Testament, nodig of toch maar niet?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Testament, nodig of toch maar niet?

#1 Bericht door KhunSugar » zondag 29 april 2018, 16:03

Buitenlanders die nauw verbonden zijn met Thailand (die hier bijvoorbeeld verblijven op retirement basis of getrouwd met een Thaise partner) kunnen in Thailand een testament volgens de Thaise wetgeving opmaken. Bij de opmaak van dergelijk testament is het niet nodig, maar voor een buitenlander wel aan te bevelen, om de hulp van een goede Thaise advocaat met notariële bevoegdheid in te schakelen. Die kan erop toezien dat alles volgens de regels gebeurt en de 'Last Will' correct in het Thais genoteerd staat, eventueel alternerend een paragraaf in het Thais en in het Engels.

U woont in Thailand hebt er wat bezittingen, roerend en/of onroerend (Condo)... u komt te overlijden naar wie gaat deze nalatenschap ?

Voor hoe een Thai Testament kan geregeld worden verwijs ik naar het naslagwerk van Eugeen Van Aerschot en VCP. Je leest er ook naar wie je nalatenschap gaat wanneer er geen Testament is.

https://drive.google.com/file/d/1XgqGdJ ... sp=sharing

Vragen en antwoorden:

- Stel je hebt een huis op naam van een Thai Company waar je aandeelhouder van bent, je kan via Testament je aandelen toewijzen aan eender wie, hoeft je partner niet te zijn. Mag je westerse kinderen of één bepaald kind (Thailand kent geen reservataire erfdeel) of een wild vreemde.

- Stel je hebt verschillende rekeneningen bij verschillende Thaise banken, moet je die allemaal specificeren in uw Testament ?
Neen... enkel die rekening(en) die je aan een bepaald iemand wil legateren.

- Moet ik mijn beste vriend als 'Executor' aanduiden voor het geval de advocaat die het Testament heeft opgemaakt geen weet heeft van mijn dood?
Bezorg een kopie van je laatste wilsbeschikking aan de legataris(en), het origineel blijft bij het advocatenbureau dat het Testament heeft opgemaakt. Je kan ook een kopie achterlaten op de ambassade.

- Moet het Thai Testament opgemaakt worden door een advocaat om rechtsgeldig te zijn of mag je dat ook zelf en bij u thuis bewaren ?
Ja dat mag... zolang het maar in overeenstemming is met de Thaise wet en getekend is door 2 getuigen...deze laatsten mogen geen legatarissen zijn.

- Wat kost een Thai Testament opgemaakt door een advocaat in 2 talen ?
Afhankelijk van de complexiteit van het Testament mag je rekenen op gemiddeld 8.000 baht. (anno 2012)

- Kan je als testateur het Testament laten aanpassen (aanvullen) ?
Absoluut...het is echter beter om gewoon een nieuw op te stellen om zodoende alle misverstanden te voorkomen.

- Een westers Testament opgemaakt in het Nederlands, is dat rechtsgeldig in Thailand ?
Jazeker... het zal moeten vertaald worden voor de Thaise rechtbank en mag niet in strijd zijn met de Thaise wetgeving ter zake...ook mag het niet geprotesteerd worden... indien de rechtbank geen reden kan aanhalen om het niet ontvankelijk te verklaren zal ze een 'Executor' aanstellen om de nalatenschap te beheren.

- Kan de legataris ook 'Executor' zijn ?
Ja

- Stel... ik heb een Condo (onroerend goed) van voor mijn huwelijk en ik heb een Condo van tijdens mijn huwelijk, ik heb geen Testament, wat gebeurt er met de Condo's ?
Voor de Thaise (nalatenschap) wetgeving maakt het niet uit of de Condo voor of tijdens het huwelijk werd aangekocht...dit in tegenstelling tot de wet met betrekking tot echtscheiding.

- In Nederland is er de erfbelasting, hoe zit dat in Thailand met de taksen?
Thailand kent geen erfbelasting of eender welke taks op een nalatenschap...wat het onroerend goed betreft moet je u wenden tot de 'Land Office' waar ze de registratie van de overdracht zullen regelen en aanrekenen.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Testament, nodig of toch maar niet?

#2 Bericht door brake0345 » zondag 29 april 2018, 16:33

KhunSugar schreef:Afhankelijk van de complexiteit van het Testament mag je rekenen op gemiddeld 8.000 baht. (anno 2012)
In hoeverre zijn de (commerciële??) posts die u recent heeft geplaatst getoetst aan de relevantie anno 2018?

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Testament, nodig of toch maar niet?

#3 Bericht door KhunSugar » zondag 29 april 2018, 17:17

brake0345 schreef:
KhunSugar schreef:Afhankelijk van de complexiteit van het Testament mag je rekenen op gemiddeld 8.000 baht. (anno 2012)
In hoeverre zijn de (commerciële??) posts die u recent heeft geplaatst getoetst aan de relevantie anno 2018?

Geen idee wat het nu kost, zal afhankelijk zijn van de keuze van het advocatenbureau.
Bovendien is er nog een kost per bladzijde die moet vertaald worden, aan te raden, je wil toch begrijpen wat er in je wilsbeschikking staat.

Toch even laten opmerken dat de posts van mij op het Nl als BE forum als op een blog of sociale media niet van professionele aard zijn en dus kosteloos.
Ik geef daarom geen antwoord op een PM, dus geen persoonlijk of op maat gemaakt advies.
Dit wou ik toch even benadrukken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Testament, nodig of toch maar niet?

#4 Bericht door jumbo » maandag 30 april 2018, 03:01

Ik vraag me de noodzaak van een testament wel eens af...

Primair moet het zo zijn dat je erven in Thailand en NL op goede voet staan uiteraard
Als je bezittingen hebt in Thailand en bent getrouwd en je schakelt op tijd over naar rekening op beider naam dan heeft je vrouw geen enkel probleem
Naar mijn mening en als het niet om miljoenen euro;s gaat heeft het voor je erfgenamen in NL geen zin om te claimen, kosten en baten...

Je laat hetgeen je achter wilt laten aan je erven in NL gewoon in NL staan, ook hier wordt het een kostbare zaak voor je vrouw om alsnog te claimen in NL
en uiteraard is er dan een baten en kosten plaatje

Meest belangrijke in deze is dat je getrouwd bent en je vrouw dus haar rechten daaraan kan ontlenen in Thailand...
En dat je erven in NL, vaak de kinderen uit eerdere huwelijken, en je vrouw op goede voet staan

Als aan die twee voorwaarden zijn voldaan dan zie ik dus geen noodzaak voor een testament...
In mijn geval staan alle bezittingen op naam van mijn vrouw, we hebben geen additionele overeenkomsten.
Als ik haar verlaat heeft ze mazzel, als ze mij verlaat heeft ze een probleem

The 7 year itch periode is al gepasseerd... :lol:

KS?? Commentaar, ik ben altijd bereid om te leren...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Testament, nodig of toch maar niet?

#5 Bericht door KhunSugar » maandag 30 april 2018, 08:27

jumbo schreef:Ik vraag me de noodzaak van een testament wel eens af...

Primair moet het zo zijn dat je erven in Thailand en NL op goede voet staan uiteraard
Als je bezittingen hebt in Thailand en bent getrouwd en je schakelt op tijd over naar rekening op beider naam dan heeft je vrouw geen enkel probleem
Naar mijn mening en als het niet om miljoenen euro;s gaat heeft het voor je erfgenamen in NL geen zin om te claimen, kosten en baten...

Je laat hetgeen je achter wilt laten aan je erven in NL gewoon in NL staan, ook hier wordt het een kostbare zaak voor je vrouw om alsnog te claimen in NL
en uiteraard is er dan een baten en kosten plaatje

Meest belangrijke in deze is dat je getrouwd bent en je vrouw dus haar rechten daaraan kan ontlenen in Thailand...
En dat je erven in NL, vaak de kinderen uit eerdere huwelijken, en je vrouw op goede voet staan

Als aan die twee voorwaarden zijn voldaan dan zie ik dus geen noodzaak voor een testament...
In mijn geval staan alle bezittingen op naam van mijn vrouw, we hebben geen additionele overeenkomsten.
Als ik haar verlaat heeft ze mazzel, als ze mij verlaat heeft ze een probleem

The 7 year itch periode is al gepasseerd... :lol:

KS?? Commentaar, ik ben altijd bereid om te leren...
Als we spreken over testament dan gaat dit gepaard met een overlijden en niet met een eventuele breuk.
Wij Nederlanders/Belgen hebben in het erfrecht waarmee we vertrouwd zijn te maken met 'legitiem deel' of 'reservatair deel'.
Wat wil zeggen dat uw kinderen recht hebben op een deel van de erfenis (Nederland) in België zijn buiten de reservataire erfgenamen de langst levende echtgeno(ot)te eveneens bevoordeeld via de erfwet.

Thailand kent geen 'legitiem deel' of 'reservatair deel', ze kennen 'statutaire erfgenamen' en dit in functie van 6 gradaties.
Vraag is nu, gaan we voor onze Thaise bezittingen het Thais wettelijk stelsel zijn gang laten gaan, of gaan we gebruik maken van een testament waardoor de gradaties wegvallen?
We focussen even op het Thai/Farang huwelijk met de gekende beperkingen die betrekking hebben op onroerend goed, landeigendom in het bijzonder.
Voor het geval je zelf komt te overlijden en je kiest ervoor geen testament op te maken dan gaat je erfenis volgens het Thais erfrecht, in eerste instantie, naar je descendenten (kinderen) je echtgenote en als ze nog leven naar je ouders.
Dus stel je hebt drie eigen kinderen, twee in Nederland en ééntje met je Thaise vrouw en je moeder leeft nog. Je hebt dan 5 statutaire erfgenamen die per gelijke delen erven, van het gemeenschappelijk vermogen blijft de helft van je vrouw, in de andere helft deelt ze samen met de kinderen en je moeder. Om uit onverdeeldheid te geraken zullen de Thai het onderling wel regelen, maar wat met de twee kids en je moeder in je thuisland. Met een Testament los je dit zelf op en...je duid zelf de 'executor of the Estate' aan, deze laatste mag een erfgenaam zijn. Liefst is het iemand die de procedure van het Thais erfrecht kent. Je Testament zou er kunnen als volgt uitzien, alles aan je vrouw.

We draaien de rollen om, er is een vooroverlijden van je echtgenote en geen testament, haar ouders leven nog. Wat is uw deel naar het voorgaand voorbeeld.
Jij behoudt de helft van het gemeenschappelijk vermogen, het gekochte land en wat erop staat is eigen vermogen van je overleden vrouw.
Je erft samen met de schoonouders en het kind dat afstamt van je vrouw, er zijn dus 4 statutaire erfgenamen. Ook nu moet men uit onverdeeldheid geraken, hopelijk is er een goede verstandhouding met de schoonouders. Zelf krijg je een billijke tijd (max een jaar) om uw deel van het onroerend erfdeel (land) te verkopen. Met een testament kan uw vrouw u de kopzorgen en rompslomp besparen. Het testament zou kunnen zijn, alles aan haar kind dat ze met u heeft. Want stel dat er nog kinderen zijn uit een voorgaande relatie, dan wordt het pas leuk zonder testament.

Uiteraard is ieders situatie anders. Ik ga er niet dieper op ingaan, wordt anders te langdradig.
Bedenk dat er farang zijn die een leasehold hebben en/of een Thai Company, wat toch enige aandacht vereist als voorzorg bij een overlijden.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”