Belasting betalen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Belasting betalen

#1 Bericht door Thaimax » dinsdag 01 mei 2018, 04:49

Sinds 2015 betaal ik belasting over mijn AOW en Pensioen ( ben geheel uitgeschreven) , echter sprak ik nederlanders hier vlak bij mij die beweren in het geheel geen belasting te (hoeven) betalen over hun AOW en pensioen inkomsten !

Wat doe ik fout is er een mogelijkheid voor vrijstelling of iets dergelijks ?

Gaarne Uw mening(en) en bevindingen

Max
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Belasting betalen

#2 Bericht door jomel17 » dinsdag 01 mei 2018, 05:14

Over AOW betaal je altijd belasting in Nederland.
Pensioen is verschillend..
หลงรัก

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Belasting betalen

#3 Bericht door Gardensafari » dinsdag 01 mei 2018, 07:44

Over AOW betaal je belasting in Nederland.
En ook over een pensioen uit een overheidsbaan, bijvoorbeeld een ABP pensioen.
Over een pensioen bij een particuliere verzekeraar of een niet-overheidspensioenfonds betaal je geen belasting meer.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belasting betalen

#4 Bericht door wanadee » dinsdag 01 mei 2018, 07:54

Ik heb begrepen dat als je het geld in nederland op de bank laat staan en het pas het jaar daarop overmaakt het beschouwt wordt als soaargeld en niet als inkomen. Dus geen belasting.
Over aow betaal je altijd in nederland.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Belasting betalen

#5 Bericht door wpdl » dinsdag 01 mei 2018, 13:08

Deze meneer Afbeelding laat in dit kader van de forumindex vele malen zijn e-mail adres achter wie weet werkt het allemaal nog.
Maar misschien staat je antwoord er wel tussen in de onderwerpen hoewel die hier denk ik al gegeven is.
Die andere meneer uit het noorden kon er natuurlijk ook wat van om de 'lieve vrede' te bewaren. ;)

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belasting betalen

#6 Bericht door pjotter » vrijdag 04 mei 2018, 00:23

Hallo allemaal,

Ik dacht dat wat Wanadee zegt is veranderd in het Thai belastings verdrag. Wel wordt er meer gelet op een of ander punt 27 in dat verdrag. Dat is dat het geld overgemaakt door je pensioenfonds niet meer in "Nederland mag komen" en dus rechtstreeks naar een Thaise bank moet worden overgemaakt. (Euro rekening mag ook).
En idd , Overheids gelden (b.v. AOW en ABP pensioen ) mogen wel in NL worden belast. Ik moet zelf volgend jaar ook eens kijken hoe dat allemaal loopt met belasting aangifte over 2018 als buitenlands belasting plichtige. NL hamert meer en meer op bewijzen dat je in Thailand belasting betaalt. (moet voor jou geen probleem zijn dus). Ook al zou de NL belastingdienst daar om vragen , hebben ze daar eigenlijk niets mee te maken volgens het verdrag heb ik begrepen. Maar.....ben geen jurist in deze noch belasting deskundige. In het verleden was hier op het forum, Lammert deskundig in. Mss ook ff zoeken op dit forum...

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Belasting betalen

#7 Bericht door Joep » vrijdag 04 mei 2018, 06:06

Zal niet lang blijven staan ben ik bang, maar hier wordt ook dit onderwerp behandeld.
Met uitleg van Lammert

goo.gl/ctVqSZ

ps ff handmatig kopiëren en plakken in een nieuw tabblad

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Belasting betalen

#8 Bericht door wpdl » vrijdag 04 mei 2018, 08:10

http://wetten.overheid.nl/BWBV0003872/1976-06-09

Bijdrage van Prajak in Belasting, WAO en AOW

Had ietsje eerder nog een verwijzing naar Lammert DE HAAN gedaan maar dat komt schijnbaar niet boven drijven bij vele.
Krijg je een link naar Thailand blog :giggle: [sorry]

{Blauwe tekst betekend even op klikken}

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belasting betalen

#9 Bericht door wanadee » zaterdag 05 mei 2018, 06:23

Ik heb wat geld op de bank staan in thailand, dat zet ik steeds vast voor bv 11 maanden en aan het eind van die periode wordt de rente berekend en gaat er 15 procent belasting van de rente af, “Tax”.
Dat is volgens mij ook een manier om aan te geven dat je in thailand belasting betaald.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen

#10 Bericht door jumbo » zaterdag 05 mei 2018, 11:03

wanadee schreef:Ik heb wat geld op de bank staan in thailand, dat zet ik steeds vast voor bv 11 maanden en aan het eind van die periode wordt de rente berekend en gaat er 15 procent belasting van de rente af, “Tax”.
Dat is volgens mij ook een manier om aan te geven dat je in thailand belasting betaald.

als je tussen de 500.000 en 750.000 thb aan interest ontvangt is de 15% correct, zo niet dan heb je recht op teruggave
Ik zou dat uiteraard en alleen claimen als je al belasting betaalt
Kwa slapende honden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belasting betalen

#11 Bericht door wanadee » zaterdag 05 mei 2018, 11:17

Zoveel is het helaas niet :happyno:

Maar als ik definitief in thailand ga wonen en belasting vrijstelling vraag in nederland, lijkt dit me ook een bewijs dat ik belasting betaal. Als ik het ook opgeef in nederland betaal ik dubbel belasting.
De vraag is dan in welk land ik het moet terug claimen als ik voorgoed verkast ben.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belasting betalen

#12 Bericht door pjotter » zaterdag 05 mei 2018, 13:06

Ik weet het ook niet hoe het verder loopt. Ik was al blij verrast dat mijn pensioenfonds automatisch stopte met het inhouden van de premies volksverzekering (AOW 17.9%; ZVW 9,65% en ANW 0,1%) ruim 27% dus ! DAT was wel een lekkere stijging van mijn pensioen ! :? De belasting laat ik gewoon inhouden (in NL dus). Ik heb begrepen dat als je dit achteraf terugvraagt, het allemaal makkelijker (of minder moeilijk :-) ) gaat dan op voorhand vrijstelling vragen.
Ik heb ook gelezen dat iemand, wonende in Thailand, de onderste steen boven wist te krijgen om belasting te betalen. Hij merkte toen op dat zijn belasting nummer hetzelfde was als het nummer van zijn gele tabien baan. Ik ga toch ook maar proberen om zo'n boekje te krijgen, al valt dat ook niet altijd mee. Zoals hiervoor al vermeld, ik zie het wel als ik volgend jaar aangifte doe als buitenlands belasting plichtige. Ik woon dan precies een vol jaar hier, 1 jan. t/m 31 dec.
Als ik dit nu voor de aardigheid eens invul, krijg ik idd alle belasting terug. Of dat dan volgend jaar zonder slag of stoot wordt geaccepteerd ? W'll see. Groetjes !!
wanadee schreef:Zoveel is het helaas niet :happyno:

Maar als ik definitief in thailand ga wonen en belasting vrijstelling vraag in nederland, lijkt dit me ook een bewijs dat ik belasting betaal. Als ik het ook opgeef in nederland betaal ik dubbel belasting.
De vraag is dan in welk land ik het moet terug claimen als ik voorgoed verkast ben.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Belasting betalen

#13 Bericht door Mario08 » zondag 06 mei 2018, 03:13

AOW wordt altijd in Nederland belast. Uitkeringen van een pensioenfonds niet, mist de uitklering in het zelfde jaar dat ze wordt uitgekeerd naar het buitenland wordt overgemaakt.

Het ABP is niet de overheid, het geprivatiseed en nu gewoon een pensioenfonds. Welliswaar voor overheidspersoneel en onderwijzend personeel maar het is geen overheidsorgaan.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Belasting betalen

#14 Bericht door Gardensafari » zondag 06 mei 2018, 09:03

Mario08 schreef:AOW wordt altijd in Nederland belast. Uitkeringen van een pensioenfonds niet, mist de uitklering in het zelfde jaar dat ze wordt uitgekeerd naar het buitenland wordt overgemaakt.

Het ABP is niet de overheid, het geprivatiseed en nu gewoon een pensioenfonds. Welliswaar voor overheidspersoneel en onderwijzend personeel maar het is geen overheidsorgaan.
Wat je met die laatste zin wilt zeggen weet ik niet, maar als je bedoelt dat een ABP-pensioen net als bedrijfspensioen in Nl onbelast is, heb je het mis.
Het pensioen vloeit voort uit een functie bij de overheid die de pensioengenieter had voor zijn pensionering en is dus ALTIJD in Nl belast.
Misschien ben je op het verkeerde been gezet door bijvoorbeeld KPN-medewerkers. Die waren ooit ambtenaar en later niet meer. Hun pensioen moet voor de heffing in tweeën worden geknipt. Altijd belast in Nl over het als ambtenaar opgebouwde gedeelte en onbelast over de periode erna.
Let wel in het bovenstaande ga ik uit van iemand die nu ook voor de fiscus in het buitenland woont en hooguit in Nl buitenlands belastingplichtige is.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Belasting betalen

#15 Bericht door Mario08 » zondag 06 mei 2018, 09:49

Je hebt gelijk. Nog eens naar het belastingverdrag gekeken. Ik had verwacht dat met de privatisering van het ABP ze gewoon onder artkel 18 van het belastingverdrag zouden vallen. Maar de bepaling in artikel 19 is dusdanig dat het er alleen omgaat of het pensioenfonds door de overheid in leven is geroepen, en dat is het ABP.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”