huis kopen op naam vriendin of vrouw

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

huis kopen op naam vriendin of vrouw

#1 Bericht door weyde4 » zondag 04 december 2016, 10:30

Is er iemand die de Thaise huwelijkswet kent en mij kan zeggen wat nu verstandiger is.
1} Trouwen en dan een huis kopen op naam van de vrouw.
2} Huis kopen op naam van vriendin.

bvd gr. E.v.d.Weyde

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#2 Bericht door driver » zondag 04 december 2016, 11:59

weyde4 schreef:Is er iemand die de Thaise huwelijkswet kent en mij kan zeggen wat nu verstandiger is.
1} Trouwen en dan een huis kopen op naam van de vrouw.
2} Huis kopen op naam van vriendin.

bvd gr. E.v.d.Weyde
Maakt vlgs mij niks uit of het je vriendin of vrouw is.Staat in beide gevallen op haar naam geef je aan dus jij hebt niks.
De grond is sowieso nooit van jou dus die is ook van haar.
Oftewel..m.i kunnen beide opties maar de kenners hier weten ongetwijfeld het juiste antwoord mocht ik het nu fout hebben.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#3 Bericht door Mario08 » zondag 04 december 2016, 12:53

Een huis kun je zelf kopen, maar slechts met een erfpacht van de grond voor 30 jaar.

Het is beter te wachten tot je bent getrouwd als je land en huis op naam van je vriendin wilt kopen. Veel rechters nemen huis en land van de huwlijkspartner in aanmerking bij het bepalen van de bezittingen bij een echtscheiding. Het huis is verworven tijdens het huwelijk en bovendien kun je aantonen dat je zelf geld gestoken hebt in de aanschaf van het huis en de grond. Je zult dan een gedeelte van de waarde van het huis toebedeeld krijgen bij echtscheiding.

Wat is verworven voor het huwelijk valt buiten de boedelscheiding bij een echtscheidingsprocedure.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#4 Bericht door driver » zondag 04 december 2016, 13:38

Mario08 schreef:Een huis kun je zelf kopen, maar slechts met een erfpacht van de grond voor 30 jaar.

Het is beter te wachten tot je bent getrouwd als je land en huis op naam van je vriendin wilt kopen. Veel rechters nemen huis en land van de huwlijkspartner in aanmerking bij het bepalen van de bezittingen bij een echtscheiding. Het huis is verworven tijdens het huwelijk en bovendien kun je aantonen dat je zelf geld gestoken hebt in de aanschaf van het huis en de grond. Je zult dan een gedeelte van de waarde van het huis toebedeeld krijgen bij echtscheiding.

Wat is verworven voor het huwelijk valt buiten de boedelscheiding bij een echtscheidingsprocedure.
Erfpacht..eigen geld ..Daar wordt in de vraag niet over gesproken het vervolg van jouw info reactie ook niet .Goed om te lezen wat je schrijft vindt ik maar misschien kan de vraagsteller wat beter uitleggen waarom hij het vraagt zodat bekend is waarom hij wel of niet getrouwd zou (moeten) zijn ?

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#5 Bericht door Adrie » zondag 04 december 2016, 14:23

Belangrijk is ook dat je je geld officieel Thailand binnen brengt!!!!!

Kijk voor info eens op Youtube>>>> zoekbalk>>> wetgeving Thailand geld declareren.

Op deze manier kan jij altijd bewijzen dat jij je geld officieel binnen hebt gebracht [|)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#6 Bericht door Jim » maandag 05 december 2016, 10:21

Mario08 schreef: Wat is verworven voor het huwelijk valt buiten de boedelscheiding bij een echtscheidingsprocedure.
Tenzij je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#7 Bericht door mooatje » maandag 05 december 2016, 10:58

Wat mijn bezit was voor mijn huwelijk blijft van mij bij een echtscheiding.Zowel in Thailand als in belgie.
Ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving.
Wat verworven werd tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk.Daarom is het belangrijk te kunnen bewijzen dat je je geld legaal Thailand binnengebracht hebt,als je een huis wil kopen op naam van je vrouw.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#8 Bericht door wanadee » maandag 05 december 2016, 11:16

Jim schreef:
Mario08 schreef: Wat is verworven voor het huwelijk valt buiten de boedelscheiding bij een echtscheidingsprocedure.
Tenzij je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
In thailand kennen ze dat volgens mij niet. Als je gaat scheiden krijgen beiden terug wat ze voor het huwlijk hadden. Wat tijdens het huwlijk is verworven wordt verdeeld.
Ik weet dat een farang wel grond en een huis kan erven bij overlijden van zijn evhtgenote maar die grond moet hij wel binnen een bepaalde tijd, ik meen een half jaar, aan een thai verkopen.
Misschien zijn er bij s heidingen soortgelijke mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#9 Bericht door Jim » maandag 05 december 2016, 11:18

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#10 Bericht door wanadee » maandag 05 december 2016, 11:25

Dit zijn huwlijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen. Hierbij kun je ook zaken die tijdens het huwlijk verworfen zijn gescheiden houden.

In nederland was altijd standaard gemeenschap van goederen tenzijn je dat anders wilde. Volgens mij is de wet hierop gewijzigd en moet je tegenwoordig, of binnenkort, specifiek aangeven in gemeenschap van goederen te willen trouwen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#11 Bericht door Jim » maandag 05 december 2016, 11:37

wanadee schreef:Dit zijn huwlijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen.
Dat klopt.
Daarom lijkt het mij sterk dat het dan al automatisch in het huwelijk is ingebouwd.
Een prenup heeft dan weinig zin meer.

THAILAND
Prenuptial agreements are enforceable in Thailand.
http://www.international-divorce.com/pr ... _world.htm
Dus als je dat contract niet maakt, ben je volgens mij dan in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ben wel benieuwd hoe het is geregeld mocht het niet zo zijn.

edit:

Hmm, heb wel dit gevonden..
A marriage in Thailand will have legal consequences for you and your spouse such as the obligation of maintenance towards each other, legal relationship with children born and will also have consequences for property you own. Under Thai matrimonial property law all assets acquired during the marriage (with a few exceptions) becomes jointly owned property between husband and wife and when the marriage ends in the event of death or divorce all jointly owned ('matrimonial') property must under Thai law be divided in equal shares (section 1533). Personal property (property you owned before the marriage) remains under Thai law automatically exclusive ownership of each spouse and the other spouse cannot make claims to personal property of the other spouse during marriage or in the event of death or divorce.
https://www.samuiforsale.com/family-law ... ement.html
Het lijkt me wel heel erg sterk dat je niet de rommel van je echtgeno(o)t(e) erft mocht die het emmertje schoppen.

Maar, idd.. sin suan tua metal note: nooit in thailand scheiden
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#12 Bericht door Ben » dinsdag 06 december 2016, 06:38

Mario08 schreef:Een huis kun je zelf kopen, maar slechts met een erfpacht van de grond voor 30 jaar.

Het is beter te wachten tot je bent getrouwd als je land en huis op naam van je vriendin wilt kopen. Veel rechters nemen huis en land van de huwlijkspartner in aanmerking bij het bepalen van de bezittingen bij een echtscheiding. Het huis is verworven tijdens het huwelijk en bovendien kun je aantonen dat je zelf geld gestoken hebt in de aanschaf van het huis en de grond. Je zult dan een gedeelte van de waarde van het huis toebedeeld krijgen bij echtscheiding.

Wat is verworven voor het huwelijk valt buiten de boedelscheiding bij een echtscheidingsprocedure.

Alleen mogelijk als het huis nog gebouwd moet worden ,als het er staat kun je het niet splitsen van de grond .

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#13 Bericht door wanadee » dinsdag 06 december 2016, 07:05

Jim schreef:
wanadee schreef:Dit zijn huwlijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen.
Dat klopt.
Daarom lijkt het mij sterk dat het dan al automatisch in het huwelijk is ingebouwd.
Een prenup heeft dan weinig zin meer.

THAILAND
Prenuptial agreements are enforceable in Thailand.
http://www.international-divorce.com/pr ... _world.htm
Dus als je dat contract niet maakt, ben je volgens mij dan in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ben wel benieuwd hoe het is geregeld mocht het niet zo zijn.

edit:

Hmm, heb wel dit gevonden..
A marriage in Thailand will have legal consequences for you and your spouse such as the obligation of maintenance towards each other, legal relationship with children born and will also have consequences for property you own. Under Thai matrimonial property law all assets acquired during the marriage (with a few exceptions) becomes jointly owned property between husband and wife and when the marriage ends in the event of death or divorce all jointly owned ('matrimonial') property must under Thai law be divided in equal shares (section 1533). Personal property (property you owned before the marriage) remains under Thai law automatically exclusive ownership of each spouse and the other spouse cannot make claims to personal property of the other spouse during marriage or in the event of death or divorce.
https://www.samuiforsale.com/family-law ... ement.html
Het lijkt me wel heel erg sterk dat je niet de rommel van je echtgeno(o)t(e) erft mocht die het emmertje schoppen.

Maar, idd.. sin suan tua metal note: nooit in thailand scheiden
Dan moet je een testament maken, dat heb ik en mijn vrouw ook. Ook het huis en de grond, dat al van haar was voor ik haar leerde kennen, valt mij toe na haar overlijden. Dan moet ik het wel verkopen binnen bepaalde tijd of een regeling treffen met haar familie dat ik in het huis blijf wonen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#14 Bericht door dutch » dinsdag 06 december 2016, 07:21

wanadee schreef:
Dan moet je een testament maken, dat heb ik en mijn vrouw ook. Ook het huis en de grond, dat al van haar was voor ik haar leerde kennen, valt mij toe na haar overlijden. Dan moet ik het wel verkopen binnen bepaalde tijd of een regeling treffen met haar familie dat ik in het huis blijf wonen.
Klopt wat je zegt.
Maar in Thailand een huis verkopen binnen een jaar ????? en dan nog afhankelijk worden van de uitspraken van de familie ??????

Je kunt op de grondpapiren bij het kadaster een officiele toevoeging laten maken waarop vermeld wordt dat bij het overlijden van je vrouw jij,als wettige echtgenoot, tot aan je dood in het huis mag blijven wonen.( zelfs als de familie het niet wil of het huis heeft verkocht of wil verkopen)

Jij zit er bij inbegrepen tot aan je dood en bent dus de wettige bewoner.
USUFRUCT heet deze regeling.

Geen verhaaltje of iets van horen zeggen.Het is n.l. bij mij zo geregeld en ik had de pech dat mijn vrouw is overleden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#15 Bericht door wanadee » dinsdag 06 december 2016, 16:09

Correct Dutch. We hebben alles wel geregeld zo maar ook met in mijn achterhoofd dat ik hier waarschijnlijk niet wil blijven wonen mocht haar iets overkomen. Daarom maak ik er verder geen werk van.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”