Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt....

#1 Bericht door genesis » vrijdag 18 december 2015, 03:31

Ik heb een vraag van praktische aard, als je trouwt in Nedeland voor de Nederlandse wet met je Thaise vrouw en ze neemt ook de familie naam van haar man aan met haar Eigen familie naam daar achter, dus het word dan bv mevrouw Bakker-Pusoe.

Wat is dan het beste om te doen, krijgen we problemen als we naar Thailand gaan en in de toekomst willen gaan wonen? Ik begrijp dat als je in Nederland getrouwd bent, dat je dat ook zal moeten kenbaar maken aan de Thaise overheid, maar hoe en wat is me niet duidelijk en mijn vrouw geeft aan dat we complicaties kunnen krijgen in Thailand, maar het is me niet exact duidelijk hoe die 'complicaties' dan in elkaar zouden steken.......

Want als mijn vrouw een Nederlands paspoort heeft tezijnertijd, dan staat ze in haar paspoort met haar meisjes (familie) naam en dan staat er in het ook altijd de vermelding EV...... (Echtgenoot Van), dus dat lijkt me dan in eerste instantie geen verwarring te geven in Thailand en ik begrijp dat we ook in Thailand geregistreerd moeten worden als zijn de getrouwd, want anders blijft ze daar als 'single' in de boeken staan :roll:

Input van de ervaringsdeskundigen word zeer op prijs gesteld! :thumbsup:

Btw ik heb ook reeds mijn vragenpakket bij de Thaise ambassade in Den Haag neergelgd, maar ik denk dat theorie (ambassade) en praktijk (ervaringsdeskundigen) voor mij het meest duidelijk zal zijn.

Al vast bijvoorbaat dank, Genesis

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 18 december 2015, 04:34

Ik begrijp dat als je in Nederland getrouwd bent, dat je dat ook zal moeten kenbaar maken aan de Thaise overheid
Ik ben voor de Nederlandse wet getrouwd maar niet voor de Thaise wet.
Zou ook niet weten waarom je dat moet melden.

Erger nog om het officieel in Thailand op papier te krijgen is een drama [voor mij toen]
Vertalingen officiele stempels vertaalburo BZ et cetera [Nederlandse papieren werden niet geaccepteerd] en uiteraard niet om de hoek bij een instantie.
Ben er na vele frusterende handelingen van diverse mee gestopt.
Thaise Paspoort staat haar Thaise achternaam in.

Wat zij wel zeer duidelijk moest aantonen in Nederland bij het inschrijven ondertrouw was of ze niet getrouwd was oftewel papieren van officiele instantie uit Thailand in haar geval een weduwe verklaring met overlijdings papieren van haar eerste man.
En een niet getrouwd verklaring vanuit Thailand voor dat wij die stap konden nemen.

Complicaties een iedere situatie is anders maar gezamelijk bezit en eigen bezit is in Thailand anders geregeld als in Nederland als getrouwd stel.
Zou zomaar kunnen dat ze die richting uit stuurt.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#3 Bericht door genesis » vrijdag 18 december 2015, 05:08

Wat ik in het kort heb begrepen na telefonisch onderhoud met de ambassade, waarbij wel in acht moet worden genomen dat de beste zei dat hij wist voor 95% hoe de meeste zaken in elkaarsteken, maar dit dusdanig specifiek, dat hij de grote richtlijnen wel wist, maar voor de details moest ik een mail sturen naar de ambassade.

Wat hij wist te vertellen:

-met de trouwpapieren naar ministerie van Buitenlandse Zaken --> daar laten legaliseren

-de gelegaliseerde papieren laten vertalen in het Thais

-met die betreffende documenten naar de Thaise ambassade en laten legaliseren

Dan zouden we al een heel eind zijn en zouden we in Thailand de rest op orde moeten kunnen krijgen. Maar ik weet nog niet van de hoed en de rand dus ik wacht nog ff af, wat ik hier te horen krijg en wat het antwoord van de ambassade zal zijn, ik hoop dat als 1 geheel in elkaar te kunnen 'schuiven' en daar een eensluidend geheel van te maken zodat we in de toekomst geen'bottle-necks' krijgen. :shock:

Btw er is geen sprake van aanschaf van land en/of huis in Thailand, dus dat speeld niet op de achtergrond. Enne als ik soms de hoofdpijn perikelen lees/hoor van onroerend goed...... dan is huren me goed genoeg en voor Thb 8000 zijn er uitstekende woningen te huur buiten de grotere steden, problem solved lijkt mij, in ieder geval dat hoop ik dan :Whistle:

Genesis

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#4 Bericht door Joep » vrijdag 18 december 2015, 06:59

Vorig jaar geregeld,

** Bij gemeente internationaal uittreksel huwelijksregister (is 3 talig)
** Bij Buitenlandse Zaken in Den Haag laten legaliseren (kun je op wachten, 1/2 tot 1 uurtje)
** Bij Thaise Ambassade weer laten legaliseren. (Dus als je vroeg bij BZ bent kun je nog naar de Th Ambassade voor 12 uur)
** 3 dagen later ophalen bij Th Ambassade (of laten opsturen)

** In Thailand alles in Thais laten vertalen en wederom legaliseren.

** In Thailand bij Gemeente huwelijk laten registreren.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#5 Bericht door Hua Thale » vrijdag 18 december 2015, 07:03

Je praat in grote lijnen over het omlaten zetten van Nederlandse trouwpapieren naar het Thais.

Uittreksel van de gemeente laten legaliseren bij BZ klopt.
Laten vertalen in het Engels of Thais en laten legaliseren door beide instanties [BZ in Thailand en het stempel officieel vertaalburo] bewaar je betalingsbewijs.[en]
En dan naar je Amphur en hopen dat de zelf verzonnen 'regels' niet te gek zijn.

Ik had TOEN een uittreksel in diverse talen dacht 6 of 8 van Nederlandse tot arabisch en alles wat er tussen zit ieder woord zes keer achter elkaar weet niet of dat nog zo.
Werd in de laaste fase meegedeelt dat dat niet het juiste papiertje was in Thailand.
Of ik weer even een nieuw papiertje wilde regelen.
Wij spreken over 2009/2010.
Thaise stijl even meedenken uitleggen in het begin is niet het sterkste punt.
Alsof jij even naar Brussel moet voor een stempeltje vanuit Gouda voor iets iets wat er gewoon staat maar hun niet begrijpen.
Was er gelijk klaar mee.

Maar dacht te begrijpen dat het 'single' blijven staan en 'complicaties' het punt was.
Kan er naast zitten maar nogmaals er is mij niks bekend van dit alles op misschien wat gezichtsverlies na.
In gemeenschap van goederen zoals in Nederland werkt in Thailand anders.
Familie bezit of bezit uit een vorige relatie is niet gelijk hasip/hasip zoals in Nederland die beschermd dat met Extra afspraken huwelijkse voorwaarden bijvoorbeeld.
Heb mij daar als doorsnee burger met GEEN vijf keer modaal en drie huizen maar ook geen twee miloen schuld in Euro niet al te druk over gemaakt.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#6 Bericht door genesis » vrijdag 18 december 2015, 07:48

Jongens bedankt, daar kan ik wat mee top! :thumbsup:

Genesis

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#7 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 18 december 2015, 10:14

genesis schreef:Ik heb een vraag van praktische aard, als je trouwt in Nedeland voor de Nederlandse wet met je Thaise vrouw en ze neemt ook de familie naam van haar man aan met haar Eigen familie naam daar achter, dus het word dan bv mevrouw Bakker-Pusoe.
Mijn vrouw heeft het gewoon anders opgelost. In Thailand kun je rücksichtslos je achternaam wijzigen, dus dat is toen gewoon aangepast. Dat levert soms ook problemen op, want volgens Nederlandse regels staat ertussen meisjes naam en wederhelft ev. Dus een paspoort met precies haar paspoort met nieuwe achternaam levert vragen op bij de douane.....
- -

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#8 Bericht door Hua Thale » vrijdag 18 december 2015, 10:47

Wat heeft ze dan opgelost wereldvreemd. :?:

Fake ID rijbewijs wat je maar wil je eigen naam prima of toch liever een andere naam ook goed.
Maar meer als dat is het niet en natuurlijk levert het vragen op want je bestaat niet ergens in het verleden van de een op de andere dag vaak alleen maar op dat eene moment.
Officieel dus tot je geboorte aan toe komt iets meer voor kijken om gegevens te veranderen.
Denk trouwens dat bij heel veel wederhelften de werkelijke naam van partner toch nog wel even nagevraagd moet worden. ;)

Leuk onderwerpje trouwens geboorte namen, nickname, fake name, men 'knoeid' wat af met namen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#9 Bericht door prajak » vrijdag 18 december 2015, 12:17

Mijn vrouw is nog steeds getrouwd met een Duitse meneer en heeft op haar ID een Duitse achternaam staan, in het huisboek ook, op alle papieren van haar pleegkind, overal staat een Duitse achternaam. Nu reist ze niet en heeft dus geen paspoort en ook geen rijbewijs. Wij lopen niet tegen het gemelde probleem aan.

Maar als die man komt te overlijden (hij is op hoge leeftijd) krijgt ze haar eigen familienaam weer terug en ik zie nu al op tegen de rompslomp die dat gaat geven. Moet ik mijn testament dan ook wijzigen (al staat daar haar ID nummer in...) ?

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#10 Bericht door Adrie » vrijdag 18 december 2015, 19:13

Mijn vrouw heeft gewoon haar eigen naam gehouden.

Is makkelijk met paspoort en geen lastige vertalingen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#11 Bericht door driver » zaterdag 19 december 2015, 02:01

Adrie schreef:Mijn vrouw heeft gewoon haar eigen naam gehouden.

Is makkelijk met paspoort en geen lastige vertalingen.
Mijn vrouw ook.Er staat in haar Nederlandse paspoort nu haar eigen naam met echtgenote van erachter vlgs mij maar kan ik nu niet zien omdat ik met de motor op pad ben zonder haar.
Toen we in Nederland trouwden wou ze eerst mijn achternaam maar dat heb ik afgeraden om wat praktische redenen.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#12 Bericht door genesis » zaterdag 19 december 2015, 17:27

Nou hieronder het antwoord van de ambassade in Den Haag, dus ga gaan we maar mee aan de slag.

Dear Sir,

There are a few options with both pros and cons.
May we ask for your wife's telephone number then the Thai speaking officer will get back to her to discuss the matter.

If necessary we can arrange for a meeting to discuss the matter in full.

Kind regards


Nou Dat zullen we dan wel gaan doen, maar vooral dat 'pros and cons' staat me niet aan, lijkt uit te kunnen komen op iets waar ik niet vrolijk van word.....

Maar goed eerst afwachten voordat ik ga 'mopperen'.... ;)

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#13 Bericht door driver » zondag 20 december 2015, 01:41

genesis schreef:Ik heb een vraag van praktische aard, als je trouwt in Nedeland voor de Nederlandse wet met je Thaise vrouw en ze neemt ook de familie naam van haar man aan met haar Eigen familie naam daar achter, dus het word dan bv mevrouw Bakker-Pusoe.

Wat is dan het beste om te doen, krijgen we problemen als we naar Thailand gaan en in de toekomst willen gaan wonen? Ik begrijp dat als je in Nederland getrouwd bent, dat je dat ook zal moeten kenbaar maken aan de Thaise overheid, maar hoe en wat is me niet duidelijk en mijn vrouw geeft aan dat we complicaties kunnen krijgen in Thailand, maar het is me niet exact duidelijk hoe die 'complicaties' dan in elkaar zouden steken.......

Want als mijn vrouw een Nederlands paspoort heeft tezijnertijd, dan staat ze in haar paspoort met haar meisjes (familie) naam en dan staat er in het ook altijd de vermelding EV...... (Echtgenoot Van), dus dat lijkt me dan in eerste instantie geen verwarring te geven in Thailand en ik begrijp dat we ook in Thailand geregistreerd moeten worden als zijn de getrouwd, want anders blijft ze daar als 'single' in de boeken staan :roll:

Input van de ervaringsdeskundigen word zeer op prijs gesteld! :thumbsup:

Btw ik heb ook reeds mijn vragenpakket bij de Thaise ambassade in Den Haag neergelgd, maar ik denk dat theorie (ambassade) en praktijk (ervaringsdeskundigen) voor mij het meest duidelijk zal zijn.

Al vast bijvoorbaat dank, Genesis
Ik lees het nu nog een keer..
Ze moet gewoon haar Thaise paspoort behouden en dat is in Thailand voor haar voldoende om grond ect te behouden en om er te kunnen zijn zonder moelijk gedoe zoals iemand met Nederlands paspoort. In Nederland trouwen en daar melden? Waarom? Doen wij ook niet en hoeft ook niet vlgs mij.Sukanya heet nog steeds zoals ze vroeger ook heette en reist Thailand in en uit met haar Thaise paspoort dus klaar toch. Gr driver

dikparthai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 20 juli 2014, 17:47

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#14 Bericht door dikparthai » zondag 20 december 2015, 15:41

Hallo Genesis ,

Ik ben nu circa 20 jaar getrouwd met een Thaise vrouw en wij zijn alleen getrouwd voor de Nederlandse wet .
Zij heeft mijn achternaam aangenomen en reist op een Nederlands paspoort met haar meisjesnaam met de vermelding Ev.
Het aangaan van financiële verplichtingen doet ze met haar Thaise ID-kaart die ze geldig houdt.
Zij heeft in Thailand via een advocatenkantoor een soort van langstlevende testament gemaakt ,zodat :als zij eerder overlijdt dan ik ,
ik het vruchtgebruik over de grond en het huis krijg .Na mijn overlijden vervalt het dan automatisch naar de kinderen , zolang zij hun
Thaise ID-kaart geldig houden .

Met vriendelijke groeten ,

Dik

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Als bij trouwen in Nederland de vrouw zijn naam aanneemt

#15 Bericht door genesis » maandag 21 december 2015, 07:47

Dik bedankt voor je info. :thumbsup:

Genesis

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”