel aanbied.
Je kan er in het digitale tijdperk mee 'los' gaan wat hoeveelheid betreft.
Kwestie van een 'dikke' kaart erin doen.
'Mooie foto's' zit in het 'gevoel' trouwens en dat pak je niet beter met een duurder toestel.
O en ik ben uiteraard ook amateur.

Walther
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 70
Lid geworden op: woensdag 24 januari 2018, 11:32

Re: Fotografie in Thailand

#4 Bericht door Walther » donderdag 12 juli 2018, 14:18

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Brake 0345: ik kom er bij je op terug via een pb.
wdelange: aan "mijn" geheugen gaat het niet liggen [$)
Maar het is toch anders fotograferen in Thailand dan in ons kikkerlandje.
Ik neem in ieder geval een ND-filter mee, om iets moois te kunnen maken bij de watervallen en "de andere gasten" uit het beeld te filteren. Verder denk ik aan een polarisatie filter. Zinvol of niet?
We volgen de volgende route: Paar dagen Chiang Mai en Bangkok, Mae Hong Son Loop, Kanchanaburi, Ayuttaya en Koh Yao Noi

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Fotografie in Thailand

#5 Bericht door wpdl » vrijdag 13 juli 2018, 00:57

Vooraf achteraf het is vandaag de dag beide mogelijk wij leven niet meer in het kodak tijdperk.
Ik persoonlijk zie bij foto's op de hierbij geplaatste link als voorbeeld liever zonder grijsfilter of polarisatiefilter.

https://www.cameraland.nl/pagina/filter ... 0flrTkyWUk

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Fotografie in Thailand

#6 Bericht door brake0345 » vrijdag 13 juli 2018, 03:40

Walther vroeg via PB naar een polariser, als ik er hier antwoord op geef heeft misschien iemand anders er ook iets aan.

Ik fotografeer al jaren zonder polariser dus ik weet niet wat ik mis, maar ik zie het nut ervan zeker in.

De genoemde Hoya Cir-Pl Pro1D kost voor mijn 55 mm filtermaat 1700 baht in Thailand, dus 35 Euro is een stuk goedkoper.
Het is een beetje een balans tussen wat je allemaal mee kunt zeulen aan foto spullen zonder dat je vakantieplezier inboet.
Dan is zo'n filter niet de moeite/gewicht, ik zou er 1 meenemen als je de optie hebt.

Walther
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 70
Lid geworden op: woensdag 24 januari 2018, 11:32

Re: Fotografie in Thailand

#7 Bericht door Walther » vrijdag 13 juli 2018, 09:43

Alvast bedankt voor jullie reacties!

De polarisatiefilter betreft het Hoya HD filter (CIR-PL 67mm). Niet dat dat voor het gesprek veel uitmaakt, maar soms tellen details :angel:

Ik overweeg een pola filter, met name, om midden op de dag de zon wat meer te "neutraliseren" en de kleuren, zoals blauw (lucht) en groen (bos) beter tot zijn recht te laten komen. Mijn lijntje gaat specifiek over dit onderwerp. Maar.... uiteraard zijn andere tips, adviezen en suggesties ook welkom. Zeker omdat ik absoluut geen (semi)professional ben.

Het ND filter is een totaal ander verhaal. Dit is specifiek met 1 doel aangeschaft. Het "wolkig" maken van een waterval en de aanwezige bezoekers te laten verdwijnen.

Het meeslepen van al dat spul vind ik geen probleem. De nikon d3200 met 18-105 leent zich prima voor "walk-around". In de avond, als we stad of dorp bezoeken schroef ik er de meer lichtgevoelige 35mm 1.8 lens op voor straatfotografie.

Walther
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 70
Lid geworden op: woensdag 24 januari 2018, 11:32

Re: Fotografie in Thailand

#8 Bericht door Walther » vrijdag 13 juli 2018, 22:57


Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Fotografie in Thailand

#9 Bericht door wpdl » zaterdag 14 juli 2018, 14:04

"walk-around"
Eigenlijk heb ik de Konica Minolta DiMAGE Z20 daar voor liggen een toestel wat ik al heel lang heb.
Batterij vreter dat is dan weer jammer.
Zal eens een sessie in de strijd mikken met dit 'oudje'
Is een beetje achter in de kast terecht gekomen. :oops:

Afbeelding

Walther
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 70
Lid geworden op: woensdag 24 januari 2018, 11:32

Re: Fotografie in Thailand

#10 Bericht door Walther » maandag 16 juli 2018, 16:23

Wat een fantastisch mooi toestel!
Nog nooit zo een gezien...

Intussen ben ik druk aan het oefenen met de camera en de mogelijke instellingen... pfff zijn er nogal wat. Gaat wel even tijd kosten voor ik er een aantal (de basis) in de vingers heb zodat ik ze makkelijk kan vinden en weet WAT ik WAAROM doe :shock:

Overigens inmiddels de polar besteld.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”