Tempel voor farang nonnen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Tempel voor farang nonnen

#1 Bericht door Karbeus » woensdag 07 december 2016, 17:24

Ik ben op zoek naar een tempel in Thailand waar "farang" vrouwen mogen intreden als non.
Bij voorkeur zen... maar die kans acht ik klein, dus ook Theravada mogelijkheden hoor ik graag.

Wie weet er iets? [$)

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Tempel voor farang nonnen

#2 Bericht door Korat » woensdag 07 december 2016, 19:14

In Thailand kunnen vrouwen niet intreden als non in een Theravada klooster. Ondanks verzoeken weigeren de oppermonniken dit nog steeds toe te laten.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Tempel voor farang nonnen

#3 Bericht door brake034 » donderdag 08 december 2016, 09:43

Korat heeft niet helemaal gelijk, volgens de Thaise Shanga mogen vrouwen geen non worden maar Bhikkhuni zijn er wel degelijk in Thailand.

Ten eerste kun je intreden in de tempel van Dhammananda, een Thaise vrouw die in Sri Lanka tot monnik is gewijd: https://en.wikipedia.org/wiki/Dhammananda_Bhikkhuni
De tempel waar zij de abt is ligt in Nakhon Pathom, ze dragen dezelfde oranje kleur als de Thaise monniken.

De Thaise Santi Asoke orde wijdt ook vrouwen in als monnik, ze dragen net als de monniken van deze orde zwarte gewaden. Bekend en omstreden vanwege de politieke keuzes en deelname aan protesten. Chamlong Srimuang is een bekend aanhanger van deze orde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Santi_Asoke

Daarnaast is er in Thailand Plum Village, http://www.thaiplumvillage.org/index.ph ... Itemid=113
Deze orde volgt de leer van Thich Nhat Nan en vrouwen kunnen als non intreden, deze orde groeit flink in Thailand.
Meer Zen invloeden in deze orde, de andere twee zijn meer Theravada ordes.

En geen nonnen maar veel Thaise vrouwen treden in als leek, deze Maechee dragen witte kleding en helpen in de tempel.
Vaak strenger in de leer als de monniken zelf :giggle:
Marcel

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Tempel voor farang nonnen

#4 Bericht door Korat » donderdag 08 december 2016, 17:27

Ik had het eens aan mijn echtgenote gevraagd eer ik antwoord gaf. Ook zij gaf als voorbeeld de meachee. Zij gaf aan dat het probleem is dat monniken speciale ID kaarten krijgen en eigen paspoorten hebben. Die kun je als non niet krijgen, aangezien de supreme council hardnekkig weigert nonnen te erkennen. Ondanks dat er nergens in de leer een verbod is op vrouwen die willen intreden. Sterker nog, de echtgenote van Boeddha werd ook non, dus de weigering de council heeft geen theologisch/historisch fundament.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Re: Tempel voor farang nonnen

#5 Bericht door Karbeus » donderdag 08 december 2016, 23:44

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Nu ik dit zo lees kan ik me een artikel herinneren waarin vrouwen in Sri Lanka de inwijding deden en vervolgens terugkeerde naar Thailand.

Plumvillage in Frankrijk, ken ik uit verhalen, nooit zelf bezocht.
Wellicht is dat wel het onderzoeken waard.

Op dit moment is het nog puur een interesse vraag gericht op de toekomst.
Maar ik had graag komende zomer deze tempels al eens bezocht om zo wat sfeer te proeven en indien mogelijk een retraite te volgen.

Ik ga met jullie reacties op onderzoek uit.
_/\_

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”